news/content
نسخه قابل چاپ
1394/10/06

«مسیحیان ایران از انقلاب و جنگ سربلند بیرون آمدند»

روایت دیدار رهبر انقلاب اسلامی با خانواده‌ی شهیدِ آشوری «روبرت لازار»
محمد تقی خرسندی
«حاج خانم! من یه معذرت‌خواهی به شما بدهکارم. کسی که قراره چند دقیقه دیگه تشریف بیارند منزل شما، آقای خامنه‌ای هستند...» جمله تمام نشده که اشک مادر جاری می‌شود. برادرها اما هنوز فرصت می‌خواهند که باور کنند؛ فرصتی در حد چند ثانیه. بغض آلفرد و آلبرت هم با اولین کلماتی که از دهانشان خارج می‌شود، می‌شکند...

تعجب‌شان تعجبی ندارد؛ تعجب‌شان به اندازه‌ی تعجب خود ماست، وقتی وارد شدیم و دیدیم روی دیوار منزل یک مسیحی، فقط دو قاب عکس هست، یکی قاب عکس شهید روبرت لازار و دیگری قاب عکس امام و رهبری؛ دو قاب عکس رنگ و رو رفته‌ی قدیمی.

ساعت ۶:۳۰ شب است و فقط مادر و دو برادر شهید در منزل هستند. عروس‌ها و نوه‌ها رفته‌اند به کلیسا برای مراسم شب تولد عیسی مسیح علیه‌السلام. مادر که تا چند دقیقه پیش مدام اصرار می‌کرد ما از میوه و شیرینی و آجیل شب عیدشان بخوریم، حالا اصرارش بیشتر شده. خیالش را با یک جمله راحت می‌کنیم: «شما صبر کنید آقا بیایند و بروند. کل میز را برایتان خالی می‌کنیم.» لبخندی می‌آید روی لب‌هایش و می‌رود می‌نشیند روی مبل، کنار کاج کوچک مصنوعی. خانه خیلی کوچک است و مادر نگران اینکه بالاترین مقام مملکت قرار است وارد چنین منزل کوچکی شود. مسئولان برنامه اما سعی می‌کنند دلداری‌اش دهند که چیز مهمی نیست؛ اجازه گرفته‌اند و دارند مبل‌ها و میز ناهارخوری را جابه‌جا می‌کنند تا چند متر فضا باز شود. برادرهای شهید هم کنار مادر می‌نشینند.
https://farsi.khamenei.ir/ndata/news/31736/C/13941006_0131736.jpg
آلفرد سر صحبت را باز می‌کند: «سال ۷۵ بود. داشتم از کاشان می‌اومدم تهران که تصادف کردم. مدارکم رو بردن قم. رفتم قم، گفتن افسر مربوطه رفته جمکران. ماه رمضان بود. دو راه داشتم. یا ول کنم بیام تهران و چند روز بعد دوباره برگردم یا برم جمکران. با خودم گفتم این همه مدت تو این مسیر رفت‌وآمد کردم، تا حالا جمکران نرفتم. برم اونجا. شب چهارشنبه بود و ماه رمضان. جمکران غلغله بود. گفتم یا صاحب‌الزمان! خبر برادرم رو برام بیار؛ زنده یا شهید. من که صاحب‌الزمان رو نمی‌شناختم. اما دیدم همه‌ی مردم دارند دعا می‌کنند، به دلم افتاد برای برادر مفقودالاثرم دعا کنم. همون موقع بود که یه نفر اومد یه کاسه آش تعارف کرد. یه نفر هم یه تیکه نون بهم داد. خلاصه، کارم با افسر تموم شد و اومدم تهران. چهارشنبه تهران بودم. پنجشنبه بود که از معراج خبر آوردند برادرم برگشته و فردا با ۱۰۰۰ شهید تشییع میشه. فرداش روز قدس بود. مادرم از هیچی خبر نداشت. به دلش الهام شده بود. رفته بود نماز جمعه برای تشییع. غوغایی بود اون روز. هیچ تشییعی این‌جوری نشده بود. کلی از هم‌محلی‌های مسلمون اومده بودن تشییع جنازه‌ی برادرم. تو همین کلیسای مارگیوگیز جمع شده بودند و سینه می‌زدند و می‌گفتند: حضرت عیسی مسیح، صاحب عزاست امروز...»

یکی از مسئولان جلو می‌آید و می‌گوید: «حاج‌خانم! یادتونه سال ۸۶ گفته بودید می‌خوام رهبر رو ببینم؟ حالا آقا میان منزلتون...» مادر که انگار اصلا حواسش به حرف‌های پسرش نیست، از لقب «حاج خانم» هم که مدام تکرار می‌شود تعجب نمی‌کند. توی حال و هوای خودش است. می‌گوید: «به همه گفتم کاش می‌شد آقا بیان دیدن ما. یا ما بریم دیدن ایشون.» آلفرد می‌رود و یک روزنامه‌‌ی قدیمی را می‌آورد. «همشهری محله، منطقه‌ی یازده، ۱۲دی۸۶» یک نیم‌صفحه با مادر شهید مصاحبه شده و در یک کادر هم نوشته: «مادر طی دیدارهای مکرری که با مسئولان بنیاد شهید داشته، از آنها خواسته تا امکان ملاقات با رهبر را فراهم کنند، ولی بی‌جواب مانده‌است. دلش می‌خواهد رهبر را ببیند و انتظارش این است که این امر محقق شود.»

