news/content
پیوندهای مرتبطبياناتبياناتصوتصوت
نسخه قابل چاپ
1371/05/21

دیدار جمعی از کارگزاران فرهنگی با رهبر انقلاب

حضرت آیت‌الله خامنه ای رهبر انقلاب اسلامی صبح امروز در دیدار جمعی از صاحبنظران، مسئولان، نویسندگان، خبرنگاران و کارکنان دستگاههای فرهنگی، هنری، تبلیغی و خبری کشور با ایشان، به بیان اهداف دشمنان اسلام از تهاجم گسترده فرهنگی علیه ملت مسلمان ایران پرداختند و حضور هوشیارانه و همه جانبه ی نیروهای مؤمن و انقلابی رادر محیط های فرهنگی و هنری، سد محکمی در مقابله با این تهاجم توصیف کردند.

مقام معظم رهبری در این دیدار صمیمانه با تأکید بر نیاز ملتها به تبادل فرهنگی فرمودند: در طول تاریخ ملتها پیوسته در مسائلی چون علم و دانش، معارف دینی، اخلاق، زبان، آداب و سنن زندگی به تبادل فرهنگی پرداخته اند و این مسأله همواره مهم تر ازمبادلات اقتصادی و داد و ستد کالا میان ملتها بوده است. در تبادل فرهنگی هدف، بارور کردن و تکامل فرهنگ های ملی کشورهاست که در سایه ی آن، ملتها خصوصیات برجسته و مثبت، نظیر نظم و انضباط ، وقت شناسی ، ادب و احترام، وجدان کاری، روحیه ی سخت کوشی و شجاعت و نیز کنجکاوی در مسائل علمی را از یکدیگر فرا می گیرند و این مسأله روندی ضروری برای حیات فرهنگی در سراسر جهان است.

حضرت آیِت‌الله خامنه‌ای سپس تهاجم فرهنگی را هجوم یک مجموعه ی سیاسی یا اقتصادی به بنیانهای فرهنگی یک ملت برای دستیابی به مقاصد شوم سیاسی دانستند و افزودند: ریشه کن کردن فرهنگ ملی از طریق فراگیر کردن بی بند و باری، عیاشی و هرزگی در میان یک ملت هدفی است که دشمنان درپی تحقق آن هستند. بطور مشخص دوران رضاخان سرآغام تهاجم فرهنگی در کشور ماست و بزرگترین قدمها به نفع فرهنگ غرب و در حقیقت در جهت سلطه ی غرب بر ایران در همین دوران بر داشته شد و با این بهانه که زن با چادر نمیتواند عالم و دانشمند شود و درفعالیتهای اجتماعی شرکت کند، چادرها را از سر زنان برداشتند. اما در عین حال دردوران رضاخان و پسرش هرگز به عموم زنان اجازه ی شرکت فعالانه در حرکتهای اجتماعی و سیاسی داده نشد و آن روزی که زنان ایران، وارد میدان مبارزه و صحنه ی فعالیتهای اجتماعی و سیاسی شدند و کشور را با دست توانای خود به پیش بردند، چادر به سر کردند.

رهبر انقلاب اسلامی از فرهنگ و اخلاق اسلامی، اعتماد به نفس، توکل بخدا ، ایمان، جهاد، شهادت، ایثار و علاقه و اعتماد مردم به اسلام و رهبری، به عنوان عوامل نیرو دهنده به ملت مسلمان ایران در مبارزه با استکبار جهانی نام بردند و با اشاره به تلاش وسیع دشمنان اسلام برای متلاشی کردن این عوامل فرمودند: اکنون دشمن در سطح وسیعی ابزارهای متعدد خود را در تهاجم به بنیانهای فرهنگی و اعتقادی ملت ایران بکار گرفته است و تحقیر جریان ادب، هنر و فرهنگ انقلابی در کشور و در نتیجه ی آن انزوای عناصر فرهنگی، ادیب و هنرمند و نیز منصرف کردن جوانان مؤمن از پایبندی متعصبانه به ایمان و اعتقادات خود، یکی از اهداف مهم تهاجم فرهنگی است. لذا برای مقابله با آن، بیداری و هوشیاری ملت ایران به ویژه عناصر فرهنگی کشور یک ضرورت حیاتی است.

