news/content
پیوندهای مرتبطبياناتبياناتصوتصوت
نسخه قابل چاپ
1379/01/06

دیدار زائران و مجاوران بارگاه ملکوتی حضرت علی بن موسی الرضا(ع) با رهبر انقلاب

همزمان‌ با خجسته‌ عید بزرگ‌ الهی‌، عید سعید غدیر خم‌، حضرت‌ آیت‌الله‌ خامنه‌ای‌ رهبر معظم‌ انقلاب‌ اسلامی‌ امروز در سخنان‌ مهمی‌ در جمع‌ انبوه‌ زائران‌ و مجاوران‌ حرم‌ حضرت‌ امام‌ رضا (ع‌) در صحن‌ امام‌ به‌ تبیین‌ مسأله‌ غدیر و ولایت‌ و اهمیت‌ غدیر در ایجاد وحدت‌ و اثرات‌ وحدت‌ ملی‌ و امنیت‌ ملی‌ در کشور و سیاست‌ جمهوری‌ اسلامی‌ ایران‌ در قبال‌ آمریکا پرداختند.

حضرت‌ آیت‌الله‌ خامنه‌ای‌ ضمن‌ تبریک‌ عید سعید غدیر خم‌ به‌ مسلمانان‌ جهان‌ و آحاد ملت‌ ایران‌ از روز غدیر به‌ عنوان‌ روز ولایت‌ و یک‌ مسأله‌ اسلامی‌ یاد کردند و افزودند: اقدام‌ پیامبر اسلام‌ (ص‌) در روز غدیر در اعلام‌ مسأله‌ ولایت‌ و نصب‌ امیرالمؤمنین‌ (ع‌) به‌ عنوان‌ ولی‌ به‌ معنای‌ وجود نظام‌ سیاسی‌ در اسلام‌ است‌ که‌ این‌ حکومت‌ در اصطلاح‌ و عرف‌ اسلامی‌، ولایت‌ نامیده‌ می‌شود.

مقام‌ معظم‌ رهبری‌ در تبیین‌ رابطه‌ حاکم‌ با مردم‌ در حکومت‌ اسلامی‌ تأکید کردند: در نظام‌ ولایی‌، حاکم‌ منشاء نظام‌ سیاسی‌ را از خدا و خود را عبد خدا و محکوم‌ به‌ قانون‌ می‌داند و با مردم‌ دارای‌ پیوندهای‌ محبت‌آمیز عاطفی‌، فکری‌ و عقیدتی‌ است‌ و حکومت‌ همواره‌ در خدمت‌ مردم‌ است‌.

ایشان‌ با تأکید بر این‌ که‌ نظام‌ ولایی‌، از حکومتهای‌ دموکراسی‌ دنیا نیز مردمی‌تر است‌، افزودند: دشمنان‌ همواره‌ تلاش‌ داشته‌اند تا معنای‌ حکومت‌ اسلامی‌ و ولایی‌ را تحریف‌ و از آن‌ به‌ عنوان‌ حکومتی‌ یاد کنند که‌ مردم‌ در آن‌ محجور هستند و احتیاج‌ به‌ قیم‌ دارند در حالی‌ که‌ این‌ دروغ‌ و تهمت‌ آشکار به‌ اسلام‌ و ولایت‌ است‌.

حضرت‌ آیت‌الله‌ خامنه‌ای‌ مسأله‌ غدیر را از جهت‌ ولایت‌ اسلامی‌، مسأله‌ای‌ مربوط به‌ همه‌ مسلمانان‌ و زمینه‌ ایجاد وحدت‌ میان‌ آنان‌ دانستند و فرمودند: اگر امروز مسلمانان‌ جهان‌ شعار ولایت‌ اسلامی‌ را سر دهند، بسیاری‌ از مشکلات‌ و گرفتاریهای‌ کشورهای‌ اسلامی‌ قابل‌ حل‌ خواهد بود.

