news/content
پیوندهای مرتبطخبرخبر
نسخه قابل چاپ
1371/09/04

دیدار مسئولان وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی با رهبر انقلاب

حضرت آیت‌الله خامنه‌ای رهبر معظم انقلاب اسلامی پیش از ظهر امروز در دیدار دکتر لاریجانی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی، معاونین، رؤسای سازمانهای تابعه و مدیران کل این وزارتخانه با ایشان، هدایت اسلامی فرهنگ کشور، گسترش فرهنگ در جامعه و عمق بخشیدن و رشد دادن مایه های فرهنگی در کشور را به عنوان سه وظیفه ی کلی و اساسی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی برشمردند و مسئولین این وزارتخانه را به تلاش درجهت تحقق بخشیدن به این وظایف مهم توصیه کردند.
مقام معظم رهبری اضافه شدنِ کلمه ارشاد اسلامی را به وزارت فرهنگ، نشأت گرفته از جهان بینی اسلامی دانستند و اظهار داشتند: یکی از وظیفه های اصلی این وزارتخانه هدایت و سمت دهی اسلامی در سطح متعالی آن، ‌ در تمامی کارهای فرهنگی کشور است و باید بینش اسلامی با همه ی غنا و گستردگی و روشن بینی که دارد در کارهای فرهنگی کشور بوجود آید.
حضرت آیت‌الله خامنه‌ای گسترش فرهنگ و فرهنگی کردن جامعه را یکی از اهداف اصلی نظام دانستند و فرمودند: جامعه ایرانی از آنجا که جامعه دینی و مذهبی است طبیعتآ فرهنگی و دارای خواستها و آرمانهای فرهنگی می باشد. چنین جامعه ای با جوامع مادی و دنیوی که تنها به مسائل مادی زندگی می اندیشند و فرهنگ و هنر را بعنوان تأمین کننده نیاز شخصی خویش می شناسند، تفاوت عمیق دارد. چه آنکه اهداف جوامع دینی هدفهایی معنوی و فرهنگی یی می باشد که با روح، قلب و فکر انسان سروکار دارد. از اینرو، برای بالفعل کردن این طبیعت ذاتی لازم است بینشها، آگاهیها و روشن بینی های فرهنگی درجامعه گسترش یابد.
رهبر انقلاب اسلامی عمق بخشیدن و رشد دادن مایه های فرهنگی درکشور را یکی دیگر از وظایف اصلی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی توصیف فرمودند و اظهار داشتند: فرهنگ عمومی جامعه اسلامی آنچنان باید رشد و عمق پیدا کند که به منتهی درجه اوج فرهنگی خود برسد و در جامعه ایرانی که مردم آن ذاتاً دارای رایحه و ذوق هنری و فرهنگی هستند باید سعی شود تا در همه ی زمینه های فرهنگی و هنری به بالاترین سطح ممکن ارتقاء یابد.
رهبر انقلاب اسلامی در بخش دیگری از سخنان خود به مقوله های متعدد هنرهای قدیم و جدید اشاره کردند و ضمن تأکید بر لزوم پرورش و تربیت جوانان متعهد و متدین در همه ی زمینه های هنری افزودند:‌ بی شک در میان هنرمندان ما بویژه جوانان، افراد متدین و متعهدی وجوددارند که با ابتکار و شجاعت، جوشش هنری لازم را در جامعه پدید آورده اند ولی تنها به این حد نباید راضی شد، بلکه باید درصدد پرورش، تربیت و تشویق هنرمندان مسلمانی که به بیان حقایق و اصالتهای اسلامی می پردازند، باشیم.
حضرت آیت‌الله خامنه‌ای بر لزوم برخورد با عناصری که از روی عمد و یا ناآگاهی درصدد کشاندن مسائل هنری به نقطه مقابل اهداف انقلاب اسلامی هستند، تأکید کردند و فرمودند: در یک جامعه اسلامی هنر باید منطبق با موازین اسلامی باشد و انحراف در مسائل هنری به هر شکل که باشد پذیرفته نیست.
مقام معظم رهبری با اشاره به ابعاد عظیم انقلاب اسلامی افزودند: پس از گذشت ۱۴ سال از پیروزی انقلاب اسلامی هنوز بسیاری از ابعاد عظیم انقلاب شناخته نشده است، از این رو ‌ جامعه ی هنری ما باید در تبیین ابعاد این حقیقت با عظمت، باپدیدآوردن کارهای هنری ارزشمند در همه زمینه ها بویژه هنر سینما که گویای ابعاد عظیم این انقلاب باشد، دین خود را به این انقلاب ادا کند.
حضرت آیت‌الله خامنه‌ای در پایان سخنانشان به آزادی مطبوعات در جمهوری اسلامی ایران اشاره کردند و فرمودند: ما به آزادی مطبوعات اهمیت می دهیم و آن را محترم می شماریم و از ابتدای پیدایش و تشکیل مطبوعات در کشور ایران تاکنون، مطبوعات هیچگاه به اندازه امروز آزادی نداشته‌اند. اما این آزادی به آن معنا نیست که اجازه داده شود مطبوعاتی درکشور باشند که اجراءکنندگان سیاستهای دشمن هستند.
بنابراین گزارش پیش از بیانات مقام معظم رهبری، آقای دکتر لاریجانی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی گزارشی از برنامه های این وزارتخانه را در زمینه های مختلف فرهنگی و هنری به استحضار رهبر انقلاب اسلامی رساند.

لطفاً نظر خود را بنویسید:

کدامنیتی : *
اعدادي را که مي بینيد ، وارد کنید
*
آخرین‌ها
پايگاه اطلاع‌رسانی دفتر حفظ و نشر آثار حضرت آيت‌الله‌العظمی سيدعلی خامنه‌ای (مد‌ظله‌العالی) - مؤسسه پژوهشی فرهنگی انقلاب اسلامی