news/content
پیوندهای مرتبطبياناتبياناتصوتصوت
نسخه قابل چاپ
1375/02/18

دیدار کارگزاران نظام و اقشار مختلف مردم با رهبر انقلاب

در خجسته سالروز عید مبارک غدیر و در روز تاریخی امامت و ولایت، مسؤولان کشوری و لشگری و قشرهای مختلف مردم، صبح امروز (سه‌شنبه) در حسینیه امام خمینی (ره) به حضور حضرت آیت‌الله خامنه‌ای رهبر معظم انقلاب و ولی امر مسلمین رسیدند.

حضرت آیت‌الله خامنه‌ای نیز ضمن تبریک متقابل به مردم، خدمتگزاران کشور و عموم امت اسلامی و مستضعفان جهان عید سعید غدیر را عید ولایت، سیاست، دخالت مردم در حکومت و عید آحاد امت اسلامی دانستند و فرمودند: عید بزرگ غدیر، عید تعیین‌کننده و عظیم‌القدری است، هم به لحاظ شخصیت عظیم و خصوصیات شخصی، سیاسی، اجتماعی امیر مؤمنان (ع)، به عنوان مردی الهی و ملکوتی و هم به لحاظ پیام مهم حادثه غدیر که همان امر ولایت و حکومت اسلامی است.

مقام معظم رهبری "غدیر" را نتیجه فضایل، مزایا و کرامات امیر مؤمنان علی (ع) دانستند و فرمودند: امیر مؤمنان علی (ع) در غدیر به شخصیت والای خود نرسید. غدیر گوهر نایاب حضرت امیر(ع) را شکل نداد، البته افتخار برخورداری از فرمان الهی، نصب پیامبر و بیعت مؤمنین و صحابه، افتخار بزرگی است، اما بزرگتر از آن خصوصیاتی است که در حضرت علی (ع) به عنوان انسانی والا و بی‌نظیر بود که به نصب و دستوری از سوی پروردگار منتهی شد.

مقام معظم رهبری در تشریح جوهره واقعه غدیر فرمودند: ولایتی که پیامبر اکرم (ص) در عید غدیر، علی (ع) را به آن منصوب کرد، ولایت کلی الهی و معنوی نیست، چرا که این ولایت امری الهی و ملکوتی است و قابل نصب نیست و در وجود پیامبر (ص) و تمامی ائمه اطهار (علیهم السلام) حتی اگر به مقام ولایت ظاهری نرسیدند وجود داشته است. و آنچه نبی اکرم، امیر مؤمنان را به آن منصوب کرد به معنای حکومت ولایت امر مسلمین و مدیریت جامعه اسلامی است.

حضرت آیت‌الله خامنه‌ای تصریح کردند اگر واقعه غدیر از این بعد مورد توجه و تأمل قرار گیرد مسأله جدایی دین از سیاست به کلی در اذهان زایل می‌شود و مشخص می‌گردد که در اسلام امر حکومت و ولایت با دین عجین است.

حضرت آیت‌الله خامنه‌ای افزودند: در مسأله غدیر، نبی مکرم اسلام (ص) به پیروی از قرآن، یکی از بالاترین واجبات را انجام دادند و در مقابل چشم مردم، مسأله تشکیل حکومت، امر ولایت و مدیریت کشور را به عنوان جزیی از متون اصلی دین بیان فرمودند.

ولی امر مسلمین نصب حاکم اسلامی را پیام روشن غدیر خواندند و فرمودند: پیامبر اکرم (ص) به عنوان مؤسس اسلام، در غدیر این پیام را دادند که ای مسلمانان، دین را از اساس زندگی و حکومت که پایه زندگی فردی و اجتماعی است جدا نکنید دین را به انزوا نکشانید، اساس زندگی بشر، مسؤولیتی است بر دوش دین و دین باید امر حکومت را انجام دهد.

