news/content
پیوندهای مرتبطبياناتبيانات
نسخه قابل چاپ
1370/04/13

دیدار اعضای جامعه انجمن‌های اسلامی اصناف و بازاریان تهران با رهبر انقلاب

حضرت آیت‌الله خامنه‌ای رهبر انقلاب اسلامی صبح امروز در دیدار جمعی از اصناف سراسر کشور با ایشان طی سخنانی از اصناف، کسبه و تجار بعنوان یک قشر مسلمان،متدین، حاضر در صحنه های مختلف انقلاب، در خدمت اسلام و مطیع امام عظیم الشأن(رضوان الله تعالی علیه) نام بردند و انجمن های اسلامی بازار را به افشای سودجویان و مال اندوزانی که با تقلب، تخلف از قوانین و بکارگرفتن شگردهای مخصوص از پرداخت مالیات بر درآمد استنکاف می کنند موظف دانستند.

مقام معظم رهبری در این دیدار به بیان نقش بازاریان و اصناف کشور در مبارزات علیه رژیم ستمشاهی،‌ موضعگیریهای گوناگون سیاسی و دینی و مأنوس بودن با علمای دین پرداختند و ضمن مردود دانستن بدگویی مطلق نسبت به اصناف، کسبه و بازرگانان تصریح کردند که در ایران اسلامی اصناف در خدمت اسلام و انقلاب بوده و در همه ی میدانهای انقلاب حضور داشته اند.

حضرت آیت‌الله خامنه‌ای بر این نکته که اصناف باید در خدمت قوانین اسلامی و مطیع قانون باشند تأکید کردند و افزودند: در سالهای پس از انقلاب، بویژه در دوران جنگ برخی از اصناف، کسبه و تجار بسیار بد عمل کردند،‌ قوانین را زیرپا گذاشتند، به ثروتهای کلان دست یافتند.‌ و در تحمل فشارهای ناشی از جنگ و محاصره اقتصادی با مردم،‌ قشرهای حقوق بگیر،‌ کارگران، کارمندان و نظامیان سهیم نشدند و حتی برخی از آنان بر این فشارها افزودند و بگونه ای رفتار کردند که مناسب چهره اسلامی و انقلابی اصناف مسلمان در جمهوری اسلامی نیست.

رهبر انقلاب اسلامی ایجاد مشکلاتی برای عامه اصناف از طریق کنترلهای بسیار شدید را مغایر با سیاستهای نظام اسلامی و دولت خدمتگزار دانستند و ضمن تأکید بر عدم سوء استفاده اصناف از این خط مشی دولت فرمودند: در جامعه اسلامی مالیات بر درآمد یک امر الزامی و شرعی است اما کسانی هستند که با داشتن درآمدهای کلان از این وظیفه قانونی، شرعی و الزامی که به نفع کشور و طبقات کم درآمد و درخدمت مصالح اسلامی است استنکاف می کنند. انجمنهای اسلامی باید هوشیارانه عمل کرده و چهره هایی که شگردهای مخصوصی را برای فرار از مالیات و تقلب و تخلف از قانون بکار می بندند افشا کنند. مقام معظم رهبری ضرورت حضور فعال اصناف و بازرگانان مؤمن، متدین،‌ انقلابی و مبارز در صحنه ی اقتصادی کشور را درجهت خدمت به اهداف اسلام و نظام انقلابی مورد تأکید قرار دادند و فرمودند: ما از همه ی اصناف توقع انصاف داریم و انجمن های اسلامی،‌ مخصوصاً رؤسای این انجمنها و معتمدین محترم بازار که همواره مورد اعتماد امام و ما بوده اند به نظارت عمومی بر کار اصناف و جلوگیری از تخطی های گوناگون برخی از سوء استفاده کنندگان موظف هستند.

حضرت آیت‌الله خامنه‌ای اصناف کشور را به حفظ یکپارچگی و عدم ایجاد اختلاف در جامعه ی صنفی توصیه کردند و فرمودند: اصناف نباید به اختلافات،‌باندبازی و سیاسی کاری کشیده شوند بلکه باید بصورت یک جامعه ی متحد،‌ متفق و یکپارچه در خدمت اهداف اسلامی و سیاستهای جمهوری اسلامی باشند و بعنوان تکلیف و وظیفه از راه یافتن دو دستگیهای ناشی از دسته بندیهای سیاسی در بین اصناف جلوگیری کنند.

رهبر انقلاب اسلامی با اشاره به سالگرد جنایت آمریکا در سرنگون کردن هواپیمای مسافربری جمهوری اسلامی ایران،‌ از آن بعنوان نشانه ای از دشمنی و بی باکی استکبار و استعمار جهانی در فاجعه آفرینی و ارتکاب جنایت نام بردند و افزودند: آنچه که خونخواران جهانی را می ترساند وحدت، شجاعت و ایمان ملت ایران است. استکبار جهانی و آمریکا در اجرای اهداف شوم خود و انجام زشت ترین و بدترین اعمال برعلیه ملتهای مستقل هیچگاه اشتباه نمی کنند. آنها برخلاف عرف موجود بین تمامی قدرتمندان امروز جهانی هواپیمای مسافربری ما را با قریب سیصد مسافر سرنگون کردند و بعد گفتند اشتباه کردیم. اگر اشتباه کردید چرا فرمانده آن ناو را به محاکمه نکشیدید و چرا به او مدال دادید این همان ماهیت استکباری آمریکاست که از ارتکاب جنایت هیچ باکی ندارد.

حضرت آیت‌الله خامنه‌ای در پایان سخنانشان کسانی که برای ایجاد اختلاف بین مردم و مسئولین نظام تلاش می کنند را مورد نکوهش و سرزنش قراردادند و خطاب به آنان فرمودند: برخی درجهت بدبین کردن مردم نسبت به مسئولین و نظام تلاش می کنند. آنها بدانند که این کار خیانت است و من ادامه ی آنرا تحمل نخواهم کرد. مهلتی برای تنبه داده می شود تا شاید بخود آیند. امروز ملت ما همانند همه دورانهای پس از انقلاب با حفظ وحدت و یکپارچگی خود پشت سر مسئولین نظام و درخدمت اهداف انقلاب قرار دارد لذا استفاده از هر نوع وسیله و تبلیغات دروغ و کارهای خلاف برای ایجاد اختلاف و جدایی بین مردم، مسئولین، خدمتگزاران و رئیس جمهور مؤمن که همه ی جان و وجودشان در خدمت نظام اسلامی قراردارد کار کوچکی نیست و جرم محسوب می شود.

بر پایه همین گزارش در این دیدار که جمعی از بازاریان، اعضای جامعه انجمنهای اسلامی اصناف و بازار تهران و شهرهای دیگر کشور، مجمع امور صنفی توزیعی و خدماتی و مجمع امور صنفی تولیدی حضور داشتند آقای حاج سعید امانی همدانی دبیر کل جامعه انجمن های اسلامی اصناف و بازار تهران طی سخنان کوتاهی به ارائه گزارشی ازبرگزاری سمینار بررسی اهم مسائل اقتصادی کشور پرداخت و طی آن مراتب اطاعت و تبعیت کامل جامعه اصناف تهران از فرامین رهبر انقلاب و حمایت همه جانبه از طرحهای بازسازی کشور در برنامه پنج ساله دولت را اعلام داشت.

پايگاه اطلاع‌رسانی دفتر حفظ و نشر آثار حضرت آيت‌الله‌العظمی سيدعلی خامنه‌ای (مد‌ظله‌العالی) - مؤسسه پژوهشی فرهنگی انقلاب اسلامی