news/content
پیوندهای مرتبطبياناتبياناتصوتصوت
نسخه قابل چاپ
1373/07/20

دیدار جمعی از زنان پرستار با رهبر انقلاب

به‌ مناسبت‌ ولادت‌ با سعادت‌ حضرت‌ زینب‌ کبری‌(س) و روز پرستار صبح‌ امروز هزاران‌ تن‌ از خواهران‌ پرستار، دانشجو، بسیجی‌ و کارکنان‌ نهادهای‌ فرهنگی، علمی، اجتماعی‌ و سیاسی‌ در حسینیه‌ امام‌ خمینی‌(ره) با حضرت‌ آیت‌الله‌ خامنه‌ای‌ رهبر معظم‌ انقلاب‌ اسلامی‌ دیدار کردند.

در این‌ دیدار حضرت‌ آیت‌الله‌ خامنه‌ای‌ در سخنانی‌ با اشاره‌ به‌ لشکرکشی‌ آمریکا به‌ خلیج‌ فارس‌ فرمودند: حضور تفنگداران‌ و ناوهای‌ هواپیمابر آمریکا در خلیج‌ فارس‌ و تبلیغات‌ جنجالی‌ غرب‌ در مقابل‌ تحرک عراق‌ و حتی‌ تحرک نظامی‌ عراق‌ از نظر ما به‌ شدت‌ مشکوک و مورد سوء ظن‌ است‌ و ما بر این‌ باوریم‌ که‌ استکباری‌ جهانی‌ در اندیشه‌ آن‌ است‌ که‌ به‌ هر نحو ممکن‌ پای‌ خود را در این‌ منطقه‌ محکم‌ کند انگلیسیها زمانی‌ حاکمیت‌ مطلق‌ را در خلیج‌ فارس‌ داشتند اما به‌ برکت‌ بیداری‌ ملت‌ ایران، حرکت‌ اسلامی‌ و حوادث‌ گوناگون‌ قلع‌ و قمع‌ شدند و به‌ نظر می‌رسد آمریکاییها قصد دارند جای‌ پای‌ آنها را پرکنند.

رهبر معظم‌ انقلاب‌ اسلامی‌ دخالت‌ آمریکا در امور کشورهای‌ دیگر را که‌ به‌ بهانه‌ داشتن‌ منافع‌ صورت‌ می‌گیرد اقدامی‌ مردود و مغایر با مقررات‌ و قوانین‌ بین‌المللی‌ دانستند و فرمودند: هدف‌ از تشکیل‌ سازمان‌ ملل‌ و کنوانسیونهای‌ بین‌المللی‌ و صدور قطعنامه‌های‌ جهانی‌ آن‌ است‌ که‌ یک دولت‌ زورمند به‌ بهانه‌ داشتن‌ منافع‌ نتواند در امور کشورها و مناطق‌ مختلف‌ جهان‌ دخالت‌ کند. امنیت‌ خلیج‌ فارس‌ به‌ عهده‌ کشورهای‌ منطقه‌ است‌ و استکبار جهانی‌ حق‌ دخالت‌ در این‌ منطقه‌ را ندارد.

رهبر معظم‌ انقلاب‌ اسلامی‌ ضرورت‌ حساس‌ بودن‌ مردم‌ ایران‌ در قبال‌ تحولات‌ جاری‌ در منطقه‌ خلیج‌ فارس‌ را مورد تأکید قرار دادند و فرمودند: کسانی‌ که‌ اهداف‌ بزرگ‌ را دنبال‌ می‌کنند دشمنان‌ بزرگی‌ نیز در پیش‌ رو دارند. بنا بر این‌ ملت‌ ایران‌ باید حساسیت‌ خود را نسبت‌ به‌ حوادث‌ جهان‌ حفظ کند زیرا دشمن‌ بیدار و در حال‌ توطئه‌ است.