مقام معظم رهبری سلاطین مستبد و ایادی استبداد را پیشروان و منادیان اولیه طرح انحرافی جدایی دین از سیاست خواندند و فرمودند: مستبدان و افسار گسیخته گان تخت حاکمیت در ایران و سایر کشورها در گذشته، از هرگونه دخالتی از سوی علمای دین در سیاست می‌هراسیدند و پس از آن استعمارگران تز جدایی دین از سیاست را مورد حمایت قرار دادند و حتی به بعضی از علما و مردم متدین هم تحمیل شد و شکل مبنایی پیدا کرد.

رهبر معظم انقلاب، از بین بردن افسانه غلط جدایی دین از سیاست را یکی از بزرگترین خدمات و حرکت عظیم دینی ملت ایران دانستند و فرمودند: مردم بزرگوار ایران با انگیزه دین وارد میدان شدند. به دستور دین پرچم آزادی برافراشتند و منادیان احکام دینی پیشروان آنان بودند که این حرکت عظیم به حاکمیت دین خدا در ایران منتهی شد و برای مسلمین جهان روشن ساخت که امور سیاسی و برتر از همه امر حکومت و ولایت از دین جدایی‌ناپذیر است.

حضرت آیت‌الله خامنه‌ای زمزمه‌هایی را که با چهره طرفداری از دین عنوان می‌کنند که دین باید به امور سیاسی نپردازد، شگرد جدید تبلیغاتی استکبار علیه حاکمیت اسلام دانستند و فرمودند: بدیهی است وقتی که دشمنان خوشبختی یک ملت، پشتیبان یک انحراف هستند، آن انحراف به آسانی از بین نمی‌رود.

لذا برای جدایی دین از سیاست استدلال جدیدی مطرح شد مبنی بر این که امور سیاسی مشکلات و ناکامیهایی دارد که موجب می‌شود مردم از اصل دین دلزده شوند، پس دین باید از سیاست کناره‌گیری کند و با قداست و نورانیت به مسائل معنوی و روحی مردم بپردازد. امروز این انحراف را ایادی استکبار با شیوه‌های مختلف در دنیا بویژه در میان مسلمانان ترویج می‌کنند.

مقام معظم رهبری از امام خمینی (رض) به عنوان احیاگر امر دخالت دین در حکومت تجلیل کردند و فرمودند: امام بزرگوار (رض) به این دلیل بزرگترین حق را در میان امت اسلامی دارند که آحاد مردم را به مسؤولیت دخالت در امر حکومت آشنا ساختند.

حضرت آیت‌الله خامنه‌ای افزودند: در نظام اسلامی هر کس که متدین به عقیده و شریعت اسلامی، است در امر حکومت و مسائل سیاسی و عمومی جامعه مسؤولیت دارد و این بزرگترین مظهر دخالت مردم است.

در این دیدار، قبل از سخنان مقام معظم رهبری، حجت‌الاسلام والمسلمین هاشمی رفسنجانی در سخنانی، عید سعید غدیر را به نمایندگی از ملت مسلمان ایران به رهبر معظم انقلاب اسلامی و ولی امر مسلمین تبریک گفتند. رئیس جمهور با بزرگداشت یاد امام خمینی (رض) و تشریح آثار حیاتی و پربرکت مسأله ولایت در روند شکل‌گیری و استمرار نظام اسلامی افزوند: ارزیابی منصفانه "اوضاع داخلی ایران و موقعیت منطقه‌ای و بین‌المللی نظام اسلامی" و تأمل در وحدت و یکپارچگی و پیشرفتهای ملت مسلمان ایران، نشان می‌دهد که نظام اسلامی با محوریت ولایت، با اقتدار به پیش رفته است.

حجت‌الاسلام و المسلمین هاشمی رفسنجانی افزودند: ما این برکات را از آثار واقعه الهی غدیر می‌دانیم و امروز ارزش مفهوم والای غدیر و ولایت را با همه وجودمان احساس می‌کنیم.
 

برچسب‌ها: ولایت فقیه؛
پايگاه اطلاع‌رسانی دفتر حفظ و نشر آثار حضرت آيت‌الله‌العظمی سيدعلی خامنه‌ای (مد‌ظله‌العالی) - مؤسسه پژوهشی فرهنگی انقلاب اسلامی