news/content
پیوندهای مرتبطبياناتبيانات
نسخه قابل چاپ
1377/12/14

بازدید رهبر انقلاب از مؤسسه تحقیقات جنگل‌ها و مراتع

حضرت آیت‌الله خامنه‌ای رهبر معظم انقلاب اسلامی امروز در مؤسسه تحقیقات جنگلها و مراتع، وابسته به وزارت جهاد سازندگی حضور یافتند و از صدها گونه گیاهی که در شرایط متفاوت آبی، خاکی پرورش یافته‌اند، بازدید کردند.

در جریان این بازدید که در آستانه هفته منابع طبیعی و روز درختکاری انجام شد، مقام معظم رهبری یک نهال بلوط را در زمین کاشتند و آن را آبیاری کردند.

حضرت آیت‌الله خامنه‌ای سپس با حضور در باغ گیاه‌شناسی ملی ایران، از نزدیک با تلاشهای در حال انجام کارشناسان امر برای حفظ منابع گیاهی در ایران آشنا شدند و مسئولان مؤسسه تحقیقات جنگلها و مراتع نیز با ارائه توضیحاتی، معظم‌له را در جریان مطالعات علمی انجام شده پیرامون گونه‌های گیاهی موجود در ایران قرار دادند.

حضرت آیت‌الله خامنه‌ای سپس در دیدار با جمعی از معاونین و مدیران وزارتخانه‌های جهاد سازندگی و کشاورزی و سازمان حفاظت از محیط زیست طی سخنانی از درخت و گیاه به عنوان مظهر حیات در طبیعت و نمایشگر یک معجزه عظیم الهی یاد کردند و ضرورت حفاظت از گیاه و تجلیل از منطق نگاهبانی از منابع طبیعی را مورد تأکید قرار دادند.

مقام معظم رهبری گیاه را مایه حقیقی وجود انسان دانستند و فرمودند: گیاه یک پایه اساسی وجود است و ما باید به درخت و گیاه با این چشم نگاه کنیم.

حضرت آیت‌الله خامنه‌ای بر ضرورت جلوگیری از تخریب مراتع، جنگلها، باغات درختان و گیاهان تأکید کردند و فرمودند: بیاعتنایی به درخت و گیاه و تباه کردن عوامل طبیعی، برای کشور ضایعه‌آفرین است، ایران به لحاظ وسعت خاک یکی از کشورهای غنی جهان محسوب میشود، بنا بر این باید با استفاده از موجودی آب و با تکیه بر روشهای علمی، تمامی این سرزمین وسیع را به طور یکپارچه تحت پوشش گیاهی قرار دهیم.

رهبر معظم انقلاب اسلامی وارد کردن محصولات گیاهی و غذایی را برای کشور تأسف بار خواندند و فرمودند: مسئولان کشور باید با برنامه‌ریزی دقیق، مدیریت صحیح و جدیت در کار، این سرزمین را از تضییع خسارت‌بار منابع حیاتی و طبیعی و ضایع شدن درخت، آب و خاک نجات بدهند.

مقام معظم رهبری حفظ محیط زیست و منابع طبیعی را یک مسأله ضروری و حیاتی برای کشور برشمردند و تأکید کردند که در برنامه سوم توسعه کشور و حتی در گرایش به صنعت باید حفظ محیط زیست و حراست از منابع طبیعی به عنوان یک اصل مورد توجه قرار گیرد و از هرگونه تخریب امکانات اقلیمی کشور جلوگیری شود.

حضرت آیت‌الله خامنه‌ای در بخش دیگری از سخنانشان از بیابان زدایی و کویرزدایی به عنوان یکی از کارهای اساسی کشور در برنامه سوم یاد کردند و فرمودند: استفاده از سیلابها به نحو صحیح و درست و تلاش در جهت بیابان زدایی از کارهای مهمی است که باید با ابتکار، دلسوزی و هماهنگی بخشهای مختلف با یکدیگر محقق شود و امیدواریم که مردم و مسئولین به مسائلی مانند حفظ درختان و گیاهان و استفاده بهینه از آب، خاک و منابع طبیعی به دیده اهمیت بنگرند و در برنامه سوم با اولویت خاصی به این مسائل توجه شود.

رهبر معظم انقلاب اسلامی در پایان سخنانشان احیاء موجودی کشور را در زمینه منابع طبیعی به منزله جوشیدن امکانات ملت و کشور دانستند و اظهار امیدواری کردند که با اهتمام مردم و مسئولین، امیدهای بیشتری در حفظ و توسعه منابع طبیعی کشور در دلها ایجاد شود.

بر پایه همین گزارش پیش از سخنان مقام معظم رهبری، آقای سعیدی کیا وزیر جهاد سازندگی در سخنان کوتاهی مقدم معظم‌له را گرامی داشت.

یادآور میشود سالانه ۳۰ جلد کتاب در زمینه نتایج تحقیقات علمی مربوط به گونه‌های گیاهی در این مؤسسه منتشر میشود.

در ایران هشت هزار گونه گیاهی وجود دارد که ۲۵۰۰ گونه آن تنها در شرایط خاص آب و هوایی ایران رشد مییابند.

در جریان این بازدید حجت‌الاسلام والمسلمین حیدرزاده نماینده ولی‌فقیه در جهاد سازندگی و خانم ابتکار معاون رئیس جمهوری و رئیس سازمان حفاظت محیط زیست، رهبر معظم انقلاب را همراهی میکردند.

آخرین‌ها
پايگاه اطلاع‌رسانی دفتر حفظ و نشر آثار حضرت آيت‌الله‌العظمی سيدعلی خامنه‌ای (مد‌ظله‌العالی) - مؤسسه پژوهشی فرهنگی انقلاب اسلامی