news/content
پیوندهای مرتبطبياناتبياناتفيلمفيلمفيلمفيلمصوتصوت
نسخه قابل چاپ
1378/04/21

دیدار اقشار مختلف مردم با رهبر انقلاب در پی حادثه‌ی کوی دانشگاه تهران

حضرت آیت‌الله خامنه‌ای رهبر معظم انقلاب اسلامی امروز در دیدار هزاران تن از اقشار مختلف مردم، ضمن سخنان بسیار مهمی، از حمله به خوابگاه دانشجویان به عنوان حادثه ای تلخ و غیر قابل قبول در نظام جمهوری اسلامی ایران یاد کردند و فرمودند : چنین حرکاتی با هر نامی که انجام بگیرد، غلط و محکوم است.
مقام معظم رهبری در این زمینه فرمودند: حادثه تلخ حمله به خوابگاه جوانان و دانشجویان، قلب من را جریحه دار کرد. حمله به منزل و مأوا و مسکن جمعی از جوانان، بخصوص در شب و یا در هنگام نماز جماعت، به هیچ وجه در نظام اسلامی قابل قبول نیست. جوانان این کشور از دانشجو و غیر دانشجو فرزندان من هستند و برای من هر چیزی که موجب اضطراب، ناراحتی و اشتباه در فهم این مجموعه ها باشد، بسیار سخت و سنگین است.
حضرت آیت‌الله خامنه‌ای در ادامه سخنانشان بر ضرورت برخورد با متخلفین در هر لباسی که باشند، تأکید کردند و فرمودند: حمله به کسانی که در محیط جوان دانشجویی و خانه خود در حال استراحت بودند، کاری بسیار خطا و ناروا بوده است و این که صد یا دویست نفر از کوی دانشگاه خارج شدند و حرفهایی زدند، بهانه و مجوز نمی شود که کسانی در هر لباسی و با هر نامی وارد آن محیط شوند و کارهای ناروایی را انجام دهند، بویژه هنگامی که نام مقدس نیروی انتظامی در میان می آید، قضیه سخت تر می شود.
رهبر معظم انقلاب اسلامی با بیان خدمات نیروی انتظامی فرمودند: همه می دانند که عناصر نیروی انتظامی در اطراف کشور، در مرزها، جاده ها و در برخورد با اشرار، چه جانفشانیهایی می کنند و چه زحمتهایی می کشند و بسیاری از آنها نیز برای حفظ امنیت مردم، جان خود را از دست داده اند، و این قضیه از آن جهت سخت تر است که عملی انجام شود که چهره این خدمتگزاران در نظر بعضی، تیره گردد، آیا این انصاف است ؟! مقام معظم رهبری حمله به خوابگاه دانشجویان با استفاده از نام یا حسین و یا زهرا را عملی زشت و دردآور دانستند و فرمودند: در حالی که این همه جوان مؤمن و عاشقان امام حسین (ع) و فاطمه زهرا(س) در هر جای کشور برای خدمت به اسلام و مملکت و نیز در برابر هر خطری که این کشور را تهدید کند، سینه خود را سپر کرده و می کنند، عده ای به خود اجازه دادند با استفاده از این نامها چنین حوادثی را به وجود بیاورند که حقیقتاً برای من بسیار تلخ بود.
البته من تأکید کرده ام که در اطراف این حادثه تحقیق شود و به رئیس محترم جمهوری و مسؤولین نیز تأکید کرده ام که هیأت تحقیقی را تعیین کنند و ممکن است خودم هم کسی را در این هیأت بگذارم تا حادثه را به درستی بسنجند.
حضرت آیت‌الله خامنه‌ای در بخش دیگری از سخنانشان خطاب به دانشجویان فرمودند: سخن من به دانشجویان این است که مراقب دشمن باشید و از شناسایی غریبه ها که در لباس خودی، در همه جا داخل می شوند، غفلت نکنید، دستهای پنهان را ببینید. هیچکس به خاطر غفلت و برهم گذاشتن چشمها ستایش نمی شود و اگر بر فرد غافل ضربه ای وارد شد ، اولین کسی که مسؤول و مذموم است، خود اوست. دانشجو قشر فاخر و با ارزشی است و دشمن دانشجو را هدف گرفته است و چند سال است که می کوشند تا بلکه بتوانند دانشجویان را در مقابل نظام قرار دهند؛ اما موفق نشدند و از این پس نیز موفق نخواهند شد.
