news/content
پیوندهای مرتبطبياناتبياناتگزيده بياناتگزيده بيانات
نسخه قابل چاپ
1376/10/26

اقامه نمازجمعه تهران به امامت رهبر معظم انقلاب

مراسم وحدت‌آفرین و روح بخش نماز جمعه تهران، امروز به امامت حضرت آیت‌الله خامنه‌ای رهبر معظم انقلاب اسلامی و با حضور خیل عظیم نمازگزاران روزه‌دار در دانشگاه تهران و خیابانهای اطراف آن اقامه شد.

امام جمعه تهران در خطبه اول نماز توجه نماز گزاران را به بهره گرفتن از برکات وافر ماه رمضان جلب کردند و با توصیه آنان به رعایت تقوای الهی فرمودند: مسلمانان روزه‌دار باید مراقب رفتار و گفتار خود باشند و ضمن تمسک به وسایلی که خداوند مقرر فرموده است با عبور از لغزشگاهها، خود را از نعم الهی بهره‌مند سازند.

حضرت آیت‌الله خامنه‌ای از روزه، تلاوت آیات قرآن کریم، خواندن دعاهای مأثور و استغفار به عنوان چهار عنصر بسیار مهم در ماه رمضان یاد کردند و فرمودند: آنچه برای مسلمانان بسیار اهمیت دارد استغفار از آن چیزی است که از روی جهالت، قصور و تقصیر از ما سرزده است و شبهای قدر در ماه مبارک رمضان فرصت مغتنمی برای استغفار از گناهان است.

مقام معظم رهبری با تأکید بر مستغنی نبودن انسان از تفضل و لطف الهی فرمودند من و شما احتیاج به استغفار داریم و باید از فرصت شب قدر برای عذرخواهی از خداوند متعال و نورانی کردن ضمیر خود استفاده کنیم و تا فرصت هست لطف، محبت، عطوفت و بذل و بخشش الهی را متوجه خود کنیم چه در غیر این صورت روزی خواهد آمد که گریه و زاری ما در پیشگاه خدا بی‌ثمر خواهد بود.

امام جمعه تهران در پایان خطبه اول نماز پناه بردن ملتهای مسلمان به خدا را موجب نجات آنها از فلاکت، بدبختی و فساد و تباهی دانستند و فرمودند: اگر دلها اسیر مادیات نشود، جامعه‌ای حقیقتا نورانی، با صفا و پاک خواهیم داشت و چنین مردمی کار و تلاش خود را برای ساختن یک دنیای آباد بهتر، روانتر، شیرین‌تر و کاملتر انجام می‌دهند.

حضرت آیت‌الله خامنه‌ای در آغاز خطبه دوم نماز به حادثه خون‌بار پاکستان که به قتل شماری از شیعیان این کشور انجامید اشاره کردند و فرمودند: مسؤولین دولت پاکستان به ما قول داده‌اند که این مسأله را پیگیری کنند و ما هم مایلیم اعتماد خود را حفظ کنیم و امیدواریم که هر چه جدی‌تر این مسأله دنبال شود و دولت پاکستان باید قاطعانه با قاتلین برخورد کند و قدرت دولتی خود را تثبیت نماید.

امام جمعه سپس از کشتار مردم بی‌گناه اعم از زن، مرد و کودک در الجزایر به عنوان حادثه تلخ جهان اسلام یاد کردند و فرمودند: خونسردی محافل جهانی و مدعیان حقوق بشر در برابر کشتار بیگناهان در الجزایر حیرت‌آور است. ما این حوادث و سکوتها و خونسردی محافل جهانی را در پیگیری کشتار مردم بیگناه الجزایر به شدت محکوم می‌کنیم.