ساعت از ۷ گذشته. مادر رشته‌ی صحبت را دست می‌گیرد: «وقتی راهیان نور رفتم، محل شهادت پسرم نرفتم. خیلی دور بود. چه فرقی داره، همه‌ی شهیدان بچه‌های من هستن. پسرم رو تو آرامستان اقلیت‌های دینی تو جاده‌ی ساوه دفن کردیم. مرتب سر می‌زنم بهش. دو روز پیش هم اونجا بودیم. عید پاک هم می‌ریم. تو دهه‌ی فجر هم یه روز برای غبارروبی می‌ریم...»
https://farsi.khamenei.ir/ndata/news/31736/C/13941006_0231736.jpg
توی همین صحبت‌هاست که رهبر انقلاب می‌رسند. مادر به استقبال می‌رود. پسرها جلو می‌روند و عرض ادب می‌کنند. مادر می‌گوید: «درود بر شما. درود بر همه‌ی ملت ایران.» رهبر می‌گویند: «خدا شما را حفظ کند» و مادر جواب می‌دهد: «در سایه‌ی شما.» و آقا دعا می‌کنند: «خدا فرزندتان را با اولیایش محشور کند.» همه می‌نشینند و مادر می‌گوید: «کلبه‌ی کوچکم پر شد. خیلی خوشحال شدم شما تشریف آوردید...» بغض نمی‌گذارد حرفش را ادامه دهد. لحظه‌ای مکث می‌کند و ادامه می‌دهد: «به همه می‌گفتم. رهبر مال من هم هست. مگه فقط برای مسلمون‌هاست؟ برای همه است.»

رهبر انقلاب عذرخواهی می‌کنند از اینکه دیر آمده‌اند و ابراز خوشحالی از این که در شب عید آشوری‌ها این دیدار انجام شده. طبق معمول از شهید می‌پرسند. آلفرد جواب می‌دهد: «چند روز مونده بود سربازیش تموم شه. اما قبول نکرده بود برگرده. بعد از قطعنامه شهید شد. اول گفتند اسیر شده. بعدها که رفتیم خونه‌ی هم‌رزمش، می‌گفت تا لحظه‌ی آخر پشت تیربار بود. هرچی گفتم بریم عقب، نیومد. تا این که یه خمپاره خورد به سنگرمون و زخمی شد. اسیرمون کردند. گفتند بقیه کجان، گفتیم کسی نمونده. با قنداق تفنگ زدند توی سرم و بیهوش شدم. در بعقوبه به هوش اومدم. پرسیدم کسی هم با من آوردین، گفتن نه.» و این، قصه‌ی آغاز ۸ سال بی‌خبری مادر از جوان ۲۲ ساله‌اش بود.

آقا می‌گویند اینها مایه‌ی افتخار است. نه فقط برای خانواده‌ی شهید، بلکه برای کل کشور. اشاره می‌کنند به امنیت کشور که ناشی از همین مجاهدت‌هاست. بعد در حالی که به مادر اشاره می‌کنند می‌گویند: اینها را همه می‌دانند اما نکته‌ی مهم این است که: «پشت این مجاهدت، مجاهدت  این خانم است. این روحیه خیلی باارزش است. یک‌وقت یک‌نفر انقدر بی‌تابی می‌کند که مانع بقیه می‌شود که کار او را دنبال کنند. اما رضایت مادر و پدر و بعد هم صبر او این فضا را ایجاد می‌کند. هرجا می‌روم، غالباً مادرها روحیه‌شان بهتر از پدرهاست. ما مردها نمی‌توانیم احساسات مادران را درک کنیم. مردها هم فرزندشان را دوست دارند اما مادر فرق می‌کند.» آلفرد حرف‌های رهبر را تأیید می‌کند: «من رفتم معراج، جنازه رو که دیدم، شناختم. آخه برادرم خیلی درشت بود. از استخوناش شناختم. اما گفتند باید مادرش بیاد تأیید کنه.» مادر از خاطراتش بیرون می‌آید: «پسرم قهرمان بود.»
رهبر انقلاب دوباره رشته‌ی سخن را دست می‌گیرند: «اقلیت مسیحی، هم ارامنه و هم آشوری، سربلند بیرون آمد در انقلاب و جنگ. به‌عنوان یک ایرانی وفادار عاقل بصیر شجاع.» مادر که کم‌کم از بهت اول جلسه درآمده می‌گوید: «در کرمانشاه، کنفرانس خبری گذاشتند. گفتم من بلد نیستم خوب فارسی حرف بزنم. گفتند اشکال ندارد. از همه هم بهتر حرف زدم. گفتم مسلمان و مسیحی باید دست در دست هم بدهیم و ایران را بسازیم. گفتم اسلحه بدهید بروم بجنگم.» آقا نگاهی می‌اندازند و می‌گویند: «اگر می‌دادند، می‌رفت‌ ها! روحیه‌شون قوی است...» صدای خنده، یخ جلسه را آب می‌کند. مادر ادامه می‌دهد: «از خدا می‌خواستم روزی ببینم صدام رو...» آنقدر مهربان است که حتی دلش نمی‌آید فعل جمله را بگوید. لحظه‌ای مکث می‌کند و با بغض می‌گوید: «دیدم. راحت شدم.» نمی‌گذارد اشکش بریزد. ادامه می‌دهد: «چون ما اهل جنگ نبودیم که. آمدند این کارها رو کردند...» رهبر حرف‌های مادر را تأیید می‌کنند: «اینهای دیگر هم همین‌جوری می‌شوند. حاضر نیستند استقلال ما را تحمل کنند.»

