news/content
پیوندهای مرتبطبياناتبياناتفيلمفيلمفيلمفيلمصوتصوت
نسخه قابل چاپ
1372/12/13

برگزاری نمازجمعه تهران به‌ امامت‌ رهبر انقلاب

در سومین‌ جمعه‌ ماه‌ مبارک‌ رمضان‌ نمازپرصلابت‌ و دشمن‌ شکن‌ جمعه‌ در تهران‌ به‌ امامت‌ حضرت‌ آیت‌الله‌ خامنه‌ای‌ رهبر معظم‌ انقلاب‌ اسلامی‌ و با حضور خیل‌ جمعیت‌ روزه‌دار تهران‌ اقامه‌ شد.

مقام‌ معظم‌ رهبری‌ در خطبه‌ اول‌ نماز که‌ با شعارهای‌ پرشور نمازگزاران‌ در اطاعت‌ و تبعیت‌ از ولی‌ امر مسلمین‌ و ابراز تنفر و انزجار نسبت‌ به‌ جنایت‌ اخیر رژیم‌ صهیونیستی‌ در قتل‌ عام‌ نمازگزاران‌ و روزه‌داران‌ فلسطینی‌ در حرم‌ حضرت‌ ابراهیم‌ آغاز شد، اهمیت‌ و ضرورت‌ رعایت‌ تقوی‌ الهی‌ را مورد تأکید قرار دادند و همگان‌ را به‌ اهمیت‌ دادن‌ به‌ اوامر الهی‌ و کنترل‌ زمام‌ نفس‌ اماره‌ سفارش‌ کردند.

حضرت‌ آیت‌الله‌ خامنه‌ای‌ به‌ مناسبت‌ شهادت‌ علی‌ابن‌ابی‌طالب‌(ع‌) خطبه‌ اول‌ نماز جمعه‌ را به‌ بیان‌ وصیتنامه‌ آنحضرت‌ پس‌ از وارد آمدن‌ ضربت‌ شمشیر دشمن‌ اختصاص‌ دادند و فرمودند: امیرالمؤمنین‌ اعجوبه‌ خلقت‌، مسلمان‌، مجاهد، زاهد، زمامدار و سیاستمدار درجه‌ اول‌ است‌ و مقامات‌ او در آسمانها معروفت‌تر و محبین‌ او در بین‌ ملائک‌ بیشتر است‌.

علی‌بن‌ابی‌طالب‌(ع‌) در وصیتنامه‌ خود که‌ بسیار دقیق‌ بیان‌ شده‌ است‌ به‌ فرزندانش‌، اهل‌ کوفه‌ و مسلمانان‌ همه‌ تاریخ‌ پیام‌ بسیار مهمی‌ داده‌ است‌ .

رهبر انقلاب‌ اسلامی‌ از تقوای‌ الهی‌ به‌ عنوان‌ اولین‌ وصیت‌ علی‌ بن‌ابی‌طالب‌ به‌ امت‌ خویش‌ یاد کردند و ضمن‌ برشمردن‌ خطرات‌ ناشی‌ از نادیده‌ گرفتن‌ مصلحت‌ خداوند در امور زندگی‌ فرمودند: امیرمؤمنان‌ در وصیتنامه‌ خود مسلمانان‌ را سفارش‌ کرده‌اند که‌ به‌ دنبال‌ دنیای‌ مذمت‌ شده‌ و آمال‌ و تمنیات‌ شخصی‌ نروید، سخن‌ حق‌ را آشکارا بگوئید و آن‌ را کتمان‌ نکنید. خصم‌ ظالم‌ و یار و مددکار مظلوم‌ باشید و در زندگی‌ و امور خود با نظم‌ اسلامی‌ و تحت‌ نظام‌ و ولایت‌ اسلامی‌ رفتار کنید.

مقام‌ معظم‌ رهبری‌ دوستی‌، اتفاق‌ کلمه‌ و همدلی‌ مسلمانان‌ با یکدیگر و پرهیز از اختلاف‌ و جدایی‌ را از دیگر فرازهای‌ وصیتنامه‌ مهم‌ علی‌بن‌ابی‌طالب‌(ع‌) دانستند و فرمودند: در این‌ وصیتنامه‌ امیرمؤمنان‌ بر ضرورت‌ و اهمیت‌ رسیدگی‌ به‌ امور یتیمان‌ تأکید شده‌ است‌. فرزندی‌ که‌ پدرش‌ را از دست‌ داده‌ انسانی‌ است‌ که‌ فاقد یکی‌ از اساسی‌ترین‌ نیازهای‌ خود است‌ و مسلمانان‌ باید به‌ وضع‌ زندگی‌ یتیمان‌ جامعه‌ توجه‌ کنند تا مبادا گرسنه‌ بمانند و یا مورد بی‌احترامی‌ قرار گیرند.

