news/content
پیوندهای مرتبطعکسعکس
نسخه قابل چاپ
1387/06/07

دیدار اعضای مجلس خبرگان با رهبر انقلاب

حضرت آیت‌الله خامنه‌ای امروز در دیدار رئیس و نمایندگان مجلس خبرگان، این مجلس را دارای جایگاه بسیار بااهمیت و مایه‌ی اطمینان مردم و نظام اسلامی دانستند و با یادآوری مبانی و اصول انقلاب اسلامی به عنوان شاخص‌های اصلی حرکت در مسیر صحیح، تأکید کردند: یکی از وظایف مهم مجلس خبرگان، حفظ و تقویت مبانی، شعارهای بنیادین و جهت‌گیری‌های اصلی نظام است.
ایشان شأن و جایگاه دینی و علمی نمایندگان خبرگان و معیارهای عضویت افراد در این مجلس را از جمله دلایل اهمیت بالای مجلس خبرگان برشمردند و افزودند: وظایف این مجلس نیز که عبارت از تعیین رهبر و رصدِ دائمیِ شرایط رهبری است، یکی دیگر از دلایل جایگاه رفیع این مجلس است و بر همین اساس مجلس خبرگان یک مجلس بُن‌بست‌شکن در نظام اسلامی است.
رهبر انقلاب اسلامی با اشاره به شکل قانونی و رسمی نظام اسلامی در چهارچوب قانون اساسی افزودند: این شکل قانونی شامل بخش‌های مختلف رسمی و قانونی نظام است و حداقلِ شرطِ حفظِ نظام اسلامی، حفظ این شکل قانونی است، اما این مسأله شرطِ لازم، ولی غیر کافی است.
حضرت آیت‌الله خامنه‌ای شرطِ کافی حفظِ نظام اسلامی را حفظ و تقویت محتوا و اصول اساسی نظام اسلامی برشمردند و خاطرنشان کردند: اگر به محتوا و اصول توجه نشود، ممکن است در زیر پوستِ شکلِ رسمی نظام، تغییرات تدریجی و بی‌سر و صدایی اتفاق بیفتد و نظام اسلامی را به سمتِ انحراف بکشاند که در برخی مواقع، خواص هم متوجه این انحراف تدریجی نمی‌شوند.
ایشان شکلِ رسمی نظام اسلامی را بخش سخت‌افزاری نظام دانستند و افزودند: بخش‌های نرم‌افزاری نظام اسلامی که در واقع همان جهت‌گیری‌های فکری، شاخص‌های اصلی و شعارهای بنیادین انقلاب است، مهم‌ترین مسأله برای حفظ نظام است.
رهبر انقلاب اسلامی در تبیین شاخص‌های اصلی انقلاب اسلامی تأکید کردند: عدالت‌خواهی، استقلال و آزادی به معنای حقیقی کلمه، استکبارستیزی و منفعل‌نشدن در مقابل دشمن، مردم‌گرایی، مستضعف‌نوازی و گرایش به طبقات محروم و پرهیز از اسراف و زندگی اشرافی‌گری جزو مبانی انقلاب اسلامی هستند که به‌هیچ‌وجه نباید تغییر کنند.
حضرت آیت‌الله خامنه‌ای اعتبار و اصالت این مبانی را به دلیل برگرفته‌شدن آن‌ها از متن قرآن و منطق اسلام دانستند و افزودند: دشمنان نظام اسلامی در طول ۳۰ سال گذشته همواره تلاش کرده‌اند تا مبانی انقلاب اسلامی را زیر سؤال ببرند و علت برخی مشکلات کشور را تأکید بر این اصول بدانند.
ایشان با اشاره به تبلیغات مستمر رسانه‌های بیگانه بر ضدِ دولت خاطرنشان کردند: این سیاست تبلیغی بیگانگان از ابتدای انقلاب اسلامی در مورد همه‌ی دولت‌ها وجود داشته و در هر دولتی که احساس می‌کردند بخشی از فعالیت‌های آن منطبق با این اصول و مُغایر با خواسته‌های استکبار است، اقدام آن دولت را مورد حمله قرار می‌دادند و از طرف دیگر، اگر یکی از کارهای دولت همسو با خواست استکبار بود، از آن تجلیل می‌کردند.
رهبر انقلاب اسلامی با اشاره به اصل استکبارستیزی و کوتاه‌نیامدن در مقابل دشمن افزودند: در مقابلِ دشمن مستکبر نباید کوتاه آمد، بلکه باید نظام اسلامی به حدی از اقتدار، استحکام و مصونیت برسد که دشمنان احساس کنند کاری از دست آن‌ها برنمی‌آید.
حضرت آیت‌الله خامنه‌ای با تأکید بر این‌که به‌هیچ‌وجه نباید اصول و گذشته‌ی انقلاب اسلامی را تخطئه کرد، خاطرنشان کردند: برخی تلاش دارند تا دهه‌ی اول انقلاب و مواضع امام خمینی رضوان‌الله‌علیه را تخطئه کنند. در حالی که مواضع امام رحمة‌الله‌علیه و جهت‌گیری نظام در دهه‌ی اول کاملاً درست بود و جهت‌گیری کنونی نظام اسلامی نیز همان جهت‌گیری‌های دهه‌ی اول انقلاب اسلامی است.
رهبر انقلاب اسلامی افزودند: نباید بگذاریم در هیچ نسلی، انحراف از مبانی انقلاب اسلامی به وجود آید و تنها راه آن هم برجسته‌کردن شاخص‌های اصلی نظام است.
حضرت آیت‌الله خامنه‌ای خاطرنشان کردند: باید به دستورات و احکام اسلام و مبانی انقلاب اسلامی به طور حقیقی اعتقاد داشت و ادبیات و گفتار خود را به گونه‌ای تنظیم کرد که حاکی از اعتقاد واقعی به این مسأله باشد، چرا که حل مشکلات، در گروِ عمل به دستورات اسلام است.
ایشان افزودند: در این راه نباید نگران برخی القائات بود که تلاش دارند بگویند کشور در این مسیر منزوی خواهد شد، زیرا منزوی‌شدن و یا نشدن، ارتباط نزدیک با اقتدار کشور دارد.
رهبر انقلاب اسلامی با اشاره به حرکت جدی علمی که در سال‌های اخیر در کشور آغاز شده است، خاطرنشان کردند: امروز هیچ کار فنی پیچیده‌ای نیست که جوانان کشور از عهده‌ی آن برنیایند و این توانایی علمی یکی از عوامل اصلی اقتدار کشور است.
حضرت آیت‌الله خامنه‌ای اعتقاد عمیق مردم به اسلام و اتحاد میان طبقات مختلف جامعه را از جمله زمینه‌هایی دانستند که موجب مصونیت کشور می‌شود و در همین خصوص افزودند: باید این عوامل و زمینه‌ها بیش‌از‌پیش ایجاد و تقویت شوند و یکی از مهم‌ترین آن‌ها حفظ وحدت میان مسئولان، مسئولان و مردم و همچنین آحاد مردم است.
ایشان همچنین مسأله‌ی اجتهاد و استفاده از آن در چهارچوب تعریف صحیح را مهم دانستند و خاطرنشان کردند: اجتهاد به معنای به‌کارگیری فکر و اندیشه در چهارچوب اصول، برای انعطاف در شرایط گوناگون است و نباید آن را با انفعال در برابر دشمن اشتباه گرفت.
رهبر انقلاب اسلامی سیاست‌های کلی اصل ۴۴ را نمونه‌ای از اجتهاد برشمردند و افزودند: سیاست‌های اصل ۴۴ یک اجتهاد صحیح شرعی بود که قانون هم اجازه‌ی آن را داده است و ان‌شاء‌الله به بهترین وجه و بدون افراط و تفریط اجرا شود.
حضرت آیت‌الله خامنه‌ای همچنین در خصوص طرح تحول اقتصادی دولت افزودند: در مورد این طرح دیدگاه‌های مختلفی وجود دارد، اما باید مراقب بود اظهارنظرها موجب ابهام آفرینی و اضطراب آفرینی در جامعه نشود.
ایشان با تأکید بر لزوم حرکت مجموعه‌ی کشور در جهت واحد خاطرنشان کردند: در این مسیر اگر در میان جریان‌های سیاسی، یکی از جریان‌ها به اصول و مبانی انقلاب اسلامی نزدیک‌تر بود، باید آن جریان را تقویت و حمایت کرد.
رهبر انقلاب اسلامی با اشاره به برخی کج‌فهمی‌ها و بدفهمی‌ها از دین، برخی مسائل فرقه‌گرایی و ادعاهای دروغین را در چهارچوب سیاست دشمنان برای اختلاف در جامعه ارزیابی و تأکید کردند: این ایجاد اختلاف همانند ایجاد اختلاف میان شیعه و سنّی، ریشه‌ی استکباری دارد و راه مقابله با آن هم ایجاد جنجال نیست، زیرا جنجال‌آفرینی به هدف دشمنان کمک می‌کند.
حضرت آیت‌الله خامنه‌ای با تأکید بر لزوم اتخاذ روش‌های مدبرانه برای مقابله با فرقه‌سازی‌ها و ادعاهای دروغین افزودند: در مقابل چنین جریان‌هایی ضمن آن‌که باید کار منطقی، عقلی و فکری مستقل انجام شود، دستگاه‌های مسئول نیز باید مراقب باشند.
حضرت آیت‌الله خامنه‌ای در پایان با تأکید بر این‌که امروز شعارها و اصول انقلاب اسلامی در سطوح مختلف جامعه مطرح است و باید قدر آن را دانست، افزودند: در چنین شرایطی انسان الطاف و عنایات الهی را مشاهده می‌کند و همان‌گونه که امام خمینی رحمة‌الله‌علیه در برهه‌ای از انقلاب فرمودند دست قدرت الهی پشت سر انقلاب اسلامی احساس می‌شود.
 
