news/content
نسخه قابل چاپ
1374/03/14

سخنرانی رهبر انقلاب در مراسم سالگرد ارتحال‌ امام‌ خمینی‌(ره)

حضرت‌ آیت‌الله‌ خامنه‌ای‌ رهبر معظم‌ انقلاب‌ اسلامی‌ پیش‌ از ظهر امروز در مراسم‌ سالگرد ارتحال‌ بنیانگذار جمهوری‌ اسلامی‌ ایران‌ حضرت‌ امام‌ خمینی‌ رحمه‌الله خاطره‌ امام‌ بزرگوار و مرحوم‌ حاج‌ سید احمد خمینی‌ را گرامی‌ داشتند و طی‌ سخنانی‌ پیشرفتها و دستاوردهای‌ عظیم‌ انقلاب‌ و نظام‌ اسلامی‌ را در عرصه‌ داخلی‌ و جهانی‌ برشمردند و استوار بودن‌ نظام‌ اسلامی‌ را در جهتگیریهای‌ انقلابی‌ مورد تأکید قرار دادند.

مقام‌ معظم‌ رهبری‌ در سخنانشان‌ وابستگی‌ به‌ قدرتهای‌ بیگانه‌ را بزرگترین‌ آفت‌ برای‌ یک کشور دانستند و فرمودند: در کشوری‌ که‌ وابسته‌ به‌ یک قدرت‌ خارجی‌ است‌، استعدادها، منابع‌ عظیم‌ انسانی‌ و مادی‌ ملت‌، در جهت‌ خواست‌ بیگانگان‌ مصرف‌ می‌شود، شخصیتهای‌ دلسوز و علاقه‌مند آن‌ کشور منزوی‌ و یا نابود می‌شوند، مواضع‌ جهانی‌اش‌ تابع‌ میل‌ و خواست‌ سلطه‌گران‌ قرار می‌گیرد، مذهب‌، اخلاق‌، فرهنگ‌ و آداب‌ آن‌ ملت‌ را استعمار تعیین‌ می‌کند، مغزهای‌ متفکر ملت‌ در انزوا قرار می‌گیرند و در حقیقت‌ وابستگی‌، سر منشاء تمامی‌ آفتهای‌ ملی‌ محسوب‌ می‌شود.

حضرت‌ آیت‌الله‌ خامنه‌ای‌ ابعاد وابستگی‌ رژیم‌ ستمشاهی‌ به‌ قدرتهای‌ بیگانه‌ را تشریح‌ کردند و افزودند: انقلاب‌ اسلامی‌ یک رژیم‌ کاملا وابسته‌ و سرسپرده‌ را از بیخ‌ و بن‌ برکند و آن‌ را از میان‌ برد. اولین‌ چیزی‌ که‌ برای‌ انقلاب‌ اهمیت‌ دارد آن‌ است‌ که‌ نظامی‌ مستقل‌ و بی‌اعتنا به‌ قدرتهای‌ خارجی‌ را به‌ وجود آورد. نظامی‌ که‌ مصالح‌ و منافع‌ ملت‌ برای‌ او مهم‌ است‌ همچنانکه‌ نظام‌ اسلامی‌ و دولتمردان‌ امروز ایران‌ همین‌ هدف‌ را دنبال‌ می‌کنند.

رهبر معظم‌ انقلاب‌ اسلامی‌ تصمیم‌گیری‌، اقدامات‌ و موضعگیریهای‌ دولت‌ اسلامی‌ ایران‌ را منبعث‌ از مصالح‌، منافع‌ و خواست‌ ملت‌ بزرگ‌ ایران‌ دانستند و فرمودند: دشمنان‌ و مخالفین‌ نظام‌ جمهوری‌ اسلامی‌، امروز از استقلال‌ دولت‌ و ملت‌ ایران‌ ناراحت‌ و نگرانند و بر همین‌ اساس‌ دولت‌ آمریکا، ایران‌ اسلامی‌ را که‌ در مقابل‌ خواست‌ نامشروع‌ آمریکا ایستاده‌ است‌، دشمن‌ خود به‌ حساب‌ می‌آورد. آمریکا کشوری‌ افزون‌طلب‌ و زیاده‌ خواه‌ است‌ و با دست‌اندازی‌ به‌ امور کشورهای‌ دیگر اهداف‌ استعماری‌ را دنبال‌ می‌کند.