مقام‌ معظم‌ رهبری‌ فرمودند: امروز در سراسر کشور اسلامی، جوانان‌ مؤمن، حزب‌اللهی‌ و خانواده‌های‌ به‌ شدت‌ پایبند به‌ اصول‌ انقلاب، زنان‌ و مردان‌ مؤمن‌ و برخوردار از روحیه‌ ای‌ بالا در صحنه، حضور فعال‌ دارند و در مقابل‌ هر دشمنی‌ از کشور، اسلام، نظام‌ اسلامی، حیثیت‌ و استقلال‌ خود دفاع‌ می‌کنند.

در این‌ دیدار مقام‌ معظم‌ رهبری‌ ولادت‌ فرخنده‌ حضرت‌ زینب‌ (س) را به‌ بانوان‌ مسلمان‌ جهان‌ بویژه‌ زنان، مادران‌ و همسران‌ فداکار ایران‌ تبریک گفتند و از پرستاری‌ و خدمتگزاری‌ به‌ بیماران‌ و دردمندان‌ به‌ عنوان‌ ارزشمندترین‌ و عزیزترین‌ حرفه‌ها یاد کردند.

حضرت‌ آیت‌الله‌ خامنه‌ای‌ با اشاره‌ به‌ نقش‌ با اهمیت‌ زن‌ در جامعه‌ بشری‌ فرمودند: تولید مثل‌ و تربیت‌ کودک در زمره‌ کارهای‌ اساسی‌ آفرینش‌ محسوب‌ می‌شود که‌ به‌ طور طبیعی‌ زنان‌ عهده‌دار آن‌ هستند و قوام‌ زندگی‌ انسانها در جهان‌ به‌ زنان، به‌ همان‌ میزانی‌ است‌ که‌ به‌ مردم‌ وابسته‌ است.

رهبر معظم‌ انقلاب‌ اسلامی‌ برخورداری‌ زنان‌ از ارزشهای‌ معنوی‌ و درجات‌ انسانی‌ مشابه‌ مردان‌ را از دیدگاه‌ اسلام‌ خاطرنشان‌ کردند و فرمودند:

اسلام، زن‌ را در جایگاه‌ حقیقی‌ خود قرار داده‌ است. زن‌ در مقیاس‌ خانواده‌ و در ارتباط با فرزندان‌ از حق‌ بیشتری‌ بهره‌مند است. زیرا زحمت‌ و رنج‌ بیشتری‌ را تحمل‌ می‌کند و براساس‌ عدل‌ الهی‌ ارزش‌ و حق‌ بالاتری‌ نیز به‌ او تعلق‌ می‌گیرد.

مقام‌ معظم‌ رهبری‌ رعایت‌ ضوابط مورد نظر اسلام‌ در محیط جامعه‌ را برای‌ حفظ عفت‌ جامعه‌ و بنیان‌ خانواده‌ ضروری‌ دانستند و فرمودند: اسلام‌ برای‌ خانواده‌ اهمیت‌ بسیار زیادی‌ قائل‌ است‌ و در جهت‌ ممانعت‌ از تزلزل‌ بنیان‌ خانواده، رعایت‌ ضوابط و حد و مرزها را در محیط جامعه‌ لازم‌ و ضروری‌ می‌داند. فرهنگ‌ اسلامی‌ فرهنگ‌ عدم‌ اختلاط زن‌ و مرد است‌ و اسلام‌ با هدف‌ تأمین‌ خوشبختی‌ و پیشرفت‌ زندگی‌ زن‌ و مردم‌ بر روی‌ این‌ مسأله‌ سخت‌ گیری‌ کرده‌ است‌ و این‌ نقطه‌ مقابل‌ خواست‌ قدرتمندان‌ و زراندوزان‌ شهوت‌ ران‌ جهان‌ است‌ که‌ برای‌ از میان‌ برداشتن‌ حجاب‌ بین‌ زن‌ و مرد تلاش‌ می‌کنند.

