news/content
پیوندهای مرتبطبياناتبيانات
نسخه قابل چاپ
1369/09/14

دیدار کارگزاران نظام با رهبر انقلاب

در محضر حضرت آیت‌الله خامنه‌ای رهبر معظم انقلاب اسلامی، صبح امروز گردهمایی صمیمانه ی مسئولان و کارگزاران نظام جمهوری اسلامی ایران به همراه رؤسای سه قوه و حجةالاسلام حاج سید احمد خمینی در حسینیه ی امام خمینی رضوان الله تعالی علیه برگزارشد.

در این نشست که مجموعه ی مسئولان و مقامات برجسته و عالیرتبه‌ی دستگاه‌های اجرایی،‌ قانونگذاری و قضایی کشور حضور داشتند مقام معظم رهبری طی رهنمودهای ارزشمندی که خطاب به آنان ایراد داشتند به بیان نقش مردم در بقای نظام و تداوم انقلاب اسلامی پرداختند و تامین و حفظ منافع طبقات محروم و مستضعف را بعنوان هدف اصلی و جهت کلی سیاستهای نظام اسلامی مورد تاکید قرار دادند.

رهبر انقلاب اسلامی همچنین الگو بودن تمامی کارگزاران نظام از لحاظ تدین، تسلط بر نفس و عمل به وظایف خود و انقلابی بودن را لازمه ی حکومت اسلامی دانستند و بر اهمیت رابطه ی اخلاقی مسئولان با مردم در نظام اسلامی تاکید کردند.

حضرت آیت الله خامنه ای از نظام اسلامی بعنوان یک عطیه ی الهی برای مردم ایران و مسلمانان و مستضعفان جهان نام بردند و فرمودند: شکر این نعمت گرانقدر و تفضل بزرگ الهی در آن است که ما به وظایف خود آشنا شده و با عمل به آنها با همه ی وجودمان در راه اسلام حرکت کنیم. ما باید مراقب راهی که در آن قرارگرفته ایم باشیم و هدف را حتی برای یک لحظه از یاد نبریم.

ایشان در ادامه ی سخنان خود نقطه ی شروع انحراف را محور قراردادن خود بجای خدا ذکر کردند و فرمودند: مسئولیت کارگزاران حکومت سنگین تر از دیگران است. در آینده،‌ مردم این کشور و مسلمانان و بطور کلی تاریخ درباره ی ما قضاوت خواهد کرد. و ما علاوه بر محکمه ی تاریخ در نزد خداوند نیز باید پاسخگو باشیم. در پیشگاه عدل الهی گفتار و اعمال و حتی تصورات ما مورد دقت و بازپرسی قرارخواهندگرفت. تمامی لحظات زندگی ما در پرتو نافذ علم و بصیرت الهی قراردارد و همانگونه که در بیان عارفانه و برخاسته از بصیرت امام عظیم الشان و راحلمان آمده عالم در محضر خداست و او به زوایای فکر ما واقف است. لذا با توجه به این حقیقت،‌کارگزاران حکومت اسلامی در این برهه ی حساس باید به وظایف خود عمل کنند.

مقام معظم رهبری به تعهدات حکومت اسلامی در برابر زندگی مردم،‌ نظام اجتماعی،‌ افکار،‌ فرهنگ و تمامی مناسبات اجتماعی و نیز روش و منش کارگزاری در حکومت اسلامی اشاره کردند و فرمودند: حکومت اسلامی یک معنای خاص دارد که در آن کارگزاران برای اسلام و خدا کار می کنند و به معنای واقعی کلمه خود را خدمتگزار مردم میدانند.

بنابراین مسئولین نظام در ایران اسلامی باید ازلحاظ قناعت،‌ زهد و بی رغبتی به زخارف دنیا سرمشق دیگران باشند و حد آن نیز ورع است. ترغیب جامعه به پرهیز از روحیه ی مصرف گرایی و رهاشدن از مظاهر فرهنگ غربی متوقف به عمل ماست و مسئولان کشور باید بی رغبتی به تشریفات و تجملات زائد و در یک کلمه بی توجهی به دنیا را در عمل. به دیگران تعلیم دهند.

