news/content
نسخه قابل چاپ
1376/05/12

برگزاری مراسم تنفیذ حکم ریاست جمهوری حجت‌‌الاسلام والمسلمین سید محمد خاتمی در حضور رهبر انقلاب

حضرت آیت‌الله خامنه‌ای رهبر معظم انقلاب اسلامی امروز با تنفیذ آرای ملت ایران به حجت‌الاسلام والمسلمین سید محمد خاتمی، وی را به ریاست جمهوری اسلامی ایران منصوب کردند.

در مراسم باشکوهی که به همین مناسبت در حسینیه امام خمینی (رض) و با حضور شخصیتهای بلندپایه کشوری و لشکری و نمایندگان سیاسی خارجی در تهران برگزار شد، پنجمین رئیس جمهور ایران اسلامی، حکم خود را از دست مقام معظم رهبری دریافت کرد.

حضرت آیت‌الله خامنه‌ای در این مراسم طی سخنانی ضرورت اهتمام دولت آینده را به ریشه کن کردن فقر، بی‌عدالتی و تبعیض مورد تأکید قرار دادند و فرمودند: نظام اسلامی، نظام سرمایه‌داری نیست. برای ما تضمین قسط و عدل در جامعه، اصل است و جهت تمامی تلاشها باید بر این باشد که همه مردم بتوانند به اندازه همت، استعداد و تلاش خود، از امکانات و ثروت عمومی برخوردار شوند و کسی مظلوم، محروم و سرکوب شده نماند.

رهبر معظم انقلاب اسلامی فرمودند: کسانی که با فرهنگ اسلامی آشنا نیستند، باید باور کنند که انواع مسؤولیتها تنها هنگامی برای ما ارزش، محبوبیت و جاذبه دارد که به کمک آن بتوانیم قسط و عدل و حکم خدا را اقامه کنیم و راه حق را در پیش پای مردم هموار نماییم.

مقام معظم رهبری خطاب به رئیس جمهور و هیأت دولت آینده فرمودند: سعی ما باید بر این باشد که اولا این ملت را بشناسیم و ثانیا خواسته‌ها و نیازهای او را برآورده کنیم. قشرهای مستضعف و فقیر، نیروهای وفادار امام و انقلاب و دولتهای مختلف بوده‌اند و خواهند بود. بنا بر این عزیزانی که در آینده نزدیک، مسؤولیتها را بر عهده می‌گیرند، باید از این ذخیره دایمی استفاده کنند و تا آنجا که قدرت دارند برای آنها کار و خدمت کنند.

حضرت آیت‌الله خامنه‌ای ملت بزرگ ایران را پس از نصرت الهی، عمده‌ترین عامل توانمندیها و موفقیتهای نظام اسلامی برشمردند و فرمودند: ملت با ایمان ایران، همیشه همراه دولت، علاقه‌مند به نظام حاکم و فدایی در راه آن بوده است و گذشته نشان می‌دهد که هر جا لازم باشد، این ملت برای دفاع از کشورش و نظام مورد علاقه خود، با شجاعت، صداقت و صمیمیت در صحنه حاضر می‌شود.

رهبر معظم انقلاب اسلامی افزودند: ملت ایران در حقیقت، مظهر قدرت پروردگار است و سرمایه عظیمی برای نظام اسلامی محسوب می‌شود و هر حکومت و دولتی که از پشتوانه چنین ملتی برخوردار باشد، باید احساس قدرت کند و کار و خدمت برای آن را وظیفه اصلی خود بداند.

مقام معظم رهبری در بخش دیگری از سخنانشان، حجم کارهای انجام شده در دوران کوتاه پس از انقلاب را از لحاظ کمی و کیفی با کارهای انجام شده در سالهای طولانی قبل از نظام اسلامی، غیرقابل مقایسه خواندند و فرمودند: با وجود محاصره‌های گوناگون سیاسی، اقتصادی و تبلیغاتی دشمنان و انواع خباثتها و توطئه‌هایی که برای ابراز مخالفت با ملت ایران انجام گرفت، نظام مرتبط با معنویت و ایمان الهی در ایران به سبب برخورداری از پشتوانه عظیم عواطف و کمک مردم، توانسته است گامهای اساسی و بلندی را برای بازسازی به پیش بردارد.

حضرت آیت‌الله خامنه‌ای افزودند: دولتهای ایران، یکی پس از دیگری با حمایت ملت بزرگ خود، توانستند کشور را از لحاظ عمران و آبادی، جهات سیاسی، آبروی بین‌المللی و اقتدار ملی به پیش ببرند و این خود از جمله نعم بزرگ الهی و مظهر دست قدرت خداوند متعال است.

رهبر معظم انقلاب اسلامی ضمن برشمردن مضرات نظام سرمایه‌داری فرمودند: نظام ما اسلامی است و برای ریشه کن کردن فقر، بی‌عدالتی و تبعیض از این کشور که میراث حکومتهای طواغیت گذشته است، باید تلاش شود.

معظم‌له فرمودند: نظام اسلامی نه تنها خواهان یک جامعه فقیر و درآمد عمومی ناچیز نیست بلکه از ثروتها استفاده می‌کند، علم را پیشرفت می‌دهد، منابع زیرزمینی را استخراج می‌کند، انسانها را به رشد عقلانی می‌رساند و تاریخ اسلام نیز نشان می‌دهد که دین مبین اسلام در یک دوره از زمان، به برکت احکام نورانی قرآن، صاحب علم و صنعت در کل جهان بوده است.

مقام معظم رهبری در سخنانشان از شکوه و عظمت هفتمین دوره انتخابات ریاست جمهوری به عنوان پدیده‌ای نادر در طول سالهای پس از انقلاب یاد کردند و فرمودند: ما خدا را شکر می‌کنیم که انتخابات بسیار خوب، خوش عاقبت و همراه با خرسندی عمومی مردم انجام شد و امروز احساس می‌کنیم که برای ملت ایران روز مبارکی است و امیدوارم خداوند متعال برکات خود را بر عموم ملت ایران، مسؤولان و رئیس جمهور عزیزی که امروز این مسؤولیت را رسما بر عهده گرفتند نازل بفرماید.

حضرت آیت‌الله خامنه‌ای دست قدرت الهی را همواره پشتیبان نظام اسلامی بویژه در شداید و سختیها دانستند و در پایان سخنانشان فرمودند: راه طولانی‌تر از آنچه که تا کنون پیموده‌ایم در پیش است و در زمینه‌های فرهنگی، اقتصادی و سازندگی باید کار بیشتری نسبت به گذشته انجام شود.

آخرین‌ها
پايگاه اطلاع‌رسانی دفتر حفظ و نشر آثار حضرت آيت‌الله‌العظمی سيدعلی خامنه‌ای (مد‌ظله‌العالی) - مؤسسه پژوهشی فرهنگی انقلاب اسلامی