news/content
پیوندهای مرتبطبياناتبيانات
نسخه قابل چاپ
1373/02/20

بازدید رهبر معظم‌ انقلاب‌ اسلامی از نمایشگاه کتاب

حضرت‌ آیت‌الله‌ خامنه‌ای‌ رهبر معظم‌ انقلاب‌ اسلامی‌ هفتمین‌ نمایشگاه‌ بین‌المللی‌ کتاب‌ را به‌ مدت‌ بیش‌ از 5 ساعت‌ مورد بازدید قرار دادند و طی‌ آن‌ از نزدیک‌ با مسئولان‌ بیش‌ از سیصد مؤسسه‌ انتشاراتی‌ داخلی‌ و خارجی‌ گفتگو کردند.

مقام‌ معظم‌ رهبری‌ در این‌ بازدید از زبان‌ ناشران‌ ایرانی‌ با مسائل‌ و مشکلات‌ مربوط به‌ چاپ‌ و نشر کتاب‌ آشنا شدند و در هر غرفه‌ ناشرین‌، تازه‌ترین‌ کتابهای‌ خود را به‌ معظم‌له‌ ارائه‌ کردند و به‌ سؤالات‌ رهبر معظم‌ انقلاب‌ در مورد موضوعات‌ و محتوای‌ کتابها، مؤلفین‌، مترجمین‌ و نحوه‌ انتشار آنها پاسخ‌ دادند.

حضرت‌ آیت‌الله‌ خامنه‌ای‌ به‌ هنگام‌ گفتگو با ناشران‌ کتاب‌ و مسئولان‌ مؤسسات‌ انتشاراتی‌ با دقت‌ توضیحات‌ آنان‌ را مورد توجه‌ قرار دادند و برای‌ یکایک‌ ناشران‌ و دست‌اندرکاران‌ امور انتشارات‌ آرزوی‌ توفیق‌ کردند.

رهبر معظم‌ انقلاب‌ اسلامی‌ همچنین‌ از غرفه‌ ویژه‌ بوسنی‌ هرزگوین‌ تحت‌ عنوان‌ «چشمان‌ گوراژده‌» که‌ در آن‌ تصاویر و پوسترهایی‌ در بیان‌ مظلومیت‌ مردم‌ مسلمان‌ و بی‌دفاع‌ این‌ کشور به‌ نمایش‌ در آمده‌ است‌ را بازدید کردند و دو غرفه‌ «نظم‌ و نشر ادبیات‌ فارسی‌ طی‌ قرون‌ چهارم‌ تا چهاردهم‌ هجری‌ شمسی‌ و نیز مجموعه‌ ویژه‌ زبان‌ فارسی‌ میراث‌ مشترک‌ ما» را مورد توجه‌ قرار دادند.

مقام‌ معظم‌ رهبری‌ همچنین‌ در ادامه‌ بازدید از هفتمین‌ نمایشگاه‌ بین‌المللی‌ کتاب‌ از غرفه‌های‌ ناشرین‌ کشورهای‌ اسلامی‌ دیدن‌ کردند و عناوین‌ تازه‌ترین‌ و مهمترین‌ کتابهای‌ منتشره‌ در این‌ کشورها به‌ استحضار ایشان‌ رسید.

حضرت‌ آیت‌الله‌ خامنه‌ای‌ رهبر معظم‌ انقلاب‌ اسلامی‌ در پایان‌ بازدید از هفتمین‌ نمایشگاه‌ بین‌المللی‌ کتاب‌ طی‌ مصاحبه‌ای‌ بر لزوم‌ گسترش‌ کار نقدنویسی‌ در مورد کتابهای‌ منتشره‌ تأکید کردند و برای‌ این‌ منظور نویسندگان‌ و صاحبان‌ فکر و اندیشه‌ را به‌ نقد و بررسی‌ محتوای‌ کتابها فراخواندند.

مقام‌ معظم‌ رهبری‌ ضمن‌ تأکید بر ضرورت‌ فعال‌ شدن‌ وزارت‌ فرهنگ‌ و ارشاد اسلامی‌ در زمینه‌ نقد و بررسی‌ کتاب‌ فرمودند: امروز در ایران‌ اسلامی‌ با گسترش‌ مطالعات‌ و کتابخوانی‌ ایجاب‌ می‌کند که‌ مسأله‌ نقد و بررسی‌ کتاب‌ نیز توسعه‌ یابد و اهل‌ نظر و علم‌ و فرهنگ‌ کتابها را با نقد مناسب‌ آن‌ به‌ مردم‌ معرفی‌ کنند.

