news/content
نسخه قابل چاپ
1387/12/25

دیدار کارگزاران نظام با رهبر انقلاب

همزمان با خجسته‌سالروز میلاد پیامبر اعظم صلّی‌الله‌علیه‌وآله و حضرت امام صادق علیه‌السلام، حضرت آیت‌الله خامنه‌ای امروز در دیدار رؤسای سه قوه و رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام، مسئولان نظام اسلامی، میهمانان شرکت‌کننده در کنفرانس بین‌المللی وحدت اسلامی، سفرای کشورهای اسلامی و جمعی از قشرهای مردم، ولادت پیامبر عظیم‌الشأن اسلام حضرت محمد صلّی‌الله‌علیه‌وآله را حادثه‌ای تعیین‌کننده برای مسیر بشریت دانستند و تأکید کردند: مهم‌ترین و بزرگ‌ترین وظیفه‌ی پیروان پیامبر اسلام صلّی‌الله‌علیه‌وآله به‌ویژه سیاستمداران، علما، روشن‌فکران و تأثیرگذاران امت اسلامی مجاهدت برای تحقق اتحاد اسلامی و مقابله با عوامل تفرقه است.
حضرت آیت‌الله خامنه‌ای در این دیدار، ضمن تبریک سالروز میلاد حضرت خاتم‌الأنبیاء محمد مصطفی صلّی‌الله‌علیه‌وآله و حضرت امام جعفر صادق علیه‌السلام با اشاره به نقش تعیین‌کننده‌ی میلاد پیامبر اسلام صلّی‌الله‌علیه‌وآله در مسیر حرکت بشریت و وقوع برخی حوادث معنادار در هنگام ولادت آن حضرت افزودند: برخی پدیده‌هایی که به نقل تاریخ به هنگام ولادت حضرت محمد صلّی‌الله‌علیه‌وآله روی داد، در واقع اشاره‌های نمادینی است به حقیقت این ولادت که معنای آن آغاز برچیده‌شدن شرک، کفر، ماده‌گرایی و ظلم و طغیان‌گری در عالَم بود.
ایشان خاطرنشان کردند: اگرچه هدایت پیامبر اعظم صلّی‌الله‌علیه‌وآله هنوز همه‌ی بشریت را فرانگرفته است، اما این چراغ فروزان و شعله‌ی روزافزون، به‌تدریج انسان‌ها را به سمت سرچشمه‌ی نور هدایت خواهد کرد و سرانجام همه‌ی جهان را فراخواهد گرفت.
رهبر انقلاب اسلامی همه‌ی بشریت را مرهون نعمت ولادت پیامبر اسلام صلّی‌الله‌علیه‌وآله دانستند و با تأکید بر لزوم وظیفه‌شناسی امت اسلامی در قبال این نعمت بزرگ افزودند: یکی از وظایف بزرگ مسلمانان در برابر این نعمت الهی، عمل به مسأله‌ی وحدت و اقدامات عملی و فراتر از شعار در این مسیر است.
حضرت آیت‌الله خامنه‌ای تأکید کردند: عمل به وحدت و فائق‌آمدن بر عوامل تفرقه، نیازمند مجاهدت است که نتیجه‌ی این اتحاد نیز حل بسیاری از مشکلات دنیای اسلام و عزیزشدن امت اسلامی است.
ایشان با اشاره به وضعیت کنونی مسلمانان و کشورهای اسلامی و انگیزه‌های سلطه‌طلبی و سوءنیت قدرت‌ها برای ذلیل‌کردن امت اسلامی خاطرنشان کردند: تنها راه مقابله با این سوءنیت آشکار و قلدرانه، وحدت عملی است.
رهبر انقلاب اسلامی در تبیین عوامل تفرقه میان مسلمانان، عامل درونی و تعصب بر عقاید را یکی از آن‌ها برشمردند و افزودند: ایمان به مبانی و اصول و عقاید، پسندیده است، اما این اعتقاد نباید از مرز اثبات به مرز نفی همراه با تعرض و دشمنی برسد.
حضرت آیت‌الله خامنه‌ای با تأکید بر لزوم اهتمام شیعه و سنّی به حفظ حرمت افکار و عقاید یکدیگر افزودند: بحث و مجادله‌ی علمی در خصوص این افکار و عقاید، در جلسات علمی اشکالی ندارد، اما این مباحثات علمی نباید به بدگویی در سطح افکار عمومی تبدیل شود.
ایشان عامل بیرونی تفرقه میان مسلمانان را تلاش‌های تفرقه‌افکنانه‌ی دشمنان اسلام و قدرت‌های سلطه‌گر دانستند و تأکید کردند: مسلمانان باید در مقابل آتش‌افروزی و برنامه‌ریزی‌های دشمنان برای ایجاد تفرقه بسیار هوشیار و آگاه باشند تا اسیر ترفندهای آن‌ها نشوند.
رهبر انقلاب اسلامی افزودند: متأسفانه در برخی مواقع، عده‌ای از مسلمانان و یا کشورهای اسلامی وسیله‌ی دشمنان برای اعمال غرض و ایجاد تفرقه می‌شوند.
حضرت آیت‌الله خامنه‌ای با یادآوری پیروزی مقاومت اسلامی در جنگ ۳۳ روزه‌ی لبنان و همچنین در جنگ ۲۲ روزه‌ی غزه خاطرنشان کردند: این دو حادثه‌ بسیار عبرت‌آموز بود، زیرا بعد از پیروزی بزرگ و درخشان جوانان مؤمن لبنانی و فلسطینی بر ارتش مجهز و پیشرفته‌ی رژیم صهیونیستی و ایجاد همدلی میان مسلمانان، دشمن در لبنان مسأله‌ی شیعه و سنّی و در مسأله‌ی فلسطین موضوع قومیت و عربیت را مطرح کرد تا مانع از باقی‌ماندن شهد شیرین همدلی ناشی از این پیروزی‌های افتخار‌آفرین شود.
ایشان تأکید کردند: مسأله‌ی فلسطین یک مسأله‌ی اسلامی است و ارتباطی به عرب و عجم ندارد و اگر در مسائل دنیای اسلام، موضوع قومیت به میان آید، بزرگ‌ترین عامل تفرقه به‌وجود خواهد آمد.
رهبر انقلاب اسلامی افزودند: در این شرایط، وظیفه‌ی اول بر عهده‌ی سیاستمداران و مسئولان و زمامداران کشورهای اسلامی است تا مانع از تحقق توطئه‌های دشمنان شوند.
رهبر انقلاب اسلامی خاطرنشان کردند: ما در شناخت عامل اصلی خطا نخواهیم کرد و اگر فریادی هم از حنجره‌ی داخل امت اسلامی خارج شود، می‌دانیم که این فریاد مربوط به قدرت‌های استکباری است. بنابراین مسئولان کشورهای اسلامی باید هوشیار باشند.
رهبر انقلاب اسلامی افزودند: وظیفه‌ی علما، روشن‌فکران و تأثیرگذاران دنیای اسلام نیز برای مقابله با تفرقه‌ی میان مسلمانان و معرفی عاملان اصلی این تفرقه، بسیار بااهمیت است.
حضرت آیت‌الله خامنه‌ای همچنین با گرامیداشت یاد امام بزرگوار رحمة‌الله‌علیه تأکید کردند: رحمت خداوند بر روح امام خمینی رحمة‌الله‌علیه باد که فریاد وحدت را در دوران ما بلند و مسلمانان را دعوت به اتحاد کرد.
 