مادر به زبان آشوری چیزی به پسر می‌گوید و آلفرد با شک و تردید از رهبر می‌پرسد: «کیک خانگی می‌خورید؟» آقا که موافقت می‌کنند، گل از گل مادر می‌شکفد. معلوم است دستپخت خودش است. با خوشحالی به رهبر می‌گوید: «من می‌گویم یک کار بدهید به من که بروم برای مملکت خدمت کنم.» آقا با روی باز می‌گویند: «همین حرف شما، کار بزرگی است. یکی از کارهای انبیا «تبیین» بود. خیلی از مردم، راه را کج می‌روند، چون نمی‌دانند. اگر بیان وجود داشت، راه روشن می‌شود. همین خصوصیت این خانم و گفتن این حرف‌ها کار بزرگی است. خانم‌ها در جنگ کارهای بزرگی کردند. جبهه رفتند، پرستاری کردند، اما بیان از همه مهم‌تر است. همین حرف زدن شما، چه در کلیسا و چه بیرون، و ابراز این روحیه کار خیلی مهمی است. ان‌شاءالله خدا به شما طول عمر بدهد و همین روحیه را حفظ کنید.»
رهبر تکه کیکی می‌خورند و به اطرافیان می‌گویند: «خیلی کیک خوشمزه‌ای است، شماها نمی‌خورید؟» مادر و دو فرزند با هم می‌گویند «نوش جان» سینی کیک می‌رود بین همراهان و دیگر برنمی‌گردد. مادر می‌گوید: «میوه هم باید بخورید. آجیل هم باید بخورید.» بعد، خجالت‌زده می‌گوید: «خانه‌ام کوچک است...» آقا نمی‌گذارند شرمندگی‌اش ادامه پیدا کند: «دل باید بزرگ باشد. وقتی انسان هدف داشته باشد، هرجا باشد خوب است. هرکجا تو با منی من خوش‌دلم / ار بود در کنج چاهی منزلم.»

روزنامه‌ی مصاحبه‌ی مادر را به رهبر می‌دهند. نگاهی می‌اندازند و می‌گویند برای چه تاریخی است؟ سال ۸۶ را که می‌شنوند، با حسرت می‌گویند: «چرا آنقدر قدیمی؟ کاش زودتر می‌آمدیم. شما می‌آمدید یا من می‌آمدم.»

حرف‌ها می‌رسد به وضعیت مسیحیان ایران. آلفرد می‌گوید از بعد انقلاب، موضوع دین پررنگ شده و حالا حتی اسقف آشوری‌ها ایرانی است در حالی که قبلاً از عراق می‌آمده. اسقف ارمنی‌ها هم که از لبنان می‌آید. رهبر انقلاب به یاد اسقف فقید ارامنه، آراک مانوکیان می‌افتند که از اول انقلاب با امام خمینی رحمه‌الله همراه بود. بعد هم کمی درباره‌ی آشوری‌ها صحبت می‌کنند که به اعتقاد خودشان، قدیمی‌ترین مسیحی‌ها بعد از مسیحیان فلسطین (زادگاه حضرت عیسی علیه‌السلام) هستند. بحث به زبان آشوری و نزدیکی آن به عربی و عبری و حتی فارسی می‌کشد. آلفرد، میوه و آجیل روی میز را کنار می‌زند و پارچه‌ی سوزن‌دوزی روی میز را نشان می‌دهد که به زبان آرامی روی آن نوشته شده: «ایدوخون هو بریخا» و می‌گوید یعنی «عید شما مبارک» آقا هم همین را به‌عنوان نشانه‌ی شباهت زبانی می‌گیرند که «ایدوخون» به کلمه‌ی «عید» نزدیک است و «بریخا» از جنس «برکت» است.
وقت خداحافظی است و رهبر انقلاب هدیه‌ای به مادر شهید می‌دهند و می‌گویند: «ان‌شاءالله عیدتان مبارک باشد. شب خوبی بود.» مادر و فرزندان با هم می‌گویند: «برای ما که خیلی به‌یاد ماندنی بود.» آقا می‌گویند: «ما به مسلمان‌ها قرآن هدیه می‌دهیم. اگر می‌توانستم یک انجیل خوب پیدا کنم، می‌آوردم. این انجیل‌های الان، عموماً روایت هستند نه کلام وحی. البته یوحنا، لوقا، پتروس و... بزرگان مسیحیت هستند که بعضاً هم شهید شدند. اینها مسیحیت را به ایران و روم و... بردند. وگرنه مسیحیت برای شرق است. توی آنها پیغمبر و نایب پیغمبر هم بوده. حواریون جزء بزرگان دین هستند. در اسلام هرکس عصمت حضرت مسیح و حضرت مریم را منکر شود، از اسلام خارج است. احترام ما به مسیحیت این‌گونه است. انجیل هم مثل قرآن و تورات از آسمان آمده. اما انجیل‌های فعلی، اینهایی که من خواندم، روایت است نه آن چیزی که از آسمان نازل شده. اگر آن را گیر می‌آوردیم، روی چشم‌مان می‌گذاشتیم.»

آلبرت که تقریباً در تمام جلسه ساکت و سربه‌زیر بوده، حالا که می‌بیند رهبر انقلاب در حال خداحافظی هستند، می‌گوید: «دکتر احمدی‌نژاد آمده بود منزل ما. گفت چه چیزی لازم دارید؟ گفتم فقط سلامتی رهبر. همین که شما آمدید اینجا، برای ما یک دنیا ارزش دارد.» رهبر انقلاب جواب می‌دهند: «این روحیه‌های وفاداری خیلی ارزش دارد. بعضی‌ها فقط نگاه مادی دارند و فقط پول را می‌شناسند. اما اینها معنویات است.»
آقا طبق معمول اجازه‌ی مرخصی می‌گیرند. می‌ایستند و قبل از رفتن، به پسرها و نوه‌ها هم هدایایی می‌دهند که پدرها برسانند. یکی از همراهان آرام می‌گوید: «خواهر شهید هم ارومیه است.» رهبر هدیه‌ای هم به مادر می‌دهند تا به دست دخترش برساند. بعد هم خداحافظی می‌کنند و می‌روند برای دیدار با خانواده‌ی شهید مسیحی بعدی.

داریم وسایل را جمع می‌کنیم که مادر انگار یاد قول اول ما می‌افتد. میوه‌ها و آجیل‌ها را به‌زور بین همراهان پخش می‌کند. هرچه می‌گوییم الان نوه‌ها از کلیسا می‌آیند و شما بدون وسیله می‌مانید، قبول نمی‌کند. می‌گوید: «اگر به من گفته بودند آقا می‌آیند، حتما گوسفند می‌گرفتم که جلوی پایشان قربانی کنم. اینها چه ارزشی دارد...»

