news/content
پیوندهای مرتبطبياناتبياناتفيلمفيلمصوتصوت
نسخه قابل چاپ
1368/10/06

دیدار اقشار مختلف مردم با رهبر انقلاب

حضرت آیةالله خامنه‌ای رهبر انقلاب اسلامی صبح امروز در دیدار اقشار مختلف امت حزب الله با ایشان طی بیانات مبسوطی ضمن تشریح علل از هم پاشیدگی و اضمحلال نظام های کمونیستی در اروپای شرقی، دولت امریکا را به خاطر تجاوز نظامی به کشور کوچک پاناما مورد حمله قرار دادند و با بیان خصوصیات استکبار و نظام سلطه حاکم بر جهان، سازش ناپذیری انقلاب اسلامی ایران در برابر زورگوئی های آمریکا را مورد تأکید قرار دادند.

بنا بر همین گزارش رهبر مستضعفین جهان در این دیدار با اشاره به ندامت و عذرخواهی قدرت های بلوک شرق از تجاوزات گذشته خود به کشورهای دیگر فرمودند: آیا سردمداران امروز آمریکا می توانند ادعا کنند که ملت آمریکا تا چند وقت دیگر به عذرخواهی از ملت های پاناما، گرانادا، ایران، فلسطین اشغالی و ده ها ملت دیگری که از آمریکا زخم برداشته اند مجبور نخواهد شد؟

رهبر معظم انقلاب اسلامی با تأکید بر این مطلب که ملت مسلمان و انقلابی ایران در مبارزه با استکبار جهانی به سرکردگی آمریکا راه درستی را انتخاب کرده است، افزودند: ما در مبارزه خود به پیروزی خواهیم رسید و سرانجام شاخ و دندان آمریکای متجاوز را در هم خواهیم شکست.

حضرت آیةالله خامنه ای به بیان ضرورت اتحاد، همدلی، همکاری و حسن ظن میان مردم و مسؤولین پرداختند و با اشاره به لزوم تلاش همه جانبه در صحنه های داخلی و خارجی برای بازسازی، رفع مشکلات مردم و نیز مقابله ی هوشمندانه با سیاست و تبلیغات زهرآگین دشمن، جنجال آفرینی و بهانه جوئی از مسؤولان دیپلماسی کشور را مورد نکوهش و سرزنش قرار دادند.

در این دیدار که با ابراز علاقه و احساسات پرشور دیدار کنندگان نسبت به مقام معظم رهبری و شعارهائی در تبعیت و پیروی از فرامین رهبر انقلاب اسلامی توأم بود حضرت آیةالله خامنه ای در تشریح روند تحولات در کشورهای اروپای شرقی به تلاش های گسترده ای که طی ده ها سال گذشته برای پی ریزی و حفظ نظام های کمونیستی بکار رفته بود اشاره کردند و افزودند: ما از اسلام عزیز و امام حکیم و بزرگوارمان آموخته ایم، هر نظامی که بر پایه ی اراده و خواست مردم پایه گذاری نشده باشد، ماندنی نیست و این مردم هستند که می توانند نظامی را علی رغم مخالفت قدرت های استکباری حفظ و یا سرنگون کنند و در کشورهای اروپای شرقی رژیم هائی که برخلاف فکر و اعتقادات دینی مردم و با استفاده از پول زور و دخالت قدرت های خارجی به وجود آمده بودند به خاطر بنیان سست و لرزان آنها یکی پس از دیگری فرو ریخته و از بین رفتند.

ایشان سرنوشت سران کشورهائی مانند رومانی را درس عبرتی برای مستبدین، دیکتاتورها و کسانی که با زور شمشیر و تازیانه بر ملت ها حکومت می کنند دانستند و فرمودند: کسانی که پنجه در پنجه ی دین و ایمان مردم می اندازند باید بدانند و عبرت بگیرند که سرانجام اعتقادات و ایمان دینی مردم سر برآورده و خود را بر آنها تحمیل خواهد کرد.

ولی امر مسلمین در بخش دیگری از بیانات مهم خود به تجاوز نظامی آمریکا به کشور کوچک پاناما اشاره کردند و در تبیین مفهوم استکبار فرمودند: معنای استکبار این است که یک دولت و حکومتی با تکیه بر قدرت خود در هر جائی که بخواهد راه را برای عمال زور باز ببیند و به هر ملتی که اراده کند ضربه بزند و با دخالت درامور دیگر کشورها زشت ترین اعمال نظیر تجاوز، دزدی و آدم کشی را مرتکب شود و چنین دولتی از نظر ما مستکبر است.

