news/content
پیوندهای مرتبطبياناتبياناتفيلمفيلمصوتصوتخاطراتخاطرات
نسخه قابل چاپ
1374/11/20

اقامه نماز جمعه‌ به‌ امامت‌ رهبر معظم‌ انقلاب‌ اسلامی‌

در سومین‌ جمعه‌ ماه‌ مبارک‌ رمضان‌ و مصادف‌ با سالروز ضربت‌ خوردن‌ امیر مؤمنان‌ حضرت‌ علی‌ بن‌ ابی‌ طالب‌ (ع‌) مردم‌ روزه‌دار و مؤمن‌ تهران‌ نماز جمعه‌ این‌ هفته‌ را به‌ امامت‌ حضرت‌ آیت‌الله‌ خامنه‌ای‌ رهبر معظم‌ انقلاب‌ اسلامی‌ و امام‌ جمعه‌ تهران‌ اقامه‌ کردند.

امام‌ جمعه‌ تهران‌ خطبه‌ اول‌ نماز جمعه‌ را به‌ تبیین‌ شجاعت‌ امیرالمؤمنین‌ علی‌ (ع‌) در عرصه‌های‌ مختلف‌ زندگی‌ آن‌ حضرت‌ اختصاص‌ دادند و فرمودند:

شجاعت‌ شهید بزرگ‌ تاریخ‌ اسلام‌ حضرت‌ علی‌ (ع‌) بخشی‌ از چهره‌، هویت‌ و شخصیت‌ اوست‌ که‌ انسانها می‌توانند درباره‌ او بیندیشند و از آن‌ سرمشق‌ بگیرند.

شجاعت‌ صفت‌ بسیار عظیم‌ و سازنده‌ مولای‌ متقیان‌ است‌ که‌ نه‌ تنها در میدان‌ جنگ‌، پیروزی‌ اسلام‌ را به‌ ارمغان‌ آورد بلکه‌ شجاعت‌ آن‌ حضرت‌ در میدان‌ زندگی‌، عرصه‌ مقابله‌ با حق‌ و باطل‌، میدان‌ معرفت‌ و تبیین‌ حق‌ اثر شگرف‌ خود را برجای‌ گذاشت‌.

حضرت‌ آیت‌الله‌ خامنه‌ای‌ شجاعت‌ علی‌ بن‌ ابی‌ طالب‌ در عرصه‌ زندگی‌ را بالاتر از شجاعت‌ آن‌ حضرت‌ در میدان‌ جنگ‌ دانستند و فرمودند: بحث‌ شجاعت‌ یک‌ انسان‌ در عرصه‌ زندگی‌ در بنای‌ یک‌ حقیقت‌ است‌ که‌ با عدم‌ شجاعت‌ او فرومی‌ریزد و یک‌ حقی‌ ناحق‌ می‌شود و یا یک‌ باطل‌ بر اثر عدم‌ شجاعت‌ انسان‌ به‌ عنوان‌ حق‌ جلوه‌گر می‌شود.

رهبر معظم‌ انقلاب‌ اسلامی‌ بیعت‌ علی‌ بن‌ ابی‌ طالب‌ را با رسول‌ گرامی‌ اسلام‌ در مکه‌ و مدینه‌ و در سخت‌ترین‌ شرایط نشانه‌ای‌ از شجاعت‌ آن‌ حضرت‌ برشمردند و فرمودند: در زمان‌ پیامبر اکرم‌ هرگاه‌ که‌ به‌ اظهار وجود جوهر انسانی‌ نیاز بود حضرت‌ علی‌ (ع‌) از دیگران‌ سبقت‌ می‌گرفت‌ و در هر کار دشواری‌ نیز او پیشگام‌ بود. علی‌ بن‌ ابی‌ طالب‌ (ع‌) شخصیت‌ بزرگ‌ و درخشان‌ تاریخ‌ است‌ و درخشش‌ چهره‌ منور آن‌ حضرت‌ روز به‌ روز بیشتر شده‌ است‌. امیر مؤمنان‌ کسی‌ بود که‌ وقتی‌ راه‌ حق‌ را تشخیص‌ داد آن‌ را تا آخرین‌ لحظه‌ عمر با همه‌ وجود پیمود.

