news/content
پیوندهای مرتبطبياناتبيانات
نسخه قابل چاپ
1369/09/28

دیدار جمعی از طلاب و دانشجویان با رهبر انقلاب در سالروز وحدت حوزه و دانشگاه

حضرت آیت‌الله خامنه‌ای رهبر معظم انقلاب اسلامی صبح امروز در دیدار جمع زیادی ازطلاب حوزه های علمیه و دانشجویان دانشگاهها با ایشان که به مناسبت سالگرد شهادت آیت الله دکتر مفتح و سالروز وحدت حوزه و دانشگاه انجام شد طی بیاناتی به تشریح اقدامات استعمارگران برای بیگانه کردن نسل های رو به رشد کشور از اسلام طی قرنهای گذشته و خاموش کردن مساله ی ایمان و وجدان دینی در بین آحاد مردم پرداختند و هدف از وحدت حوزه و دانشگاه را حرکت در جهت ایجاد یک جامعه اسلامی پیشرفته مستقل ،پیشاهنگ و نمونه توصیف کردند.

حضرت آیت الله خامنه ای در ابتدای سخنان خود بااشاره به مصادف بودن روز وحدت حوزه و دانشگاه با ایام متعلق به بانوی بزرگ اسلام،حضرت فاطمه زهرا (سلام الله علیها) ضمن گرامیداشت این ایام اظهار داشتند: به غیراز مقامات معنوی و روحانی دخت گرامی پیامبر اسلام، یکی از خصوصیات برجسته ی آن بزرگوار تسلیم محض بودن در برابر حکم الهی و راه خدا در تمامی شرایط بود. این ویژگی از آن بانوی بزرگوار ، یک مجاهد بی نظیر و پرچمدار مظلومیت و حقانیت درطول تاریخ اسلام ساخته که در این ایام تعیین کننده و سرنوشت ساز راهگشای زندگی مامی‌باشد.

مقام معظم رهبری از وحدت حوزه و دانشگاه در ایران اسلامی به عنوان یکی از برکات وجودی امام عظیم الشان و راحل امت اسلام یادکردند و افزودند:استعمارگران در طراحی نقش‌های فتوحات سیاسی، اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی خود به مانع عمده ای برخوردکردند و آن اعتقادات اسلامی ملت ها بود. زیرا اسلام مصداق کامل دینی بود که حقیقتاً با حمله و یورش همه جانبه و تجاوزکارانه ی دولتهای استعماری به مناطق مختلف دنیا بویژه مناطق اسلامی مبارزه می کرد. استعمارگران درشبه قاره هند، کشورهای عربی و ایران و هرجا که احساس و وجدان دینی در مردم بیداربود این حقیقت را تجربه کردند. لذا برای تثبیت و پیشبرد نقشه های خود درجهت ازبین بردن وجدان دینی و ایمان اسلامی در مردم برنامه ریزی کردند.

حضرت آیت الله خامنه‌ای از انگلستان به عنوان محور عمده نقشه های استعماری در دوران گذشته نام بردند و فرمودند: استعمارگران برای جداکردن نسلهای رو به رشد کشورها از دین عنان گسیختگی شهوات انسانی را ترویج کردند و به گسترش آن پرداختند. آنها به این واقعیت دست یافته بودند که با عنان گسیختگی شهوات ، رشد و پرورش روح انسان امکان پذیر نخواهدبود لذا با مبارزه ی با اسلام و دیگر ادیان در هر جامعه ای ، تلاش خود رادر جهت بازکردن راه شهوات بکارگرفتند که مهمترین اقدام آنها در این راه کشف حجاب بود و در پی آن میخوارگی و شکستن رابطه محدود بین زن و مرد را ترویج کردند وپیشرفتهای علمی، صنعتی و پدید آمدن وسایل جدید نظیر سینما، رادیو و تلویزیون آنانرا در رسیدن به اهدافشان کمک کرد.

