news/content
پیوندهای مرتبطبياناتبياناتصوتصوت
نسخه قابل چاپ
1376/02/31

دیدار جمعی از خانواده‌های شهدا و ایثارگران با رهبر انقلاب

حضرت آیت‌الله خامنه‌ای رهبر معظم انقلاب اسلامی امروز در دیدار خانواده‌های معظم اسرا و مفقودین جنگ تحمیلی با ایشان طی سخنانی، تلاشهای برنامه‌ریزی شده دشمن را برای تلخ کردن عرصه شیرین انتخابات در کام مردم یادآور شدند و ابراز اطمینان کردند که انتخابات ریاست جمهوری با اتقان کامل برگزار خواهد شد.

مقام معظم رهبری مسئله انتخابات را عرصه امتحان الهی توصیف کردند و فرمودند: شور و شوق انتخابات امروز همه جای کشور را فراگرفته است و همه مردم احساس می‌کنند که در این امر بزرگ شریک و سهیم هستند و این همان چیزی است که برای ملت ایران و سرنوشت این کشور، امری لازم، ضروری و مطلوب است و مهم آن است که مردم بتوانند از این امتحان الهی سربلند بیرون بیایند.

حضرت آیت‌الله خامنه‌ای استقبال عمومی از انتخابات را مغایر با خواست دشمنان ایران اسلامی دانستند و فرمودند: آنچه امروز در سطح کشور برجسته و مشهود است انتظار مردم برای فرارسیدن روز جمعه و رأی دادن به کسی است که مورد علاقه آنهاست و به تشخیص آنها اصلح است، بنا بر این از همه ملت ایران می‌خواهم که با امید به خداوند متعال و با توکل به پروردگار، همین احساس مسئولیت را تا هنگام رفتن پای صندوق و دادن رأی حفظ کنند و با شرکت در این امتحان الهی، دین خود را به کشور و انقلاب ادا کنند.

رهبر معظم انقلاب اسلامی شرکت گسترده و همه‌جانبه مردم را در انتخابات ریاست جمهوری، موجب یأس و زخم خوردگی شدید دشمن دانستند و فرمودند: جمع شدن آراء زیاد در انتخابات، در واقع رأی به استقلال کشور و تبعیت از نظام و همراهی با رهبری است و مردم با این کار در واقع دشمن را مأیوس می‌کنند و به دهان او مشت می‌کوبند.

مقام معظم رهبری بر جدی بودن مسابقه انتخاباتی در ایران اسلامی تأکید کردند و فرمودند: این حرکت زیبا و مردمی حقیقتا یک آزمایش بزرگ مردمی، ملی و اسلامی است و باید سعی شود با همان نزاهت، طهارت و پاکیزگی مطلوب اسلام پیش برود. مسابقه انتخاباتی برای یک ملت فهیم و با اخلاق یکی از جدی‌ترین کارهاست و به هیچ وجه جنبه شوخی و بازی در آن مطرح نیست، بلکه شبیه مسابقات بسیار جدی ورزشی است که نمی‌تواند با کارهای زشت و نامناسب همراه باشد بنا بر این فضای انتخاباتی در میان ملتی که اهل اخلاق، معنویت و عاطفه است نباید با کدورت همراه باشد .

حضرت آیت‌الله خامنه‌ای به برخی حرکات حیله گرانه دشمن از جمله به راه انداختن کاروان شادی در عصر عاشورا اشاره کردند و فرمودند: بعضی از کارها را دشمن و غیر خودیها انجام می‌دهند. کاروان شادی در عصر عاشورا مربوط به مردم انقلابی و مسلمان نیست و به دست گرفتن عکس یک نامزد انتخاباتی نیز حیله آنها بوده است، بنا بر این نباید هیچ یک از نامزدهای انتخابات ریاست جمهوری را در این زمینه متهم کرد زیرا ربطی به آنها ندارد و شاید همان فریب خوردگانی که در خیابانها آن مناظر زشت را به راه انداختند ندانند که دست پنهانی برای خراب کردن فضای انتخابات، ناراحت کردن متدینین و خراب کردن چهره‌ها، آنها را حرکت می‌دهد.

مقام معظم رهبری توجه مسئولین را به ضرورت شناسایی دستهای پنهان دخیل در انجام اینگونه کارهای زشت و برخورد با آنها جلب کردند و فرمودند: خودیها باید مراقب باشند و از سر غفلت افراد را متهم نکنند و آنها را مورد اهانت قرار ندهند، تبلیغات منطقی، معقول و با استدلال اشکالی ندارد لکن فضای انتخابات نباید خراب و مکدر شود .

حضرت آیت‌الله خامنه‌ای شایعه تقلب در انتخابات و صوری بودن آن را یک تلاش برنامه‌ریزی شده دشمن دانستند و فرمودند: چگونه ممکن است در انتخابات جمهوری اسلامی ایران، کسی به خود جرات و یا حق بدهد که در آراء مردم دستکاری کند زیرا اولا شورای محترم نگهبان یک مجموعه عادل، مراقب و ناظر بر انتخابات است و هیچ راهی را برای تقلب باقی نمی‌گذارد، ثانیا وزیر کشور و مسئولین وزارت کشور که انقلابی، متدین و مورد اعتماد هستند به اینجانب اطمینان داده‌اند که اجازه نخواهند داد حتی یک رای جا به جا شود و گذشته از آن من نیز مواظبم و اجازه نخواهم داد که کسی به خود حق تقلب در انتخابات را که عملی خلاف شرع و اخلاق سیاسی و اجتماعی است بدهد و چنین کاری هرگز انجام نخواهد شد و نخواهم گذاشت که خدای ناکرده مسئله انتخابات حتی اندکی مخدوش شود.