حضرت‌ آیت‌الله‌ خامنه‌ای‌ در تشریح‌ شجاعت‌ مولای‌ متقیان‌ به‌ عنوان‌ یک‌ صفت‌ بارز آن‌ حضرت‌ فرمودند: حضرت‌ علی‌ (ع‌) در مقابل‌ لجوج‌ترین‌ افراد و کسانی‌ که‌ نام‌ و نشانی‌ داشتند و نیز در برابر کسانی‌ که‌ به‌ ناحق‌ ثروت‌ انباشته‌ بودند شجاعانه‌ ایستاد و در مقابل‌ خویشاوندان‌ خود ملاحظه‌ نکرد و من‌ به‌ عنوان‌ کسی‌ که‌ امروز موقعیت‌ حساس‌ اداره‌ جامعه‌ اسلامی‌ را در دست‌ دارد به‌ عظمت‌ و شجاعت‌ و بزرگی‌ آن‌ حضرت‌ اذعان‌ می‌کنم‌.

امام‌ جمعه‌ تهران‌ علی‌ بن‌ ابی‌ طالب‌ (ع‌) را مشعل‌ عظیم‌ و درخشانی‌ بر قله‌ حیات‌ انسانیت‌ توصیف‌ کردند و فرمودند مهم‌ آن‌ است‌ که‌ جهت‌ حرکت‌ ما در مسیر حرکت‌ امیرالمؤمنین‌ (ع‌) باشد.

او یک‌ رب‌النوع‌ و مقامی‌ دست‌ نیافتنی‌ است‌ اما الگویی‌ درخشان‌ و عظیم‌ است‌ که‌ باید به‌ سمت‌ آن‌ برویم‌. امروز آحاد ملت‌ ایران‌ و بویژه‌ کارگزاران‌ نظام‌ اسلامی‌ به‌ شجاعت‌ مولای‌ متقیان‌ و قدرت‌ نفسی‌ که‌ آن‌ حضرت‌ داشته‌ نیازداریم‌ و هر کس‌ دستش‌ بیش‌ از دیگران‌ به‌ بیت‌المال‌ می‌رسد بیشتر نیازمند این‌ شجاعت‌ است‌.

حضرت‌ آیت‌الله‌ خامنه‌ای‌ در بخش‌ دیگری‌ از خطبه‌ اول‌ نماز جمعه‌ کفار و معاندین‌ با اسلام‌ را در جهان‌ امروز، قدرتهای‌ خادع‌، حیله‌گر و مکار درجه‌ اول‌ دنیا دانستند و فرمودند: از آغاز پیروزی‌ انقلاب‌ اسلامی‌ قدرتهای‌ جهانی‌ که‌ مسائل‌ سیاسی‌ و تبلیغاتی‌ را در اداره‌ خود دارند، سیاستشان‌ در مورد جمهوری‌ اسلامی‌ ایران‌ بر این‌ بوده‌ است‌ که‌ ملت‌ ایران‌ را تحقیر، استهزاء و تخطئه‌ کنند چرا که‌ برطبق‌ عرفیات‌ پذیرفته‌ شده‌ دنیا عمل‌ نمی‌کنید و تسلیم‌ سیاستهای‌ جهانی‌ و بین‌المللی‌ آمریکا و ابر قدرتها نمی‌شوید؟ آنها سیاست‌ ایران‌ اسلامی‌ را در قضیه‌ فلسطین‌، بوسنی‌ و امور مربوط به‌ مسلمانان‌ تخطئه‌ می‌کنند و هر کس‌ را که‌ مخالف‌ جدی‌تر با آنان‌ به‌ عمل‌ آورد بیشتر تخطئه‌ می‌کنند و یا هر کاری‌ را که‌ از آن‌ بیشتر ضرر می‌بینند مورد تمسخر قرار می‌دهند. آنها رفتار با زن‌ را، دانشگاه‌ و عبادت‌ و نماز جماعت‌ را، مصرف‌ نکردن‌ مشروبات‌ الکلی‌ و همچنین‌ اجرای‌ حدود الهی‌ را مسخره‌ می‌کنند و به‌ این‌ ترتیب‌ در صدد آن‌ هستند که‌ موانع‌ را از سر راه‌ خود بردارند و اینجاست‌ که‌ شیعه‌ علی‌ بن‌ ابی‌ طالب‌ (ع‌) و بزرگتر و وسیعتر از آن‌ مسلمانی‌ که‌ معتقد به‌ امیرالمؤمنین‌ علی‌ (ع‌) است‌ باید از شجاعت‌ آن‌ حضرت‌ در ادامه‌ راه‌ حق‌ خود درس‌ بگیرد.

