news/content
پیوندهای مرتبطبياناتبيانات
نسخه قابل چاپ
1368/10/05

دیدار جمعی از روحانیون و ائمه جمعه و اساتید حوزه‌های علمیه اهل سنت با رهبر انقلاب

حضرت آیةالله خامنه‌ای رهبر مسلمین جهان صبح امروز در دیدار گروهی از روحانیون، ائمه جمعه و اساتید حوزه های علمیه اهل سنت استان های سیستان و بلوچستان، خراسان و مازندران با ایشان، از وحدت بین مسلمانان پیرو مذاهب مختلف اسلامی به عنوان یک مسأله حیاتی برای دنیای اسلام و حائز اهمیت برای جمهوری اسلامی ایران نام بردند و بر لزوم افشای وهابیت به عنوان عامل استکبار و کفر جهانی در ایجاد اختلاف بین مسلمانان و نیز ضرورت تبیین و تشریح بیش از پیش اسلام ناب محمدی(ص) برای مردم تأکید کردند.

بنا بر همین گزارش در این دیدار حضرت آیةالله خامنه‌ای به روند حرکت جهان به سمت تشکیل واحدهای به هم پیوسته برای تأمین نیازهای خود اشاره کردند و با بیان تمرکز تلاش های استکبار در جهت تضعیف ملت ها به ویژه ملتهای مسلمان فرمودند: پس ازپیروزی انقلاب اسلامی در ایران تلاش استعمار و سیاست های جهانی برای ایجاد اختلاف بین جامعه ی مسلمین شدت یافته است زیرا آنها از حیات مجدد اسلام هراس دارند. قدرت و معنویت اسلام به گونه ای است که اگر با عمل به شرایط آن، اسلام واقعی پیاده شود، حکومت ها و قدرت های استکباری را می لرزاند.

رهبر انقلاب اسلامی، حیات اسلام در ایران و بازگشت مجدد مسلمانان به مبانی و احکام اسلامی را موجب ترس و نگرانی قدرت های مستکبر جهان دانستند و فرمودند: منزوی و جدا کردن انقلاب اسلامی ایران از بقیه مسلمانان غیر شیعه جهان و ایجاد اختلاف بین شیعه و سنی یکی از راه های مبارزه ی دشمنان وحشت زده ی اسلام با این پدیده است. آنها به این ترتیب تلاش می کنند تا مسلمانان را از سر دادن شعار به نام اسلام ناب محمدی و یا جمهوری اسلامی بازداشته و یا منحرف کنند. لذا دوستان اسلام باید هوشیار و آگاه باشند، زیرا از دشمن نباید انتظار دوستی داشت.

ولی امر مسلمین مسؤولیت سنگین علمای اهل تسنن در تقویت هر چه بیشتر اسلام و نیز حفظ وحدت میان مسلمانان را خاطر نشان ساختند و فرمودند: اراده ی ملت مسلمان ایران بر بازگشت به شؤون صدر اسلام و توجه به عدالت و قاطعیت در راه دین خدا قرار گرفته است. لذا زندگی در این کشور که می تواند قاعده و نمونه ای برای تجدید حیات اسلام باشد دارای مسؤولیت های بسیاری است و اهمیت دادن به تقویت، تبیین و تشریح بیش از پیش مبانی اسلام و تأکید روز افزون بر وحدت مسلمانان ازجمله ی این مسؤولیت هاست.

حضرت آیةالله خامنه‌ای از کسانی که برای جدا کردن دین از سیاست تلاش می کنند به عنوان دشمنان دین و غارتگران میدان سیاست نام بردند و با تأکید بر لزوم توجه دادن مردم به اصول اسلام، اعتقادات، حکومت، جهاد، تعلیم و تربیت و فرهنگ اسلامی و نیز رشد استعدادها در مسلمین فرمودند: برادران اهل تسنن و تشیع باید گذشته را فراموش کرده و با یکدیگر وحدت کلمه، رفاقت و برادری داشته باشند و در این راستا باید "دارالتقریب بین المذاهب" بر مبنای هماهنگی، همکاری و همفکری بین علمای شیعه و سنی در ایران تأسیس و پایه گذاری شود.

رهبر مسلمین جهان در بخش دیگری از رهنمودهایشان، ضرورت توجه به حرکات تفرقه افکنانه و وحدت شکن وهابیت را مورد تأکید قرار دادند و خطاب به علمای اهل سنت فرمودند: استکبار جهانی از طریق به وجود آوردن وهابیت سعی کرده است در داخل جامعه ی اسلامی، مرکز امنی را برای خود ایجاد کند و شما باید به طور صریح و آشکار مردم را نسبت به نقش وهابیون در ضربه زدن به وحدت اسلامی آگاه کنید. سردمداران وهابیت در بقاع اسلام از تصریح بر وابستگی، رفاقت و طرفداری خود با دشمنان اسلام یعنی آمریکا ابائی ندارند و به دوستی خود با دشمنان دین خدا مباهات می کنند. دوستی وهابیون با دشمنان خدا به معنای همپیمانی، وابستگی و حراست از منافع شیاطین است.

رهبر انقلاب اسلامی در پایان بیاناتشان بر لزوم برخورد قاطعانه با وهابیون به عنوان خائنین به اسلام و مسلمین تأکید کردند و ضرورت آگاه ساختن مردم نسبت به توطئه های شیطانی دشمنان خدا را یاد آور شدند.

در این دیدار پیش از سخنان مقام معظم رهبری آقای مولوی اسحاق مدنی مشاور رئیس جمهور در امور اهل سنت طی سخنان کوتاهی به معرفی دیدار کنندگان پرداخت و ضمن گرامی داشت یاد رهبر فقید مسلمین جهان حضرت امام خمینی قدس سره گفت: روحانیون و علماء اهل تسنن با رهبر مسلمانان جهان تجدید بیعت کرده و اطاعت از فرامین معظم له در جهت تقویت نظام مقدس اسلامی را بر خود فرض دانسته و برای کمک به تأسیس دارالتقریب بین المذاهب در ایران اسلامی اعلام آمادگی می کنند.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری جمهوری اسلامی در پایان این دیدار یکی از علمای اهل تسنن ضمن محکوم کردن وهابیگری، شناسائی و مجازات عناصری که از طریق ایجاد اختلاف در ایران اسلامی در جهت اهداف وهابیت تلاش می کنند را خواستار شد.

پايگاه اطلاع‌رسانی دفتر حفظ و نشر آثار حضرت آيت‌الله‌العظمی سيدعلی خامنه‌ای (مد‌ظله‌العالی) - مؤسسه پژوهشی فرهنگی انقلاب اسلامی