news/content
پیوندهای مرتبطبياناتبيانات
نسخه قابل چاپ
1377/05/27

دیدار جمعی از آزادگان و اقشار مختلف مردم با رهبر انقلاب

حضرت آیت‌الله خامنه‌ای رهبر معظم انقلاب اسلامی امروز در دیدار هزاران تن از اقشار مختلف مردم با ایشان طی سخنان مهمی بر تنفر و انزجار امت اسلام از شرارتهای طالبان و ریخته شدن خون مسلمانان مظلوم و بیدفاع افغانستان تأکید کردند و به طالبان هشدار دادند که هر چه زودتر کار زشت خود را مبنی بر دستگیری کارمندان ایرانی در شهر مزار شریف جبران کرده و آنان را با احترام به ایران بازگردانند.

مقام معظم رهبری در این دیدار که با ابراز احساسات پرشور دیدار کنندگان و سر دادن شعارهایی در اعلام تبعیت از اوامر معظم‌له همراه بود، از طالبان به عنوان عناصری جاهل، خام و نادان یاد کردند و فرمودند: ملت، دولت و نیروهای مسلح ایران شیطنت و شرارت را از آمریکا نیز تحمل نکرده و نمیکنند، چه برسد از این آدمهای کم‌ارزش و حقیر.

حضرت آیت‌الله خامنه‌ای از ریخته شدن خون هزاران انسان بیدفاع به دست طالبان، عمیقا ابراز تأسف و تأثر کردند و فرمودند: حیف است که سرنوشت ملت و کشور مسلمان، ریشه‌دار و با سابقه افغانستان به دست مشتی انسان جاهل بیفتد که نه مصلحت خود را میدانند، نه اسلام و سیاست را میشناسند، و نه توطئه‌ها و فریبهای بیگانگان و طواغیت را درک میکنند. آنها همه چیز را بازیچه خیال کرده‌اند و خون این همه انسان را در افغانستان بر زمین ریخته اند. بنده از وضعی که در افغانستان پیش آمده است، حقیقتا غصه‌دار و ناراحتم و امیدوارم خدای متعال تفضّل کند و ملت افغانستان را که توانست آن ایستادگی را در مقابل ارتش شوروی از خود نشان دهد، از دست جهال و عناصر خام نجات بدهد.

رهبر معظم انقلاب اسلامی دخالت برخی کشورهای همسایه افغانستان در حوادث این کشور را به ضرر آنها دانستند و فرمودند: تجربه نشان داده است دولت و کشوری که در این گونه مسایل دخالت کرده و به عناصر متجاوز و جنایتکار کمک و هدایت میکند اولین و بیشترین صدمات را خواهد خورد.

مقام معظم رهبری در بخش دیگری از سخنانشان که به مناسبت سالروز بازگشت آزادگان سرافراز به میهن اسلامی ایراد شد، این روز را بیانگر یکی از خاطره‌های بزرگ تاریخ ایران و انقلاب دانستند و فرمودند: ایستادگی و مقاومت آزادگان سرافراز ما در طول سالهای سخت اسارت، ملت ایران را روسفید و سربلند کرد و ما بازگشت پیروزمندانه آنان به میهن اسلامی را حادثه‌ای میدانیم که دست قدرت الهی آن را رقم زد. بنا بر این یکایک ملت ایران باید این خاطره و خاطرات شبیه آن را زنده نگهدارند و آنها را قدر بدانند.

حضرت آیت‌الله خامنه‌ای ایستادگی در مواقع حساس را لازمه آزادی و استقلال کشور وعدم تبعیت از قدرتهای ظالم جهان دانستند و فرمودند: بهترین، فداکارترین، پاکترین، با اخلاص‌ترین و ارزشمندترین فرزندان یک ملت، کسانی هستند که در مواقع سختی، فداکاری میکنند، از خود ایستادگی نشان میدهند و از آبروی کشور، استقلال و هویت ملی خویش دفاع میکنند و اینها در ایران اسلامی، همان جوانان فداکاری هستند که با ایستادگی در مقابل دشمن، برای ملت خود افتخار و سربلندی به ارمغان آوردند.

