news/content
پیوندهای مرتبطبياناتبياناتصوتصوت
نسخه قابل چاپ
1378/02/28

دیدار جمعی از ناشران داخلی با رهبر انقلاب

حضرت آیت‌الله خامنه‌ای رهبر معظم انقلاب اسلامی، ضمن سخنان بسیار مهمی که در جمع دهها تن از ناشران داخلی ایراد کردند، نسبت به تلاشهای مخالفین اسلام و نظام اسلامی در شتاب بخشیدن به یک جریان خطرناک فرهنگی و سیاسی برای تأثیرگذاری بر ذهنیت جامعه، هشدار دادند و دستگاههای ذیربط در دولت، مجلس و قوه قضاییه را به مراقبت و هوشیاری هر چه بیشتر در این زمینه فراخواندند.

مقام معظم رهبری، مسؤولیت مهم تولیدکنندگان و ناشران کتاب را در انتقال فرهنگ به مردم، خاطرنشان کردند و ضمن دسته‌بندی آثار فرهنگی منفی، فرمودند: از نظر ما طرح و نشر افکار و نظرات مخالف در جامعه، که هیچ انگیزه خصمانه‌ای را دنبال نمی‌کند، مفید است؛ زیرا با مطرح شدن اندیشه غلط، اندیشه درست، جوشش و درخشش پیدا می‌کند، مسایل گوناگون رشد و پرورش یافته و ذهنها قوی می‌شود. بنا بر این نظام اسلامی مایل است که چنین افکار و نظراتی در حوزه‌های مختلف، منتشر شوند.

حضرت آیت‌الله خامنه‌ای، تلاش دشمن برای حمله به نظام اسلامی، با استفاده از ابزار فرهنگی را گوشزد کردند و فرمودند: نشر فکر و سخن نادرست و جهت‌داری که جزیی از چارچوب یک طرح براندازی و امنیتی محسوب می‌شود، مضر است؛ زیرا انگیزه صاحب چنین فکری، صرفا طرح یک سخن علمی، یا یک نظر فلسفی، اجتماعی، یا سیاسی نیست و ممکن است خواسته یا ناخواسته، در طرح خرابکاری و براندازی، سهیم و شریک باشد.

رهبر معظم انقلاب اسلامی، از انتشار و توزیع آثار هنری غیر اخلاقی و مستهجن در یک جامعه، به عنوان بخش دیگری از یک کار منفی فرهنگی که دارای تأثیر فوری و آنی است، یاد کردند و فرمودند: آثار هنری که تأثیر ویرانگر اخلاقی به دنبال دارند، به هیچ وجه قابل پاسخگویی نیستند و باید با جدیت تمام، مانع از انجام آن شد و این همان ممیزی واجب است. بنا بر این دستگاههای نظام اسلامی، وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و ناشرین، در جنجال علیه ممیزی و سانسور، باید مراقب باشند که هدف را گم نکنند.

مقام معظم رهبری، مخالفت نظام اسلامی را با برخی از آزادیهای ویرانگر یادآور شدند و فرمودند: بدیهی است که نظام انقلابی و اسلامی ایران با برخی از آزادیهای ویرانگر، نظیر آزادی جنسی و آزادی در ارتکاب گناه، مخالف است و اجازه نمی‌دهد که نسل جوان کشور در معرض آثار مخرب فرهنگی و هنری مخالفین اسلام قرار گیرد و از این طریق به گمراهی و فساد کشیده شود. بنا بر این حساسیت نظام نسبت به مسأله مطبوعات، کتاب و نشر، تنها از این جهت قابل بررسی است.

حضرت آیت‌الله خامنه‌ای، آزادی در تفکر و مباحثه آزاد را از اولین شعارهای انقلاب اسلامی برشمردند و فرمودند: از مدتها پیش یک حرکت فرهنگی و سیاسی از طرف مخالفین اسلام و نظام برای تأثیرگذاری بر ذهنیت جامعه، که دربرگیرنده فکر، اخلاق و ایمان مردم است، آغاز شده و امروز جریان تندتر و پرشتابتری در این زمینه وجود دارد . اما به فضل الهی نظام اسلامی در برابر این حرکت ضد مردمی ایستادگی خواهد کرد.

