news/content
پیوندهای مرتبطبياناتبياناتصوتصوت
نسخه قابل چاپ
1375/10/19

دیدار جمع کثیری از مردم قم با رهبر انقلاب

حضرت آیت‌الله خامنه‌ای رهبر معظم انقلاب اسلامی امروز در دیدار هزاران تن از مردم قم و روحانیون و طلاب حوزه علمیه قم با ایشان طی سخنانی از مسجد به عنوان پایگاه دین و معرفت، روشن‌بینی، روشنگری و استقامت ملی یاد کردند و آن را برای جوامع مسلمان منشاء حرکات بزرگ و برکات ماندگار دانستند.

مقام معظم رهبری در این دیدار که به مناسبت سالروز قیام خونین مردم قم انجام شد، ضرورت زنده نگهداشتن حماسه قیام مردم قم در نوزدهم دیماه ۱۳۵۶ را مورد تأکید قرار دادند و فرمودند: قم قبه‌الاسلام و مرکز مهمی برای دین و روحانیت، انقلاب و جهان اسلام است و حوزه مبارکه علمیه در آن نیز حقیقتا یک شجره طیبه محسوب میشود. همچنین مردم و بویژه جوانان و نیروهای حزب الهی قم نقش مهمی را در دوران انقلاب، جنگ تحمیلی و مبارزه با گروهکها ایفا کردند و به همین سبب میتوان گفت که قم مرکز انقلاب بوده است.

حضرت آیت‌الله خامنه‌ای به نقش تعیین‌کننده مسجد در به ثمر رسیدن نهضتهای بزرگ اسلامی در نقاط مختلف جهان اشاره کردند و فرمودند: مسجد در طول تاریخ منشاء آثار بزرگ و حرکات عظیم اسلامی بوده است و شکست انقلاب ملتهای مسلمان و از دست رفتن استقلال آنان از آن هنگام شروع شد که مردم ارتباط خود را با مساجد، دین و ایمان اسلامی قطع کردند. بنا بر این مسجد به عنوان یک پایگاه دین، عبودیت و معرفت میتواند برای جوامع اسلامی سر آغاز نهضتهای بزرگ و برکات ماندگار باشد. رهبر معظم انقلاب اسلامی مسجد را مرکز ارتباط زمین و آسمان خواندند و فرمودند: مسجد جایی است که انسان خود را به منبع لایزال فیض الهی متصل میکند. مسجد مدرسه و دانشگاهی برای تفکر و تأمل و مرکزی برای تصفیه روح و خلوص و اتصال به خداست و آنچه که در ایام اعتکاف در مساجد شاهد آن بودیم، علامت خوبی برای جامعه اسلامی ایران و حرکت و جهتگیری صحیح این حکومت الهی محسوب میشود.

مقام معظم رهبری تأمین و تقویت عوامل به وجود آورنده انقلاب اسلامی را برای تداوم انقلاب ضروری دانستند و فرمودند: بررسی عوامل مؤثر در حدوث انقلاب، نیازمند یک نگاه علمی، جامعه‌شناسی، تاریخی و دقیق است اما روح و رقیقه موجود در تمامی عوامل به وجود آورنده انقلاب، توجه به خدا، انجام تکلیف الهی و قیام برای خدا بوده است و بر همین اساس دین عامل اصلی در تداوم و پویایی انقلاب است و باید در جهت تحکیم و تقویت آن تلاش شود.

حضرت آیت‌الله خامنه‌ای حاکمیت قرآن، فقه اسلامی و احکام دینی را در ایران ثمره قیام تمامی آحاد مردم و به وجود آمدن یک نهضت فراگیر دانستند و با تأکید بر بیسابقه بودن اداره یک کشور براساس اسلام فرمودند: بسیاری از نهضتهای دنیا به سبب فقدان روح تعبد و اخلاص و برخوردار نبودن از یک رهبر الهی و معنوی مانند امام بزرگوار و عظیم‌الشأن، نتوانستند حتی استعدادهای معمولی خود را شکوفا کنند، اما هنر نظام اسلامی ایران در این بود که توانست به برکت دین و ایمان دینی مردم یک توطئه حساب شده و همه‌جانبه قدرتمندان درجه یک عالم را خنثی کند و با قدرت در برابر جبهه مشترک آنها بایستد و همه آنها را ناکام کند.