رهبر معظم انقلاب اسلامی با تأکید بر تلاش دشمن برای ایجاد فساد و تباهی در میان دانشجویان فرمودند: دشمنان خیال نکنند که ما در شناخت مخاطب و طرف خودمان اشتباه می کنیم. دانشجو فرزند ماست و متعلق به همین آب و خاک است. دشمن می خواهد با نام دانشجو و یا با نفوذ در میان دانشجویان، فساد و تباهی کند؛ بنا بر این دانشجویان باید هوشیارانه متوجه باشند که این کدام دست است که در یک موقعیت و فصل حساس، یعنی زمان امتحانات دانشجویی و فصل کنکور، توجه دانشجویان را این چنین به یک سمت انحرافی می کشاند و آنها را تشویق می کند که به سراغ درس و امتحان نروند، بنا بر این اولین کسانی که باید هوشیارانه چشم خود را باز کنند و تصمیم بگیرند، خود دانشجویان هستند.
مقام معظم رهبری، همچنین خطاب به ملت ایران فرمودند: ای ملت بزرگ و شجاع، به هوش باشید و هوشیاریتان را بیشتر کنید؛ زیرا دشمن در صدد نفوذ است و هر پنجره ای را باز ببیند، وارد خواهد شد. امنیت ملی برای یک ملت، از همه چیز واجب تر است و اگر امنیت ملی نباشد، هیچ دولتی نمی تواند کار کند، هیچ سنگی روی سنگ برای سازندگی گذاشته نخواهد شد و هیچ مشکلی از مشکلات کشور در هنگام هرج و مرج و ناامنی، بر طرف نمی شود. بنا بر این ملت ایران باید هوشیاری خود را حفظ کند و بداند که دشمن، امنیت ملی ما را هدف گرفته است.
حضرت آیت‌الله خامنه‌ای از جوانان به عنوان امیدهای اسلام و انقلاب نام بردند و فرمودند: رفتار جوانان می تواند این کشور را در جهت شکوفایی، با سرعت به پیش ببرد؛ و اگر جوان مملکت، هوشیارانه، با تدبیر، با حلم و با توجه به موقعیتها بتواند تصمیم بگیرد، سخن بگوید و عمل کند، مملکت گلستان خواهد شد، اما هنگامی که هیجانات کور به میان بیاید، دشمن فوراً استفاده خواهد کرد. من معتقدم که جوان کشور باید در تمامی میدانها حضوری مبتنی بر انضباط داشته باشد، اما چنین حرکاتی که در حمله به محیط دانشجویی ملاحظه شد، ناشی از بی انضباطی است.
رهبر معظم انقلاب اسلامی حمله به محیطهای دانشجویی با نام دفاع از دین و ولایت را عملی غلط و محکوم دانستند و فرمودند: مگر من بارها نگفته ام در اجتماعات کسانی که مخالف هستند، هیچکس نباید رفتار خشونت آمیز داشته باشد زیرا چنین رفتاری دشمن را خوشحال می کند، ما بارها این حرف را گفتیم، چرا گوش نکردند و چرا گوش نمی کنند؟
مقام معظم رهبری با تأکید بر ضرورت رعایت صبر و سکوت در برابر مخالفین فرمودند: نیروهای جوان، مؤمن و حزب الهی باید صبر و سکوت خود را در برابر اهانت به رهبری و حتی آتش زدن و پاره کردن عکس من حفظ کنند و نیروی خود را برای روزی که کشور به آن نیازمند است و برای مقابله با دشمن ذخیره کنند، این که یک جوان و یا دانشجوی فریب خورده ای حرفی را علیه من بزند، چه اشکالی دارد؟ من از او صرفنظر می کنم.
