news/content
پیوندهای مرتبطبياناتبيانات
نسخه قابل چاپ
1369/06/01

دیدار اعضای هیأت دولت با رهبر انقلاب

حضرت آیت الله خامنه ای رهبر معظم انقلاب اسلامی عصر امروز در آستانه ی هفته دولت، در دیدار رئیس جمهور و اعضای هیئت دولت با ایشان از تلاشهای ارزنده دولت طی یکسال گذشته برای خدمت به مردم ایثارگر کشورمان تقدیر کردند و به پاس زحمات وفداکاریهای آقای هاشمی رفسنجانی در طول جنگ تحمیلی نشان درجه یک فتح را به وی اعطا فرمودند.

در این دیدار مقام معظم رهبری طی بیاناتی یاد دکتر باهنر و محمدعلی رجائی به عنوان دو شهید عالیقدر انقلاب اسلامی را گرامی داشتند وفرمودند: این دو بزرگوار که دلسوز و مردمی و وجودشان به آرمانهای انقلابی آمیخته بود حقیقتا از عناصر برجسته و برگزیده ی نظام بودند. آنها که طعم سختی ها راچشیده و دوران مبارزه را با توفیق و سربلندی پشت سرگذاشته بودند وفاداری خود رابه اسلام و انقلاب تا پای جان نشان دادند.

حضرت آیت الله خامنه ای سپس به تشریح ارکان حرکت دولت در جهت اهداف اسلام، انقلاب و مردم پرداختند و فرمودند: حرکت وتلاش یک اصل است که خستگی و افسردگی در آن هیچ معنائی ندارد. راه خدا هر چه سختتر باشد انسانهای مؤمن علاقمندتر و پرانگیزه تر میشوند زیرا به اهمیت حرکت خودبیشتر پی میبرند. در این راه مشاهده ی خطر، دفاع را واجب تر میسازد و طی کنندگان آن شاداب تر و دارای انگیزه های بیشتری برای حرکت میشوند.

ایشان بر لزوم استمرار و عدم وقفه در حرکت و تلاش دولت تأکید کردند و افزودند: در راه خدا سختی ها، موانع، مشکلات و مسائل یأس آور قادر به از پای درآوردن انسانهای مؤمن نیستند ونمیتوانند از انگیزه های کار بکاهند. این مردم شایسته ی خدمتگزاری هستند و اگرمسئولان ما بتوانند خدمات خود را به اثبات برسانند افتخار بزرگی را بدست آورده اند.

رهبر انقلاب اسلامی از حرکت در جهت آرمانها و اصول اسلام و انقلاب به عنوان یک رکن اساسی در حرکت دولت یاد کردند و فرمودند: ما به قصد احیاء اسلام، دفاع ازمسلمانان، احیای ارزشهای اسلامی ، رفع ظلم از جامعه و استقرار عدل به جای آن و نیز کمک به مردمی که سایه عدل را بر سر خود ندیده بودند پا در این راه نهادیم و اکنون حرکت ما دقیقاً باید به سمت این اهداف اصیل تنظیم شود و تخطی از آن به هیچ وجه صورت نگیرد. مجموعه دستگاه حکومت قوه ی مجریه، قوه ی قضائیه و هر دستگاهی که به نحوی در کار اداره ی کشور دخالت دارد باید جهت گیری به سمت آرمانهای اسلامی را درعملکرد خود همواره مورد توجه قرار دهند.

مقام معظم رهبری ضرورت توجه و کمک به اقشار و طبقاتی که در نظام اجتماعی و تاریخ ایران مورد ظلم و ستم و بی عدالتی قرار گرفته اند را یادآور شدند و فرمودند: در طول تاریخ کشور ما حکومت و قانون دردست فامیلها، خوانین و کمپانی دارها و طبقات مرفه بوده است. اما اکنون ثروت، همت، مدیریت و امکانات مادی و معنوی کشور باید توسط دولت و بر طبق برنامه در جهت خدمت به قشرهای محروم و مظلوم بکار گرفته شود.

حضرت آیت الله خامنه ای تشکیل یک نظام اجتماعی و مردمی بر اساس دین خدا و مفاهیم و ارزشهای الهی را معجزه دوران معاصر دانستند و فرمودند: ملت های مسلمان مجذوب حرکت انقلاب اسلامی ایران هستند و این نه یک مبالغه بلکه واقعیت انکار ناپذیری است که وجود دارد و علی‌رغم تمامی تبلیغات استکبار جهانی ملتها همچنان نسبت به انقلاب اسلامی و جمهوری اسلامی خوش بین هستند و از آن تأثیر پذیرفته و به این حرکت امید قطعی دارند.