مقام‌ معظم‌ رهبری‌ به‌ اظهارات‌ صریح‌ رئیس‌ جمهور آمریکا مبنی‌ بر دخالت‌ در امور داخلی‌ کشورهای‌ دیگر اشاره‌ کردند و فرمودند: هدف‌ از مبارزه‌ آمریکا مبارزه‌ در راه‌ ظلم‌ و دست‌اندازی‌ به‌ کشورهای‌ مختلف‌ جهان‌ است‌. ملتها از وجود چنین‌ انگیزه‌هایی‌ در میان‌ دولتمردان‌ آمریکا به‌ شدت‌ متنفرند و بسیاری‌ از مردم‌ آمریکا نیز از این‌ حرکت‌ و سیاست‌ آمریکا ابراز تنفر و انزجار می‌کنند.

حضرت‌ آیت‌الله‌ خامنه‌ای‌ قطع‌ پیوندهای‌ وابستگی‌ ایران‌ را هدف‌ اساسی‌ انقلاب‌ اسلامی‌ توصیف‌ کردند و فرمودند: امروز ملت‌ ایران‌ در هیچ‌ یک از مواضع‌ داخلی‌ و بین‌المللی‌ خود در ابعاد سیاسی‌، اقتصادی‌، فرهنگی‌ و تبلیغی‌، رعایت‌ میل‌،خواست‌ و اراده‌ قدرتهای‌ بزرگ‌ و بویژه‌ آمریکا را نمی‌کند و با حفظ روحیه‌ انقلابی‌ در مقابل‌ خواست‌ قدرتها و اراده‌ استکباری‌ آنها می‌ایستد.

رهبر معظم‌ انقلاب‌ اسلامی‌ به‌ فراگیری‌ حوزه‌ تأثیر انقلاب‌ کبیر اسلامی‌ در تمامی‌ عرصه‌های‌ زندگی‌ بشریت‌ و بویژه‌ امت‌ اسلامی‌ اشاره‌ کردند و فرمودند: ما برای‌ آن‌ که‌ کشوری‌ مستقل‌ و آباد و ملتی‌ شجاع‌ و پیشرو داشته‌ باشیم‌ نیازی‌ به‌ مداخله‌ در امور ملتهای‌ دیگر نداریم‌. ملت‌ ایران‌ ملتی‌ مبارز است‌ و مبارزه‌جویی‌ او علیه‌ ظلم‌ و تبعیض‌ و تحمیل‌ می‌باشد و هیچ‌ انگیزه‌ و نیتی‌ برای‌ دخالت‌ در امور داخلی‌ کشورها ندارد. و وجهه‌ جهانی‌ و بین‌المللی‌ انقلاب‌ اسلامی‌ همان‌ پیام‌ معنویت‌ و راه‌ روشنی‌ است‌ که‌ در پیش‌ چشم‌ ملتها قرار دارد و امروز ملتهایی‌ که‌ پیمودن‌ این‌ راه‌ را انتخاب‌ کرده‌اند، کم‌ نیستند.

مقام‌ معظم‌ رهبری‌ فقدان‌ جهتگیری‌ معنوی‌ را در دنیای‌ مادی‌ امروز مورد تأکید قرار دادند و فرمودند: دستهای‌ سردمداران‌ مادی‌ و شبکه‌های‌ اختاپوسی‌ قدرتهای‌ مادی‌ در تلاش‌ هستند تا دنیا را به‌ سمت‌ ما دیگری‌ هر چه‌ بیشتر سوق‌ دهند که‌ ثمره‌ آن‌ افزایش‌ خودکشیها، آوارگی‌ جوانان‌، متلاشی‌ شدن‌ خانواده‌ها و به‌ ستوه‌ آمدن‌ نسلهای‌ جوان‌ است‌. بشریت‌ امروز از کمبود معنویت‌ رنج‌ می‌برد و گناه‌ حذف‌ معنویت‌ از صحنه‌ زندگی‌ مردم‌ جهان‌ متوجه‌ قدرتهای‌ بزرگ‌ است‌.