رهبر معظم‌ انقلاب‌ اسلامی‌ با دعوت‌ از شیعیان‌ و اهل‌ تسنن‌ برای‌ تکیه‌ بر مشترکات‌ و تدبر بیش‌ از پیش‌ در مسأله‌ غدیر به‌ تلاشهای‌ استکبار برای‌ ایجاد تفرقه‌ میان‌ شیعه‌ و سنی‌ به‌ منظور جدا کردن‌ ایران‌ از مجموعه‌ کشورهای‌ اسلامی‌ و جلوگیری‌ از الگوپذیری‌ ملتهای‌ مسلمان‌ از حکومت‌ اسلامی‌ ایران‌، اشاره‌ و تصریح‌ کردند: امروز وظیفه‌ همه‌ تلاش‌ در جهت‌ مقابل‌ با توطئه‌ استکبار و ایجاد وحدت‌ و همدلی‌ میان‌ شیعه‌ و سنی‌ است‌ و هر کس‌ که‌ در جهت‌ ارتباط حسنه‌ بیشتر میان‌ اهل‌ تسنن‌ و اهل‌ تشیع‌ تلاش‌ کند، به‌ نفع‌ انقلاب‌، اسلام‌ و هدفهای‌ امت‌ اسلامی‌ خدمت‌ کرده‌ است‌.

حضرت‌ آیت‌الله‌ خامنه‌ای‌ وحدت‌ ملی‌ در کشور را زمینه‌ساز مطرح‌ کردن‌ شعار وحدت‌ ملتهای‌ اسلامی‌ دانستند و با اشاره‌ به‌ تلاش‌ برخی‌ افراد برای‌ خدشه‌دار کردن‌ وحدت‌ ملی‌ از طریق‌ شعارهای‌ سیاسی‌ تأکید کردند: خدشه‌دار کردن‌ وحدت‌ مردم‌ و جدا کردن‌ قشرهای‌ مختلف‌ مردم‌ از یکدیگر خدمت‌ به‌ دشمنان‌ است‌.

ایشان‌ در بیان‌ راههای‌ تأمین‌ وحدت‌ ملی‌ در کشور افزودند: یکی‌ از راههای‌ ایجاد وحدت‌ ملی‌ آن‌ است‌ که‌ کسانی‌ که‌ سخنانشان‌ در میان‌ مردم‌ تأثیرگذار است‌ اعم‌ از افراد روحانی‌ و سیاسی‌، سخنی‌ نگویند که‌ موجب‌ بدبینی‌ گروهی‌ از مردم‌ نسبت‌ به‌ گروه‌ دیگری‌ شود.

مقام‌ معظم‌ رهبری‌ فتنه‌انگیزی‌ و ایجاد بدبینی‌ مردم‌ نسبت‌ به‌ یکدیگر و همچنین‌ نسبت‌ به‌ مسئولین‌ را از اهداف‌ و برنامه‌های‌ دشمنان‌ و دستگاههای‌ تبلیغاتی‌ آنها برشمردند و فرمودند: برخی‌ در داخل‌ همتشان‌ این‌ است‌ که‌ در پی‌ یک‌ حادثه‌ و تروری‌ با شایعه‌پردازی‌ و جعل‌ خبر و القاء دروغ‌ به‌ مخاطب‌ مردم‌ را نسبت‌ به‌ نظام‌ و مسؤولان‌ بدبین‌ کنند، در حالی‌ که‌ اینگونه‌ اقدامات‌ موجب‌ کند شدن‌ حرکت‌ پیشرفت‌ کشور و ملت‌ و ایجاد تردید و ناامیدی‌ در مردم‌ و مسؤولان‌ خواهد شد.

حضرت‌ آیت‌الله‌ خامنه‌ای‌ تصریح‌ کردند: حفظ وحدت‌ ملی‌ از مطالبات‌ اصلی‌ ما از مسئولینی‌ است‌ که‌ با افکار عمومی‌ مردم‌ ارتباط دارند زیرا تمام‌ آرمانهای‌ یک‌ ملت‌ در سایه‌ وحدت‌ ملی‌ تحقق‌ خواهد یافت‌.

ایشان‌ همچنین‌ با اشاره‌ به‌ مسأله‌ امنیت‌ ملی‌ که‌ دربرگیرنده‌ امنیت‌ داخلی‌ و خارجی‌ است‌، به‌ بیان‌ موارد مختلف‌ تهدیدکننده‌ امنیت‌ داخلی‌ پرداختند و افزودند: از جمله‌ موارد ناامنی‌، ایجاد ناامنی‌ از طریق‌ سرقتها و یا افراد لاابالی‌ و شرور است‌ که‌ در این‌ موارد باید دستگاههای‌ انتظامی‌ و قضایی‌ با شدت‌ برخورد کنند و بدون‌ در نظر گرفتن‌ جوسازیهای‌ تبلیغاتی‌، حد الهی‌ را درباره‌ سارقان‌ و افراد شرور جاری‌ سازند.