رهبر انقلاب اسلامی دولت هائی نظیر دولت انگلیس را به خاطر حمایت از تجاوز وحشیانه آمریکا به پاناما مورد حمله قرار دادند و با اشاره به حاکمیت نظام سلطه بر جهان فرمودند: رئیس جمهوری فعلی آمریکا علی رغم چهره ی ملایمی که در اول کار به خود گرفته بود و تظاهر به مخالفت با سیاست های ریگان می کرد نشان داد که طبیعت هر دو مستکبر یکی است و نمی تواند به گونه ای دیگر باشد و این هم برادر اوست. ریگان در آغاز ریاست جمهوری خود با حمله به گرانادا حکومت آن کشور را ساقط کرد و رئیس جمهوری فعلی آمریکا نیز امروز همان راه را می رود.

رهبر مسلمین جهان از نظام سلطه به عنوان یک بیماری خطرناکتر از وبا و طاعون برای مردم دنیا نام بردند و افزودند: نظام سلطه بزرگترین بلاهای جهان و خطرناکترین بیماری برای ملت هائی است که در کشور و خانه ی خود نیز بی اختیار هستند و حکومت ها نیز در مقابل چنین جنایت بزرگ و آفت عظیم بشری سکوت را در پیش گرفته اند.

حضرت آیةالله خامنه‌ای در ادامه بیاناتشان به ضربه شدیدی که آمریکا طی 11 سال گذشته از انقلاب اسلامی و ملت بزرگ ایران خورده است اشاره کردند و با تأکید بر شکست استکبار در مقابل انقلاب اسلامی و نظام مردمی جمهوری اسلامی ایران اظهار داشتند: ما با آمریکا به عنوان شیطان بزرگ حتی یک لحظه هم کنار نیامدیم و این راه درستی است که انتخاب کرده ایم. طبیعت دشمن ما بر زورگوئی، تجاوز و تعرض استوار است و ما با توکل بر خدا و تکیه بر استحکام و همبستگی ملت و انقلابمان در آینده نیز با آمریکا و زورگوئی های او کنار نخواهیم آمد.

رهبر انقلاب اسلامی سپس با یادآوری تجاوز شوروی و هم پیمانان او به کشور چکسلواکی در بیست سال قبل و عذرخواهی این کشورها از ملت چکسلواکی به خاطر تجاوزات گذشته خود خطاب به سردمداران آمریکا فرمودند: امروز کسانی که سیاست آمریکا را در چنگ خود دارند و با تکیه برقدرت خود همانند دزدهای سرگردنه عمل می کنند آیا مطمئن هستند که چند سال دیگر ملت آمریکا علیه نام و گور آنها لعنت نخواهد فرستاد؟ بدون تردید آنچه پیش خواهد رفت اراده ملت هاست و بینی قدرت ظالم و زورگو سرانجام به خاک مالیده خواهد شد. ولی امر مسلمین صف آرائی ملت ایران در برابر استکبار جهانی را موجب پیشگامی و پیشوائی ملت ایران برای دیگر ملل آزادیخواه جهان دانستند و فرمودند: ملت ها از انقلاب اسلامی ایران درس گرفته اند و آنچه را که امروز در دنیا شاهد آن هستیم همان چیزی است که در ایران تحقق یافت. حضور مردم با دست خالی در خیابان ها و مقابله ی ایمان با قدرت های حاکم نسخه انقلاب ایران است و چنین کاری در دنیا سابقه نداشته است.

رهبر مسلمین جهان با تأکید بر حفظ وحدت گفتند: ملت ما امروز باید به دو نکته توجه کند یکی وحدت کلمه است و دیگری تلاش برای ساختن کشور، که نباید این دو نکته را فراموش کنیم.

مقام معظم ولی فقیه افزودند: مبادا در گوشه و کنار کسانی یادشان برود که امروز دنیا در چه شرایطی قرار دارد و ملت ما کیست و کجاست و باز شروع کنند و همان حرف ها و حرکت های تفرقه آفرین را که در چند سال قبل معمول بود، دوباره به صحنه بیاورند.

رهبر انقلاب اسلامی افزودند: من شاهدم و می بینم که دستگاه های دولتی تلاش خوبی دارند و امروز ما در همه صحنه ها به تلاش احتیاج داریم و برای بازسازی کشور، برای رفع مشکلات مردم، برای زنده کردن ثروت خفته این ملت باید تلاش کنیم.