حضرت‌ آیت‌الله‌ خامنه‌ای‌ با تأکید بر ارتقای‌ حقوق‌ زنان‌ در جمهوری‌ اسلامی‌ ایران‌ در مقایسه‌ با دوران‌ حکومت‌ فرمودند: امروز در دوران‌ جمهوری‌ اسلامی‌ تعداد دختران‌ دانشجو و زنان‌ تحصیل‌ کرده‌ در مراکز آموزش‌ عالی، شمار زنان‌ شاغل‌ به‌ کار در مراکز پزشکی‌ و درمانی‌ و نهادهای‌ علمی‌ و تحقیقاتی‌ و نیز تعداد زنان‌ حاضر در صحنه‌ سیاست‌ کشور و مجامع‌ بین‌المللی‌ با گذشته‌ قابل‌ مقایسه‌ نیست. زن‌ مسلمان‌ ایرانی‌ امروز در مجامع‌ جهانی‌ و کنفرانسهای‌ گوناگون‌ علمی‌ و سیاسی‌ حضور قدرتمندانه‌ای‌ دارد و از حقوق‌ و نظر کشور و ملت‌ خود دفاع‌ می‌کند.

رهبر معظم‌ انقلاب‌ اسلامی‌ با تأکید بر ضایع‌ شدن‌ حقوق‌ زنان‌ در جوامع‌ غربی‌ فرمودند: در جوامع‌ غربی‌ و آمریکایی‌ زن‌ مورد تحقیر و ظلم‌ شوهر و فرزندان‌ قرار می‌گیرد و از حق‌ مادری‌ به‌ معنای‌ واقعی‌ آن‌ محروم‌ است‌ اما در جامعه‌ اسلامی‌ ایران‌ زنان‌ ما در سطوح‌ عالی‌ زندگی‌ اجتماعی‌ قرار دارند و ارزشهای‌ انسانی‌ خود را با حضور در میدان‌ جنگ‌ و فعالیتهای‌ بازسازی‌ و ایفای‌ نقش‌ قدرت‌ روانی‌ خود در پیشبرد اهداف‌ اسلام‌ و نظام‌ اسلامی‌ نشان‌ داده‌اند.

مقام‌ معظم‌ رهبری‌ از چادر به‌ عنوان‌ یک لباس‌ ملی‌ و اسلامی‌ مورد علاقه‌ زنان‌ مسلمان‌ ایران‌ نام‌ بردند و فرمودند: انبوه‌ دختران‌ و زنان‌ مؤمن‌ و حزب‌اللهی‌ که‌ در دانشگاه‌ بهترین‌ علوم‌ را تدریس‌ و بالاترین‌ مدارج‌ علمی‌ را می‌گذرانند و نیز شمار زیادی‌ از بانوان‌ جوان‌ ایران‌ که‌ در آینده‌ای‌ نه‌ چندان‌ دور به‌ مقامات‌ عالی‌ علمی، فقهی‌ و فلسفی‌ دست‌ خواهند یافت‌ از افتخارات‌ نظام‌ اسلامی‌ محسوب‌ می‌شوند.

حضرت‌ آیت‌الله‌ خامنه‌ای‌ به‌ تلاش‌ غرب‌ برای‌ حاکم‌ کردن‌ فرهنگ‌ خود در تمام‌ نقاط جهان‌ اشاره‌ کردند و فرمودند: فرهنگ‌ غرب‌ به‌ مفهوم‌ برهنگی‌ و فساد فضاحت‌آمیزی‌ است‌ که‌ امروز بر زندگی‌ بسیاری‌ از زنان‌ در کشورهای‌ غربی‌ سایه‌ افکنده‌ و براثر تبلیغات‌ غلط آنها فساد و بی‌بندوباری‌ در این‌ جوامع‌ روز به‌ روز در حال‌ گسترش‌ است. آنها قصد دارند فسادی‌ را که‌ خود گرفتار آن‌ شده‌اند به‌ کشورهای‌ اسلامی‌ نیز صادر کنند ولی‌ ما آن‌ را برای‌ زندگی‌ اجتماعی‌ مضر می‌دانیم‌ و روش‌ اسلامی‌ را به‌ عنوان‌ بهترین‌ روش، دستورالعمل‌ زندگی‌ خود قرار داده‌ایم.