رهبر معظم انقلاب اسلامی از بسیجیان، نظامیان، پاسداران و نیروهای مؤمن و حزب‌اللهی به عنوان منشاء و پدید آورنده قدرت حقیقی کشور یاد کردند و فرمودند: هر کشور و ملتی که چنین جوانانی داشته باشد، کشور و ملتی سرافراز خواهد بود؛ زیرا هیچ قدرت جهانی نمیتواند به او زور بگوید و یا سرنوشت او را به دست بگیرد. بنا بر این همه ملت ایران وظیفه دارند که همواره تشکر قلبی و زبانی خود را از عناصر فداکار و ایثارگر ابراز کنند.

مقام معظم رهبری، غرب زدگان و دلباختگان اربابان خارجی را عناصری مطرود و مورد نفرت مردم برشمردند و فرمودند: کسانی که خواب حکومت طاغوت را میبینند و خواستار آن هستند که با آمریکا نرد دوستی ببازند، همواره سعی میکنند نام پاسدار، ارتشی، جانباز، آزاده، ایثارگر و نام شهید را مورد تحقیر قرار دهند و هنگامی که سخن از خانواده‌های شهدا و یا نیروهای بسیجی و حزب‌اللهی به میان می‌آید، چهره در هم میکشند؛ اینها آدمهای خود پرست و منفعت‌طلبی هستند که در همه عمرشان به جز منافع شخصی، چیز دیگری را نمیبینند و در هنگام جنگ و بروز خطر، جایشان خالی است و در هنگام آرامش نیز زبانشان دراز است.

حضرت آیت‌الله خامنه‌ای جوانان مؤمن و حزب‌اللهی و نیروهای بسیجی را حافظان مرز و بوم میهن اسلامی دانستند و فرمودند: امروز هم آن کسانی حاضرند در برابر خطرات و تهدیدها بایستند و از انقلاب و ارزشهای آن و نام امام پاسداری و از دولت و مسئولین نظام حمایت کنند که روحیه ایمانی و ایثارگرانه دارند و بحمدالله امروز در سراسر کشور، غلبه کامل با نیروهای مؤمن و علاقه‌مند به اسلام، انقلاب و امام و دشمن با آمریکاست.

رهبر معظم انقلاب اسلامی دشمنان ایران اسلامی را همچون همیشه دچار اشتباه و توهم دانستند و فرمودند: دشمنانی که نتوانند متن عظیم مردم ایران را ببینند، مثل همیشه تو دهنی خواهند خورد، ملت ایران ملتی سرزنده و مؤمن است و دلهای جوانان این سرزمین به عشق اسلام و امام میتپد، بنا بر این بنده از اوضاع داخلی کشور نگران نیستم و از جوانان عزیز و مؤمن جدا توقع دارم که حضور خود را در صحنه حفظ کنند.

مقام معظم رهبری قدرت و دولت را زاییده خواست و اراده ملت دانستند و در پایان سخنانشان فرمودند: رئیس جمهور، وزرا و مسئولین کشور، مجلس و قوه قضاییه متعلق به این ملت است و بر این اساس ملت ایران امروز مقتدر، عزیز و با ابهت است و با سازندگی و نوآوری و نیز با حداکثر استفاده از منابع داخلی و نیروی انسانی و علمی خویش، تکیه کشور به خارج از مرزها را روز به روز کمتر میکنند.

بر پایه همین گزارش پیش از سخنان مقام معظم رهبری، حجت‌الاسلام والمسلمین ابوترابی نماینده ولیفقیه در امور آزادگان در سخنان کوتاهی، سالروز بازگشت پیروزمندانه آزادگان به میهن اسلامی را گرامی داشت و مقاومت و پایمردی آزادگان در شرایط سخت زندانهای رژیم عراق را موجب سرافرازی هر چه بیشتر ملت ایران در دنیا خواند.

یادآور میشود در این دیدار جمعی از خانواده‌های معظم شهداء، جانبازان و آزادگان از سراسر کشور و اقشار مختلف مردم از شهرهای مشهد مقدس، بیرجند، نجف آباد، خمینی شهر، جیرفت، تبریز، سمنان، گرمسار، دامغان، ارومیه، کرمان، شهداد، اقلید، آباده، رفسنجان، همدان و شماری از بسیجیان استانهای اصفهان، مازندران، سمنان، فارس، کرمان، لرستان و آذربایجان شرقی و غربی حضور داشتند.

پايگاه اطلاع‌رسانی دفتر حفظ و نشر آثار حضرت آيت‌الله‌العظمی سيدعلی خامنه‌ای (مد‌ظله‌العالی) - مؤسسه پژوهشی فرهنگی انقلاب اسلامی