لطفاً نظر خود را بنویسید:

کدامنیتی : *
اعدادي را که مي بینيد ، وارد کنید
*
نظرات مخاطبان : [ تعداد نظرات منتشره : 161 نظر ]
  • جماران ،
    1394-10-12 - 09:04

    عالی مثل هر دیدار دیگر.
    جانی فداک یا سید علی
  • محسن الشهاب ،
    1394-10-12 - 00:33

    واقعا عالی ی ی ی ی ی ی بود هرچند از دردانه زهرا س چنین رفتارهایی بعید نیست چون هم نام مولایش علیست
  • شیما ،
    1394-10-11 - 23:48

    خدار را هزاران هزان مرتبه شکر به خاطر نعمت وجود این رهبر عزیز
  • فرامرز ،
    1394-10-11 - 02:18

    یا سلام
    لطفا اگر فیلم دیدارهای آقا با شهدای مسیحی (که از سال 63 تا حالا بوده) را دارید حتما در سایت منتشر کنید. این فیلمها بسیار تاثیر مثبت و شگرفی بر روی افکار عمومی انسانهای با وجدان در غرب حواهد داشت. تمام رسانه های خبری دنیا سعی دارند که نشان دهند اسلام، حضور و وجود ادیان ابراهیمی دیگر را بر نمی تابد و برای صحه ی این مدعای خود، تصاویر کشتار مسیحیان به دست سگ دست پرورده ی خودشان را به طور مستمر پخش می کنند. امیدوارم فیلم ملاقات رهبری با مسیحیان در سالهای مختلف را داشته باشید و برای مقابله با این جریان استکباری، در سایت  منتشر سازید.
  • زهرا ،
    1394-10-10 - 20:34

    اللهم احفظ و ایّد و انصر قائدنا الامام الخامنه ای
  • میر محمد ،
    1394-10-10 - 12:24

    الحق روحیه ما هم تازه شد
  • ع.ش ،
    1394-10-10 - 10:07

    رهبر عزیز؛
    هرکجا تو با منی من خوش‌دلم 
    ار بود در کنج چاهی منزلم...
    
  • زهره ،
    1394-10-09 - 23:56

    تاج سرمان رهبر، همه امیدمان رهبر، همه عزتان رهبر، ان شاء الله تا ظهور حضرت مهدی مستدام باشند
  • 1394-10-09 - 14:37

    آمدمت که بنگرم
    گریه امان نمی دهد...
    
    عالی بود. پر از عشق و احساس و شور و شعور...
  • مهدیه ،
    1394-10-09 - 14:02

    اللهم احفظ قائدنا سید علی...
    جانم فدای امام امت...
  • کریم مرادی ،
    1394-10-09 - 11:34

    من مدیر ساختمون هستم ساختومنی که حاج خانم تشریف دارن 
    ولی نمیدونستم آقا تشریف میارن 
    کاش متوجه تشریف فرمائی آقا میشدم و ساختمون گل باران،پله هارو فرش،فضا رو عطر آگین می کردم و  میرفتم از نزدیک زیارتشون می کردم .
    ای کاش...
  • اسماعیل ،
    1394-10-09 - 10:40

    درود خدا بر امام خامنه ای فدای چنین رهبر والا مقامی 
  • حسن ،
    1394-10-09 - 08:32

    خدا ان شاء اللله شما را حفظ کند  سید علی جان، جانم فدای یک تار مویت.دیشب مستند فتنه 88 رو از تلویزیون می دیدم، حقیقتا رهبری جهان اسلام در غیبت آن دردانه عالم، برازنده شماست . خلف شایسته ای هستید برای امام بزرگوارمان. عزیز مظلوم، خداوند به شما طول عمر باعزت و سلامتی عطا فرماید. شفیع ما در آن دنیا باشید،ان شاء الله تعالی
  • 1394-10-09 - 08:20

    نامت بلند بادا سید علی
  • امير ،
    1394-10-09 - 04:22

    اى جانم
    دوست دارم سيدعلى
    اى رهبر عزيزم
  • ميثم ،
    1394-10-09 - 02:46

    ما و اهل كتاب متحد هستيم ولي نميتوانيم با اهل سنت كه پامبر و قرآنمان يكيست متحد شويم.خداوند مرگ كساني كه بر طبل جنگ شيعه و سني ميكوبند را برساند.
  • مجتبی ،
    1394-10-09 - 01:44

    اللهم عجل الولیک الفرج والعافیه والنصر و الجعلنا من خیره اعوانه والنصاره و الاحفظ قاعدنا و المرجعنا وسیدنا والمولانا الاامام خامنه ای (حفظ الاه)
  • 1394-10-09 - 00:56

    چشم و دل  حسود و بد خواه از وجودنازنینش دور باد
    عمرش طولانی و بابرکت
    سلامتی وتندرستی اش مستدام
    روز به روز بر عزتش افزوده
    ....
  • 1394-10-08 - 20:51

    سایه رهبر ی مستدام
  • مسعود ،
    1394-10-08 - 19:52

    من دیشب این دیدار را از تلوزیون تماشا کردم لذت بردم سلام  خالصانه من را به آقا برسانید  
  • پایگاه مقاومت بسیج امام حسین(ع ،
    1394-10-08 - 19:38

    با صلوات بر محمد و ال محمد و سلامتی مقام معظم رهبری و پیروزی مدافعان حرم  به خدمت خانواده شهید هموطنمان تسلیت گفته و از این امر رهبر گرانقدرمان کمال تشکر را داریم 
    لییک یا خامنه ای 
    پایگاه مقاومت بسیچ امام حسین (ع) شهرستان بهارستان 
  • محمد عبادی ،
    1394-10-08 - 19:37

    خوشابحال ان خانوادی اشوری  که افتخار زیارت اقا را درمنزلشان  داشتند خوشا بحال ان شیرزن که فرزند شهیدش را تقدیم ایران واسلام کرد نورانیت سیمای مبارک اقا ادمی رابفکر وامیدارد که ایانورانیت سیمای مبارکش شبیع اجداد طاهرینش است  درود بر سید علی خامنه ای
  • حسین -ا ،
    1394-10-08 - 19:24

