news/content
نسخه قابل چاپ
1388/06/14

دیدار جمعی از شعرا و فرهیختگان و اهالی فرهنگ با رهبر انقلاب

همزمان با سالروز ولادت کریم اهل‌البیت امام حسن مجتبی علیه‌السلام، جمعی از شعرا، فرهیختگان و اهالی فرهنگ، هنر و ادب، عصر دیروز در فضایی صمیمی با حضرت آیت‌الله خامنه‌ای دیدار و گفت‌وگو کردند.
پس از این گفت‌وگوی صمیمانه، حاضران نماز جماعت مغرب و عشا را به امامت رهبر انقلاب اسلامی اقامه و روزه‌ی خود را همراه با ایشان افطار کردند.
در ادامه، تعدادی از شاعران جوان و پیشکسوت سروده‌های خود را با مضامین حماسی، دینی، اخلاقی و اجتماعی در حضور رهبر انقلاب اسلامی قرائت کردند.
حضرت آیت‌الله خامنه‌ای در این مراسم، با اشاره به ارتقاء سطح و رشد تحسین‌برانگیز شعر مجموعه‌ی شاعران انقلاب خاطرنشان کردند: لفظ، معنا، آهنگ، گزینش واژگان و گسترش تخیل، همه نشان‌دهنده‌ی رشد و بالندگی نهال شعر در کشور است.
ایشان شعر دوران انقلاب را یک حرکت مستمر، روبه‌جلو و دارای اوج، ارزیابی و با اشاره به افزایش کیفی شعر شاعران پیشکسوت و رویش‌های شگفت‌انگیز نسل جوان کشور افزودند: شعر انقلاب تاکنون آزمون موفقی را پشت سر گذاشته است. ضمن آن‌که حرکت بالنده‌ی شعر انقلاب باید به سمت اهداف و آرمان‌های انقلاب استمرار یابد.
حضرت آیت‌الله خامنه‌ای با تأکید بر این‌که اهداف و آرمان‌های انقلاب مجموعه‌ای از ستاره‌های درخشان است که جهت پرواز را مشخص می‌کند، افزودند: شعر انقلاب باید در خدمت مفاهیم و آرمان‌های رفیع انقلاب همچون عدالت، اخلاق، استقلال حقیقی -از جمله استقلال فرهنگی- و بازیابی هویت ایرانی و اسلامی قرار گیرد و ما در دوران دفاع مقدس دیدیم که ملت ایران می‌تواند به سمت آرمان‌های خود پربگشاید و پرواز کند.
ایشان حوادث اخیرِ قبل و بعد از انتخابات در کشور را مانند یک رزمایش، موجب آشکار‌شدن نقاط ضعف و قوت و در مجموع یک نعمت بزرگ دانستند و با تشریح وظیفه‌ی سنگین اهالی فرهنگ و هنر در این قضایا خاطرنشان کردند: یک انسان هنری و فرهنگی وظیفه‌ی سنگین و خطیر بازگویی حقیقت و «تبیین و تبلیغ» را بر عهده دارد و باید برای درک حقیقت تلاش و مجاهدت کند، چرا که در حوادث فتنه‌گون، شناخت عرصه و اطراف آن و تشخیص مهاجم و مدافع و دوست و دشمن دشوار است.
ایشان بصیرت را لازمه‌ی تشخیص و شناخت عرصه و میدان دانستند و افزودند: اهل فرهنگ و ادب گوشه‌ای از حرکت عظیم و مستمر انقلاب اسلامی هستند که باید آن‌چه را به عنوان حقیقت می‌فهمند، با فصاحت و بلاغت بیان کنند، چرا که با شیوه‌ی سیاستمداران نمی‌توان در عالَم فرهنگ حرکت کرد، بلکه باید با تبیین و رساندن حقایق، گره‌گشایی کرد.
رهبر انقلاب اسلامی جنگ نرم را واقعیت امروز دانستند و با اشاره به تذکرات و سخنان بیست سال گذشته‌شان خاطرنشان کردند: وقتی انسان تجهیز، صف‌آرایی، دهان‌های با حقد و غضب گشوده‌شده و دندان‌های با غیظ فشرده‌شده علیه انقلاب، امام خمینی و آرمان‌های نظام اسلامی را می‌بیند، وجود این جنگ نرم را باور می‌کند؛ هرچند ممکن است عده‌ای این‌ها را نبینند.
ایشان افزودند: در این جنگ نرم، وظیفه‌ی مجموعه‌ی فرهنگی این است که هنر را تمام‌عیار و با قالبی مناسب به میدان آورد تا اثرگذار شود.
حضرت آیت‌الله خامنه‌ای در پایان این دیدار به شعرا توصیه کردند: آثار قدما و اساتید را بخوانید و انس بگیرید، در انجمن‌ها و جلسات نقادی، عیوب شعر را برطرف کنید و هیچ‌گاه متوقف نشوید.

برچسب‌ها: شعر؛ شاعران؛
پايگاه اطلاع‌رسانی دفتر حفظ و نشر آثار حضرت آيت‌الله‌العظمی سيدعلی خامنه‌ای (مد‌ظله‌العالی) - مؤسسه پژوهشی فرهنگی انقلاب اسلامی