رهبر معظم‌ انقلاب‌ اسلامی‌ به‌ نقش‌ برجسته‌ و مهم‌ زنان‌ ایران‌ اسلامی‌ در مقابله‌ با جوسازیها و شایعه‌پراکنیهای‌ دشمنان‌ اسلام‌ در داخل‌ کشور اشاره‌ کردند و فرمودند: پیشرفت‌ و ترقی‌ زنان‌ مسلمان‌ ایران، نیازمند کار و تلاش‌ بیشتری‌ است‌ و من‌ از تمامی‌ دختران‌ دانش‌آموز و دانشجو، زنان‌ تحصیل‌ کرده‌ و شاغل‌ و بانوان‌ خانه‌داری‌ که‌ دلشان‌ به‌ نور ایمان‌ و روحیه‌ انقلابی‌ زنده‌ است‌ و محیط خانه‌ها را اسلامی‌ کرده‌اند، می‌خواهم‌ که‌ برای‌ ایفای‌ نقش‌ فعال‌تر زن‌ مسلمان‌ در پیشرفت‌ امور جامعه‌ بیندیشند و با ایجاد تشکل‌های‌ سیاسی، انجام‌ کارهای‌ علمی، ارائه‌ خدمات‌ ارزشمند و بالا بردن‌ سطح‌ معرفت‌ و معلومات‌ خود در مقابل‌ دشمنان‌ ایستادگی‌ کنند.

بنا بر همین‌ گزارش‌ پیش‌ از بیانات‌ مقام‌ معظم‌ رهبری‌ دکتر مرندی‌ وزیر بهداشت، درمان‌ و آموزش‌ پزشکی‌ در سخنان‌ کوتاهی‌ ولادت‌ با سعادت‌ حضرت‌ زینب‌ کبری‌(س) را به‌ محضر رهبر انقلاب‌ اسلامی‌ تبریک گفت‌ و اعتلای‌ ابعاد معنوی‌ و اخلاقی‌ حرفه‌ پزشکی‌ و پرستاری‌ را یک هدف‌ اساسی‌ جامعه‌ پزشکی‌ و پرستاران‌ کشور دانست.

این‌ گزارش‌ همچنین‌ حاکیست‌ در این‌ دیدار گروه‌ کثیری‌ از خواهران‌ پرستار، دانشجو، بسیجی‌ و کارکنان‌ بیمارستانهای‌ وزارت‌ بهداشت، درمان‌ و آموزش‌ پزشکی، دفتر مشاورت‌ ریاست‌ جمهوری‌ در امور زنان، جمعیت‌ زنان‌ مسلمان، جامعه‌ زینب، وزارت‌ فرهنگ‌ و آموزش‌ عالی، حوزه‌ علمیه‌ کوثر، ارتش‌ جمهوری‌ اسلامی، سپاه‌ پاسداران‌ انقلاب‌ اسلامی، شورای‌ هماهنگی‌ زنان، دانشگاه‌ شاهد، بنیاد فرهنگی‌ فاطمه‌ الزهرا، حوزه‌ علمیه‌ جامعه‌ الزهرای‌ قم، گروهی‌ از خواهران‌ دانشجوی‌ بسیجی‌ دانشگاههای‌ استان‌ تهران‌ و همچنین‌ جمعی‌ از خواهران‌ بسیجی‌ شهرهای‌ همدان، خمینی‌ شهر، اصفهان‌ و گرمسار و دانش‌آموزان‌ دختر مدرسه‌ رفاه‌ حضور داشتند.

آخرین‌ها
پايگاه اطلاع‌رسانی دفتر حفظ و نشر آثار حضرت آيت‌الله‌العظمی سيدعلی خامنه‌ای (مد‌ظله‌العالی) - مؤسسه پژوهشی فرهنگی انقلاب اسلامی