رهبر معظم‌ انقلاب‌ اسلامی‌ به‌ دستاوردهای‌ ملت‌ مسلمان‌ ایران‌ از مبارزه‌ با آمریکا و رژیم‌ دست‌نشانده‌ او اشاره‌ کردند و فرمودند: ملت‌ ایران‌ با تمسک‌ به‌ اسلام‌ و رسیدن‌ به‌ استقلال‌ و آزادی‌ کارهای‌ عظیمی‌ را انجام‌ داده‌ است‌ و توانسته‌ است‌ خود را از یوغ‌ ابر قدرتها خارج‌ کند. زمانی‌ این‌ کشور، دانشگاهها، پادگانها و نیروهای‌ مسلح‌، ادارات‌ دولتی‌، وزارتخانه‌ها و دستگاههای‌ اطلاعاتی‌ همه‌ و همه‌ در تسخیر آمریکا بود اما امروز در دورترین‌ نقاط این‌ کشور، ملت‌ ایران‌ هر کسی‌ را که‌ طرفدار آمریکا ببیند با او به‌ شدت‌ برخورد می‌کند.

ملت‌ ایران‌ همه‌ چیز را از نو پایه‌گذاری‌ اساسی‌ کرده‌ است‌ و امروز در این‌ مملکت‌ علم‌، صنعت‌، دانشگاه‌، شخصیت‌ انسانها، افکار و آزادی‌ به‌ معنی‌ حقیقی‌ کلمه‌ رشد می‌کند و حرکت‌ این‌ ملت‌ به‌ تدریج‌ جایگاه‌ واقعی‌ خود را در دنیا پیدا می‌کند.

مقام‌ معظم‌ رهبری‌ نظر و آراء ملت‌ ایران‌ را در مورد مسائل‌ مهم‌ بین‌المللی‌ تعیین‌کننده‌ و بسیار با اهمیت‌ خواندند و فرمودند ملت‌ ایران‌ در هر قضیه‌ مهم‌ جهانی‌ که‌ با آن‌ به‌ طور جدی‌ مخالف‌ باشد آن‌ مسئله‌ پیش‌ نمی‌رود و متوقف‌ می‌شود امروز این‌ ملت‌ در مسائل‌ مهم‌ جهانی‌ دارای‌ یک‌ رأی‌ مهم‌ است‌ و جلوه‌ ملت‌ ایران‌ به‌ تدریج‌ چشمها را متوجه‌ به‌ خود می‌کند.

امام‌ جمعه‌ تهران‌ در پایان‌ خطبه‌ اول‌ نماز جمعه‌ شجاعت‌ و ایستادگی‌ علی‌ بن‌ ابی‌ طالب‌ (ع‌) را در مقابل‌ باطل‌ یک‌ درس‌ بزرگ‌ از زندگی‌ آن‌ حضرت‌ دانستند و آحاد مردم‌ را به‌ بهره‌ گرفتن‌ از این‌ صفت‌ برجسته‌ و ممتاز مولای‌ متقیان‌ علی‌ (ع‌) سفارش‌ کردند.

حضرت‌ آیت‌الله‌ خامنه‌ای‌ در خطبه‌ دوم‌ نماز جمعه‌ در سخنانی‌ که‌ به‌ مناسبت‌ ایام‌ دهه‌ مبارک‌ فجر ایراد کردند از انقلاب‌ کبیر اسلامی‌ ایران‌ به‌ عنوان‌ یک‌ انقلاب‌ استثنایی‌ و متمایز با انقلابهای‌ دیگر جهانی‌ نام‌ بردند و فرمودند: انقلاب‌ اسلامی‌ به‌ لحاظ شعارها، روشها، هدفها، کیفیت‌ به‌ قدرت‌ رسیدن‌ انقلاب‌ و از بین‌ بردن‌ رژیم‌ ستمشاهی‌، از جهت‌ استمرار راه‌ و قدرت‌ در سازندگی‌ فوق‌العاده‌ و استثنایی‌ است‌.