    از اولین کلمه تا آخر گریستم . خدا حفظ کند این آقای بزرگوار را . خدا ما را قدردان امام خامنه ای قراردهد . سایه اش بر سرمان مستدام .
  • محمدحسین ابراهیمی ،
    1394-10-08 - 19:11

    بسم الرحمن الرحیم
    مبارک باد این روز فرخنده به نایب امام زمانم ارواحنا له الفدا حضرت امام خامنه ای حفظه الله... 
    آقا جان شما که همیشه دلبری میکنین.... برای ما هم دعا کنین... به امید دیدار و بوسه زدن بر جز جز  اعضایتان
  • امین ،
    1394-10-08 - 18:29

    یکی به من بگه من چرا اینقد گریه می کنم؟! به خدا سر تا پای این سید بزرگوار معجزست
  • 1394-10-08 - 17:35

    دمتون گرم که به بحث فضای مجازی هم اهمیت میدید و فوری اخبار رو منعکس میکنید این کاری که میکنید واقعا یه نیازه جدیه اسلام و مملکته
  • سیدرضا ،
    1394-10-08 - 16:55

    ای آرامش امت   جانم فدایت
     سایه ات مستـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــدام آقاجان
  • عیسی ،
    1394-10-08 - 16:26

    عالی بود
  • Alireza ،
    1394-10-08 - 16:12

    سلام
    ای کاش دیدار حضرت آقا رو به صورت کامل پخش می کردین.
    
    پیوند مرتبط :«حواریون شهید»
  • روستای ورجوی (مراغه) ،
    1394-10-08 - 15:12

    سلام بر امام زمان (عج) و امام خامنه ای عزیز روحی فداک
    انسان وقتی این تواضع و ساده زیستی رو میبینه یاد آن حاکم عادل ، علی بن ابی طالب (ع) می افته . همیشه به این ساده زیستی رهبرم افتخار میکنم . انشاءالله که خداوند توفیق و لیاقت سربازی ایشون رو به ما ها بده . 
    درود بر امام خامنه ای 
    کوری چشم دشمنان ولایت : 
    خدایا از عمر من هر چه هست برجای 
    بستان    و   به  عمر  رهبر  افـــــــزای
  • 1394-10-08 - 15:08

     وَ لِلَّهِ الْعِزَّةُ وَ لِرَسُولِهِ وَ لِلْمُؤْمِنينَ .
    
  • معصومه ،
    1394-10-08 - 14:02

    سلام بر نازنین مولای خوبم
    سلام بر ابن زهرای بتولم
    تو مولا رحمه الللعالمین
    ولی و سرور و عین یقینی
    خداوندا تو مولایم نگهدار
    که رحمت بر همه امت بیارا
    
  • 1394-10-08 - 12:40

    عالی بود .. 
  • علی ،
    1394-10-08 - 12:38

    با سلام من خیلی دوست داشتم این دیدار و کامل ببینم ولی متاسفانه نشد ولی الان که مطالب را خواندم همراه بااشک و ذوق بود و برای سلامتی حضرت آقا دعا بود که انشاالله خداوند ایشان را حفظ کند.
    برای خانواده شهدا هم سلامتی و عزت آرزومندم و همچنین برای این خانواده محترم
    پیوند مرتبط :«حواریون شهید»
  • علی ،
    1394-10-08 - 12:38

    با سلام من خیلی دوست داشتم این دیدار و کامل ببینم ولی متاسفانه نشد ولی الان که مطالب را خواندم همراه بااشک و ذوق بود و برای سلامتی حضرت آقا دعا بود که انشاالله خداوند ایشان را حفظ کند.
    برای خانواده شهدا هم سلامتی و عزت آرزومندم و همچنین برای این خانواده محترم
  • 1394-10-08 - 10:54

    رهبر اگر فرمان دهد غسل شهادت میکنم.
  • محمد ،
    1394-10-08 - 10:25

    سلام من خود در جبهه شاهد حضور و ایثار و شجاعت ارامنه بوده ام از خدای بزرگ برای شهدای ارامنه علو درجات وبرای خانواد ه هایشان کمال اجر و پاداش خواهانم و به همه ی هموطنان عزیز ارمنی وآشوری درود می فرستم . در مورد رهبر عزیزم هم فقط می توانم بگویم (سیدی روحی فداک)
  • 1394-10-08 - 08:50

    سلام
    عالی  بود -تشکر
    التماس دعا
  • سید ،
    1394-10-08 - 07:37

    اشکم جاری شد. روایت دلنشینی بود. خدا حضرت آقا رو حفظ کنه برامون
  • محمد ،
    1394-10-08 - 03:34

    به عنوان یک ایرانی به رهبر عزیزم افتخار می کنم و خداوند دلی ایشان را همواره خشنود نگهدارند که دل یک خانواده و بالاخص مادر ایرانی را شاد کردند و همینطور روح آن شهید عزیز .
  • 1394-10-08 - 02:15

    من خیلی به شما بدهکارم آقاجان. پیش تر ها خیلی از شما بدم می آمد و فحش تان می دادم. شرمنده هستم ای سید بزرگوار... اشتباه کردم... 
  • بابک ،
    1394-10-08 - 01:52

    به کوری چشم بدخواهات جانم فدای رهبر. اشکمونو در اوردی اقا چقدر بزرگ گواری شما ما لیاقت این همه معرفت رو نداریم . 
  • محدرضا ،
    1394-10-08 - 00:48

    واقعا انشاالله به حق آقا رسول الله سایه رهبری رو از سر این مملکت کم نکنه...
  • 1394-10-07 - 23:56

    خيلي زيبا بود و انگار فيلم طولاني تر بود...
    پیوند مرتبط :«حواریون شهید»
  • محمود ،
    1394-10-07 - 23:39

    عشق من حضرت عیسی (ع)، زندگی من حضرت محمد (ص)
  • سعید ،
    1394-10-07 - 23:29

    با سلام
    نمی دونم این نظر چاپ می شود یا نه
    مخلص حضرت آقا هستیم دربست
  • سیده فاطمه محمدی ،
    1394-10-07 - 23:24

