news/content
پیوندهای مرتبطبياناتبيانات
نسخه قابل چاپ
1376/09/05

حضور رهبر انقلاب در اجتماع بزرگ بسیجیان به مناسبت سالروز تشکیل بسیج

حضرت آیت‌الله خامنه‌ای رهبر معظم انقلاب اسلامی و فرمانده کل قوا امروز طی سخنان مهمی در اجتماع بزرگ نیروی مقاومت بسیج مردمی، ترفندها و شیوه‌های جدید و پیچیده استکبار جهانی در توطئه علیه انقلاب اسلامی ایران را تبیین کردند و ضرورت آمادگی معنوی، فکری و سیاسی مردم و بویژه جوانان را در برخورد هوشمندانه و آگاهانه با توطئه‌های جدید دشمن مورد تأکید قرار دادند.

مقام معظم رهبری در این اجتماع که به مناسبت سالروز تشکیل ارتش بیست میلیونی برگزار شد، استمرار توطئه‌های دشمنان انقلاب اسلامی را یادآور شدند و فرمودند: دشمنان اسلام از مقابله با نظامی که منافع نامشروع استکبار را در منطقه برهم زده است، دست نخواهند کشید و با آن آشتی نخواهند کرد. تجربه‌های شکست‌خورده آنان سبب شده است که روشهای خود را در مقابله با ملت ایران پیچیده‌تر کنند و امروز به این نتیجه رسیده‌اند که برای زدن و کوبیدن انقلاب، باید به سراغ حوزه‌های علمیه و دانشگاهها و یا یک فرد معمم بروند، تا بلکه از طریق آنها به هدف خود برسند، اما توطئه‌گران از بیداری حوزه و دانشگاه و هوشیاری بزرگان این کشور غافل بودند.

حضرت آیت‌الله خامنه‌ای توجه ملت ایران را به ضرورت شناخت اعماق توطئه دشمن جلب کردند و فرمودند: ملت ایران به همان نسبت که دشمن، روشهای خود را در توطئه علیه ایران اسلامی پیچیده‌تر میکند، باید بر هوشیاری و آگاهی خود بیفزایند و با آمادگی معنوی، فکری، سیاسی و حفظ وحدت و اتصال و ارتباط با یکدیگر، چهره دشمن را در هر لباسی که هست، شناسایی کند.

رهبر معظم انقلاب اسلامی پنهان شدن دشمن را در پشت، ماجراهای گوناگون، خاطر نشان کردند و فرمودند: دشمن گاهی با ده واسطه یک فرد ساده لوح و بیچاره‌ای را تحریک میکند که حرفی را بزند و یا موضعگیری غلط و ناشیانه‌ای را انجام دهد؛ و ممکن است چنین فردی، حتی خودش هم نداند که عامل دشمن است. بنا بر این باید هوشیار بود؛ و من امیدوارم که ملت ایران در شناخت دشمن اشتباه نکند. دشمن، استکبار جهانی است. دشمن، آمریکاست و دشمن، صهیونیستها هستند.

مقام معظم رهبری از ورشکستگان سیاسی، ضربت خوردگان از انقلاب، تودهنی خورده‌های از بسیج مردمی، ضربه‌خورده‌های از دادگاههای انقلاب اسلامی و ساواکیهای قدیم، به عنوان واسطه‌های دشمن نام بردند و فرمودند: استکبار جهانی این بار تصور کرد که میتواند روش مؤثرتری را برای مبارزه با انقلاب اسلامی تجربه کند و بر همین اساس پس از مطالعه زیاد به این نتیجه رسید که باید رهبری انقلاب را هدف قرار دهد، زیرا میداند که با وجود یک رهبر مقتدر در ایران اسلامی، همه توطئه‌های آنها نقش بر آب خواهد شد.

حضرت آیت‌الله خامنه‌ای به نقش و جایگاه رهبری در جامعه اسلامی اشاره کردند و فرمودند: رهبری یعنی آن نقطه‌ای که مشکلات لاعلاج دولت به دست او حل میشود، نفس او حقیقت را برای مردم روشن و توطئه دشمن را بر ملا میکند، تبلیغات دروغ و ترفندهای گوناگون دشمن را افشا میکند و به مردم امید میدهد. در برابر توطئه سیاسی بین‌المللی می‌ایستد و تمامیت انقلاب را در مقابل توطئه‌گران قرار میدهد و دشمن را وادار به عقب نشینی میکند، رهبری در برابر اختلاف‌افکنیهای دشمن، مایه الفت و مانع تفرقه میشود و دستها را در دست هم میگذارد.

