news/content
پیوندهای مرتبط
نسخه قابل چاپ
1396/09/30

تجلیل رهبر انقلاب از دایرة‌المعارف «المعجم فی فقه لغة القرآن و سرّ بلاغته»

https://farsi.khamenei.ir/themes/fa_def/images/ver2/breadcrump.gif به مناسبت ایام سالگرد درگذشت آیت‌الله محمد واعظ زاده‌ی خراسانی و همچنین هم‌زمان با برگزاری همایش نکوداشت ایشان در مشهد، پایگاه اطلاع‌رسانی KHAMENEI.IR متن تقدیر و تجلیل رهبر انقلاب از دایرةالمعارف «المعجم فی فقه لغة القرآن و سرّ بلاغته» را که تحت اشراف آیت‌الله واعظ زاده خراسانی تهیه شده است، منتشر می‌کند.
متن تجلیل رهبر انقلاب درباره‌ی این اثر ارزشمند به شرح زیر است:

بسم الله الرحمن الرحیم
درباره‌ی کتاب
"المعجم فی فقه لغة القرآن و سِرّ بلاغته"
با اشراف: استاد محمد واعظ‌زاده خراسانی
«این کتاب، کتاب بسیار خوبی است. در مراجعاتی که داشته‌ام، آن را از همه‌ی آنچه در این موضوع دیده‌ام بهتر یافتم. این فقط یک کتاب لغت نیست؛ یک موسوعه و دائرةالمعارف قرآنی است. بلکه در آن اقوال و آراء بسیار -آن هم به تفصیل- نقل شده  و در آخر هر بحث هم، تحلیل‌هایی افزوده شده است. اسم معجم برای این کتاب، کوچک است.
این کتاب، کتاب با ارزش و مفیدی است که همانند آن را نداریم. حتی اهل سنت -مخصوصاً مصریها که کارهای زیادی در این زمینه دارند- مانند این را ندارند. چند دوره از آن را برای کتابخانه‌های مهم مثل کتابخانه الازهر بفرستید.»

https://farsi.khamenei.ir/ndata/news/38500/011.jpg


https://farsi.khamenei.ir/themes/fa_def/images/ver2/breadcrump.gif مختصری در معرفی «المعجم فی فقه لغة القرآن و سرّ بلاغته»
«المعجم فی فقه لغة القرآن و سرّ بلاغته» دایرةالمعارفی ۳۳ جلدی درباره‌ی لغات قرآن کریم و حاصل تلاش چندین ساله‌ی مرحوم آیت‌الله واعظ‌ زاده خراسانی و جمعی از همکاران ایشان می‌باشد که به زبان عربی نگاشته شده است.
تدوین کتاب‌هایی در زمینه‌ی توضیح لغات قرآن مجید، یکی از تلاش‌های مسلمانان در تاریخ اسلام است و سابقه‌ی آن به قرن اول هجری می‌رسد. می‌توان گفت جدیدترین و جامع‌ترین کتاب‌ها در زمینه‌ی شرح لغات قرآن کریم، کتاب «المعجم فی فقه لغة القرآن و سرّ بلاغته» است.
مؤلف در این کتاب، لغات قرآن را به ترتیب حروف الفبا چینش کرده و شرح هر لغت را در چهار بخش ارائه می‌دهد؛ ابتدا توضیحی کوتاه پیرامون ساختار لغت و تعداد کاربرد آن در سوره‌های مختلف قرآن گزارش می‌کند، سپس معنای واژه در منابع لغوی -به ترتیب تاریخ تألیف- ارزیابی می‌شود. بعد از آن، نظرات مفسران گوناگون -از صدر اسلام تا زمان معاصر- درباره‌ی آن واژه آورده می‌شود و سپس از وجه ادبی به تحلیل واژه و ریشه‌شناسی آن و تبیین معنای حقیقی و مجازی آن می‌پردازد و در بخش آخر که مهم‌ترین بخش است، کاربردهای قرآنی آن واژه بر اساس تدبر و تحلیل اطلاعات توسط نویسنده به خواننده ارائه می‌شود.
بدین‌سان پژوهنده‌ی قرآنی پس از اطلاعات لغوی، تفسیری و ادبی که به‌دست می‌آورد، اولاً از مراجعه به سایر کتاب‌های لغت بی‌نیاز می‌شود و ثانیاً با بهره‌وری از تحلیل مؤلفان در کتاب، می‌تواند معنایی دقیق از واژه کسب کند و در راه تدبر قرآنی از آن سود ببرد.
در واقع این کتاب فراتر از یک کتاب لغت و به‌نوعی مجموعه‌ای از معارف قرآنی است. لذا به همین سبب عنوان «الموسوعة القرآنیّة الکبرى» به پیشنهاد حضرت آیت‌الله خامنه‌ای به عنوان آن افزوده شده است. این کتاب در ۳۳ جلد توسط بنیاد پژوهش‌های اسلامی آستان قدس رضوی چاپ و منتشر شده است.


https://farsi.khamenei.ir/ndata/news/38500/012.jpg

لطفاً نظر خود را بنویسید:

کدامنیتی : *
اعدادي را که مي بینيد ، وارد کنید
*
پیامک‌های این دیدار
  • متن تجلیل رهبر انقلاب از دایرةالمعارف «المعجم فی فقه لغةالقرآن و سرّ بلاغته» تحت سرپرستی آیت‌الله واعظ زاده خراسانی، منتشر شد: این کتاب را از همه‌ی آنچه در این موضوع دیده‌ام بهتر یافتم. اسم معجم برای این کتاب، کوچک است. همانند آن را نداریم. حتی اهل‌سنت مانند این را ندارند. چند دوره از آن را برای کتابخانه‌های مهم مثل کتابخانه الازهر بفرستید.
آخرین‌ها
پايگاه اطلاع‌رسانی دفتر حفظ و نشر آثار حضرت آيت‌الله‌العظمی سيدعلی خامنه‌ای (مد‌ظله‌العالی) - مؤسسه پژوهشی فرهنگی انقلاب اسلامی