news/content
پیوندهای مرتبطبياناتبياناتصوتصوت
نسخه قابل چاپ
1374/07/22

سخنرانی رهبر انقلاب در اجتماع مردم مازندران

حضرت‌ آیت‌الله‌ خامنه‌ای‌ رهبر معظم‌ انقلاب‌ اسلامی‌ پیش‌ از ظهر امروز پس‌ از ورود به‌ شهر ساری، در اجتماع‌ عظیم‌ مردم‌ مازندران‌ حضور یافتند و طی‌ سخنانی‌ نقش‌ بارز و برجسته‌ مردم‌ این‌ استان‌ را در صحنه‌های‌ مختلف‌ انقلاب‌ و دفاع‌ از ارزشهای‌ اسلامی‌ یادآور شدند و ضرورت‌ تلاش‌ تمامی‌ قشرهای‌ جامعه‌ در جهت‌ تزکیه‌ نفس‌ و سازندگی‌ کشور را برای‌ تحقق‌ حیات‌ طیبه‌ مورد نظر اسلام‌ مورد تأکید قرار دادند.

مقام‌ معظم‌ رهبری‌ ضمن‌ قدردانی‌ از ابراز احساسات‌ پرشور و صمیمانه‌ مردم‌ مازندران‌ فرمودند: مردم‌ استان‌ مازندران‌ در خط مقدم‌ انقلاب‌ و در عرصه‌ دفاع‌ مقدس‌ و حراست‌ از مرزهای‌ میهن‌ اسلامی، همواره‌ پیشگام‌ شدند و در برابر توطئه‌های‌ منافقین، فاسقین، ملحدین‌ و منحرفین‌ نیز سینه‌ سپر کردند و امروز خطه‌ مازندران، به‌ وجود جمعیتی‌ مؤمن، پرشور و علاقه‌مند به‌ انقلاب‌ و جوانانی‌ شجاع‌ و ایثارگر، سربلند و مفتخر است.

حضرت‌ آیت‌الله‌ خامنه‌ای‌ با استناد به‌ تاریخ‌ مازندران‌ پس‌ از ورود اسلام‌ به‌ ایران، پیوند مستحکم‌ مردم‌ این‌ استان‌ با اهل‌ بیت‌ عصمت‌ و طهارت‌ را یادآور شدند و فرمودند: گذشته‌ پرافتخار تاریخ‌ مازندران، نشان‌ از ایستادگی‌ و مقاومت‌ همیشگی‌ در برابر حملات‌ لشکریان‌ ظلم‌ و جور و همبستگی‌ و دوستی‌ با فرزندان‌ پیامبر اکرم‌ (ص) دارد و در نتیجه‌ همین‌ ایمان‌ خالص، با ارزش‌ و حقیقی‌ بود که‌ جریان‌ منحط و فاسد رژیم‌ ستم‌ شاهی‌ و پس‌ از آن‌ جریان‌ مارکسیستی‌ و ضد خدایی‌ نتوانستند دین‌ خدا را از مردم‌ این‌ استان‌ بگیرند.

رهبر معظم‌ انقلاب‌ اسلامی‌ از استان‌ و مردم‌ مازندران‌ به‌ عنوان‌ یکی‌ از ذخایر پروردگار برای‌ انقلاب‌ و گسترش‌ تفکر اسلامی‌ یاد کردند و فرمودند: اینجانب‌ مردم‌ مازندران‌ را از صمیم‌ قلب‌ دوست‌ دارم‌ و به‌ جوانان، رزمندگان، ایثارگران، جانبازان، آزادگان‌ و تمامی‌ خانواده‌هایی‌ که‌ در راه‌ خدا و برای‌ انقلاب‌ تلاش‌ کردند، با همه‌ وجود ارادت‌ می‌ورزم.

