news/content
پیوندهای مرتبطبياناتبيانات
نسخه قابل چاپ
1369/05/23

دیدار رؤسای دانشگاه‌ها و مسئولان وزارت فرهنگ و آموزش عالی با رهبر انقلاب

حضرت آیت الله خامنه‌ای رهبر معظم انقلاب اسلامی صبح امروز در دیدار وزیر و مسئولان وزارت فرهنگ و آموزش عالی و رؤسای دانشگاههای سراسر کشور با ایشان لزوم حاکمیت هر چه بیشتر دین بر محیط دانشگاهها را مورد تأکید قرار دادند و ضرورت رشد علم وتحقیق و نیز توجه به رشد معرفت، بینش، خصلتها و فرهنگ انقلابی کشور را یاد آور شدند.

مقام معظم رهبری در این دیدار طی سخنان مبسوطی به اهمیت مسائل مربوط به دانشگاهها اشاره کردند و فرمودند: در کشوری که انقلاب آن تحول عظیمی را در جهان موجب شده است دانشگاهها باید بال پرواز دهنده و نیروی محرکه ی انقلاب و مردم آن کشور باشند و کسانی را تربیت نمایند که نظام جمهوری اسلامی بتواند از لحاظ علمی، مدیریت و گشایش موانع موجود بر سر راه این ملت، بر آنها تکیه کند.

حضرت آیت الله خامنه ای به بیان نقش بسیار عظیم علم در پیشرفت کشور و دستیابی به حقوق ملی پرداختند و فرمودند: ملتی که فاقد علم باشد در معادلات امروز جهانی محکوم به عقب ماندگی، ذلت و فرو دستی است. امروز استکبار سلطه گر همچون آمریکا با بهره جویی شیطانی از علم، علی‌رغم عدم برتری فکری، اخلاقی و انسانی بر دنیا تسلط یافته و برآن حکومت میکند.

رهبر انقلاب اسلامی از علم به عنوان عامل تأثیر گذار در سازندگی دنیا یاد کردند و با اشاره به نقش آن در تحرک و شخصیت یک نظام و نیز حصول به حقوق یک ملت فرمودند: رسالت انسان، رسالت فردی، خانوادگی و یا ملی نیست بلکه در محدوده ی زندگی انسانیت میتواند بر جهان و بشریت اثر بگذارد. در ایران اسلامی و انقلابی مجموعه ی دستگاه علم و دانش باید با روحیه و نگرش انقلابی به ایجاد تحول در علم بپردازد زیرا انجام کارهای بزرگ با برخورداری از علم امکان پذیر خواهد بود.

حضرت آیت الله خامنه ای در بخش دیگری از سخنانشان ضمن تأکید بر لزوم تبدیل دانشگاهها به محیطهای تدین و حاکمیت دین فرمودند: تدین به معنای اذعان و تسلیم در برابر خداوند و پایبندی همه جانبه به احکام اسلامی است. دانشگاهها باید همانند حوزه های علمیه فارغ التحصیلان متدین و آگاه به مبانی اسلامی تحویل جامعه دهد، چه آنکه علم زمانی معنا پیدا میکند و سود بخش میباشد که عالم به آن متدین واقعی و پروا پیشه باشد وجمهوری اسلامی طالب چنین عالمانی دین باور و پایبند به احکام شرعی است.

حضرت آیت الله خامنه ای رؤسای دانشگاهها را به تعصب آگاهانه ی دینی و اخلاقی و نیز ممانعت از خط بازیهای سیاسی در محیطهای علمی فرا خواندند و افزودند: دانشگاه وابسته ی به غرب و متکی به اراده و فرهنگ دیگران نمیتواند برای ما مفید و ضامن استقلال کشور باشد. آن استاد و مدرسی که در رابطه ی خود و دانشجو پایه های ایمان دینی و انقلابی دانشجویان را سست میکند برای استقلال ملت و پیشرفت کشور زیانبارخواهد بود.

مقام معظم رهبری در پایان سخنانشان از مسئولان و دست اندر کاران علم و دانش کشور به عنوان مأموران الهی که مسئولیت سنگین را عهده دار هستند نام بردند و شهامت و فداکاری آنان را مورد تحسین قرار دادند.

بر اساس همین گزارش پیش از بیانات رهبر انقلاب اسلامی دکتر معین وزیر فرهنگ و آموزش عالی گزارشی از چهارمین گردهمائی رؤسای دانشگاههای سراسر کشور و مسئولان وزارت فرهنگ و آموزش عالی را به استحضار حضرت آیت الله خامنه ای رساند و طی آن از مدیریت دانشگاهها که بر مبنای تعهد، تخصص و تدبیر انتخاب شده اند به عنوان محور تفاهم و وحدت بین اقشار مختلف دانشگاهی و حامی نهادهای اسلامی دانشگاهها نام برد و ارتقاء کیفیت آموزش در سطوح عالی را مورد تأکید قرار داد.

وی همچنین برای توسعه آموزش عالی به اولویت مناطق محروم اشاره کرد و در پایان سخنانش نقش محوری پژوهشهای علمی در دانشگاهها رایادآور شد.

پايگاه اطلاع‌رسانی دفتر حفظ و نشر آثار حضرت آيت‌الله‌العظمی سيدعلی خامنه‌ای (مد‌ظله‌العالی) - مؤسسه پژوهشی فرهنگی انقلاب اسلامی