    شب میلاد پیامبر بزرگوار فیلم دیدار رهبر عزیز رو به خانواده شهید دیدم این صمیمیت به انسان احساس غرور میده و به خودش افتخار میکنه که چنین خانوادههایی هستند که عاشقانه فرزندانشان را فدای اسلام و خاک پاک ایران تقدیم کردند و خصوصا رهبر عزیزی که من آرزوی دیدن از نزدیک ایشون رو دارم و خدارو شاکرم و از خداوند منان میخواهم به رهبر عزیز طول عمر باعزت بده واین پرچم سرافراز ایران رو به آقا امام زمان(عج) تقدیم کنند.اللهم عجل لولیک الفرج
  • فدایی رهبر ،
    1394-10-07 - 23:23

    اشکم دراومد....عالی بود ...فدای اینجور مادرایی بشم من...چقدر بابصیرت و ایران دوست
    جانم فدای رهبر ارزوم ایه که از عمر من کم بشه و ب سلامتی وطول عمر رهبرم سید علی اضافه بشه......رهبر عزیزم خیییییلی دوست دارم
  • ماشااله پر نور ،
    1394-10-07 - 23:07

    خداوند متعال حافظ رهبر حکیم عیسی دم ما باشد و دشمنانش را خوار وذلیل کند درود بر این مادر شهید و برادران عزتمند شهید گاهی وقت دلم می شکند وقتی این نور الهی به عیادت  می رود یا با او ملاقاتی دارند و.. متاسفانه با در خواست های سبک مادی اورا می آزارند یا به بهانه تبرک چفیه و انگشترش را می خواهند کاش اینگونه اذیتش نکنند و از این خانواده های با عزت نفس یاد بگیرند.درود بر رهبر درود بر دوست داران رهبر
    چشم بدت دور ای بدیع شمایل     ماه من و شمع جمع و میر قبایل
  • نوید ،
    1394-10-07 - 23:06

    وااااااییییی  من دلم خواست ببینم آقا رو .باهاشون رو در رو صحبت کنم. 
  • مصطفی ،
    1394-10-07 - 23:06

    درود بر شرف و نجابت مادر این شهید
    درود بر خانواده فهیم و وفادارش
    
    ان شاءالله خداوند سایه رهبر معظم انقلاب رو بر سر ملت ایران حفظ کنه
  • مهدی ،
    1394-10-07 - 21:44

    نوکرتم اقا غلام ادبتونم و وفاداریتون .سایتون همیشه بر سر ملت باشه
  • علی ،
    1394-10-07 - 20:28

    وقتی که متن رو خوندم به ذهنم رسید که این خانواده مسیحی به جان مذهب شیعه که ولایت هست نزدیک ترند تا شیعیان شناسنامه ای که کعبه ی آمالشان آمریکاست.
  • ایوب ،
    1394-10-07 - 19:52

    خداوند حضرت آقا رو برای همه آزادگان جهان ،سلامت  و پایدار بدارد
  • مصطفی ،
    1394-10-07 - 19:33

    بسم رب الشهدا و الصدیقین
    اللهم عجل فی فرج مولانا صاحب الزمان و احفظ و انصر قائدنا الخامنه ای ح
  • شمس الدین ،
    1394-10-07 - 18:56

     خدایا تا ظهور منجی بشریت مهدی صاحب الزمان سایه این  رهبر بزرگوار را  برسرما نگه دار الهی آمین
  • دوستعلی ،
    1394-10-07 - 17:38

     خدا رهبر ما رو حفظ کنه و دشمنان داخلی و خارجی آقا رو نابود کنه
  • مقیم قم ،
    1394-10-07 - 17:08

    سلام علیکم
    بسیار زیبا و تأثیرگذار بود این مباحث و نکته های ناب که بین ولی أمر مسلمین جهان حضرت آیت الله العظمی امام خامنه ای (مدظله) و خانواده شهیدی که از تبار آشوری بود و برقرار شد.
    این رفتار رهبر فرزانه، رهبر بصیر و مدبر، رهبر حکیم و دلیر در ایجاد وحدت حتی با دین و آیین دیگر باعث الگوگیری و اسوه قرار دادن است.
    خدایا بر توفیقات و عمر باعزت همراه با سلامتی رهبری معظم بیافزای و ایشان را تا ظهور دوازدهمین خورشید امامت و ولایت حضرت ولی عصر (عج) برای ما نگه دار.
    بارالها به این خانواده شهید نیز أجر و پاداش وافر عنایت فرمای.
    آقاجان دعایمان فرما 
  • 1394-10-07 - 16:27

    وقتي كه عمل براي خدا باشد و از دل بر اآيد قطعا بر دل مي نشيند.و اين صميميت خانواده سند متقني بر راه خالص و الهي رهبر است.
    خداي نگهدارش باش
  • محسن ،
    1394-10-07 - 16:15

    اللهم احفظ و ایّد و انصر قائدنا الامام الخامنه ای
  • 1394-10-07 - 16:11

    حضرت اقا همیشه باعث سربلندی و عزت ملت ایران هستند،خدا حفظشون کنه برای ما مردم ایران
  • مهدی ،
    1394-10-07 - 15:48

    سلام خسته نباشیدخداقوت ازاول که داشتم روایت تشریف ف رمایی حضرت آقابه خانه شهیدبزرگوارآشوری رومیخواندم بغض کرده بودم وفقط ازخداسلامتی حضرتش راطلب میکردم واقعا لذت بخش بودواقعامنقلب شدم دست همگی شما عزیزان درد نکنه خداقوت
    خدابه حق این ایام نورانی به میلاداولیائش سایه حضرت آقا این بزرگ مرد وشاگرد مکتب امام روح ا...راکه به اعتراف دوست ودشمن رهبرومدیر لایق وبادرایت وتکی ست راتاظهورحضرت حجت صاحب الامروزمان(عج)برسرجهانیان مستطام داردوانشاا...زنده باشیم وآن لحظه راکه حضرت آقادرفرماندهی ارتش امام زمان(عج)هستندراببینیم وماهم سربازحضرتش باشیم
  • مهدی ،
    1394-10-07 - 15:48