رهبر انقلاب اسلامی ویژگی و اهمیت رابطه ی اخلاقی مسئولان با مردم در نظام اسلامی را مورد تاکید قراردادند و فرمودند: مردم حقیقتاً ولی نعمت ما و صاحبان واقعی انقلاب هستند. آنان با جان و مال وفرزندان خود در جبهه های جنگ حضور یافتند و از کشور،‌ انقلاب و نظام دفاع کردند. انواع حمایتها و پشتیبانی های مردم از مسئولان طی دوازده سال گذشته، قدرت و عزت ایران اسلامی را موجب شده و حکومت اسلامی همواره از پشتوانه ی این ملت با ایمان ، شجاع و بپاخاسته برخوردار بوده است. لذا باید ترتیبی داده شود و مکانیزمی بوجودآید که کارگزاران حکومتی حقیقتا خود را خدمتگزار مردم دانسته و بر این اساس وظایفشان را انجام دهند.

حضرت آیت الله خامنه ای تامین و حفظ منافع طبقات محروم و مستضعف جامعه را محور اساسی سیاستهای کشور در تمامی بخشهای اجرایی، ‌قانونگذاری و قضایی اعلام داشتند و افزودند:‌ براساس بینش اسلامی برکات و نعمات در یک جامعه متعلق به همه ی مردم است و کسانی که از لحاظ امور زندگی در عسرت،‌ تنگدستی و محرومیت بسر میبرند، باید حقوقشان ادا شود. این امر یک مسئله اساسی در امور اجرایی و سیاستهای ما محسوب می شود و اگر حرکت دقیقی در این جهت بعمل آید خداوند متعا لاز ما راضی خواهدبود.

ایشان الگو شدن تمامی مسئولان کشور از لحاظ تدین،‌ انقلابی بودن و تسلط بر نفس را لازمه ی استقرار و پایداری حکومت اسلامی دانستند و با تصریح این مطلب که وحدت کلمه ضامن موفقیت هر حرکت جمعی است،‌ فرمودند: نظام اسلامی یک حرکت عظیم الهی و تاریخی است که ابعاد آن به مرزهای کشور و حصارهای زمان حاضر محدود نمی‌شود. ظهور و بالندگی این نهال در سرزمین ما در شرایطی است که قدرتهای جهانی هیچگاه به حد امروز مسلح نبوده و در چنین سطحی،‌ تکنولوژی انحصاری و ابزار فشار در اختیار نداشتند. ما در مقطع عجیب و حساسی از تاریخ قرارگرفته ایم که دین مبین اسلام در حد وسیعی مورد خصومت و برنامه ریزی حساب شده استکبار قرارگرفته است. اما همانگونه که امام بزرگوارمان فرمودند؛ همواره دست قدرتمند و هدایتگر الهی این انقلاب و این ملت را یاری نموده و این خود پاداش مجاهدت و از خودگذشتگی ملت ماست.

مقام معظم رهبری،‌ عناد ،‌ دشمنی و سراسیمگی دشمنان اسلام را درحال حاضر بیش از اوایل انقلاب دانستند و با بیان تاثیرات انقلاب اسلامی ایران بر ملتهای مسلمان فرمودند:‌ دشمنان اسلام امروز پی برده اند که پیروزی انقلاب ماحادثه ی عظیمی بوده که بواسطه‌ ی آن مسلمانان در سراسر جهان احساس شخصیت کرده اند و آرمانهای از یاد رفته ای همچون آزادی بیت المقدس بار دیگر احیا‌ء‌ شده است.دشمنان اسلام نقش آشکار انقلاب اسلامی در فروپاشی امپراطوری مارکسیسم و بلوک شرق و نیز تهدید نظام سطله ی جهانی در دنیا را بخوبی درک می کنند. بنابراین عناد وخصومت آنها بیشتر از گذشته است. رهبر انقلاب اسلامی ضرورت حفظ هوشیاری و عدم غفلت در برابر معاندین اسلام را متذکر شدند و در ادامه ی بیاناتشان ضمن استیضاح دولتهای به اصطلاح مسلمان منطقه که پای آمریکا را به خلیج فارس بازکرده اند،‌ فرمودند: آمریکا برای خود منافع بزرگی را در این کار قائل بوده و لشکرکشی او به خلیج فارس نیز به همین جهت صورت گرفته است. توسل به آمریکا ازسوی دولتهایی که خود را در معرض خطر می بینند از ذلت پذیری و فقدان روحیه ی توکل و ایمان در آنها ناشی می شود.