رهبر معظم انقلاب اسلامی به شکست توطئه‌های گوناگون دشمنان اسلام که برای مقابله با اراده ملت مسلمان ایران به اجرا در آمد اشاره کردند و فرمودند: محاصره اقتصادی، مقابله نظامی و جنگ عظیم تبلیغاتی که قدرتهای استکباری علیه ملت ایران بکار گرفتند، نتوانست ملت ایران را به زانو در آورد و هنر این نظام، انقلاب و ملت بزرگ در این بود که به دشمنان اسلام اجازه نداد حتی یک وجب از خاک این کشور را در اشغال خود نگهدارند و هنر دیگر او در این است که کار و تلاش و سازندگی را در تمامی نقاط ایران بزرگ به پیش برده است و حرکت به سوی رفاه و کمال و معنوی را با جدیت ادامه خواهد داد.

مقام معظم رهبری انقلاب اسلامی ایران را حادثه‌ای غیرقابل توصیف برشمردند و فرمودند: کشوری که مأمن استکبار و پایگاه آمریکا محسوب میشد، سرانش نوکران حلقه به گوش قدرتهای جهانی بودند، ثروتش بین خانواده‌های حاکم تقسیم میشد، نقش دین در آن روز به روز کاهش مییافت و مردم به اجبار به فساد سوق داده میشدند، اینک به کشوری تبدیل شده است که حکومتی مستقل، آزاد، شجاع و مردمی دارد، رؤسا و مسؤولینش افرادی مؤمن و علمایی بالله هستند و کارکنان و نظامیانش مردمانی مؤمن، متعبد و متعهدند و ملتی دارد که بدون واهمه در مقابل قدرتی مانند آمریکا می‌ایستد و منافع کشور را به بیگانگان نمیفروشد.

حضرت آیت‌الله خامنه‌ای در بخش دیگری از سخنانشان به فرارسیدن ماه مبارک رمضان اشاره کردند و فرمودند: ماه رمضان ماه ذخیره‌سازی و نیرو گرفتن از خزائن معنوی الهی است، بنا بر این هر کلمه‌ای که فراگرفته شود، هر آیه کریمه‌ای که از قرآن کریم تلاوت گردد و از هر گناه، دروغ و غیبتی که اجتناب شود و نیز هر اقدامی که در خدمت به محرومان و پیشرفت زندگی مردم به انجام رسد، عبادت محسوب میشود و هر عبادت ناب و خالصی، انسان را همانند پولاد، آبدیده و محکم میکند و او را در مقابل شیطان و عوامل فساد نفوذ ناپذیر و آسیب ناپذیر میسازد.

رهبر معظم انقلاب اسلامی در پایان سخنانشان وعاظ و روحانیون را به مطرح کردن حقایق دینی با مردم و تلاش در جهت تصفیه ارواح و نفوس مردم در ایام ماه مبارک رمضان سفارش کردند و خطاب به آنان فرمودند: دلهای مردم پاک است و آماده شنیدن و پذیرفتن حرف حق هستند، بنا بر این شما باید مردم را با آیات کریمه قرآن و روایات نورانی اهل بیت (ع) هر چه بیشتر آشنا کنید و با رعایت دقت، تأمل، تدبر و نیز استفاده از بیان شافی و وافی، آنچه را که متضمن نصایح اخلاقی و هدایتهای فکری است، با مردم در میان بگذارید.

بر پایه همین گزارش پیش از سخنان مقام معظم رهبری، حجت‌الاسلام سید طه هاشمی نماینده مردم قم در مجلس شورای اسلامی طی سخنان کوتاهی یاد شهدای خونین مردم قم را در نوزدهم دی ماه سال ۱۳۵۶ گرامی داشت و گفت: پیوند ناگسستنی مردم قم با نظام اسلامی و رهبری عظیم‌الشأن آن، جهت‌دار و برخاسته از آرمانهای بلندی است که ریشه در تاریخ دارد.
 

پايگاه اطلاع‌رسانی دفتر حفظ و نشر آثار حضرت آيت‌الله‌العظمی سيدعلی خامنه‌ای (مد‌ظله‌العالی) - مؤسسه پژوهشی فرهنگی انقلاب اسلامی