حضرت‌ آیت‌الله‌ خامنه‌ای‌ وارد کردن‌ عنصر معنویت‌ در زندگی‌ انسان‌ را اولین‌ پیام‌ انقلاب‌ و امام‌، به‌ عنوان‌ یک انسان‌ والای‌ معنوی‌ و متعبد دانستند و با تأکید بر همراهی‌ انقلاب‌ اسلامی‌ با حق‌جویان‌ و عدالتخواهان‌ جهان‌ فرمودند: امروزه‌ بسیاری‌ از گروههای‌ عدالتخواه‌ و آزادیخواه‌ جهان‌ و مبارزان‌ با ظلم‌ و تبعیض‌ در شرق‌ و غرب‌ عالم‌ تصریح‌ می‌کنند که‌ از انقلاب‌ اسلامی‌ درس‌ گرفته‌ اند. پس‌ از پیروزی‌ انقلاب‌ اسلامی‌ تا کنون‌ در هر نقطه‌ای‌ از جهان‌ که‌ ندای‌ عدالتخواهی‌ بلند شده‌ است‌، نظام‌ و انقلاب‌ اسلامی‌ با حق‌جویان‌ و عدالتخواهان‌ همراهی‌ کرده‌ و آنان‌ را با خود و متناسب‌ با خود یافته‌ است‌.

رهبر معظم‌ انقلاب‌ اسلامی‌ احیای‌ هویت‌ اسلامی‌، بازگشت‌ به‌ اسلام‌ و بیداری‌ مسلمانان‌ را پیام‌ بزرگ‌ و مهم‌ انقلاب‌ عنوان‌ کردند و فرمودند: امروز در هر نقطه‌ای‌ از جهان‌ همه‌ کسانی‌ که‌ مسلمانند، به‌ مسلمانی‌ خود افتخار می‌کنند. در قلب‌ اروپا، دختران‌ محجبه‌ دبستانی‌ با افتخار، مسلمان‌ بودن‌ خود را اعلام‌ می‌کنند و بر حفظ حجاب‌ خود اصرار می‌ورزند.

ملت‌ مسلمان‌ بوسنی‌ و هرزگوین‌، با وجود تمامی‌ دشمنیها و فشارها برای‌ حفظ هویت‌ اسلامی‌ ایستاده‌ است‌ و خسارات‌ آن‌ را تحمل‌ می‌کند. امروز اسلام‌ زنده‌ است‌ و هویت‌ اسلامی‌ ارجمند و عزیز شمرده‌ می‌شود. حرکتهای‌ اسلامی‌ رو به‌ رشد است‌ و با استعانت‌ از پروردگار حرکت‌ آزادی‌ اسلامی‌ و پیشرفت‌ تفکر اسلامی‌ روز به‌ روز قویتر خواهد شد.

مقام‌ معظم‌ رهبری‌ بیداری‌ اسلامی‌ را تنها راه‌ علاج‌ صهیونیست‌ و نجات‌ بخش‌ سرزمین‌ فلسطین‌ خواندند و ضمن‌ مردود دانستن‌ تبلیغات‌ دشمنان‌ در مورد صدور انقلاب‌ فرمودند: دشمنان‌ انقلاب‌ اسلامی‌ اشتباه‌ مضاعفی‌ را مرتکب‌ شده‌ اند. زیرا نظام‌ جمهوری‌ اسلامی‌ ایران‌ در صدد صادر کردن‌ انقلاب‌ نیست‌ و تفکر و پیام‌ انقلاب‌ ، یعنی‌ پیام‌ آزادی‌ و بیداری‌ اسلامی‌ نیازی‌ به‌ صادر شدن‌ ندارد. تجربه‌ موفق‌ جمهوری‌ اسلامی‌ ایران‌ پیش‌ چشم‌ ملتهاست‌ و آنها به‌ خودی‌ خود از این‌ موفقیتها و عزت‌ ایران‌ و اسلام‌ درس‌ می‌گیرند.