    سلام خسته نباشیدخداقوت ازاول که داشتم روایت تشریف ف رمایی حضرت آقابه خانه شهیدبزرگوارآشوری رومیخواندم بغض کرده بودم وفقط ازخداسلامتی حضرتش راطلب میکردم واقعا لذت بخش بودواقعامنقلب شدم دست همگی شما عزیزان درد نکنه خداقوت
    خدابه حق این ایام نورانی به میلاداولیائش سایه حضرت آقا این بزرگ مرد وشاگرد مکتب امام روح ا...راکه به اعتراف دوست ودشمن رهبرومدیر لایق وبادرایت وتکی ست راتاظهورحضرت حجت صاحب الامروزمان(عج)برسرجهانیان مستطام داردوانشاا...زنده باشیم وآن لحظه راکه حضرت آقادرفرماندهی ارتش امام زمان(عج)هستندراببینیم وماهم سربازحضرتش باشیم
  • فریده ،
    1394-10-07 - 15:43

     
    
          در مسلخ عشق جز نکو را نکشند . . 
  • عفاف نامه ،
    1394-10-07 - 15:28

    با سلام در عفاف نامه منعکس شد.لبیک یا امام خامنه ای
  • معصومه ،
    1394-10-07 - 15:26

    خیلی تحت تاثیر قرار گرفتم .خدا رهبر عزیزمونو حفظ کنه 
  • مهتاب ،
    1394-10-07 - 15:17

    جانم فداي رهبر فرزانه، مهربان و مقتدرم.... سايه شون مستدام
  • زهرا ،
    1394-10-07 - 15:15

    مثل همیشه عاااااالی بود.دعای من همیشه همینه:خدایا از عمر ما بکاه و به عمر رهبر ما بیفزای
  • کاشانی ،
    1394-10-07 - 15:15

    خدایا به سلامت دارش
  • یوسف جلیلی ،
    1394-10-07 - 15:13

    یا مهدی (عج) ... آقا جان دعا کنید برای فزجتون و بازگشت عیسی (ع) ... همین جمعه انشاءالله ...
  • 1394-10-07 - 15:12

    مومن در هیچ چارچوبی نمی گنجد
  • حمید ،
    1394-10-07 - 14:33

    خدا رهبر انقلاب رو برامون حفظ کنه ان شا الله.
    آقا همیشه به اقلیت ها به دید مسلمان و شیعه نگاه می کنن. 
    شیعه، سنی، مسیحی، یهودی .... همه ایرانی هستیم و زیر سایه ی رهبر عزیز انقلاب
  • علی رضا ،
    1394-10-07 - 14:32

    آقا مگه ما دل نداریم
  • محمد ،
    1394-10-07 - 14:27

    یصیرت یعنی این.....
    مسلمون غیر مسلمون نداره........
    چه شیعه هایی که بی بصرت ان...
  • فدایی رهبر ،
    1394-10-07 - 14:19

    فوق العاده بود
    اشکم بند نمیاد...
    خدا رهبرمون رو حفظ کنه
    الحق که نائب بر حق آقا امام زمانن
    ان شاالله با ظهور حضرت مهدی(عجل الله) به همراه حضرت عیسی(علیه السلام) و با دادن پرچم انقلاب توسط حضرت آقا به امام زمان جهان پر از عدل و داد بشه...
    اللهم عجل لولیک الفرج
  • 1394-10-07 - 14:08

    لبیک یا خامنه ای
  • 1394-10-07 - 13:42

    قربونش برم الهی
  • علیرضا ،
    1394-10-07 - 12:09

    بسم الله الرحمن الرحیم
    سلام در تمام خواندن متن منقلب بودم خداوند به برکت صلوات بر محمد و آل محمد سایه حضرت آیت الله خامنه ای را بر سر ما با سلامت و عزت حفظ کند و ما را از سربازان کوچک  وفرمانبردار ایشان قرار دهد
  • زيبايي ،
    1394-10-07 - 11:52

    خدایا به حق حضرت زهرای مرضیه سلام الله علیها وجود حضرت امام خامنه ای را برای اسلام و مسلمین حفظ بفرما
  • 1394-10-07 - 11:47

    مادر شهید در لحظه ی ورود می فرماید درود بر شما خوش آمدید رهبرِ دلیر ...
    چرا این رهبرِ دلیر رو توی متنِ روایت نیاوردید
    حیف بود
    این خطابِ مادرِ شهید به من خیلی چسبید که توی متن جاش خالیه
  • محمد ،
    1394-10-07 - 11:46

    مِنَ الْمُؤْمِنِينَ رِجَالٌ صَدَقُوا مَا عَاهَدُوا اللَّهَ عَلَيْهِ 
  • 1394-10-07 - 11:32

    کاش روایتِ خانواده ی شهیدِ دوم رو هم نقل می کردید
  • حامد نمازی ،
    1394-10-07 - 11:14

    الهم احفظ قائدنا الخامنه ای
  • محمود ،
    1394-10-07 - 11:10

    سلام
    بیاییم مهربانی و هم زیستی را از رهبر فرزانمان یاد بگیریم
    و احترام به خانواده شهدا و ایثار گران را.
    حق نگهدارشان باد.
  • محمد باقر ،
    1394-10-07 - 09:32

    شهید عزیز ما
    ایشلمالخ ایدوخون هو بربخا 
  • محسن فرازی ،
    1394-10-07 - 08:33

    خیلی جالب و تاثیر گذار بود انشاالله رهبر همیشه سلامت باشند
    یاعلی
  • سرباز جامانده ،
    1394-10-07 - 08:32