در پایان این دیدار، شماری از میهمانان شرکت‌کننده در بیست‌ودومین کنفرانس بین‌المللی وحدت اسلامی ازنزدیک با حضرت آیت‌الله خامنه‌ای دیدار و گفت‌وگو کردند.
در این دیدار، آقای احمدی‌نژاد -رئیس‌جمهور- نیز در سخنانی ضمن تبریک سالروز میلاد پیامبر اعظم صلّی‌الله‌علیه‌وآله و حضرت امام صادق علیه‌السلام با اشاره به گسترش روزافزون دعوت پیامبر اسلام صلّی‌الله‌علیه‌وآله و بیداری اسلامی در جهان گفت: اکنون در جهان شاهد تقویت بیش از پیش روحیه‌ی عدالت‌خواهی، خیرخواهی، حمایت از مظلومان و ایستادگی در برابر ستمگران هستیم.
رئیس‌جمهور تأکید کرد: رمز پیروزی مسلمانان ایمان، ایستادگی، مجاهدت، وحدت کلمه و پیوستگی با خط، امامت و ولایت است.

پايگاه اطلاع‌رسانی دفتر حفظ و نشر آثار حضرت آيت‌الله‌العظمی سيدعلی خامنه‌ای (مد‌ظله‌العالی) - مؤسسه پژوهشی فرهنگی انقلاب اسلامی