ولی امر مسلمین جهان با اشاره به تلاش های وزارت امور خارجه در مقابله ی هوشمندانه با سیاست ها و تبلیغات زهرآگین دشمن فرمودند: مقابله هوشمندانه با سیاست ها و تبلیغات زهرآگین دشمن کار بسیار حساس و ظریفی است و بحمدالله این کار را هم خوب انجام می دهند.

رهبر مستضعفین جهان، افرادی را که با بهانه جوئی ها و جنجال آفرینی های گوناگون مسؤولان دیپلماسی کشور را مورد تهاجم قرار می دهند نکوهش کردند و فرمودند: بعضی در گوشه و کنار به اندک بهانه ای جنجال راه می اندازند و ایراد گرفتن را شروع می کنند. آن کسی که در میدان عمل است باید تأیید شود تا بتواند درست عمل کند و اگر اشتباهی و یا نقصی هم هست را بر طرف کند.

رهبر انقلاب اسلامی فرمودند: بنده به تبعیت از امام بزرگوارمان به شدت با تضعیف دستگاه هائی که کارهای حساسی را بر دوش دارند، از جمله دستگاه امور خارجه و کسانی که در خط مقدم برخورد با سیاست های خارجی قرار دارند، مخالفم. این چه عادت زشتی است که بعضی افراد از نظر سیاسی یا مطبوعاتی نقاط مثبت را اصلاً نمی‌بینند وتا نقطه ی منفی ای مشاهده می کنند از هر طرف صدائی بلند می کنند.

ولی امر مسلمین افزودند: مگر می شود در دورانی که با همه سیاست های استکباری و متجاوز روبرو هستیم اجازه دهیم مسؤولان دیپلماسی کشور مورد تهاجم افراد بی مسؤولیت قرار بگیرند. مگر ما می گذاریم. جمهوری اسلامی ایران باید مقابله با سیاست های جهانی قدرت را با ظرافت و هوشیاری همراه کند.

برخی از مسؤولین ما در خط مقدم دیپلماسی تلاش می کنند و قوی و خوب هم تلاش می کنند. در بسیاری از میدان ها پیروز می شوند و فتح می کنند دریک جا هم طبیعتاً نقصی به مقتضای طبیعت بشر پیدا می شود.

چند نفر آدم بی مسؤولیت تا این نقص را دیدند صدا بلند کردند غافل از اینکه ما در حال جنگیم و سرباز خط مقدم نباید مورد تهاجم قرار گیرد. چرا بعضی افراد این حرف را نمی فهمند!؟

رهبرانقلاب اسلامی در پایان سخنان خود با تأکید بر وحدت خطاب به مردم گفتند: مردم باید دستگاه ها را کمک کنند امروز پرچم اسلام دست شماست. ملت و دولت باید این پرچم را حفظ کنند و هیچ گاه با تنازع و کشمکش این پرچم حفظ نخواهد شد.

بنا بر همین گزارش در این دیدار حجةالاسلام والمسلمین محسن قرائتی نماینده ولی فقیه و سرپرست نهضت سواد آموزی طی سخنان کوتاهی به معرفی دیدارکنندگان پرداخت و با اشاره به تلاش های به ‌علم آمده در جهت با سواد کردن افراد بی سواد کشورمان اظهار امیدواری کرد که این تلاش ها هر چه بهتر و موفق تر به نتیجه برسد.

در این دیدار امام جمعه، روحانیون، مسؤولان، جانبازان، فرهنگیان، جهادگران و نیز گروهی از طبقات مختلف مردم شهرهای دامغان، رفسنجان، بندر گز، شهریار و زاهدان، همچنین مدیران عامل، مسؤولین، مهندسین، خلبانان و کادر پروازی و کارکنان هواپیمائی جمهوری اسلامی (هما)، هواپیمائی کشوری، سازمان هلیکوپترسازی، هواپیمائی آسمان و سازمان هواشناسی به همراه وزیر راه و ترابری، مسؤولین و پرسنل سازمان حفاظت اطلاعات ارتش جمهوری اسلامی ایران از سراسر کشور، نماینده ولی فقیه، سرپرست، مسؤولین، مربیان و سواد آموزان نهضت سواد آموزی از نقاط مختلف کشور حضور داشتند.

پايگاه اطلاع‌رسانی دفتر حفظ و نشر آثار حضرت آيت‌الله‌العظمی سيدعلی خامنه‌ای (مد‌ظله‌العالی) - مؤسسه پژوهشی فرهنگی انقلاب اسلامی