حضرت آیت الله خامنه ای با توجه به حساسیت شرایط کنونی بر اهمیت مسئله وحدت تاکید کردند و خطاب به کسانی که بر اثر اختلاف نظرها و مغایرت سلیقه هایشان در دو جناح قرارگرفته اند، فرمودند‎: تعدد نظرات و سیلقه های گوناگون درجامعه ی اسلامی و آزاد ما اجتناب ناپذیر و لازم است. اما اگر از حدود خود خارج شود قطعاً به نفع دشمن خواهدبود. در ابراز عقیده های جناحی حدود باید رعایت شود و به حدی نرسد که شادمانی دشمن را موجب گردد. تریبون باز مجلس شورای اسلامی جزو افتخارات جمهوری اسلامی است اما نباید از آن سخنی گفته شود که دشمن را شاد کند.

معظم له از دو گروه سیاسی مطرح در کشور بعنوان یک جناح معتقد به اسلام،‌ امام و اهداف انقلاب اسلامی یاد کردند و با اشاره به خصومت دشمنان اسلام با این هر دو جناح فرمودند: در کشور ما تنها یک جناح طرفدار امام،‌انقلاب و اسلام وجوددارد. کسانی که به نظام اسلامی ایمان و اعتقاد دارند و برای آن کار می‌کنند هم خط و هم جهت بوده و هر دو جناح به یک اندازه نسبت به انقلاب مدیون هستند. آنان با هر سلیقه ی سیاسی جزو جناح طرفدار اسلام و انقلاب بشمار می روند. لذا اختلافات گروهی و جدالهای داخلی میان آنها تا آنجا مجاز است که صف مشترک آنان رادر برابر دشمنان اسلام متزلزل نکند. آنها باید بدانند که عزت،‌حیات، بقا و نیزدست یافتن به آرمانهای بزرگ و مقدسمان در گرو همین مسئله است.

رهبر انقلاب اسلامی پیامها و وصیت نامه ی امام عظیم الشان و فقید جهان اسلام را درسهای جاودانه ای برای امت و مسئولان نظام دانستند و خطاب به حاضرین در این دیدار فرمودند: هیچکس از انقلاب طلب ندارد و ما که توفیق حرکت در صفوف مقدم این انقلاب را یافته ایم بیش از همه مدیون آن هستیم. بنده خود را خدمتگزار مردم می‌دانم و به تطبیق لقب خدمتگزار بر خود افتخار می کنم. حفظ و صدور انقلاب به حل مشکلات کشور بستگی دارد و همه ی ما به سهم خود در حراست از این نظام و حمایت از دولت و بازکردن مشکلات کشور مسئول هستیم.

مقام معظم رهبری حمایت از کارگزاران کشور بویژه پشتیبانی از دولت و دستگاههای مسئول را یک وظیفه ی اساسی ذکر کردند و درپایان سخنانشان برای الفت و نزدیکی هرچه بیشتر مسئولین و منور شدن قلوب آحاد مسلمین به نور هدایت الهی دعا کردند.

بر پایه ی همین گزارش پیش از بیانات مقام معظم رهبری حجةالاسلام والمسلمین هاشمی رفسنجانی رئیس جمهور در سخنان کوتاهی وضعیت اقتصادی کشور را تشریح کرد و طی آن با اشاره به میدان کار و فعالیت گسترده ای که فرا روی نیروهای مستعد و آماده به کار کشور قراردارد گفت:‌خداوند شر دشمنان را به خودشان بازگردانده و آنها را به جان یکدیگر انداخته است و ما آن را یک لطف الهی میدانیم که شامل حال ما شده است. در شرایط کنونی لازم است کارگزاران نظام و آحاد مردم آهنگ واحدی را برای عبور از مرحله ای که در پیش روی ماست داشته باشند تا بتوانیم پایگاه صحیحی را برای اسلام در تاریخ ثبت کنیم.