حضرت آیت‌الله خامنه‌ای به نزدیک بودن روز جهانی قدس اشاره کردند و فرمودند: مردم ایران به عنوان متولیان روز قدس باید کاری کنند که برای ملتهای دیگر سرمشق باشد زیرا هر سال ملتهای دیگر و حتی در اروپا در تبعیت از ملت ایران روز قدس را گرامی می‌دارند، بنا بر این ملت ایران باید این پرچم را روز به روز برافراشته‌تر کند و این کانون درخشندگی و نور را درخشانتر نماید تا عده بیشتری بتوانند از آن استفاده کنند.

حضرت آیت‌الله خامنه‌ای بخش دیگری از سخنانشان را به بحث پیرامون جنجال تبلیغاتی دستگاههای ارتباطی عمدتا آمریکایی درباره مصاحبه رئیس جمهوری با شبکه خبری سی.ان.ان اختصاص دادند و فرمودند: نباید اجازه دهیم که دشمن نسبت به ملت ایران و کشور ایران هر کاری که می‌خواهد در زمینه تبلیغات بکند و همین طور سکوت کنیم. لازم است اهداف دشمن و مقاصد دشمن شناخته شود. البته در برخی از رسانه‌ها و به وسیله مسؤولین هم واقعا حرفهای درستی زده می‌شود.

رهبر معظم انقلاب افزودند: حرفهای خوبی گفته شد، بنده موظفم آنچه را که وجود دارد و واقعیت مطلب است برای ملت عزیزمان بیان کنم.

البته اول بار هم نیست قبلا هم از این قبیل قضایا بود به خصوص آن باری که قابل مقایسه هست بعد از رحلت امام بود آنجا هم جنجال درست کردند حتی روزنامه‌های ما مقاله نوشتند که افراد مخالف با انقلاب دوران امام را صریحا تخطئه کردند خوب الحمد لله سیلی ملت بر بناگوش آنها نگذاشت ادامه بدهند.

این دفعه البته جنجالها وسیع‌تر است جور دیگری جنجال می‌کنند.

سر هم جنجال خارج از کشور است عمدتا آنها هستند وضع وضع دیگری است آنوقت هم بود با این ابعاد و این وسعت البته نبود، بهانه‌ای که برای این جنجال درست کرده‌اند این مصاحبه رئیس جمهوری محترم ما است در چند روز قبل، هفته گذشته، این را بهانه قرار دادند که این هم واقعا یک ظلم بزرگی است هم به ملت ایران هم به رئیس جمهور. این اخفاء حقیقت و پوشاندن آنچه که می‌خواهند به چشم مردم نرسد واقعا چیز عجیبی است . همه مواضع اصولی ما در رابطه با آمریکا و اسرائیل به خوبی بیان شد.

من با دقت (مصاحبه) گوش کردم. آنچه که درباره مذاکره با آمریکا لازم بود گفته شود، گفته شد. آنچه راجع به اسرائیل راجع به مبارزین فلسطینی و بعضی قضایای داخلی، خیلی خوب بود من دعا کردم هم ایشان را هم وزیر خارجه را و مسؤولین دیگر را که مواضع خوبی گرفتند در این زمینه‌ها. یک چیزهایی هم ممکن است مربوط به سلایق باشد مربوط به لحنها باشد. به آنها کاری نداریم، آنچه اصولی بود و مهم بود همین مسایل مربوط به رابطه بود، مذاکره بود، حکومت صهیونیستی بود، که اینها خوب گفته شد، مطالب خوبی بود.

حالا دشمن اگر بخواهد که این حرفها را که بر خلاف میل اوست اینها را اعتراف کند به این حرفها، خوب دشمن است دیگر ما از دشمن چه توقعی داریم.

ما باید خودمان بفهمیم که دشمن هدفش چیست و غرضش چیست. بنده اولا می‌خواستم بیان کنم برای شما برادران و خواهران عزیز که هدف جنجال تبلیغاتی آمریکائیها عمدتا و مخالفین ما در دنیا هدفش چیست. این که دائما می‌گویند ایران می‌خواهد با آمریکا مذاکره کند. ایران می‌خواهد به تدریج رابطه با آمریکا برقرار کند، هدفشان چیست ؟ هدفشان از این حرفها چیست دنبال چی هستند.