رهبرانقلاب اسلامی اولین اقدام استعمارگران و مزدوران آنها برای رایج کردن بی اعتقادی نسبت به دین را بازکردن راههای فساد فکری، عملی، بی هویتی و ابتذال برروی ز ندگی مردم ذکر کردند و دومین اقدام را نیزتلاشهای بعمل آمده برای استفاده از پیشرفتهای علمی به عنوان وسیله ای برای خاموش کردن شعله ایمان و وجدان دینی در مردم توصیف کرده و فرمودند: جاذبه ی قهری علم وپیشرفتهای علمی که اروپا به آن دست یافته بود موجب شد تا جوانانی که برای تحصیل علم به اروپا و آمریکا رفتند هدف تبلیغات ضد اسلامی قرارگیرند. اولین پرورش یافته های غرب غالباً کسانی بودند که بخاطر ضعف نفس و فقدان تبلیغات مؤثر دینی نسبت بهدین احساس بیگانگی و عناد می کردند. لذا دانشگاهها که مرکز پرورش انسانهای دانشمند براساس پیشرفتهای علمی روز بود بنیان آن بر بی اعتقادی و معارضه ی با دین گذاشته شد و در دانشگاهها نه تنها دین را ضعیف کردند بلکه به معارضه ی با آن پرداختند.

حضرت آیت الله خامنه ای هدف از ترویج بی اعتقادی نسبت به دین دردانشگاهها را سلطه بر کشورهای اسلامی ازطریق پرورش یک نسل بی ایمان و در خدمت منافع استعمارگران توصیف کردند و در بخش دیگری از سخنانشان فرمودند: امام باآگاهی کامل نسبت به واقعیتهای تاریخی ، راه حل مشکلات ، بقاء استقلال و شعار نه شرقی و نه غربی در کشور را، در آمیخته شدن روشنفکران و تحصیلکردگان جدید، با دینو ایمان مذهبی و نیز آشناشدن روحانیون با پیشرفتهای علمی جهان و تجربه ی روشهای جدید ،می دانستند. وحدت حوزه و دانشگاه همان وحدت در هدف و حرکت به سمت ایجاد یک جامعه ی اسلامی پیشرفته ، مستقل، پیشاهنگ ، شاهد و نمونه است. که ملتهای دنیا بامشاهده ی آن شهامت تحول فکری را در خود بیابند و در عمل آن را پیاده کنند. لذابرای ایجاد چنین جامعه و ملتی جز حرکت صمیمانه و هماهنگ دانشجو و طلبه و حوزه ودانشگاه به سوی یک هدف راه دیگری وجودندارد.

مقام معظم رهبری به این مطلب که امروز دانشجویان دانشگاهها در جهت اسلامی حرکت می کنند اشاره کردند و با تاکید بر اهمیت روش و روابط حاکم بر دانشگاهها فرمودند: روش تدریس و تحصیل در دانشگاههاو روابط در محیط های دانشگاهی باید صددرصد اسلامی باشد. دانشگاه مطلوب انقلاب، مرکزی است که در آن متخصصین مسلمان و متعهد پرورش می یابند و این امر جز به اسلامی بودن اساس، روش و سیستم در دانشگاهها ممکن نخواهدبود. مدیران، دانشجویان واساتید دانشگاهها باید اصالت را به اسلام بدهند و احکام اسلام را رعایت کنند. ارزشهای اسلامی باید در دانشگاهها به مسابقه گذاشته شود و عمل و تعهد اسلامی روزبه روز گسترش یابد.