انقلاب‌ اسلامی‌ در حقیقت‌ دو کار بزرگ‌ را انجام‌ داده‌ است‌ که‌ یکی‌ تشکیل‌ نظام‌ اسلامی‌ و دیگری‌ زنده‌ کردن‌ هویت‌ اسلامی‌ در دنیا است‌.

رهبر معظم‌ انقلاب‌ اسلامی‌ با تبیین‌ نقش‌ انقلاب‌ اسلامی‌ در احیای‌ هویت‌ اسلامی‌ در جهان‌ فرمودند: ملتهای‌ مسلمان‌ و آحاد مردم‌ مسلمان‌ در هر نقطه‌ای‌ از جهان‌ بر اثر پیروزی‌ انقلاب‌ اسلامی‌ احساس‌ وجود، شخصیت‌ و قدرت‌ کردند و خود را در مجموعه‌ یک‌ امت‌ بزرگ‌ اسلامی‌ دیدند. برخی‌ از مسلمانان‌ در صحنه‌های‌ سیاسی‌ حضور یافتند و حکومتهایی‌ را در اختیار گرفتند و در کشوری‌ مانند الجزایر، عزت‌ و هویت‌ اسلامی‌ به‌ جایی‌ رسید که‌ با کودتای‌ نظامی‌ اقدام‌ به‌ سرکوب‌ مردم‌ کردند اما قادر به‌ خاموش‌ کردن‌ شعله‌ برافروخته‌ هویت‌ و بیداری‌ اسلامی‌ نخواهند بود.

امام‌ جمعه‌ تهران‌ تحول‌ عظیمی‌ را که‌ انقلاب‌ اسلامی‌ در شخصیت‌ و روح‌ مسلمانان‌ جهان‌ به‌ وجود آورده‌ است‌ عامل‌ خشم‌ و عصبانیت‌ آمریکا و قدرتهای‌ استکباری‌ دانستند و در بخش‌ دیگری‌ از سخنانشان‌ فرمودند قدرتهای‌ استکباری‌ برای‌ مقابله‌ با پدیده‌ انقلاب‌ اسلامی‌ تلاش‌ کرده‌اند، جمهوری‌ اسلامی‌ ایران‌ را با محاصره‌ اقتصادی‌، جنگ‌ و تهدید از بین‌ ببرند و برای‌ این‌ منظور تا کنون‌ تصمیم‌ به‌ انجام‌ کارهای‌ خطر ناک‌ گرفتند.

اما دیدند که‌ از این‌ طریق‌ نمی‌توانند به‌ هدف‌ خود برسند. آنها همچنین‌ با اعمال‌ فشار و استفاده‌ از ترفندهای‌ مختلف‌ تلاش‌ می‌کنند که‌ جمهوری‌ اسلامی‌ از شعارهای‌ خود دست‌ بردارد و با استکبار کنار بیاید تا به‌ این‌ ترتیب‌ خطر را از خود برطرف‌ کنند. تمام‌ کارهایی‌ که‌ آمریکا، صهیونیزم‌ و مزدوران‌ و ایادی‌ آمریکا و شبکه‌ تبلیغاتی‌ و نظامی‌ و امنیتی‌ آنها انجام‌ می‌دهند در جهت‌ دستیابی‌ به‌ این‌ دو هدف‌ است‌.

مقام‌ معظم‌ رهبری‌ استمرار حضور مردم‌ در صحنه‌ و بی‌تفاوت‌ نبودن‌ آنان‌ نسبت‌ به‌ مسائل‌ انقلاب‌ را برای‌ ناکام‌ شدن‌ آمریکا و مجموعه‌ ابر قدرتها در مقابله‌ با نظام‌ اسلامی‌ ایران‌ ضروری‌ دانستند و فرمودند: در صورتی‌ که‌ آحاد مردم‌ همانند 17 سال‌ گذشته‌ در صحنه‌ حضور داشته‌ باشند، نسبت‌ به‌ انقلاب‌ احساس‌ مالکیت‌ کنند، مسئولان‌ نظام‌ را از خود بدانند نه‌ تنها آمریکا بلکه‌ اگر 10 ابر قدرت‌ دیگر مانند آمریکا نیز با هم‌ باشند نخواهند توانست‌ به‌ این‌ انقلاب‌ الهی‌ لطمه‌ای‌ بزنند.