حضرت‌ آیت‌الله‌ خامنه‌ای‌ ناامنی‌ اقتصادی‌ را از دیگر موارد تهدیدکننده‌ امنیت‌ برشمردند و فرمودند: ناامنی‌ اقتصادی‌ از طریق‌ افرادی‌ ایجاد می‌شود که‌ تلاش‌ دارند با استفاده‌ از گریزگاههای‌ قانونی‌، امکانات‌ عمومی‌ و دولتی‌ را به‌ نفع‌ خود مصادره‌ نمایند که‌ یکی‌ از علل‌ بیماری‌ اقتصادی‌، وجود گریزگاههای‌ قانونی‌ برای‌ افراد سوء استفاده‌کننده‌ است‌.

مقام‌ معظم‌ رهبری‌ تهدید امنیت‌ اجتماعی‌ را بالاترین‌ مورد ناامنی‌ داخلی‌ و زمینه‌ساز ناامنی‌ ملی‌ بیان‌ کردند و با اشاره‌ به‌ تلاش‌ دشمنان‌ برای‌ ایجاد ناامنی‌ اجتماعی‌ در کشور بویژه‌ اظهارات‌ اخیر مقامهای‌ آمریکایی‌ در مورد ناامنی‌ در ایران‌ تأکید کردند: دشمن‌ بارها تلاش‌ کرده‌ است‌ در محیطهای‌ مختلف‌ از جمله‌ محیطهای‌ کاری‌ و دانشگاهی‌ ناامنی‌ ایجاد کند تا کشور را از فعالیت‌ سازنده‌ و پرنشاط، باز دارد، اما تا کنون‌ ناموفق‌ بوده‌ و در مورد اخیر نیز دانشجویان‌ توطئه‌ دشمن‌ را برای‌ ایجاد ناامنی‌ در محیط دانشگاه‌ ناکام‌ گذاشتند.

حضرت‌ آیت‌الله‌ خامنه‌ای‌ با اشاره‌ به‌ برنامه‌ دشمن‌ برای‌ ایجاد ناامنی‌، همه‌ قشرهای‌ مختلف‌ مردم‌ و همچنین‌ مسئولین‌ را به‌ هوشیاری‌ فراخواندند و تصریح‌ کردند: اگر کسانی‌ تلاش‌ کنند تا در کشور نا امنی‌ ایجاد کنند، قطعا مردم‌ و جوانان‌ و نیروهای‌ امنیتی‌ و انتظامی‌ و بسیج‌ ساکت‌ نخواهند نشست‌.

ایشان‌ تأکید کردند: حفظ امنیت‌ و جلوگیری‌ از ناامنی‌ مهمترین‌ مطالبه‌ مردم‌ از دستگاه‌ حکومت‌ و مهمترین‌ مطالبه‌ من‌ از دستگاههای‌ ذیربط است‌.

رهبر معظم‌ انقلاب‌ اسلامی‌ در بخش‌ دیگری‌ از سخنان‌ خود با اشاره‌ به‌ اظهارات‌ اخیر وزیر خارجه‌ آمریکا، این‌ سخنان‌ رافریبنده‌ و اعترافاتی‌ دیر هنگام‌ خواندند و افزودند: آمریکائیها بعد از گذشت‌ محدود نیم‌ قرن‌ به‌ توطئه‌ کودتای‌ 28 مرداد و هم‌ چنین‌ حمایت‌ از رژیم‌ دیکتاتور و سرکوبگر پهلوی‌ و حمایت‌ از عراق‌ در جنگ‌ برضد ایران‌ اعتراف‌ می‌کنند در حالی‌ که‌ این‌ اعتراف‌ بسیار دیر هنگام‌ اکنون‌ فایده‌ای‌ برای‌ ملت‌ ایران‌ ندارد.

حضرت‌ آیت‌الله‌ خامنه‌ای‌ با اشاره‌ به‌ خیانتهای‌ رژیم‌ پهلوی‌ هم‌ چنین‌ خسارتهای‌ مادی‌ و انسانی‌ هشت‌ سال‌ جنگ‌ تحمیلی‌ تصریح‌ کردند: آمریکائیها تصور می‌کنند که‌ ملت‌ ایران‌ با این‌ اعترافهایی‌ که‌ حتی‌ عذرخواهی‌ هم‌ در آن‌ نبود، خیانتها، دشمنیها و حق‌کشیهای‌ آمریکا را از یاد خواهد برد.

