news/content
پیوندهای مرتبطبياناتبياناتصوتصوت
نسخه قابل چاپ
1378/06/02

دیدار رئیس‌جمهور و اعضاء هیأت دولت با رهبر انقلاب

حضرت آیت‌‌الله خامنه‌ای رهبر معظم انقلاب اسلامی امروز در اولین روز هفته دولت، در دیدار آقای خاتمی رئیس جمهور و اعضاء هیأت وزیران، ضمن قدردانی از زحمات و تلاشهای رئیس جمهور و دولت خدمتگزار، مهمترین مسأله جامعه را مسایل اقتصادی خواندند و بر ضرورت اولویت‌بندی صحیح در برنامه‌ریزیها و فعالیتها تأکید کردند.

مقام معظم رهبری، دولت آقای خاتمی را دولتی فعال و کوشنده برشمردند و تصریح کردند، راه خدمتگزاری به مردم باید با توجه کامل با شاخصه‌هایی که در وجود شریف امام خمینی (ره) متبلور بود، با قوت، قدرت، امید به آینده و اعتماد به کمکهای پروردگار ادامه یابد. حضرت آیت‌‌الله خامنه‌ای با اشاره به نامگذاری ایام شهادتِ، شهیدان سرافراز اسلام، رجایی و باهنر به نام هفته دولت افزودند: معنا و مفهوم حقیقی این نامگذاری آن است که راه ما و راه دولت مردان ما همان راه شهیدان بزرگوار، رجایی و باهنر است، شهیدانی که براستی مصداق ایمان اخلاص، تلاش و رشادت و دلیری در مقابله با مشکلات محسوب میشوند.

رهبر معظم انقلاب اسلامی بیان بیشتر فعالیتها و خدمات مفید و فراوان دولت را برای مردم، ضروری برشمردند و با تأکید بر تقوای الهی به عنوان راه نجات واقعی انسان و جامعه خاطرنشان کردند: دولتهای خدمتگزار در دوره‌های مختلف، خدمات فراوانی انجام داده‌اند و اکنون نیز دولت، با اتکاء به ذخیره معنوی خود یعنی با توکل و اعتماد به خدا و تکیه بر مردم مؤمن، انقلابی و همیشه در صحنه میتواند منشاء خدمات فراوانتری قرار گیرد. مقام معظم رهبری انسجام و هماهنگی و پرهیز از اصالت دادن به نگرش بخشی را در مجموعه دولت، ضروری توصیف کردند و با تأکید بر لزوم محوریت کامل رئیس جمهور در تمامی فعالیتهای دولت افزودند: الحمدلله آقای خاتمی رئیس جمهور محترم و عزیز، توان و دیگر شرایط لازم را برای این مسؤولیت عظیم دارا هستند و تمامی بخشهای دولت باید با فرماندهی ایشان فعالیت و حرکت کنند. حضرت آیت‌الله خامنه‌ای اولویت‌بندی صحیح در "برنامه‌ریزیها و اجرای برنامه‌ها" را حلالِ بسیاری از مشکلات برشمردند و با اشاره به این که کاهش درآمد نفتی در سال گذشته، اگر چه ضربه‌ای به روند اجرای برنامه‌ها محسوب میشد، اما در حقیقت یک راه نجات بود، افزودند: اولویت‌بندی، خط واقعی را روشن خواهد کرد و حل تدریجی مسایلی همچون اشتغال، حفظ و تقویت ارزش پول ملی، متوقف کردن تورم و کاهش آن و مقابله با رکود اقتصادی و فعال کردن کشور را امکان‌پذیر خواهد کرد.

