news/content
پیوندهای مرتبطبياناتبياناتصوتصوتخاطراتخاطرات
نسخه قابل چاپ
1375/06/08

دیدار رئیس‌جمهور و اعضای هیأت دولت با رهبر انقلاب

حضرت آیت‌‌الله خامنه‌‌ای رهبر معظم انقلاب اسلامی امروز در دیدار رئیس جمهور، معاونین رئیس جمهور و اعضای هیأت دولت با ایشان ضمن تجلیل از فعالیتها و تلاشهای آقای هاشمی رفسنجانی و هیأت وزیران، طی سخنان مهمی بر لزوم استمرار حرکت سازندگی همراه با توجه کامل به ارزشهای اسلامی - انقلابی تأکید کردند.

در این دیدار که در آخرین روز از هفته دولت و سالروز شهادت شهیدان بزرگوار رجایی و باهنر صورت گرفت، مقام معظم رهبری با تبریک هفته دولت، این مناسبت را فرصت مغتنمی برای قدرشناسی از مسؤولان و دست‌‌اندرکاران امور اجرایی کشور و نیز خرسند کردن مردم از طریق آشنایی آنها با برنامه‌‌ها و فعالیتهای انجام شده توصیف کردند و افزودند: در این هفته مردم تا حدودی مطلع شدند که وعده‌‌های نظام و دولت خدمتگزار در مقام عمل نیز تحقق یافته است.

حضرت آیت‌‌الله خامنه‌‌ای خروج از معضلات و تنگناهای دوران بعد از جنگ را هنر بزرگ دولت و مسؤولان برشمردند و در تبیین این امر بسیار مهم گفتند: جنگ جدا از دستاوردهای عظیم معنوی از لحاظ شهادت بهترین جوانان کشور و خسارات و ویرانیهای ببار آمده و همچنین گرفتن فرصت سازندگی و بازسازی، زیانهای بزرگی بر کشور تحمیل کرد. اما در سالهای اخیر برای جبران این خسارتها و سازندگی کشور کارهای بسیار بزرگی شده است. بگونه‌‌ای که میتوان گفت: ایجاد زیر ساخت مستحکم اقتصادی که در سالهای نه چندان دور تنها یک آرزو به شمار میآمد، اکنون تحقق یافته و این افتخار ناشی از کار خستگیناپذیر و بیوقفه و مدیریتهای علاقمند بویژه مدیریت قوی و بسیار خوب شخص رئیس جمهور است که بدون آن، دستاوردهای اخیر قابل حصول نبود.

مقام معظم رهبری استحکام و اعتلای سیاسی داخلی و خارجی نظام را از جمله آثار حرکت توسعه و سازندگی خواندند و افزودند: در سالهای اخیر در زمینه‌‌های فرهنگی نیز انصافا کارهای با ارزشی انجام شده که باید اینگونه کارها با جدیت و گستردگی بیشتر دنبال شود.

حضرت آیت‌‌الله خامنه‌‌ای با تأکید بر لزوم استمرار فعالیتهای سازندگی گفتند: نباید به دلیل سال پایانی دولت فعلی، حتی اندکی در فعالیتهای سازندگی سستی ایجاد شود چرا که برمبنای طبیعت نظام اسلامی و قانون اساسی، سیاستهای کشور، سیاستهای واحد، مستمر و دارای روال ثابتی است. بنا بر این حرکت سازندگی باید همچنان با قوت و قدرت ادامه یابد.

مقام معظم رهبری لزوم توجه کامل و همیشگی به ارزشها و اهداف متعالی نظام را خاطرنشان کردند و افزودند: سازندگی و توسعه زمینه‌‌ساز اعتلای نظام اسلامی در جهان است اما در تمامی این فعالیتها حتی لحظه‌‌ای نباید از ارزشهای اسلامی و انقلابی غفلت شود.

حضرت آیت‌‌الله خامنه‌‌ای با اشاره به دو دیدگاه موجود در مورد سازندگی و حفظ ارزشها ، یعنی دیدگاهی که با تکیه صرف بر ارزشها، توسعه را دارای اهمیت کمی میداند و نیز دیدگاهی که سازندگی را در درجه اول اهمیت بر میشمارد، تصریح کردند هیچکدام از این دو نظریه در محتوای خود لزوما رد حرف دیگر نیست. کشور باید از همه ابعاد ساخته شود اما در هر حال ارزشهای معنوی باید در نظر باشد. چرا که در غیر این صورت توسعه به مفهوم واقعی تحقق نمییابد و نخواهد توانست قدرت دین و احکام الهی را در اداره جوامع بشری به دنیا نشان دهد.

مقام معظم رهبری اعتماد به نفس مسؤولان و مدیران کشور را اصلی اساسی و عامل پیشرفت واقعی جامعه خواندند و گفتند: این واقعیت که استعداد و توان نیروهای داخلی و تحلیل و فهم خودی از مسائل میتواند کشور را به پیش ببرد باید در باور نسل جوان و سطوح مختلف مدیریتی کشور تعمیق یابد و در این راه عدم وابستگی به تحلیلها و نظریات و ارزیابیهای بیگانه ارزشی اساسی است.