رئیس جمهور پشت سر گذاشتن مشکلات اقتصادی ازسوی مردم و مسئولین در دوران جنگ تحمیلی را یک حرکت هنرمندانه توصیف کرده و گفت:‌ ما مراحل دشواری را پشت سر گذاشته و بخوبی توانستیم کشور را از شر تهاجم دشمن حفظ کنیم و اکنون زمان کار و تلاش است. و ما با توجه به منابع قابل اعتمادی که در اختیار داریم در سایه ی کار و تلاش و استفاده ی شایسته از این منابع می توانیم هرچه بیشتر انقلاب و نظام را مستحکم ساخته و آینده ی روشنی را به ملت بزرگوارمان نوید دهیم. ما قادر خواهیم بود که در پایان دوران دهساله ی بازسازی کشور با ارائه ی آمار و ارقام اثبات کنیم که محکم ترین و با ثبات ترین کشور از لحاظ اقتصادی، سیاسی و حرکت مکتبی هستیم.

حجةالاسلام والمسلمین هاشمی رفسنجانی در پایان سخنانش از ولایت فقیه بعنوان مهمترین و با ارزش ترین محور حرکت نظام نام برد و اظهار امیدواری کرد که در سایه ی کمکها و حمایتها و رهنمودهای مقام معظم رهبری مسئولان کشور بتوانند با موفقیت و سربلندی انقلاب و کشور را ازمرحله ی کنونی عبور دهند.

بنابراین گزارش پیش از سخنان رئیس جمهور حجةالاسلام کوثری یاد حضرت فاطمه ی زهرا سلام الله علیها را گرامی داشت و به ذکر مصائب آنحضرت پرداخت. همچنین در پایان این دیدار مراسم نماز جماعت به امامت حضرت آیت الله خامنه ای رهبر معظم انقلاب اسلامی اقامه شد.

این گزارش حاکیست در این دیدار:

-رئیس جمهور ،‌ رئیس مجلس شورای اسلامی و رئیس قوه قضائیه

- حجت السلام والمسلمین حاج سید احمد خمینی

- اعضای مجمع تشخیص مصلحت نظام اسلامی

- اعضای شورای نگهبان

- نمایندگان مجلس شورای اسلامی

- معاون اول رئیس جمهور و دیگرمعاونین و مشاورین رئیس جمهور و رؤسای سازمانهای وابسته به نهاد ریاست جمهوری

-وزراء و معاونین وزارتخانه ها و رؤسای سازمانهای وابسته به وزارتخانه‌ها

-مسئولان قوه قضائیه بهمراه مشاورین و معاونین رئیس قوه قضائیه

- استانداران سراسر کشور

- نمایندگان ولی فقیه، رؤسا و مسئولان بنیاد مستضعفان و جانبازان انقلاب اسلامی،‌ بنیاد مسکن،‌نهضت سوادآموزی،‌ بنیاد پانزده خرداد، سازمان حج و اوقاف و امور خیریه،‌ هلال احمر جمهوری اسلامی،‌ کمیته امداد امام خمینی و بنیاد شهید انقلاب اسلامی و نماینده ولی فقیه در امور آزادگان

- اعضای شورایعالی انقلاب فرهنگی

- رئیس،‌ معاونین و مدیران سازمان صدا و سیمای جمهوری اسلامی ایران

ومدیران روزنامه های کثیرالانتشار و سرپرست سازمان خبرگزاری جمهوری اسلامی حضور داشتند.

برچسب‌ها: هدایت الهی؛
پايگاه اطلاع‌رسانی دفتر حفظ و نشر آثار حضرت آيت‌الله‌العظمی سيدعلی خامنه‌ای (مد‌ظله‌العالی) - مؤسسه پژوهشی فرهنگی انقلاب اسلامی