رهبرمعظم انقلاب اسلامی دانشجویان و اساتید دانشگاهها را به امانت، صدق در گفتار، صفا و برادری، عمل جهادی، درس خواندن براساس علاقه وصمیمیت، کمک به یکدیگر در فراگیری و تلاش برای تعمق در معلومات و دانشهای مختلف توصیه کردند و فرمودند: تعمق در علم همانند نماز یک حکم اسلامی است. مصرف بیت المال و امکانات مردم در دانشگاهها بدون اهمیت دادن به علم و فراگیری دانشهای گوناگون آن هم با هدف بدست آوردن مدرک و درآمد مالی، عمل اسلامی نیست. بلکه باایجاد روابط اسلامی در دانشگاهها باید به تعلیم و فراگیری علم اهمیت لازم دادهشود.

حضرت آیت الله خامنه ای همچنین لزوم احساس مسئولیت قشر جوان نسبت به پیشبرد انقلاب و مسائل کشور را یادآور شدند و افزودند: مرور بر تاریخ نشان می‌دهد که طی هشت قرن گذشته هیچگاه همانند امروز امکان رشد برای انسانهای مستعد و فرزانه فراهم نبوده است. دانشجویان نباید از خیل مردم همیشه حاضر در صحنه ی انقلاب جداشوند و خود را در محیط دانشگاه محصور کنند. لازم است دانشگاهها به روی مردم بازباشد و دانشجویان به رشد و آگاهی مردم کمک کنند و با آنان ارتباطات روشنگرانه داشته باشند.

ولی امر مسلمین در بخش دیگری از بیاناتشان به بحران جاری در خلیج فارس، اشاره کردند و فرمودند: اوضاع منطقه نشان می دهد که رگ حیاتی و شیشه ی زندگی دولتهایی نظیر سعودی و کویت در دست آمریکاست. امروز هریک از این دولتها چشم امید به دهان قدرتها و اراده ی آنها بسته‌اند و حق، مصلحت و وجدان موردنظر آنهانیست. دولت آمریکا نیز طبعا درجهت منافع استکباری خود و منافع کمپانی های نفتی ومؤسسات بزرگ چند ملیتی گام برمی دارد و ملت آمریکا از حضور چندصدهزار سرباز آن کشور در بیابانهای عربستان نفعی نخواهدبرد. در چنین شرایطی که همه در خدمت منافع یک مجموعه ی فاسد، ضد مردم و خدانشناس قراردارند، تنها دولت و ملت ایران است که حق، مصلحت و سخن درست را براساس معیارهای خود مطرح می کند. این امر برای یک کشورو ملت امتیاز بزرگی بشمار می رود که به برکت اسلام و انقلاب بدست آمده است.اسلامِ عزت بخش، امروز به ملت ایران جایگاه برجسته و مقام ممتازی را درمیان ملتهابخشیده و او را نسبت به قدرتها بی اعتنا ساخته است. اسلام و انقلاب را باید زنده نگاه‌داشت و ریشه های آن را با مجاهدت، عمیق کرد.

رهبر انقلاب اسلامی خطاب به طلاب حوزه های علمیه و دانشجویان دانشگاهها فرمودند: شما بهترین و پاک ترین فرزندان ملت و عناصر مؤثر در جامعه ی اسلامی هستید و باید درجهت عظمت کشور،برافراشتن پرچم اسلام در جهان، بیدارکردن ملتها و روح بخشیدن به دنیای پژمرده ی امروز تلاش کنید و درس بخوانید تا مطمئن شوید که فردای ایران اسلامی به مراتب ازامروز بهتر خواهدبود.

بنابر همین گزارش، در این دیدار جمعی از خانواده معظم شهدا و مفقودین استان بوشهر، جمعی از اقشار مختلف مردم از شهرهای فریدن و علی آباد کتول، جمعی از جانبازان از کشور لبنان ، جمعی ازدانشجویان دانشگاههای سراسر کشور و جمعی از طلاب حوزه های علمیه قم و تهران حضور داشتند.

پايگاه اطلاع‌رسانی دفتر حفظ و نشر آثار حضرت آيت‌الله‌العظمی سيدعلی خامنه‌ای (مد‌ظله‌العالی) - مؤسسه پژوهشی فرهنگی انقلاب اسلامی