به هنگام انتخابات نیز مردم با اعتماد به رهبری است که احساس وظیفه میکنند و با ورود در انتخابات، حماسه عظیمی را میآفرینند و آنجا که جایگاه ابراز نظر مردم در مسائل انقلاب است، مردم چشم به دهان رهبری دارند.

بنا بر این بسیار طبیعی است که استکبار جهانی، کینه‌ای عمیق از رهبری به دل داشته باشد.

رهبر معظم انقلاب اسلامی فرمودند: استکبار با یک رهبری مقتدر در نظام اسلامی دشمن است، چه این که یک رهبری بیحال و بیخبر که به راحتی بتوانند ذهن او را عوض کنند و او را به اشتباه بیندازند، برای آنها اهمیتی ندارد. اما اگر رهبری نظام اسلامی آنگونه بود که اسلام میگوید، مردم میخواهند، انقلاب طلب میکند و قانون اساسی حکم میکند؛ در آن صورت من تعجب نمیکنم که آنها با رهبری، مخالف باشند و آن را هدف قرار بدهند.

مقام معظم رهبری فرمودند: کسانی که امروز این گونه به زبان خشن حرف میزنند و ناجوانمردانه سیل تهمت و افترا را روانه میکنند، در حیات حضرت امام (رض) نیز دل ایشان را از خون پر کردند. مخالفت آنها با رهبری به این دلیل است که میدانند رهبری در ایران اسلامی گره گشاست.

حضرت آیت‌الله خامنه‌ای از برخورد هوشیارانه ملت، مسئولان و بزرگان کشور در مقابله با این توطئه تجلیل کردند و فرمودند: رئیس جمهور عزیز، جناب آقای خاتمی اولین کسی بود که در مصاحبه خود به شکل بسیار دقیق و هوشمندانه‌ای القائات دشمن را از ذهن مردم پاک کرد و در مقابل این توطئه قرار گرفت.

رهبر معظم انقلاب اسلامی افزودند: شرکت سی میلیون نفر در انتخابات ریاست جمهوری و انتخابات رئیس جمهور با بیست میلیون رأی و نیز تشکیل دولت و رای مجلس شورای اسلامی به تمامی وزراء، کار بزرگی بود که برای مردم شیرین و به همان نسبت برای دشمن تلخ است، بنا بر این نتوانستند تحمل کنند و در صدد برآمدند که اتحاد، ایمان و همبستگی مردم را از بین ببرند و این گونه وانمود کنند که نظام جمهوری اسلامی دچار تشتت، دودستگی و اختلاف است.

اما آنها ملت ایران، انقلاب، روحانیت و مسئولان کشور را نشناختند و با همین جهل و بیخبری و تحلیل غلط است که طی هیجده سال گذشته در برابر انقلاب اسلامی، شکست خورده‌اند و همیشه نیز شکست خواهند خورد.

مقام معظم رهبری وجود مراجع آگاه را یکی از برکات مهم الهی برای مردم دانستند و فرمودند: مرجعی که فریب نمیخورد و تبلیغات دشمن، ذهن او را نمی‌سازد و مرجعی که تحلیل سیاسی خود را از رادیو اسرائیل نمیگیرد، خیلی ارزش دارد و همه مشاهده کردند که چگونه مراجع عظام، حوزه علمیه قم و سایر شهرها و نیز روحانیت محترم در مقابل زمزمه‌ها و شایعه‌های دشمن‌ساز ایستادند و اینجانب در مقام عمل به تکلیف شرعی خود یعنی دفاع از نظام و رهبری و نیز ولایت فقیه که ستون فقرات نظام است، از همه کسانی که در این برهه قدم در میدان گذاشتند تا حرف دشمن را در گلوی او خفه کنند و مشت به دهان او بکوبند، صمیمانه تشکر میکنم.

حضرت آیت‌الله خامنه‌ای ضرورت پایان دادن به راهپیماییها در سطح کشور در ارتباط با توطئه اخیر را یادآور شدند و فرمودند: اگر در این قضیه به شخص من ستمی رفته باشد، و کسی ظلمی کرده باشد، من از حق شخصی خود به طور کامل میگذرم و هیچ شکایتی از هیچ کس ندارم.