حضرت‌ آیت‌الله‌ خامنه‌ای‌ در بخش‌ دیگری‌ از سخنانشان‌ با استناد به‌ آیات‌ قرآن‌ کریم، ثمره‌ و هدف‌ نهایی‌ انقلاب‌ اسلامی‌ را تحقق‌ حیات‌ طیبه‌ برای‌ ملت‌ ایران‌ دانستند و فرمودند: حیات‌ طیبه‌ برای‌ یک ملت، به‌ مفهوم‌ برخورداری‌ از رفاه‌ و رونق‌ مالی، تأمین‌ امنیت، پیشرفت‌ علمی، عزت‌ سیاسی‌ و استقلال‌ اقتصادی، همراه‌ با آراسته‌ شدن‌ به‌ اخلاق‌ والای‌ الهی، تقوا و ایمان‌ به‌ خداست. اسلام‌ پول‌ و رفاه‌ را همراه‌ با ایمان‌ و معنویت، و پیشرفت‌ اقتصادی‌ را توأم‌ با شکوفایی‌ اخلاق‌ معنوی‌ در جامعه‌ می‌خواهد.

حضرت‌ آیت‌الله‌ خامنه‌ای‌ در بیان‌ چگونگی‌ تأمین‌ حیات‌ طیبه‌ برای‌ ملت‌ مسلمان‌ ایران‌ فرمودند: انبوه‌ ویرانیهای‌ به‌ جای‌ مانده‌ از پادشاهان‌ قاجار و پهلوی‌ را، انقلاب‌ به‌ دست‌ توانای‌ جوانان‌ ملت‌ آباد می‌کند و اگر جنگ‌ ۸ ساله‌ بر ایران‌ اسلامی‌ تحمیل‌ نمی‌شد، هیچ‌ نشانی‌ از ویرانیهای‌ ستمشاهی‌ در کشور باقی‌ نمی‌ماند و امروز برای‌ داشتن‌ کشوری‌ آباد، برخوردار شدن‌ از رفاه‌ و رونق‌ اقتصادی، دستیابی‌ به‌ پیشرفتهای‌ همه‌جانبه‌ و نیز تأمین‌ عزت‌ سیاسی‌ و امنیت‌ اجتماعی‌ و شغلی، تمامی‌ قشرهای‌ مردم‌ باید در تزکیه‌ نفس‌ و سازندگی‌ کشور مشارکت‌ فعال‌ و مؤثر داشته‌ باشند و توجه‌ به‌ خدا، تضرع‌ و توسل‌ به‌ پروردگار را به‌ عنوان‌ یک راه‌ روشن‌ برای‌ رسیدن‌ به‌ فلاح‌ و رستگاری‌ فراموش‌ نکنند.

مقام‌ معظم‌ رهبری‌ ضرورت‌ فعالیت‌ و مجاهدت‌ علمی‌ و عملی‌ ملت‌ ایران‌ را خاطر نشان‌ کردند و افزودند: براثر توطئه‌های‌ دشمن‌ و ۸ سال‌ جنگ‌ تحمیلی، کشور در مسیر پیشرفت‌ خود، چند سال‌ عقب‌ مانده‌ است، اما ملت‌ توانا و مقتدر ایران‌ که‌ متکی‌ به‌ خود و متوکل‌ به‌ خداست، قادر خواهد بود با درایت‌ مسؤولین‌ دلسوز و نیروهای‌ کارشناس‌ و کاردان، ایران‌ اسلامی‌ را بدون‌ هیچ‌ نیازی‌ به‌ بیگانگان، با سرعت‌ هر چه‌ بیشتر بسازد و پیشرفت‌ روزافزون‌ را برای‌ آن‌ به‌ ارمغان‌ آورد.

رهبر معظم‌ انقلاب‌ اسلامی‌ اعتراف‌ مسؤولان‌ آمریکا به‌ شکست‌ سیاست‌ تحریم‌ اقتصادی‌ علیه‌ ایران‌ را، نتیجه‌ ایستادگی‌ ملت‌ ایران‌ در برابر فشارهای‌ آمریکا دانستند و فرمودند: رفتار شجاعانه‌ مردم‌ و مسؤولان‌ ایران، ملتهای‌ دیگر را برای‌ مقاومت‌ در برابر آمریکا تشجیع‌ کرده‌ است. اکنون‌ دورانی‌ که‌ آمریکاییها خیال‌ می‌کردند صاحب‌ اختیار دنیا هستند و برای‌ کشورهای‌ گوناگون‌ خط و نشان‌ می‌کشیدند، سپری‌ شده‌ است‌ و این‌ همه، به‌ برکت‌ شجاعت‌ و نترسیدن‌ ملت‌ ایران‌ از ابر قدرتها حاصل‌ شده‌ است.