آنچه مسلم است دنبال خیر جمهوری اسلامی و خیر ملت ایران نیستند.

این که خوب واضح است.

حضرت آیت‌الله خامنه‌ای همچنین فرمودند: دستگاههای تبلیغاتی آمریکا و دنباله روهای آنان در جهان یک شگرد تبلیغاتی عجیبی را دنبال می‌کنند و آن دروغی است که برای رسیدن به مقاصد خود، به شکل یک واقعیت جلوه می‌دهند و متأسفانه برخی از مطبوعاتی داخلی نیز همانند دشمنان انقلاب مشی می‌کنند.

امام جمعه تهران ادعای رسانه‌های آمریکایی را دایر بر تجدید نظر ایران در مناسبات خود با آمریکا یک مطلب کاملا بی‌اساس و واهی خواندند و فرمودند: آنها برای ملت ایران مقاصد بسیار خطرناکی را دنبال می‌کنند و ملت ایران باید اهداف دشمن و کاری را که او انجام می‌دهد بشناسد و اجازه ندهد که هر کاری دشمن می‌خواهد در زمینه تبلیغات علیه ایران اسلامی به انجام رساند.

رهبر معظم انقلاب اسلامی اهداف دستگاه خبری و تبلیغاتی آمریکا را تشریح کردند و فرمودند: حکومت آمریکا در پی آن است که آنچه موجب وحدت ملت ایران بوده است به مسأله اختلاف ایران تبدیل کند. مردم ایران تا کنون به سبب آن که می‌دانستند دولت آمریکا دشمن آنهاست با یکدیگر متحد بوده‌اند.

امام جمعه تهران از ریختن قبح مسأله مذاکره و رابطه با آمریکا به عنوان هدف دوم تبلیغات آمریکایی نام بردند و فرمودند: زمانی بود که دولتهای عرب صحبت کردن از مذاکره و رابطه با اسرائیل را یکی از کارهای زشت می‌دانستند و تبلیغات استکباری کاری کرد که به تدریج قبح این مسأله ریخت و حتی دولتهایی که در مرزهای اسرائیل نیستند و هیچ خطری و ضرری از اسرائیل نمی‌بینند، از مذاکره با اسرائیل صحبت می‌کنند.

ملت ایران به دلایل کاملا محکم و استدلال منطقی، دولت آمریکا را دشمن خود می‌داند و همه ملتهای دنیا هم با چشم تعظیم و تجلیل به ملت ایران نگاه می‌کنند، بنا بر این هدف دیگر تبلیغات آمریکایی از بین بردن قبح مذاکره و رابطه با آمریکا و تبدیل آن به یک کار عادی و معمولی است.

حضرت آیت‌الله خامنه‌ای اصل مذاکره ایران با آمریکا را برای آمریکا به عنوان یک ابر قدرت بسیار مهم دانستند و فرمودند: آمریکا مدعی است و به شدت در پی آن است که نظام یک قطبی در دنیا بگونه‌ای ایجاد شود که یک ابر قدرت به نام آمریکا در راس یک امپراطوری بزرگ قرار بگیرد و این حرفی است که صاحبنظران سیاسی آمریکا از آن ابایی ندارند، بنا بر این در برابر چنین ابر قدرتی، یکجا در دنیا وجود دارد که برای او ارزش و اعتباری قائل نمی‌شود و این مسأله برای این ابر قدرت بسیار سخت است.

امام جمعه تهران نظام جمهوری اسلامی و ملت ایران را هیبت شکن آمریکا خواندند و فرمودند: قدرت ابر قدرتها عمدتا متکی بر هیبت آنهاست، ولی در مقابل آمریکا جایی به نام ایران وجود دارد که هیبت ابر قدرتی او را می‌شکند، بنا بر این برای آمریکا بسیار مهم است که ایران اسلامی که از روز اول به دلایل روشن در مقابل آمریکا ایستاد و حاضر به تسلیم و مذاکره نشد، اکنون وارد مذاکره شود، زیرا در این صورت ابر قدرتی آمریکا کامل خواهد شد.