حضرت‌ آیت‌الله‌ خامنه‌ای‌ بیداری‌ اسلامی‌ در کشورهای‌ گوناگون‌ و احیای‌ روح‌ معنویت‌ در میان‌ ملتها را مرهون‌ انقلاب‌ اسلامی‌ دانستند و خطاب‌ به‌ ملت‌ ایران‌ فرمودند: امروز استکبار جهانی‌ و در راس‌ آنها آمریکای‌ جهانخوار و تمامی‌ افراد مستبد و مخالفان‌ حق‌ و عدالت‌ در جهان‌ به‌ این‌ نتیجه‌ رسیده‌اند که‌ نفس‌ وجود انقلاب‌ اسلامی‌ و استوار بودن‌ جمهوری‌ اسلامی‌ ایران‌ برای‌ آنان‌ خطرناک است‌. بنا بر این‌ در تلاشند تا نظام‌ جمهوری‌ اسلامی‌ ایران‌ را از بین‌ برده‌ و مضمحل‌ کنند. و در حالی‌ که‌ از این‌ کار خود مأیوسند باز هم‌ به‌ تلاش‌ خود ادامه‌ می‌دهند.

رهبر معظم‌ انقلاب‌ اسلامی‌ جلوگیری‌ از مطرح‌ شدن‌ ایران‌ اسلامی‌ را به‌ عنوان‌ یک کشور مستقل‌ و آباد یک هدف‌ اساسی‌ دشمنان‌ اسلام‌ برشمردند و فرمودند: دشمنان‌ ملت‌ ایران‌ می‌خواهند در استقلال‌ این‌ ملت‌ خدشه‌ وارد کنند و بر همین‌ اساس‌ در تلاشند که‌ نگذارند این‌ ملت‌ کشور خود را بسازد، ایران‌ را آباد کند و زندگی‌ را در این‌ سرزمین‌، مایه‌ رشک سایر ملتها قرار دهد. بنا بر این‌ امروز آبادانی‌ ایران‌ اسلامی‌ و آشکار شدن‌ برکات‌ آن‌، بزرگترین‌ جهاد در راه‌ تحکیم‌ اسلام‌ و انقلاب‌ است‌.

حضرت‌ آیت‌الله‌ خامنه‌ای‌ تلاش‌ در جهت‌ آبادانی‌ هر چه‌ بیشتر ایران‌ اسلامی‌ را وظیفه‌ ملت‌ ایران‌ دانستند و فرمودند: همه‌ مردم‌ باید در سازندگی‌ کشور شرکت‌ کنند و وحدت‌ و یکپارچگی‌ خود را که‌ مانند تیری‌ در چشم‌ دشمن‌ فرومی‌رود، حفظ کنند تا در سایه‌ اسلام‌ بتوانیم‌ ایرانی‌ را بنا نهیم‌ که‌ همه‌ جهانیان‌ معجزه‌ اسلام‌ را در سازندگی‌ یک کشور و یک ملت‌ به‌ چشم‌ خود ببینند.

رهبر معظم‌ انقلاب‌ اسلامی‌ در پایان‌ سخنانشان‌ بر دلسوزی‌ و علاقه‌مندی‌ مسؤولان‌ کشور تأکید کردند و فرمودند: ملت‌ ایران‌ تا کنون‌ رشد خود را نشان‌ داده‌ است‌، فرهنگ‌ خود را پیش‌ برده‌ است‌، علم‌ و معرفت‌ خود را روز به‌ روز در کشور گسترش‌ داده‌ است‌ و پیشرفتهای‌ کشور روز به‌ روز بیشتر شده‌ است‌ و امروز برای‌ ادامه‌ پیشرفت‌ اسلام‌ و فراگیر شدن‌ هر چه‌ بیشتر بیداری‌ اسلامی‌، ملت‌ ایران‌ باید وحدت‌ و برادری‌ خود را همچنان‌ حفظ کند و به‌ همکاری‌ خود با دولتمردان‌ دلسوز و علاقه‌مند در ساختن‌ و بازسازی‌ کشور ادامه‌ دهند.

آخرین‌ها
پايگاه اطلاع‌رسانی دفتر حفظ و نشر آثار حضرت آيت‌الله‌العظمی سيدعلی خامنه‌ای (مد‌ظله‌العالی) - مؤسسه پژوهشی فرهنگی انقلاب اسلامی