رهبر معظم انقلاب اسلامی، نفوذ در ارکان نظام اسلام را گام بعدی مخالفین اسلامی دانستند و با تقبیح حملاتی که علیه شورای نگهبان صورت می‌گیرد، فرمودند: جنجال علیه نظارت استصوابی، یکی از مباحث بی‌مبنا و بی‌ریشه است که با هدف تضعیف شورای نگهبان و نفوذ دادن عناصر مخالف با اسلام و امام و نظام در ارکان قانون‌گذاری کشور انجام می‌شود؛ و این بلایی است که در یک دوره، بر سر علمای طراز اول آوردند و تصور می‌کنند که امروز هم می‌توانند همان بلا را بر سر شورای نگهبان بیاورند؛ اما آنها در خطا و اشتباه به سر می‌برند و به طور قطع و یقین چنین چیزی تحقق نخواهد یافت.

مقام معظم رهبری، ارکان نظام را بسیار مستحکم توصیف کردند و خطاب به مسؤولان نظام، بویژه وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی فرمودند: از جنجالها و متهم شدن به ضدیت و آزادی نترسید و بدانید که اگر بالاترین نوع آزادی را بدهید، ولی اصول خود را حفظ کنید، تبلیغاتچیهای دشمن باز هم شما را ضد آزادی معرفی خواهند کرد. از دشمن انتظاری نیست و نظام اسلامی، ممشای صحیح، منطقی و خردمندانه خود را در برابر حرف دشمن، تغییر نخواهد داد.

حضرت آیت‌الله خامنه‌ای با حمایت از قانون ممنوعیت استفاده از تصاویر ماهواره‌ای که در مجلس شورای اسلامی به تصویب رسیده‌است، فرمودند: این منطق درستی نیست که به بهانه پیشرفت تکنولوژی ماهواره‌ای در سالهای آینده، ما از هم اکنون موانع قانونی را از میان برداریم. این خودباختگی است و به جای این کار باید متناسب با پیشرفت تکنولوژی ماهواره‌ای، راههای جلوگیری از نفوذ ماهواره را شناسایی کنیم و آن را به کار ببندیم، بنا بر این ممنوعیت استفاده از تصاویر ماهواره‌ای که مجلس شورای اسلامی تصویب کرد، یک قانون کاملا درست و به جاست و به موازات آن باید وسایل لازم برای مصون‌سازی ذهنها و افکار جوانان فراهم شود.

رهبر معظم انقلاب اسلامی با ستایش از استقامت بیست‌ساله ملت ایران در برابر قدرت استکباری آمریکا فرمودند: ملت ایران با مقاومت و ایستادگی خود توانست یک قدرت استکباری مانند آمریکا را بیست سال در پشت در نگهدارد و باز هم قادر است به استقامت متکی بر ایمان اسلامی خود ادامه دهد و دشمن را باز هم ناکام کند.

مقام معظم رهبری در پایان سخنانشان توجه مسؤولان ذیربط قوای سه گانه کشور را به ضرورت جدی گرفتن مسأله تأثیرگذاری بر روی اذهان جوانان جلب کردند و فرمودند: ما در مقطع حساسی هستیم و این مسأله، کار بسیار مهم و عظیمی است که نباید آن را نادیده گرفت.

بر پایه همین گزارش، حضرت آیت‌الله خامنه‌ای پیش از این سخنان، از یک نمایشگاه کوچک کتاب که در حسینیه امام خمینی (رض) و به ابتکار و درخواست وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی برپا شده بود، بازدید کردند.

پايگاه اطلاع‌رسانی دفتر حفظ و نشر آثار حضرت آيت‌الله‌العظمی سيدعلی خامنه‌ای (مد‌ظله‌العالی) - مؤسسه پژوهشی فرهنگی انقلاب اسلامی