رهبر معظم انقلاب اسلامی در تبیین جنبه دیگر اهمیت مذاکره ایران با آمریکا فرمودند: حرکت ایران اسلامی و ملت ایران موجب بیداری مسلمانان در دنیا شد و ملتها و جوامع اسلامی با نام اسلام احساسات اسلامی خود را بروز دادند و مبارزات سیاسی و اصلاحی خود را شروع کردند. قطب مبارزات ملتهای مسلمان در حقیقت ملت ایران و جمهوری اسلامی ایران است، بنا بر این اگر ایران پشت میز مذاکره با آمریکا بنشیند خیال آمریکاییها از بسیاری از مبارزات دنیای اسلام آسوده خواهد شد.

رهبر معظم انقلاب اسلامی در تشریح ابعاد تأثیر مذاکره ایران با آمریکا فرمودند: دولتهایی که تسلیم آمریکا هستند به تدریج متوجه این فکر شده‌اند که دولتی به نام جمهوری اسلامی ایران هیچ اعتنایی به آمریکا نمی‌کند و آمریکا هم نمی‌تواند هیچ آسیب جدی به او بزند، بنا بر این چه دلیلی دارد که ما از آمریکا بترسیم، این سؤال که اکنون در ذهن بسیاری از مسؤولان، روشنفکران و سیاسیون جهان سوم به وجود آمده است، برای دستگاه آمریکا موجب زحمت جدی شده است. این مسأله برای آمریکا بسیار خطرناک است که چنین فکری در ذهن دوستان و دولتهای تابع و پیرو آمریکا رسوخ کند، بنا بر این آمریکا می‌خواهد به آنان تفهیم کند که سر انجام محاصره اقتصادی و فشارهای آمریکا جمهوری اسلامی ایران را خسته کرد و به زانو درآورد و او را مجبور کرد که از آن پایگاه و گردن برافراشته پایین بیاید.

مقام معظم رهبری بر گسترش و پیشرفت قطب اسلام به محوریت جمهوری اسلامی ایران در برخورد با قطب استکبار به رهبری آمریکا تأکید کردند و فرمودند، در برخورد قطب اسلام با قطب استکبار، پیشرفت، مبارزه و پیروزی متعلق به قطب اسلام بوده است و قطب استکبار هیچ پیشرفتی نداشته است، بنا بر این آمریکاییها با شایعه مذاکره جمهوری اسلامی ایران با آمریکا می‌خواهند بگویند که ایران تسلیم شد و به این ترتیب در این مصاف ، قطب اسلام شکست خورد و مجبور به عقب نشینی شد.

امام جمعه تهران موضع انقلاب و نظام اسلامی ایران را اصولی و تابع استدلال و منطق توصیف کردند و فرمودند: ما اهل منطقیم، حکومتمان هم حکومت استدلال است و قوانین، معارف و مواضع سیاسی ما نیز مستدل است، شعارهای ما نیز برخاسته از استدلال، قرآن و منطق است و اساس این منطق مبتنی بر منافع ملی، مصالح کشور، اصول، عقاید و باورهای ملت ایران است که در راه این باورها مبارزه کرده است، شهید و جانباز داده است و با ایستادگی خود دنیا را متوجه عظمت انقلاب اسلامی کرده است.

حضرت آیت‌الله خامنه‌ای فرمودند: قطع رابطه ایران با آمریکا نتیجه طبیعی رفتار آمریکا و اقدامات استکبار آمریکایی از یک سو و مظلومیت ملت ایران از سوی دیگر است. مذاکره و رابطه با آمریکا هیچ فایده‌ای برای ملت ایران ندارد و چنین مذاکره و رابطه‌ای برای ملت ایران ضرر دارد.

