news/content
پیوندهای مرتبطبياناتبيانات
نسخه قابل چاپ
1370/07/01

دیدار اعضای شورای عالی بین‌المللی مجمع تقریب مذاهب اسلامی با رهبر انقلاب

حضرت آیت‌الله خامنه‌ای رهبر معظم انقلاب اسلامی صبح امروز در دومین روز از هفته وحدت در دیدار اعضای نخستین دوره ی شورای عالی بین المللی مجمع التقریب بین المذاهب الاسلامیه با ایشان، ضمن تبریک خجسته میلاد نبی اکرم حضرت محمد مصطفی (ص)، تقریب بین مذاهب مختلف اسلامی را یک هدف فوری و یک غرض الهی توصیف فرمودند و اظهار داشتند: غرض از تقریب بین مذاهب اسلامی نزدیک شدن فرق مختلف اسلامی در بعد فکری به یکدیگر است و قطعاً برخی از تصورات مذاهب نسبت به یکدیگر با انجام مذاکره به نتایج خوبی منجر خواهد شد و سوء تفاهم ها برطرف و اندیشه های تند تعدیل خواهد گردید.

مقام معظم رهبری با اشاره به اینکه وضع مسلمین جهان از لحاظ تضادها و اختلافهای مذهبی تأسف انگیز است و بسیاری از نیروهای با ارزش علمی و فکری مسلمین درطول تاریخ صرف تعارض با یکدیگر شده اند تأکید کردند: تلاش برای معارضه، اهانت کردن و نفی موجودیت طرف دیگر ازنظر ما مردود است.

رهبر انقلاب اسلامی با بیان اینکه درگیریها و تعارضات مذهبی بین مسلمانان در طول تاریخ همواره بوسیله ی قدرتمندان هدایت می شده است فرمودند: اکنون تلاشهای دشمنان اسلام برای انجام و تشدید تفرقه بین مسلمین بیش از گذشته شدت یافته و مسلمانان، امروز بیش از هر زمان دیگر به وحدت نیاز دارند. چه آنکه اکنون آرزوی حاکمیت اسلام در جهان به مراحل عملی خود نزدیکتر می شود.

حضرت آیت الله خامنه ای با اشاره به اینکه همواره دستهای شیطانی، طرفداران عقاید مختلف اسلامی را به جان هم می انداخته اند و اگر این دستها نبودند فرق مختلف اسلامی همچون ایرانیان می توانستند با اتحاد و اخوت در کنار یکدیگر زندگی کنند، افزودند: مسلمانان باید گذشته را به فراموشی سپرده و تلاشهای گسترده ای برای اتفاق و اتحاد بین مسلمانان انجام دهند. اساس تقریب بین مذاهب اسلامی که یک فکر حیاتی و یک غرض الهی است، باید در سایه تلاشها و تبادل نظر بین متفکرین و بزرگان فرق اسلامی استوار گردد. و این امر از ضروریات عصر حاضر بشمار می رود.

حضرت آیت الله خامنه ای در ادامه سخنانشان فرمودند: تبادل نظر بین مذاهب اسلامی باید روی مشترکات انجام گیرد و از طرح مسائل تفرقه انگیز خودداری شود.گردانندگان این مجمع وظیفه دارند گروههای تحقیقات علمی ایجاد کنند تا در این زمینه تلاش کنند و مذاهب اسلامی می توانند از تجربیات یکدیگر بهره جسته و نو آوریهای خود را در اختیار سایر فرق قراردهند. آنچه که نتیجه این تلاشها را تضمین می کند نگاه هوشمندانه به حرکات دشمن و تأکید بر نقطه نظرهای مشترک بین فرق مختلف اسلامی میباشد.

حضرت آیت الله خامنه ای در پایان سخنانشان تصریح فرمودند: دشمن بیکار ننشسته است و امروز از طریق دخالت در امور سیاسی مسلمانان با انگیزه های جدید اختلافات را دامن می زند لذا وظیفه علما و متفکرین اسلامی در این برهه از زمان ازتمام لحظه های تاریخ حساس تر است.

بنابر همین گزارش پیش از بیانات مقام معظم رهبری،‌ دبیرکل مجمع التقریب بین المذاهب الاسلامیه گزارش کوتاهی از چگونگی تشکیل شورای عالی بین المللی مجمع التقریب بین المذاهب الاسلامیه و همچنین برگزاری گردهمایی اعضای این شورا را که در تهران جریان دارد به استحضار مقام معظم رهبری رساند.

پايگاه اطلاع‌رسانی دفتر حفظ و نشر آثار حضرت آيت‌الله‌العظمی سيدعلی خامنه‌ای (مد‌ظله‌العالی) - مؤسسه پژوهشی فرهنگی انقلاب اسلامی