اما مطلقا از حق مردم اغماض نخواهم کرد و کسانی که مردم را هدف گرفتند و خواستند ذهن مردم را مغشوش کنند، امنیت مردم را برهم بزنند و مردم را در مقابل یکدیگر قرار بدهند، در حق مردم، انقلاب و کشور خیانت کرده‌اند و باید طبق قانون و در چارچوب قانون با آنها رفتار شود.

رهبر معظم انقلاب اسلامی فرمودند: من اطلاع دارم که برخی از ایادی دشمن باز هم برنامه‌هایی دارند و میخواهند به کارهای خود ادامه دهند. این کارها غیر قانونی و خیانت به مردم است و مسؤولان اجرایی و قضایی باید وظایف خود را درباره آنها انجام دهند و هیچگونه سستی در این زمینه وجود نخواهد داشت.

مقام معظم رهبری در قسمت پایانی این بخش از سخنانشان فرمودند: دشمن بداند که انقلاب اسلامی همان انقلابی است که تخت امپراطوری استکبار را لرزاند و امروز نیز با همان قدرت و هیبت و با همان هیمنه و پیروزیها و پیشرفتها به راه خود ادامه خواهد داد و اینجانب نیز از خداوند متعال خواسته‌ام که جسم و جان ناقابل مرا در راه خدمت به اسلام و ملت ایران و در مقابله با دشمنان اسلام و ایران اسلامی قرار بدهد.

بر پایه همین گزارش فرمانده کل قوا همچنین در بخش دیگری از سخنان خود نقش و جایگاه بسیج مردمی را در جامعه اسلامی تبیین کرد و فرمودند: بسیج یکی از پدیده‌های با برکت و بسیار شگفت‌آور انقلاب اسلامی است که امام عظیم‌الشأن (رض) با دید الهی و حکمتی که خداوند به او ارزانی کرده بود، برای کشور، ملت و انقلاب اسلامی به یادگار گذاشت.

حضرت آیت‌الله خامنه‌ای بسیج را شامل مجموعه‌ای از پاکترین، فداکارترین و آماده‌به‌کارترین جوانان کشور توصیف کردند و فرمودند: بسیج عبارت از آن تشکیلاتی است که اعضای آن در یک مجموعه عظیم، منسجم، آگاه، متعهد، بصیر و بینای به مسائل کشور گرد آمده‌اند، مجموعه‌ای که دشمن را بیمناک و دوستان را امیدوار و خاطر جمع میکند. بسیج در حقیقت مظهر وحدت مقدس میان افراد ملت و مظهر عشق، ایمان، مجاهدت و آمادگی کامل برای سربلندکردن کشور و ملت است.

فرمانده کل قوا همه انسانهای مؤمن، آگاه، بصیر، متعهد، علاقه‌مند و آماده به کار را عضو حقیقی بسیج مردمی دانستند و فرمودند: صفا و خلوص از برجسته‌ترین خصوصیات فرد بسیجی است.

ایمان و عمل مخلصانه، سلاحی است که هیچ دشمن مادی قادر به مقابله با آن نیست و اخلاص همان چیزی است که امام عزیز به برکت آن توانست یک حکومت فاسد و تحت حمایت قدرتهای استکباری را ریشه کن کند، یک حکومت الهی را به وجود آورد، نفوذ و تسلط آمریکا را قطع کند، جنگ هشت‌ساله‌ای را که در آن تمام قدرتهای مسلح دنیا از دشمن ایران اسلامی حمایت میکردند، به نفع این ملت تمام کند و همه توطئه‌های استکبار را بی اثر سازد، بنا بر این مخلص کسی است که نه برای رسیدن به مال، ثروت، مقام، نام نیک، انگیزه‌های نفسانی، حسد، طمع، حرص، زیاده‌طلبی و قضاوت تاریخ بلکه فقط برای رضای خدا انجام وظیفه میکند.

این گزارش همچنین حاکی است پیش از سخنان مقام معظم رهبری، سرلشکر پاسدار رحیم صفوی فرمانده کل سپاه پاسداران انقلاب اسلامی و سرتیپ پاسدار علیرضا افشار فرمانده نیروی مقاومت بسیج هر یک گزارشی از اقدامات انجام شده برای گسترش سازماندهی نیروهای بسیجی را به استحضار رساندند.

پايگاه اطلاع‌رسانی دفتر حفظ و نشر آثار حضرت آيت‌الله‌العظمی سيدعلی خامنه‌ای (مد‌ظله‌العالی) - مؤسسه پژوهشی فرهنگی انقلاب اسلامی