حضرت‌ آیت‌الله‌ خامنه‌ای‌ نسبت‌ به‌ فقدان‌ مطبوعات‌ مخصوص‌ نقد و بررسی‌ کتاب‌ متناسب‌ با کیفیت‌ و وسعت‌ مورد نیاز امروز کشور ابراز تأسف‌ کردند و فرمودند: صاحبنظران‌ علم‌ و اندیشه‌ باید به‌ انتخاب‌ سلسله‌ کتابهایی‌، بصورت‌ منظم‌ در مورد آنها نقد بنویسند و آن‌ را در اختیار مردم‌ قرار دهند و از آنجا که‌ انتشار گسترده‌ کتاب‌ سبب‌ حیرت‌ و سر در گمی‌ در انتخاب‌ آن‌ می‌شود نقادی‌ کتاب‌ و انتشار مجلات‌ و مطبوعات‌ ویژه‌ این‌ کار برای‌ هدایت‌ مردم‌ در انتخاب‌ کتاب‌ مورد نظر خود ضرورت‌ یافته‌ است‌.

رهبر معظم‌ انقلاب‌ اسلامی‌ در این‌ مصاحبه‌ استقبال‌ عمومی‌ از هفتمین‌ نمایشگاه‌ بین‌المللی‌ کتاب‌ را بسیار پرشور، خوب‌ و کامل‌ توصیف‌ کردند و تولید کتاب‌ خوب‌ در عرصه‌های‌ مختلف‌ فکری‌ جامعه‌ را تکلیف‌ دست‌اندرکاران‌ امور فرهنگی‌ کشور دانستند.

مقام‌ معظم‌ رهبری‌ ضرورت‌ تبدیل‌ کتابخوانی‌ به‌ یک‌ سنت‌ رایج‌ در سطح‌ جامعه‌ مورد تأکید قرار دادند و فرمودند: در جامعه‌ اسلامی‌ کتابخوانی‌ باید همگانی‌ و فراگیر شود و کودکان‌، پدران‌ و مادران‌ در متن‌ خانواده‌ و جوانان‌ در صحنه‌های‌ مختلف‌ کتابخوان‌ باشند و این‌ مسأله‌ نمی‌تواند مخصوص‌ یک‌ گروه‌ ویژه‌ باقی‌ بماند در جامعه‌ 60 میلیونی‌ ایران‌ باید تیراژ هر کتاب‌ حداقل‌ تا سیصد هزار نسخه‌ افزایش‌ یابد و کتاب‌ به‌ اندازه‌ کافی‌ در دسترس‌ همگان‌ باشد.

حضرت‌ آیت‌الله‌ خامنه‌ای‌ نمایشگاه‌ بین‌المللی‌ کتاب‌ را به‌ مثابه‌ یک‌ باشگاه‌ فرهنگی‌ عمومی‌ توصیف‌ کردند و از آن‌ به‌ عنوان‌ محلی‌ برای‌ جستجو و بازیابی‌ اهل‌ ادب‌، علم‌، فرهنگ‌، ذوق‌، شعر و نویسندگی‌ و کتابخوانی‌ نام‌ بردند.

مقام‌ معظم‌ رهبری‌ در پایان‌ سخنانشان‌ از ناشران‌ و مسئولین‌ و دست‌اندرکاران‌ برگزاری‌ هفتمین‌ نمایشگاه‌ بین‌المللی‌ کتاب‌ تقدیر و تشکر کردند و برپایی‌ یک‌ نمایشگاه‌ دائمی‌ کتاب‌ را برای‌ عرصه‌ تازه‌های‌ کتاب‌ به‌ جامعه‌ و آحاد مردم‌ مفید دانستند.

آخرین‌ها
پايگاه اطلاع‌رسانی دفتر حفظ و نشر آثار حضرت آيت‌الله‌العظمی سيدعلی خامنه‌ای (مد‌ظله‌العالی) - مؤسسه پژوهشی فرهنگی انقلاب اسلامی