در این دیدار، آیت‌الله هاشمی رفسنجانی -رئیس مجلس خبرگان- با اشاره به دستور کار نشست اخیر خبرگان گفت: در این نشست، رئیس‌جمهور محترم گزارشی از طرح تحول اقتصادی بیان کرد و سئوالات و ابهامات نمایندگان نیز مطرح شد. وی افزود: اصل انجام چنین طرحی مورد توافق همه است و امیدواریم با اجرای خوب آن، مشکلات اقتصادی کشور حل شود. رئیس مجلس خبرگان همچنین با اشاره به گزارش دبیر شورای عالی امنیت ملی در نشست خبرگان تأکید کرد: نمایندگان از گزارش دبیر شورای عالی امنیت ملی در مورد موضوع هسته‌ای راضی بودند و آن را امیدوارکننده می‌دانستند.
آیت‌الله یزدی -نایب‌رئیس مجلس خبرگان- نیز گزارشی از مباحث مطرح‌شده در نشست اخیر خبرگان و محورهای اصلی آن‌ بیان کرد.

پايگاه اطلاع‌رسانی دفتر حفظ و نشر آثار حضرت آيت‌الله‌العظمی سيدعلی خامنه‌ای (مد‌ظله‌العالی) - مؤسسه پژوهشی فرهنگی انقلاب اسلامی