حضرت آیت‌الله خامنه‌ای با بیان نقش سازمانهای جاسوسی دشمنان ملت ایران در طراحی توطئه های گوناگون فرمودند: پولی که مجلس آمریکا برای مبارزه با نظام اسلامی ایران تصویب کرد و نیز چندین برابر این پول، بدون شک برای طراحی چنین توطئه هایی مصرف می شود اما دشمنان باید بدانند که خواب برگشتن آمریکا به این مملکت یک خواب پریشان و غیر قابل تعبیر است.
رهبر معظم انقلاب اسلامی فرمودند: عناصر سیاسی مطرود و منفور ملت ایران که طی سالهای گذشته کمین گرفته اند تا از ملت، انقلاب، امام و راه و نام امام انتقام بکشند نیز باید بدانند که در این قضیه اشتباه کردند و خودشان را لو دادند و چهره خودشان را مشخص کردند. درست است که به دستگاه اطلاعاتی ما آن ضربه ناجوانمردانه را وارد کردند و به دستگاه انتظامی ما هم اینجا ضربه زدند اما عناصر خدمتگزار و سربازان مخلص و بدون نام و نشان جمهوری اسلامی ایران اطلاعات را کسب می کنند و می فهمند که آنها کجا هستند و چه می کنند. آنها نمی توانند این ملت را با این روشها از صحنه مبارزه در راه استقلال و اسلام عزیز و در راه مبارزه با دشمنانشان عقب برانند.
مقام معظم رهبری سردمداران خطوط و گرایشهای سیاسی را به سبب درگیر شدن در مسایل بیهوده و فراهم آوردن امکان سوء استفاده دشمن مورد سؤال قرار دادند و خطاب به آنان فرمودند: در این نمونه اخیر دیدید که دشمن چطور استفاده کرد و چگونه نیش خود را زد. وجود اختلافات سیاسی و سلیقه ای اشکالی ندارد و ما اصرار نداریم که همه یکجور فکر کنند اما برای کار سیاسی و درگیری سیاسی باید حدی و خط قرمزی را قائل شوید، نباید بی حساب و کتاب با هم مبارزه کنید و آنقدر مشغول شوید که دشمن اجازه یابد اینگونه وارد این میدان شود.
حضرت آیت‌الله خامنه‌ای با اشاره به جنجال آفرینی جناحهای سیاسی بر سر قضیه قانون مطبوعات فرمودند: من به یک جریان سیاسی خاص اشاره نمی کنم و خطاب من به همه است. برای من این خط و آن خط و هر خط و سلیقه سیاسی دیگر تفاوت نمی کند. برای من مناط و ملاک، راه خدا، راه امام، راه اسلام، حفظ کشور، رعایت مصالح مردم، حفظ آینده کشور مطرح است و فرقی نمی کند که چه کسی به کدام خط و جناح مربوط می شود. آنها هم باید هوشیار باشند.
رهبر معظم انقلاب اسلامی در پایان سخنانشان در مناجاتی با امام زمان (عج) فرمودند: ای سید و مولای ما، پیش خدای متعال گواهی بده که ما در راه خدا تا آخرین نفس ایستاده ایم . بزرگترین آرزو و افتخار بنده این است که در این راه پرافتخار، پرفیض و پربهجت جان خودم را تقدیم کنم.
بر پایه همین گزارش در این دیدار که با ابراز احساسات شورانگیز دیدار کنندگان توأم بود شعارهایی در اطاعت و تبعیت از ولی امر مسلمین داده شد که برخی از آنها به شرح زیر است.
ای رهبر آزاده - آماده ایم آماده.
حسین حسین شعار ماست شهادت افتخار ماست.
وای اگر خامنه ای حکم جهادم دهد.
منافق حیا کن دانشجو را رها کن
دانشگاه اسلامی جای منافقین نیست

پايگاه اطلاع‌رسانی دفتر حفظ و نشر آثار حضرت آيت‌الله‌العظمی سيدعلی خامنه‌ای (مد‌ظله‌العالی) - مؤسسه پژوهشی فرهنگی انقلاب اسلامی