ایشان پایبندی بی قید وشرط ایران اسلامی به اصول ایمانی و اعتقادی خود در برخورد با قدرتهای جهانی، تنظیم سیاسی خارجی و اداره ی امور داخلی کشور را مورد تأکید قرار دادند و افزودند: رازسعادت جامعه ی ما گرد آمدن بر محور ایمان به خداست و ما باید هر لحظه آن را درزندگی و نظام اجتماعی خود قوی تر و برجسته تر کنیم و ملت را به سمت تربیت اسلامی بیشتر و عمیق تر سوق دهیم و دانشگاهها و مدارس ما نیز در جهت تربیت اسلامی نیروی جوان کشور و تبدیل آنان به افراد متخصص و عالم مسلمان وظایف خود را بدرستی انجام دهند.

رهبر معظم انقلاب اسلامی صدا و سیمای جمهوری اسلامی ایران را به تلاش درجهت مطرح ساختن ارزشهای اسلامی در جامعه به عنوان ارزشهای مطلق توصیه کردند وفرمودند: ما باید اثبات کنیم که عمل ما با شناختی که ملت های جهان از مردم و نظام ما دارند و آنها را سرباز و فدائی اسلام میدانند مطابقت میکند. مسئولان کشور ازحمایت ملت فداکار خود به عنوان یک سرمایه ی عظیم برخوردار است و این چیزی است که در هیچ نقطه ای از دنیا وجود ندارد.

مقام معظم رهبری آنگاه به بازگشت پیروزمندانه آزادگان به میهن اسلامی خود اشاره کردند و فرمودند: مراجعت آزادگان ما منظره جدیدی را در برابر دنیا پدید آورد. شور و شوق، ارادت و اخلاصی که مردم از خودنشان میدهند به خاطر صبر و مجاهدت آزادگان در راه خداست و روحیه ی شاداب رزمندگان آزاد شده ی ما بیانگر ایمان خلل ناپذیر آنان به عنوان یک سرمایه ی عظیم الهی است.

حضرت آیت الله خامنه ای به بیان اهمیت و ضرورت احیاء وجدان کاری در کارکنان دستگاههای مختلف کشور پرداختند و در پایان سخنانشان ضمن تمجید و تقدیر از حضورفداکارانه و مدبرانه ی آقای هاشمی رفسنجانی در صحنه های مختلف جنگ تحمیلی به عنوان قدردانی نشان فتح را به رئیس جمهوری اعطاء فرمودند.

بنا بر این گزارش پیش از بیانات رهبر انقلاب اسلامی حجت الاسلام والمسلمین هاشمی رفسنجانی طی سخنانی به فرا رسیدن هفته ی دولت اشاره کردند و ضمن گرامیداشت خاطره دو شهید عالیقدر انقلاب اسلامی دکتر باهنر و رجائی گفت‌:‌محاسبات دشمنان ما که بر اساس معیارهای مادی صورت میگرفت اشتباه بود و اکنون پیش بینی های رهبر بزرگوار و فقید اسلام حضرت امام خمینی رضوان الله تعالی علیه را تحقق یافته می بینیم و دلیل ان نیز شرایط امروز ماست.

رئیس جمهور هماهنگی موجود میان دستگاههای مختلف کشور و مسئولان اجرائی را مطلوب و رضایتبخش توصیف کرد و افزود: ما از نتایج کارمان راضی هستیم اما مایلیم که هر چه سریعتر در چارچوب برنامه به اهداف خود دست یابیم. در زمینه مسائل اقتصادی موفق به کاهش کسری بودجه که مایه ی اصل همه ی گرفتاریهاست شده ایم و وضع خزانه ی دولت بهتر از گذشته است.

آقای هاشمی رفسنجانی با اشاره به دراختیار داشتن ابتکار عمل در منطقه و جهان اظهار داشت: ما در هیچ جا انفعالی عمل نمی کنیم و اکنون از انقلاب و جمهوری اسلامی بعنوان یک محور سالم برای حفظ تعادل در منطقه نام برده میشود و دنیا اعتقاد پیدا کرده است که نمی توان انقلاب و جمهوری اسلامی ایران را نادیده گرفت.

رئیس جمهوری در پایان سخنانش همچنین از وضعیت فرهنگی، فعالیت تولیدی و مبارزه با قاچاق مواد مخدر گزارش کوتاهی را به استحضار مقام معظم رهبری رساند و برخورداری دولت از حمایتهای معظم له را موجب دلگرمی اعضای کابینه ی خود و مسئولان کشور دانست.

پايگاه اطلاع‌رسانی دفتر حفظ و نشر آثار حضرت آيت‌الله‌العظمی سيدعلی خامنه‌ای (مد‌ظله‌العالی) - مؤسسه پژوهشی فرهنگی انقلاب اسلامی