حضرت‌ آیت‌الله‌ خامنه‌ای‌ مشارکت‌ تمامی‌ آحاد مردم‌ در سازندگی‌ کشور را ضروری‌ خواندند و فرمودند: درس‌ خواندن، درس‌ دادن، تحقیق‌ کردن، ابتکار و نوآوری، یافتن‌ راههای‌ میان‌ بر و شکافتن‌ بن‌ بستها، یک مجاهدت‌ مستمر علمی‌ است‌ و در مجاهدت‌ عملی‌ نیز همه‌ مردم‌ باید خود را در سازندگی‌ کشور سهیم‌ و شریک بدانند و گامهای‌ خود را استوارتر از همیشه‌ به‌ جلو بردارند.

رهبر معظم‌ انقلاب‌ اسلامی‌ در ادامه‌ سخنانشان‌ ویژگیها و امتیازات‌ طبیعی‌ استان‌ مازندران‌ را برشمردند و فرمودند: منابع‌ فراوان‌ طبیعی‌ از جمله‌ دریای‌ با برکت‌ خزر که‌ یک منبع‌ عظیم‌ ثروت‌ است، زمینهای‌ پربار کشاورزی، مراتع، جنگلها و آب‌ و هوای‌ مناسب، نعمتهای‌ خدا دادی‌ در خطه‌ مازندران‌ محسوب‌ می‌شوند، بنا بر این‌ در این‌ استان‌ باید بیکاری‌ و فقر ریشه‌ کن‌ شود و با وجود برکات‌ معنوی‌ و الهی‌ آن‌ چهره‌ای‌ پربارتر از همیشه‌ به‌ خود بگیرد.

مقام‌ معظم‌ رهبری‌ توجه‌ جوانان‌ مازندرانی‌ را به‌ سرمایه‌گذاری‌ دشمنان‌ اسلام‌ برای‌ ترویج‌ فساد اخلاقی‌ در جامعه‌ جلب‌ کردند و در پایان‌ سخنانشان، آنان‌ را برای‌ در امان‌ ماندن‌ از این‌ توطئه‌ ضد انسانی‌ دشمن، به‌ تضرع‌ و توسل‌ به‌ خدا، رعایت‌ امر و نهی‌ الهی، حفظ پاکدامنی، تقوا و راستگویی، ترویج‌ روح‌ برادری‌ و برابری، احسان‌ به‌ زیردستان، کمک به‌ درماندگان، تلاوت‌ آیات‌ قرآن‌ کریم، خودسازی، مبارزه‌ با شیطان‌ نفس، اقامه‌ مجالس‌ و محافل‌ دینی، حضور در مساجد و خضوع‌ و خشوع‌ در برابر پروردگار سفارش‌ کردند.

بر پایه‌ همین‌ گزارش‌ پیش‌ از سخنان‌ رهبر معظم‌ انقلاب‌ اسلامی، حجت‌الاسلام‌ والمسلمین‌ روحانی‌ نماینده‌ مقام‌ معظم‌ رهبری‌ در استان‌ مازندران‌ به‌ نمایندگی‌ از سوی‌ مردم‌ این‌ استان‌ در سخنان‌ کوتاهی‌ به‌ حضرت‌ آیت‌الله‌ خامنه‌ای‌ خوشامد گفت‌ و مقدم‌ معظم‌له‌ را به‌ خطه‌ سرسبز مازندران‌ گرامی‌ داشت.

پايگاه اطلاع‌رسانی دفتر حفظ و نشر آثار حضرت آيت‌الله‌العظمی سيدعلی خامنه‌ای (مد‌ظله‌العالی) - مؤسسه پژوهشی فرهنگی انقلاب اسلامی