رهبر معظم انقلاب اسلامی در تبیین این واقعیت که قطع رابطه ایران با آمریکا ناشی از رفتار استکباری آمریکاست فرمودند: از سالهای دهه 1320 به بعد سیاست آمریکا وارد ایران شد و به تدریج جای انگلیس را گرفت. آمریکاییها در طول این سالها حضور قدرتمندانه‌ای در ایران داشتند و انواع اهانتها، بدیها و ستمگریهای یک دولت مستکبر را علیه ملت مظلوم ایران اعمال کردند، منابع ایران را به یغما بردند، رژیم مستبد پهلوی را تقویت و حکومتهای ملی را سرنگون کردند، بگونه‌ای که اگر جنایات آمریکا علیه ایران مکتوب شود یک کتاب قطور خواهد شد.

امام جمعه تهران قطع نشدن رابطه ایران با آمریکا را بلافاصله پس از پیروزی انقلاب اسلامی نشان دهنده بزرگواری ملت مظلوم ایران دانستند و فرمودند: آمریکاییها بزرگواری ملت ایران را نادیده گرفتند و از روز اول پس از پیروزی انقلاب اسلامی سفارت خود را به محلی برای توطئه علیه جمهوری اسلامی ایران تبدیل کردند و در داخل آمریکا نیز علیه ایران اقدامات زشتی را شروع کردند و مقدمات کودتا را فراهم آوردند، بنا بر این نتیجه قهری این کارها این بود که دانشجویان مسلمان پیرو خط امام سفارت آمریکا در تهران را تصرف کردند و اعضای آن را به گروگان گرفتند که این حرکت در واقع مجازاتی علیه آمریکاییها بود.

حضرت آیت‌الله خامنه‌ای حمایت همه‌جانبه آمریکا از عراق در جنگ تحمیلی علیه ایران را خاطرنشان کردند و فرمودند: ملت ایران در مقابل حرکتها و ظلمهای آمریکا مظلومترین ملت مقتدر دنیا بوده است و در دو دهه اخیر هیچ ملتی بانشاطتر و سرزنده‌تر از ملت ایران ظاهر نشده است. مظلوم‌ترین ملتها، ملت ایران است و کسی که از همه بیشتر به این ملت ظلم کرده است شیطان بزرگ است.

رهبر انقلاب اسلامی با تأکید بر ویژگیهای برجسته ملت ایران فرمودند: ملت ایران را با ملتهای دیگر مقایسه نکنید، ملت ایران در مقابل دولت و حکومتی که جنایت و ظلم می‌کند و تکبر می‌ورزد می‌ایستد و مقاومت می‌کند، رابطه خود را با او قطع می‌کند و او را مورد بی‌اعتنایی قرار می‌دهد و در صحنه‌های جهانی نیز مواضع خود را بر خلاف مواضع باطل او اتخاذ می‌کند.

حضرت آیت‌الله خامنه‌ای از آمریکا به عنوان بزرگترین حامی حکومت غاصب صهیونیستی یاد کردند و فرمودند: حکومت صهیونیستی بدترین مجموعه سیاسی دنیاست زیرا یک ملت را از سرزمین خود بیرون کرده است و با آنهایی که در سرزمین خود مانده‌اند با قساوت رفتار می‌کند و در روستاهای لبنان دست به آدم‌ربایی می‌زند بنا بر این صهیونیستها مظهر تروریسم در دنیا هستند و حمایت آمریکا از صهیونیستها جرم بزرگی است که موجب می‌شود ملت بزرگ و حق‌طلب ایران رفتار شما را محکوم کند و بگوید که با شما کاری ندارم.