حضرت‌ آیت‌الله‌ خامنه‌ای‌ همچنین‌ تأکید علی‌بن‌ابی‌طالب‌(ع‌) بر عمل‌ به‌ قرآن‌، اقامه‌ نماز به‌ عنوان‌ پایه‌ دین‌ و اجرای‌ فریضه‌ امر به‌ معروف‌ و نهی‌ از منکر را از فرازهای‌ دیگر وصیتنامه‌ آنحضرت‌ توصیف‌ کردند و فرمودند: در این‌ وصیتنامه‌ اهمیت‌ رعایت‌ حقوق‌ همسایگان‌ از جهات‌ مختلف‌ به‌ عنوان‌ یک‌ مسئله‌ بسیار مهم‌ مورد تأکید قرار گرفته‌ است‌ زیرا این‌ امر در اسلام‌ یک‌ پیوند عظیم‌ اجتماعی‌ محسوب‌ می‌شود و بر فطرت‌ انسانها نیز انطباق‌ دارد.

امیرمؤمنان‌(ع‌) همچنین‌ مسلمانان‌ را به‌ جهاد در راه‌ خدا با جان‌ و مال‌ خویش‌ سفارش‌ کرده‌اند زیرا اگر مسلمانان‌ به‌ این‌ فریضه‌ با عظمت‌ الهی‌ عمل‌ کنند سربلند خواهند شد.

رهبر انقلاب‌ اسلامی‌ در پایان‌ خطبه‌ اول‌ نماز در سوگ‌ شهادت‌ بزرگ‌ پرچمدار عدالت‌ الهی‌ حضرت‌ علی‌بن‌ابی‌طالب‌(ع‌) به‌ بیان‌ چگونگی‌ شهادت‌ آنحضرت‌ پرداختند و عظمت‌ و بزرگی‌ خصائص‌ و ویژگی‌های‌ آن‌ امام‌ بزرگوار را تشریح‌ کردند.

حضرت‌ آیت‌الله‌ خامنه‌ای‌ رهبر انقلاب‌ اسلامی‌ در خطبه‌ دوم‌ نماز با اشاره‌ به‌ جنایت‌ اخیر رژیم‌ صهیونیستی‌ در حرم‌ حضرت‌ ابراهیم‌ خلیل‌ الله‌ فرمودند: مسئله‌ فاجعه‌ تهاجم‌ دشمن‌ صهیونیست‌ به‌ حریم‌ شریف‌ ابراهیمی‌ بسیار بزرگ‌ و دردناک‌ است‌ و ما دولت‌ غاصب‌ صهیونیست‌ را مسئول‌ مستقیم‌ آن‌ می‌دانیم‌ و حامیان‌ او که‌ در رأس‌ آنها امریکا قرار دارد نیز در بوجود آمدن‌ این‌ فاجعه‌ مسئول‌ هستند.

رهبر انقلاب‌ اسلامی‌ امریکا را به‌ سبب‌ حمایت‌ بدون‌ قید و شرط از رژیم‌ صهیونیستی‌ مورد سؤال‌ و سرزنش‌ قرار دادند و فرمودند: سرمایه‌داران‌ بزرگ‌ یهودی‌ در امریکا با پول‌ ،قدرت‌، و نفوذ سیاسی‌ امریکا پیوسته‌ رژیم‌ غاصب‌ در فلسطین‌ اشغالی‌ را که‌ بصورت‌ یک‌ غده‌ سرطانی‌ در دل‌ ملت‌های‌ مسلمان‌ ظاهر شده‌ است‌ مورد حمایت‌ خود قرار داده‌اند و ما بدون‌ هیچگونه‌ تردیدی‌ امریکا و دیگر همپیمانان‌ صهیونیست‌ها را در این‌ جنایت‌ مسئول‌ می‌دانیم‌.

مقام‌ معظم‌ رهبری‌ رسانه‌های‌ خبری‌ جهان‌ را به‌ سبب‌ منعکس‌ نکردن‌ حقایق‌ و واقعیات‌ مربوط به‌ جنایت‌ اخیر صهیونیست‌ها و همچنین‌ سازمانهای‌ مدعی‌ طرفداری‌ از حقوق‌ بشر و کمیته‌ حقوق‌ بشر سازمان‌ ملل‌ را به‌ سبب‌ سکوت‌ و خفقان‌ در برابر این‌ جنایت‌ هولناک‌ مسئول‌ دانستند و فرمودند: صرف‌ محکوم‌ کردن‌ این‌ اقدام‌ جنایتکارانه‌ مشکلی‌ را از فلسطینی‌ها درمان‌ نمی‌کند سازمانهای‌ مدعی‌ حقوق‌ بشر اگر در ادعای‌ خود راست‌ می‌گویند باید همه‌ غوغا و قیام‌ می‌کردند و به‌ حامیان‌ رژیم‌ خونریز و فاسق‌ صهیونیستی‌ هشدار می‌دادند و آنها را تهدید می‌کردند.