رهبر معظم انقلاب اسلامی با انتقاد از این که گاه مسایل فرعی به جامعه تحمیل میشود و مسایل اصلی، از جمله مشکلات مردم را از اولویت خارج میکند، افزودند: اگر کسی حتی با نگاه عادی به زندگی مردم نگاه کند، بدون تردید در خواهد یافت که مهمترین مسأله کشور، مسایل اقتصادی است. مقام معظم رهبری با یادآوری تلاشها و زحماتی که دولت برای تدوین طرح ساماندهی اقتصادی متقبل شده است، افزودند: این طرح بزرگ و مفید که امیدهایی در مردم ایجاد کرد، باید در عمل به طور جدی دنبال شود تا برنامه‌هایی که دولت برای حل مشکلات اقتصادی تدارک دیده، آثار خود را آشکار سازد. حضرت آیت‌ا... خامنه‌ای با اشاره به حوادثی نظیر خشکسالی، زلزله و سیل، خواستار توجه کامل به وضع روستاییان شدند و با تأکید بر لزوم آشنایی بیشتر با معضلات و مشکلات مردم خاطرنشان کردند: دیدار از مناطق محروم و گفتگو با مردم، میتواند در آشنایی با واقعیتها بسیار مؤثر باشد. مقام معظم رهبری با اشاره به حمایت مستمر ایشان از دولت، نقد و بررسی اصولی عملکرد دولت را در درون مجموعه دولت ضروری خواندند و با تشکر از جلسات پرکار هیأت وزیران برای تنظیم برنامه سوم توسعه افزودند: لازم است، سیاستهای اعلام شده در برنامه‌ریزیها کاملا لحاظ شود و برنامه‌ها به معنای دقیق کلمه منبعث از سیاستها باشد. رهبر معظم انقلاب اسلامی حفظ و تقویت و انسجام دولت و نظام در سطوح عالی را مایه توفیق روزافزون خواندند و افزودند: تقسیم و تجزیه کردن نظام در سطوح عالی تنها به نفع دشمنان است و وحدت موجود در میان توده‌های مردم هنگامی مستمر و ریشه‌دارتر خواهد شد که در همه سطوح، انسجام و اتحاد حفظ و تقویت شود.

در این دیدار پیش از سخنان مقام معظم رهبری، حجت‌الاسلام والمسلمین خاتمی رئیس جمهور در سخنانی با قدردانی از حمایتهای رهبر معظم انقلاب اسلامی از دولت، به نامگذاری امسال به عنوان سال امام خمینی (ره) اشاره کرد و انقلاب، نظام و مردم را مرهون شخصیت والای امام دانست و گفت: امام (ره) تأکید بر دینداری، استقلال، آزادی، قانون در چارچوب موازین اسلام، حقوق مردم و اجرای عدالت داشتند و پیروی از امام به معنای اهتمام به این موارد است. رئیس جمهور با تجلیل از شخصیت والای شهیدان دولت، رجایی و باهنر، آنان را مظهر پیروان راه امام و نمونه کامل مسؤولان مردمی و دولتمردان اسلامی خواند و تأکید کرد: هدف بزرگ دولت گام برداشتن در مسیر این شهیدان است. آقای خاتمی همچنین با تشکر از خدمات دولتهای قبلی و همچنین اعضای دولت فعلی، موفقیتهای دولت را در دو سال گذشته مرهون حمایتهای رهبر معظم انقلاب اسلامی و پشتیبانی مردم دانست و با اشاره به مشکلات دولت از جمله کاهش درآمد نفت و کمبود درآمد دولت گفت: با همت مسؤولین و تدابیر دولت، کشور با وجود مشکلات به وجود آمده، با بحران مواجه نشد و موفقیتهای خوبی به دست آمد. آقای خاتمی با اشاره به طرح ساماندهی اقتصادی و آثار خوب این طرح و همچنین بحثهای دولت درباره برنامه سوم توسعه، از جمله ویژگیهای برنامه سوم را مبنا قرار گرفتن نظرات مقام معظم رهبری در این برنامه ارزیابی کرد و افزود: جامعیت برنامه سوم در کنار توجه به راهکارهای اقتصادی و تلاش برای کاهش وابستگی به نفت از جمله ویژگیهای این برنامه است.

رئیس جمهور افزایش رشد اقتصادی کشور، حل معضل بیکاری و ایجاد فرصتهای شغلی و کند کردن نرخ تورم را از اهداف اساسی برنامه سوم بیان کرد و با تأکید بر لزوم همکاری همه دستگاهها برای اجرای این برنامه تصریح کرد: مردم ولی نعمت ما هستند و در طول ۲۰ سال گذشته همواره از نظام و ارزشها با شهامت و کرامت دفاع کرده‌اند و ما باید برای خدمت به این مردم و حل مشکلات آنان تلاش کنیم.

در پایان دیدار رئیس جمهور و هیأت وزیران با رهبر معظم انقلاب اسلامی نماز جماعت ظهر و عصر به امامت حضرت آیت‌الله خامنه‌ای اقامه شد.

پايگاه اطلاع‌رسانی دفتر حفظ و نشر آثار حضرت آيت‌الله‌العظمی سيدعلی خامنه‌ای (مد‌ظله‌العالی) - مؤسسه پژوهشی فرهنگی انقلاب اسلامی