حضرت آیت‌الله خامنه‌ای با اشاره به وابستگی مجامع فرهنگی بین المللی به سیاست جهانی فرمودند: در حالی که ایران اسلامی دارای ادبیات و هنر انقلابی و فرآورده های ارزشمند هنری و ادبی است، در مجامع هنری جهانی تنها به آن دسته از فیلمها و تولیدات هنری ایران که فاقد روحیه ی انقلابی و اسلامی هستند، جایزه تعلق میگیرد و فیلم های برجسته ی انقلابی مورد بی اعتنایی واقع میشوند که این مسأله سیاسی بودن این مجامع را نشان میدهد. مجامع جهانی حتی حاضرند جایزه ی نوبل را به عناصر ضد اسلامی و ضد انقلابی بدهند تا از این طریق هنرمندان انقلابی ما را منزوی کنند. و ما مجموعه ی این برخوردها را در چارچوب تهاجم فرهنگی ارزیابی میکنیم.

حضرت آیت‌الله خامنه‌ای با اشاره به آزادی مطبوعات در ایران فرمودند:امروز انبوهی از روزنامه ها و مجلات در سایه ی وجود آزادی مطبوعات در ایران انتشار می یابند و مطبوعات کشور آزادانه انتقاد می کنند و بطور علنی و صریح سیاست های دولت را زیر سؤال میبرند. اکنون برخی از قلم زنان شاهنشاهی و مرعوبین دشمنان با استفاده از آزادی مطبوعات به کار انتشار مجلات پرداخته اند و اما نظام اسلامی از اینکه آنها به بیان ضدیت و مخالفت خود بپردازند، واهمه ای ندارد. آزادی مطبوعات به مقداری که امروز در ایران وجود دارد، در کمتر کشوری دیده می شود. اما در عین حال دستگاه حکومت در زمینه آزادی مطبوعات مظلوم واقع شده است. زیرا توقع دشمن در این است که قلم زنان جریان فرهنگی وابسته به استکبار هر چه میخواهند بنویسند و پاسخی به آنها داده نشود و در صورت ارائه پاسخ فریاد نبود آزادی را سر میدهند و این همان فضایی است که دشمن بوجود می آورد و عده ای ساده لوح فریب آن را میخورند.

رهبر انقلاب اسلامی نقش اصلی و مهم عناصر مؤمن و انقلابی در مقابله با تهاجم فرهنگی دشمنان اسلام را مورد تأکید قرار دادند و خطاب به مسئولین فرهنگی کشور فرمودند:عناصر مؤمن و خودی هر جا که هستند باید گرامی داشته شوند و مسئولین مؤسسه ها و مراکز فرهنگی کشور باید به عناصر خودی تکیه کنند و اجازه ندهند آنان در آن محیط ها منزوی شوند. زیرا کسانی که در صحنه ی دفاع از نظام و فرهنگ اسلامی در برابر تهاجم دشمن خواهند ایستاد همان کسانی خواهند بود که دیروز در برابر تهاجم نظامی دشمن، جان بر کف در میدان نبرد مردانه می جنگیدند.

مقام معظم رهبری در پایان سخنانشان برلزوم انجام تلاشهای گسترده برای رشد فرهنگ. هنر و ادبیات کشور تأکید کردند و برایاین منظور استفاده از نیروهای مؤمن و انقلابی را در محیط های فرهنگی امری حیاتی و ضروری دانستند.

این گزارش حاکیست در این دیدار وزیر و معاونین وزارت آموزش و پرورش و رؤسای مناطق آموزش و پرورش سراسر کشور، شورای سیاستگذاری صدا و سیما، رئیس و کارکنان سازمان تبلیغات اسلامی و هنرمندان حوزه ی هنری این سازمان، مسئولین وکارکنان صدا و سیما، مسئولین، نویسندگان، خبرنگاران و کارکنان روزنامه های کثیرالانتشار کشور و سازمان خبرگزاری جمهوری اسلامی، رئیس و کارکنان کتابخانه ملی و راهپیمایان شهر درود به همراه امام جمعه این شهر حضور داشتند.

برچسب‌ها: مطبوعات؛
پايگاه اطلاع‌رسانی دفتر حفظ و نشر آثار حضرت آيت‌الله‌العظمی سيدعلی خامنه‌ای (مد‌ظله‌العالی) - مؤسسه پژوهشی فرهنگی انقلاب اسلامی