رهبر معظم انقلاب اسلامی انتخاب اصلح را یک تکلیف الهی برای مردم توصیف کردند و فرمودند: ملت باید تلاش کند و اصلح را از میان نامزدهای صالح و مورد تأیید شورای نگهبان برگزیند زیرا انتخاب اصلح همانند شرکت در انتخابات یک تکلیف الهی است و مردم باید بین خود و خدا حجت پیدا کنند و سپس با خیال آسوده به فردی که اصلح تشخیص داده‌اند رأی بدهند و من هم دعا و آرزو می‌کنم که خداوند متعال دلهای مردم را به سمت نامزد اصلح و کسی که صلاحیت او واقعا بیشتر از سایر نامزدهاست هدایت کند.

مقام معظم رهبری بر اهمیت احساس تکلیف از سوی تمامی آحاد ملت تأکید کردند و فرمودند: هر کس در پای صندوقهای اخذ رأی حاضر شود، چه رأی او صائب باشد و به اصلح رأی دهد و چه اشتباه کرده باشد و به غیر اصلح رأی دهد، به همین اندازه که از روی احساس مسئولیت و ادای دین به کشور رأی داده است، نزد خداوند متعال مأجور است و چنین فردی علاقه‌مند به نظام و رهبری است.

حضرت آیت‌الله خامنه‌ای تأکید تمامی نامزدها بر مبانی ارزشی انقلاب را یکی از موفقیتهای این دوره از انتخابات ریاست جمهوری برشمردند و فرمودند: هر یک از داوطلبین ریاست جمهوری که اکثریت آراء را به دست آورد و مسئولیت این کار حساس را پذیرفت باید پاسخگوی آنچه وعده کرده‌اند باشند و ما هم از طرف مردم از آنها خواهیم خواست که به آنچه قول داده‌اند عمل کنند. هم کمک خواهیم کرد که او بتواند وظایف خود را انجام بدهد و خداوند متعال نیز ان‌شاءالله به آنها توفیق ادای دین را خواهد داد و امید است پدیده خوب دخالت و مشارکت مردم این بار نیز نتایج مطلوبی را در پی داشته باشد.

رهبر معظم انقلاب اسلامی در بخش دیگری از سخنانشان با تجلیل از اسیران و مفقودان جنگ تحمیلی فرمودند: عرصه عاشورای حسینی مجموعه‌ای از مصیبتهای بزرگ است و انسانهای بزرگ و در راس آنها امام سجاد (ع) و زینب کبری (س) با کرامت، بزرگواری و صبر توانستند این مصیبتها را که در عرصه تاریخ بشر بی‌نظیر است تحمل کنند. بنا بر این هر مجموعه‌ای از انسانها که در راه یک هدف بزرگ، مقدس و عالی مصیبتهایی را بزرگوارانه تحمل کنند بخشی از ارزشها را به خود اختصاص خواهند داد و بر همین اساس است که ما برای خانواده‌های معظم شهداء، اسرا و مفقودان و جانبازان و آزادگان ارزش قائل هستیم.

مقام معظم رهبری لحظه لحظه عمر اسیران گرفتار در دست دشمن را در نزد خدای متعال دارای ارزش و ثواب دانستند و فرمودند: اسرا به سبب رنجی که تحمل می‌کنند در درجه اول ثواب و اجر هستند و پشت سر آنها خانواده‌هایشان قرار دارند که ساعات و شب و روز دشواری را می‌گذرانند و به همین اندازه نیز اجر آنها بزرگ است.

حضرت آیت‌الله خامنه‌ای اسرای عراقی را که در ایران به سر می‌برند در واقع اسیر دولت بعثی عراق توصیف کردند و فرمودند: اینجانب برای اسرای دشمن که در ایران هستند احساس ترحم می‌کنم و از خداوند می‌خواهم که وسیله آزادی آنها را فراهم کند و اگر دولت بعثی صدام نسبت به اسرا و مفقودان پاسخ درستی را به ما می‌داد، اسرای عراقی را آزاد می‌کردیم.

متأسفانه مجامع بین‌المللی مانند صلیب سرخ به مسئولیت حقیقی خود در این زمینه عمل نکرده‌اند، بنا بر این مادامی که ما از عزیزان خود اطلاعی به دست نیاوریم چگونه می‌توانیم اسرای عراقی را آزاد کنیم زیرا در آن صورت چه پاسخی را باید به مردم بدهیم.

رهبر معظم انقلاب اسلامی بر رفتار اسلامی ایران با اسرای عراقی تأکید کردند و در پایان سخنانشان ضمن تمجید از تلاشهای مسئولین بخش اسرا فرمودند: ما به لحاظ انسانی هیچ علاقه‌ای نداریم که اسرا را در اینجا نگه داریم و مایلیم که آنها همه آزاد شوند ولی از لحاظ ترتیب منطقی آنها در واقع اسیر ما نیستند بلکه اسیر دولت بعث عراق هستند.

بنا بر همین گزارش پیش از بیانات مقام معظم رهبری، سرتیپ نجفی رئیس ستاد رسیدگی به امور اسرا و مفقودین، گزارش کوتاهی به استحضار رساند.
 

آخرین‌ها
پايگاه اطلاع‌رسانی دفتر حفظ و نشر آثار حضرت آيت‌الله‌العظمی سيدعلی خامنه‌ای (مد‌ظله‌العالی) - مؤسسه پژوهشی فرهنگی انقلاب اسلامی