حضرت آیت‌‌الله خامنه‌‌ای با تأکید بر لزوم توجه کامل به عدالت اجتماعی و رسیدگی به همه قشرها، مشارکت مردم در همه زمینه‌‌ها را از جمله اصول انقلاب اسلامی برشمردند و گفتند: تمتع قشرهای مختلف مردم از امکانات مشارکت در امور باید متعادل باشد و بگونه‌‌ای عمل نشود که برخی افراد زرنگ حتی با استفاده از قوانین بتوانند در سایه مسأله مشارکت در امور، ثروتهای بادآورده جمع کنند. لازمه وجود ثروتهای کلان و بادآورده برخیها، استمرار فقر و محرومیت برخی قشرهاست و تا وقتی این وضع ادامه یابد فقر ریشه کن نمیشود.

مقام معظم رهبری با اشاره به این که برای جلوگیری از سوء استفاده غیر منطقی منجر به ثروتهای کلان در صورت لزوم برخی قوانین و مقررات نیز باید تغییر کنند، افزودند: باید تلاش کرد امر مشارکت مردم در مسایل منجر به فاصله بیشتر قشرهای مختلف نشود.

حضرت آیت‌‌الله خامنه‌‌ای حل مشکلاتی نظیر تورم، ضعف قدرت خرید مردم و مسأله ارزش پول ملی را مورد توجه قرار دادند و افزود: برخی از مشکلات موجود آثار طبیعی فعالیتهای سازندگی دراز مدت است و البته با آشکارتر شدن نتایج فعالیتهای زیربنایی انجام شده، این مشکلات در دراز مدت حل خواهد شد. اما در کوتاه مدت نیز برای حل این مشکلات خاص خصوصا حفظ ارزش پول ملی و بالا رفتن قدرت خرید مردم باید تلاش مضاعفی انجام شود.

مقام معظم رهبری توجه به ایثارگران را در بخشهای مختلف از جمله سپردن مسؤولیتها و مدیریتها به آنان، ضروری خواندند و افزودند: همه مسؤولان و ملت مدیون ایثار و فداکاری حماسه آفرینان دفاع مقدس و صبر و پایداری خانواده‌‌های معظم شهدا هستند و باید مراقب بود که در هیچ بخشی حق این افراد ضایع نشود و به آنها رسیدگی و توجه کامل گردد.

حضرت آیت‌الله خامنه‌‌ای همچنین با اشاره به برخورداری مسؤولان کشور از مسائل معنوی، لزوم اجتناب از ملاحظات شخصی و گروهی را در همه احوالات خاطر نشان کردند و با تبیین لزوم توجه مستمر به ناظر بودن خداوند در همه اعمال و نیات فرمودند: مراقبت از نفس هنگام پذیرفتن مسؤولیتها و وظایف سنگین، بسیار ضروریتر و دشوارتر است و در اینگونه امور بهتر است از وارد شدن به هر کاری بجز مسؤولیت ویژه خود، اجتناب کرد.

مقام معظم رهبری در پایان با قدردانی از خدمات هیأت وزیران تصریح کردند ان‌‌شاءالله خداوند نیز از شما راضی خواهد بود.

در این دیدار، قبل از سخنان مقام معظم رهبری، آقای هاشمی رفسنجانی رئیس جمهور ، با گرامیداشت یاد شهیدان رجایی و باهنر، در گزارشی از فعالیتهای انجام شده گفتند: مهمترین ویژگی دوره هشت‌‌ساله اخیر، فعالیتهای برنامه‌‌ریزی شده بوده است که این کار به دلیل طبیعت جنگ، در آن زمان مقدور نبود اما اکنون کشور در پرتو اجراء برنامه‌‌های توسعه، زیرساخت مستحکمی پیدا کرده است. رئیس جمهور با تشکر و قدردانی از توجهات، هدایتها و حمایتهای مقام معظم رهبری ، رهنمودهای ایشان را در پیشبرد اهداف دولت بسیار کارساز و مؤثر خواندند و با سپاس از همکاری جدی و مؤثر قوای مقننه و قضائیه در اجراء طرحها و برنامه‌‌های دولت افزودند: تجربه فعالیت برنامه‌‌ریزی شده، تجربه خوبی برای انقلاب و نظام است و ارزیابی فعالیتهای انجام شده نشان میدهد که اهداف مورد نظر با تلاش همه‌‌جانبه محقق شده است.

آقای هاشمی رفسنجانی با قدردانی از مردم به دلیل حضور در صحنه‌‌های مختلف و فهم ضروریات توسعه از جمله تحمل برخی مشکلات افزودند: روال سازندگی امروز در جامعه به صورت یک ارزش در آمده و امیدواریم با توجه به استحکام بنیانی کشور، آثار فعالیتهای و سرمایه‌‌گذاریهای زیربنایی، در آینده بیشتر آشکار شود.

پايگاه اطلاع‌رسانی دفتر حفظ و نشر آثار حضرت آيت‌الله‌العظمی سيدعلی خامنه‌ای (مد‌ظله‌العالی) - مؤسسه پژوهشی فرهنگی انقلاب اسلامی