حضرت‌ آیت‌الله‌ خامنه‌ای‌ دولت‌های‌ عرب‌ را به‌ سبب‌ کوتاه‌ آمدن‌ در برابر این‌ جنایت‌ و منتفی‌ نکردن‌ مذاکرات‌ سازش‌ مقصر خواندند و فرمودند: در این‌ مسئله‌ بیشترین‌ مسئولیت‌ متوجه‌ مطبوعات‌ غرب‌ است‌ که‌ خود را دنیای‌ آزاد می‌نامند اما در انعکاس‌ این‌ جنایت‌ حق‌ کشی‌ کردند و با سکوت‌ و رفتار خود آن‌ را به‌ عنوان‌ مسئله‌ای‌ کوچک‌ وانمود ساختند.

ولی‌ امر مسلمین‌ با تأکید بر نقش‌ قیام‌ ملت‌ها در وارد آوردن‌ فشار بر غاصبین‌ فلسطین‌ فرمودند: ملت‌ها باید بپاخیزند و حضور خود را اعلام‌ کنند زیرا این‌ امر در فضای‌ بین‌المللی‌ و سیاست‌ جهانی‌ تأثیر مهمی‌ دارد و فضا را بر جنایتکاران‌ تنگ‌ می‌کنند.

رهبر انقلاب‌ اسلامی‌ با اشاره‌ به‌ نزدیک‌ بودن‌ روز جهانی‌ قدس‌، دنیای‌ اسلام‌ را به‌ بزرگداشت‌ این‌ روز فرا خواندند و فرمودند: جمعه‌ آینده‌ مصادف‌ با روز جهانی‌ قدس‌ است‌ و دنیای‌ اسلام‌ باید فریاد خود را بر سر صهیونیست‌ها بلند کند زیرا این‌ امر دشمن‌ را به‌ عقب‌نشینی‌ وادار خواهد کرد و ملت‌ مسلمان‌ و شجاع‌ ایران‌ نیز در این‌ روز عزم‌ و اراده‌ و تصمیم‌ خود را در مبارزه‌ با نژادپرستان‌ صهیونیست‌ نشان‌ خواهد داد.

حضرت‌ آیت‌الله‌ خامنه‌ای‌ ضرورت‌ افزایش‌ فشار بر رژیم‌ صهیونیستی‌ را در عرصه‌ بین‌المللی‌ مورد تأکید قرار دادند و فرمودند: فلسطینی‌ها باید خود مسئولیت‌ زنده‌ کردن‌ مسئله‌ فلسطین‌ را بطور جدی‌ برعهده‌ بگیرند و در این‌ راه‌ مجاهدت‌ کنند و مطمئن‌ باشند که‌ در سایه‌ این‌ مجاهدت‌ آینده‌ روشنی‌ در انتظار آنها خواهد بود.

مقام‌ معظم‌ رهبری‌ در پایان‌ سخنانشان‌ تأکید کردند که‌ ملت‌ فلسطین‌ امروز بیدار شده‌ است‌ و مبارزات‌ در داخل‌ فلسطین‌ باید همه‌گیر شود و امت‌ اسلامی‌ نیز در همه‌ جا به‌ آنها کمک‌ کنند.

رهبر انقلاب‌ اسلامی‌ در پایان‌ خطبه‌ دوم‌ نماز جمعه‌ این‌ هفته‌ تهران‌ در مورد جنایات‌ رژیم‌صهیونیستی‌ در فلسطین‌ اشغالی‌ بویژه‌ قتل‌ عام‌ مسلمانان‌ روزه‌دار و نمازگزار فلسطینی‌ در شهر الخلیل‌ مطالبی‌ را به‌ زبان‌ عربی‌ ایراد فرمودند.

برچسب‌ها: نماز جمعه؛
آخرین‌ها
پايگاه اطلاع‌رسانی دفتر حفظ و نشر آثار حضرت آيت‌الله‌العظمی سيدعلی خامنه‌ای (مد‌ظله‌العالی) - مؤسسه پژوهشی فرهنگی انقلاب اسلامی