ایشان‌ افزودند: بزرگترین‌ عیب‌ آمریکا این‌ است‌ که‌ در تمام‌ موارد از موضعی‌ قلدر مابانه‌ برخورد می‌کند که‌ در این‌ اعترافها و سخنان‌ نیز موضع‌ قلدری‌ همچنان‌ به‌ چشم‌ می‌خورد.

حضرت‌ آیت‌الله‌ خامنه‌ای‌ با اشاره‌ به‌ بیست‌ سال‌ ایستادگی‌ ملت‌ ایران‌ در راه‌ عزت‌ و اسلام‌ و عقیده‌ خود، با وجود دشمنیهای‌ مستمر آمریکا تصریح‌ کردند: آمریکا و هر ابر قدرت‌ دیگری‌ در مقابل‌ چنین‌ ملت‌ شجاعی‌ هیچ‌ غلطی‌ نمی‌تواند بکند.

مقام‌ معظم‌ رهبری‌ با اشاره‌ به‌ سخنان‌ وزیر خارجه‌ آمریکا که‌ از دوران‌ رژیم‌ پهلوی‌ به‌ عنوان‌ دوران‌ شکوفایی‌ اقتصاد ایران‌ نام‌ برده‌ بود، به‌ غارت‌ منابع‌ ایران‌ و نابودی‌ کشاورزی‌، صنعت‌ و پایه‌های‌ اقتصادی‌ در دوران‌ پهلوی‌ اشاره‌ کردند و مسأله‌ ایران‌ و آمریکا را فراتر از مسأله‌ اعتماد و یا عدم‌ اعتماد میان‌ دو کشور دانستند و تأکید کردند: ملت‌ ایران‌ و مسؤولان‌ کشور، آمریکا را دشمن‌ خود می‌دانند زیرا گذشته‌ این‌ کشور مملو از دشمنیها و خیانتهای‌ آمریکا است‌ که‌ به‌ برخی‌ از آنها اعتراف‌ کرده‌ و به‌ برخی‌ دیگر نیز در آینده‌ اعتراف‌ خواهند کرد.

حضرت‌ آیت‌الله‌ خامنه‌ای‌ با اشاره‌ به‌ ادامه‌ سیاست‌ دشمنی‌ آمریکا با جمهوری‌ اسلامی‌ ایران‌، طرح‌ مسأله‌ مذاکره‌ با ایران‌ را، فریبکارانه‌ و ایجاد زمینه‌ برای‌ دشمنیهای‌ بیشتر و به‌ دست‌ آوردن‌ منافع‌ گذشته‌ خود در ایران‌ ارزیابی‌ و تصریح‌ کردند: ملت‌ ایران‌ با اتکاء به‌ شجاعت‌ و نیروهای‌ ذاتی‌ خود و همچنین‌ با تدبیر مسؤولان‌، تمام‌ دشمنان‌، بویژه‌ آمریکا را از دشمنی‌ با این‌ ملت‌، پشیمان‌ خواهد کرد.

در این‌ دیدار پیش‌ از سخنان‌ مقام‌ رهبری‌، آیت‌الله‌ واعظ طبسی‌ نماینده‌ ولی‌فقیه‌ و تولیت‌ آستان‌ قدس‌ رضوی‌ در سخنانی‌ عید سعید غدیر خم‌ را تبریک‌ گفت‌ و با اشاره‌ به‌ نام‌گذاری‌ امسال‌ به‌ عنوان‌ سال‌ امام‌ علی‌ (ع‌) بر لزوم‌ تدبر بیش‌ از پیش‌ در شخصیت‌ حضرت‌ امیرالمؤمنین‌ (ع‌) و استفاده‌ از رهنمودهای‌ آن‌ حضرت‌ تأکید کرد.

پايگاه اطلاع‌رسانی دفتر حفظ و نشر آثار حضرت آيت‌الله‌العظمی سيدعلی خامنه‌ای (مد‌ظله‌العالی) - مؤسسه پژوهشی فرهنگی انقلاب اسلامی