    خیلی قشنگ بود. از رهبر که انتظاری جز این نمیرفت ولی حرفای مادر شهید واسم جالب بود متن یدونه دیدار دیگه رو که خوندم(خیلی وقت پیش) حرفای همسر اون شهید ارمنی هم جالب بود میگفت ما محرما نذری میدیم واسه امام حسین ولی تو ظرف یکبار مصرف تا مسلمونا بخورن.و یه رفتار خیلی خوب از رهبر(البته جزاین انتظاری نمیرفت ولی خب اطرافیان اینجوری نبودن) اینکه برخلاف هییت همراهشون که ب علت مسیحی بودن اونها چیزی نخورده بودن ولی ایشون واسه احترام از هرچیزی کمی خوردن.
  • شاهد ،
    1394-10-07 - 08:13

    رحمت و درود الهی بر این خانواده های بزرگوار که با وجود تفاوت در دین و آیین؛ قدر انقلاب و امام را میدانند. درود و رحمت الهی بر شهید این خانواده و احسنت به مهمان نوازی و استقامت مادرش. 
    خداوند سایه پربرکت رهبر عزیزمان را برای ما حفظ کند و ما را در امر تببین موفق بدارد.
  • زهرا ،
    1394-10-07 - 07:30

    الحمدالله.
  • حسین ،
    1394-10-07 - 07:18

    خدا حفظشون کنه آقا و رهبر عزیزمون رو
  • حسین ،
    1394-10-07 - 07:18

    خدا حف‌ظشون کنه آقا و رهبر عزیزمون رو
  • عادل مقدم ،
    1394-10-07 - 05:35

    باسلام.خدایاااااا ازعمر ما بگیر وبه عمر پربرکت اقا بیفزون.ای جانم فدایت چقدرررررر عشق دیدارت را دارم واز خدا میخام قبل از اینکه از این دنیا برم یک بار اقار را از نزدیک ببینم.مقدم از خوزستان
  • رضا ،
    1394-10-07 - 05:13

    یکی توی این سایت مردونگی کنه توی یه برنامه دیداری با آقامون ما رو هم سفارش کنه بتونیم از نزدیک ایشون رو زیارت کنیم .گناه بنده چیه خانواده شهید نیستم .ولی تمام خانواده ام و برادرانم در جنگ بودن  پسرعمه هام و دو پسرخاله مادرم همه شهید شدندآزاده هم تا دلتون بخواد در فامیل داریم برادرم هم هنوز ترکش تو گردنشه کافی نیست .آقا بنده هیچم بدبختم فلک زده ام ریش ندارم قیافه ام مثل بسیجیها نیست اما عاشق مرامشم مقلدشم عاشق شجاعتشم عاشقم عاشق .هرسال آخرین  کیلومترهای  پیاده روی اربعینم تا بین الحرمین برای سلامتی ایشونه.
  • مختار نورافشان ،
    1394-10-07 - 03:40

    سلام به همه ایران واگرایی که همچه رهبری دارد که با همه ادیان یکسان نظر میکند البته بگم که ایشان رهبری فرزانه مردی بزرک وعالم ورهرام جهان اسلام  اگر غیر از این باشد باید شک کرد خدا را شاکرم که همه رهبری فرزانه داریم وبایی قدرش را بدانیم اعتقاد دارم ودلم گواه میدهد که ایشان با ولیعصر (ع ) ارتباط نزدیک دارد انشاءالله که تا فرجش بتوانیم با عنایات و فرمایشات معظاله راه را برای فرجش هموار کنیم انشاءالله امین  انشاءالله که خداوندمتعال ایشان را حفاظت کند حقیر به خودمیبالم که یکی از سربازان کوچک این سرزمین و جان فدای رهبری هستم 
  • علیرضا ،
    1394-10-07 - 03:35

    آقا من خیلی نوکرتم، از ته قلب دوستت دارم و عاشقتم. کتابی و لفظ قلم هم نمیتونم صحبت کنم، همینجوری بلدم بنویسم و صحبت کنم. تا زمانی که حضرت آقا هستن که انشالله خدا عمر با عزت و تندرستی بهشون بده تا زمان ظهور مولامون حضرت ولیعصر (عج) هیچ حرام زاده ای نمیتونه به این کشور و اهدافش دست دراز کنه، با این مدیریت الی الله که آقامون دارن و تا توجه حضرت ولیعصر(عج) به این کشور و مردمش دارن، دنیا یکی بشه و علیه کشورمون بشن هیچ خسارتی به انقلاب و این کشور نمیخوره. الحمدالله
  • علیرضا ،
    1394-10-07 - 02:44

    درود خدا بر رهبر عزیزمان
     بار الها به حق مهدی صاحب الزمان محفوظش بدار 
    آمین
    آقا خیلی دوست دارم.
  • 1394-10-07 - 01:58

    سلمن لمن سالمکم خامنه‌ای حرب لمن حاربکم خامنه‌ای. انشاءالله که پرچم رو بدست آقا امام زمان عج الله تعالی فرجه شریف برسونی 
  • 1394-10-07 - 01:44

    همای اوج سعادت به دام  ما افتد     اگر ترا گذری بر مقام ما افتد
    وقتی دلها مملو از عشق خدا باشد حرفها همه سرشار از دوستی و محبت  است. 
    خداوند به خانواده ی شهدا صبر و اجر و به رهبر عزیزمان عزت روز افزون عطا فرماید. 
  • محمد ،
    1394-10-07 - 01:43

    خدایا سایه حضرت آقا را مستدام بدار و موفقشان بدار
    و شر شیاطین داخلی و خارجی رو دفع کن و بخودشان برگردان
  • رحمان ،
    1394-10-07 - 01:02

    دلم خیلی شکست...
    رهبر عزیزم خدا شمارو حفظ کنه...
در این رابطه بخوانید :
پايگاه اطلاع‌رسانی دفتر حفظ و نشر آثار حضرت آيت‌الله‌العظمی سيدعلی خامنه‌ای (مد‌ظله‌العالی) - مؤسسه پژوهشی فرهنگی انقلاب اسلامی