حضرت‌ آیت‌الله‌ خامنه‌ای‌ با تأکید بر بی‌تأثیر بودن‌ قدرت‌ مادی‌ آمریکا بر انقلاب‌ اسلامی‌ فرمودند: مادامی‌ که‌ مردم‌ همراه‌ نظام‌ اسلامی‌ هستند و جوانان‌ نسبت‌ به‌ مسائل‌ انقلاب‌ احساس‌ مالکیت‌ می‌کنند و تا زمانی‌ که‌ سیاست‌ جزیی‌ از زندگی‌ مردم‌ است‌، دانشگاه‌، بازار و روحانیت‌ سیاسی‌ است‌ و مردم‌ قدرت‌ تحلیل‌ مسائل‌ را دارند از آمریکا، بمب‌ اتم‌، تجهیزات‌ و پول‌ کاری‌ بر نخواهد آمد و دشمن‌ قادر نخواهد بود کاری‌ را علیه‌ ایران‌ اسلامی‌ از پیش‌ ببرد.

امام‌ جمعه‌ تهران‌ در قسمت‌ دیگری‌ از خطبه‌ دوم‌ نماز جمعه‌ به‌ نزدیک‌ بودن‌ پنجمین‌ دوره‌ انتخابات‌ مجلس‌ شورای‌ اسلامی‌ اشاره‌ کردند و فرمودند: همه‌ مردم‌ در انتخابات‌ شرکت‌ کنند و به‌ افراد صالح‌ برای‌ نمایندگی‌ مجلس‌ رأی‌ بدهند. مجلس‌ مهم‌ است‌ و به‌ یک‌ اعتبار حساس‌ترین‌ و مهمترین‌ نهاد قانونی‌ کشور محسوب‌ می‌شود بنا بر این‌ باید نماینده‌ای‌ به‌ مجلس‌ برود که‌ درک‌ لازم‌ را از مسائل‌ کشور داشته‌ باشد و از بینش‌ و آگاهی‌ لازم‌ برای‌ شناخت‌ دوست‌ و دشمن‌ برخوردار باشد.

نمایندگی‌ مجلس‌ کار مهمی‌ است‌ و کسانی‌ که‌ قبل‌ از ورود به‌ مجلس‌ خود را وام‌دار دیگران‌ کرده‌اند صلاحیت‌ نمایندگی‌ مجلس‌ را ندارند.

حضرت‌ آیت‌الله‌ خامنه‌ای‌ نامزدی‌ نمایندگی‌ مجلس‌ شورای‌ اسلامی‌ را برای‌ افراد با صلاحیت‌ یک‌ تکلیف‌ خدایی‌ خواندند و فرمودند: کسانی‌ که‌ نامزد انتخاباتی‌ معرفی‌ می‌کنند باید این‌ اقدام‌ را برای‌ رضای‌ الهی‌ انجام‌ دهند.

اینجانب‌ از همه‌ کسانی‌ که‌ منطبق‌ بر اصول‌ و ضوابط برای‌ انتخابات‌ کار می‌کنند تشکر می‌کنم‌. همه‌ باید درست‌ حرکت‌ کنند، کار غیر اخلاقی‌ و یا سوء استفاده‌ نکنند و از اهانت‌ به‌ یکدیگر بپرهیزند. آنچه‌ مهم‌ است‌ رعایت‌ موازین‌ و قوانین‌ است‌ و همه‌ باید با دقت‌ و مراقبت‌ آن‌ را مورد توجه‌ قرار دهند.

رهبر معظم‌ انقلاب‌ اسلامی‌ در پایان‌ سخنانشان‌ اهمیت‌ حضور مردم‌ در مراسم‌ راهپیمایی‌ 22 بهمن‌ مصادف‌ با سالگرد پیروزی‌ انقلاب‌ اسلامی‌ را مورد تأکید قرار دادند و خطبه‌ای‌ را نیز به‌ زبان‌ عربی‌ بیان‌ فرمودند.

برچسب‌ها: نماز جمعه؛
آخرین‌ها
پايگاه اطلاع‌رسانی دفتر حفظ و نشر آثار حضرت آيت‌الله‌العظمی سيدعلی خامنه‌ای (مد‌ظله‌العالی) - مؤسسه پژوهشی فرهنگی انقلاب اسلامی