امام جمعه تهران رابطه و مذاکره با آمریکا را برای ملت ایران بی‌ثمر دانستند و فرمودند: اشتباه است اگر کسی تصور کند که مذاکره ایران با آمریکا موجب از بین رفتن محاصره اقتصادی و قانون داماتو خواهد شد، همه پیشرفتها و کارهای برجسته‌ای که دولتهای ایران در19 سال گذشته محقق کردند، به رغم خواست و تلاش آمریکا و اعمال قانون داماتو بوده است و اکنون یکی از مشکلات آمریکا، همین شرکتهایی هستند که نمی‌توانند در فعالیتهای نفتی ما در خلیج فارس سرمایه‌گذاری کنند، بنا بر این اینطور نیست که آمریکا بتواند مشکلی جدی برای ما ایجاد کند. او تلاش و خباثت خود را می‌کند اما موفق نخواهد شد.

رهبر معظم انقلاب مذاکره و رابطه ایران با آمریکا را مانع از ادامه دشمنی این کشور با ملت ایران ندانستند و افزودند: امروز هم کشورهایی که در زمینه‌های سیاسی و اقتصادی با آمریکا رابطه دارند در معرض برخوردهای خشن آمریکا نیز هستند و آمریکا برخی از آنها را در لیست تروریستها قرار داده است.

بنا بر این نباید تصور کنیم که اگر رابطه با آمریکا برقرار شد، دیگر از سوی آمریکا حرفی نازک‌تر از گل به ملت ما گفته نخواهد شد و بر این اساس رابطه با آمریکا برای ما فایده‌ای نخواهد داشت و مشکلات کشور نیز از بین نخواهد رفت. امام جمعه تهران در بخش دیگری از خطبه دوم نماز جمعه برخورداری ملت ایران از احترام نزد سایر ملتهای جهان را مورد تأکید قرار دادند و فرمودند: امروز جمهوری اسلامی ایران رئیس سازمان کنفرانس اسلامی است و در بسیاری از کنفرانسهای جهانی به عنوان یک عضو محترم شناخته شده‌است و دولتها و ملتها برای ایران اسلامی احترام ویژه‌ای قائل هستند و در مقابل امروز آمریکاییها از لحاظ دیپلماسی و سیاست خارجی در موضع ضعف قرار دارند.

حضرت آیت‌الله خامنه‌ای رابطه و مذاکره با آمریکا را برای ایران و نهضت جهانی اسلام مضر دانستند و فرمودند: اولین ضرر چنین مذاکره و رابطه‌ای این است که آمریکاییها در دنیا شایع خواهند کرد که جمهوری اسلامی ایران از همه حرفهای دوران امام و دوران دفاع مقدس و انقلاب صرفنظر کرده است و انقلاب اسلامی پایان یافته است و در حالی که هنوز هیچ مذاکره‌ای انجام نشده، چنین زمزمه‌هایی را سرداده‌اند.

امام جمعه تهران در تبیین ابعاد انقلاب اسلامی ایران فرمودند: یکی از ابعاد انقلاب اسلامی مشتی بود که به دهان وطن‌فروشها و عناصر وابسته و مزدور به اجانب و دشمنان خارجی زد و در واقع استقلال را برای ایران به ارمغان آورد.

بنا بر این ملت ایران با این همه خونی که در راه استقلال خود داده است به آمریکاییها اجازه بازگشت به ایران را نخواهد داد زیرا از امام، عظمت و شوکت خود دست برنداشته است.

حضرت آیت‌الله خامنه‌ای طرف ملت ایران را دولت آمریکا دانستند و در پایان سخنانشان فرمودند: قانون الهی این است که ملت ایران بماند و قوی و پیروز شود و همان طور که رئیس جمهورمان و دیگران گفتند، ملت ما احتیاجی به مذاکره و رابطه با آمریکا ندارد و به رغم خواست دشمنان، ملت ایران روز به روز مدارج ترقی و پیشرفت را بیشتر خواهد پیمود.

 
 

برچسب‌ها: نماز جمعه؛
پايگاه اطلاع‌رسانی دفتر حفظ و نشر آثار حضرت آيت‌الله‌العظمی سيدعلی خامنه‌ای (مد‌ظله‌العالی) - مؤسسه پژوهشی فرهنگی انقلاب اسلامی