1393/08/16
مطابق با فتاوای رهبر انقلاب صورت می‌گیرد:

پاسخ به سوالات شرعی مخاطبان درباره احکام امر به معروف و نهی از منکر

پاسخ به سوالات شرعی مخاطبان درباره احکام امر به معروف و نهی از منکر

http://farsi.khamenei.ir/themes/fa_def/images/ver2/breadcrump.gifhttp://farsi.khamenei.ir/themes/fa_def/images/ver2/breadcrump.gif امام حسین قیام کرد تا آن واجب بزرگی را که عبارت از تجدید بنای نظام و جامعه اسلامی، یا قیام در مقابل انحرافات بزرگ در جامعه اسلامی است، انجام دهد. این از طریق قیام و از طریق امر به معروف و نهی از منکر است. رهبر انقلاب ۱۳۷۴/۰۳/۱۹

همزمان با ایام ماه محرم و صفر، پایگاه اطلاع‌رسانی KHAMENEI.IR در نظر دارد به پرسش‌های شرعی مخاطبان درباره احکام امر به معروف و نهی از منکر، مطابق با فتاوای حضرت‌ آیت‌الله‌العظمی خامنه‌ای پاسخ دهد. کاربران گرامی می‌توانند سؤالات خود را تا ۲۴ آبان ۱۳۹۳ در بخش نظرات این صفحه (http://farsi.khamenei.ir/news-content?id=28123) و یا به شماره پیامک ۲۰۱۱۰ ارسال کنند.
حجت‌الاسلام والمسلمین فلاح‌زاده -عضو دفتر استفتائات حضرت آیت‌الله العظمی خامنه‌ای و رئیس مرکز موضوع‌شناسی احکام فقهی- به پرتکرارترین سؤالات مطابق با فتاوای حضرت‌ آیت‌الله‌العظمی خامنه‌ای پاسخ خواهد داد.

* با توجه به کثرت پرسش‌ها، شما می‌توانید ابتدا نظرات منتشر شده در همین صفحه را مشاهده نمایید و یا به منابع فقهى موجود در این پایگاه اطلاع‌رسانی (اجوبة الاستفتائات: امر به معروف و نهی منکر | رساله آموزشی: امر به معروف و نهی از منکر) مراجعه کرده و اگر پرسش و پاسخ مدنظرتان را نیافتید، سوال شرعی خود را نوشته و ارسال فرمایید.

http://farsi.khamenei.ir/themes/fa_def/images/home/rect-1-n.gif پاسخ سوالات ارسال شده از سوی کاربران، منتشر شد. برای مشاهده‌ی پاسخ ارائه شده اینجا را مشاهده نمایید.

نظرات مخاطبان : [ تعداد نظرات منتشره : 287 نظر ]
  • 1393-08-24 - 18:57

    اگر انقدر در محیط طلبگی ات امر به معروف ونهی از منکرکنی وغالبا استاد اخلاق بهت بگن و مسخرت کنن ادامه دادنش جایزه؟
  • حمید ،
    1393-08-24 - 18:23

    آیا خواهش کردن در امر به معروف و نهی از منکر جایز است؟ در صورتی که تاثیر امر به معروف و نهی از منکر را افزایش دهد چه طور؟ آیا مبنای آقا با امام (که جایز دانسته اند) متفاوت است؟ (با توجه به این فرموده امام خامنه ای: روح و مدل امر به‏ معروف‏، مدل امر و نهى است؛ مدل خواهش و تقاضا و تضرّع نيست. نمى‏شود گفت كه خواهش مى‏كنم شما اين اشتباه را نكنيد؛ نه، بايد گفت آقا! اين اشتباه را نكن؛ چرا اشتباه مى‏كنى؟؛ سال‏1379/در ديدار مسئولان و كارگزاران نظام جمهورى اسلامى ايران) (امر و نهى، يعنى دستور دادن - بكن، نكن - غير از تمنا كردن است؛سال 1382/بيانات در جلسه پرسش و پاسخ دانشجويان دانشگاه شهيد بهشتى‌)
  • 1393-08-24 - 18:12

    در پاسخ به سوال 1053 اگر مقابل امر به معروف بخشی از نظام اسلامی باشد جواب چیست؟ مثلا فلان سازمان یا نهاد یا ارگان؟ آیا اگر به مدیران در یک سلسله مراتب تذکر داده شد و بعد هیچ پاسخی نیامد میتوان با رعایت حدود موجود در جواب رهبری، اقدام نمود؟
  • محمد ،
    1393-08-24 - 17:35

    آیا تذکر دادن به جوراب نازک خانم ها هم واجب است؟
    
    
  • محمدرضا ،
    1393-08-24 - 17:34

    اگر کسی که مرتکب گناهی شده را به جای نهی از منکر ، امر به معروف کنیم، و یا برعکس، وظیفه را انجام داده ایم؟
  • محمدرضا ،
    1393-08-24 - 17:33

    کسی که لباس تنگی پوشیده، به ویژه شلوار تنگ، چگونه باید به او تذکر داد؟
    همین که بگوییم حجابتون رو رعایت کنید کفایت میکند؟
    
    
    اگر نه و اگر اثر کافی را ندارد، لطفا یک جمله کوتاه بفرمایید تا ما بهشون بگیم
    آخه خیلی وقت ها یک ثانیه بیشتر فرصت نیست!
  • محمدرضا ،
    1393-08-24 - 17:31

    اگر در اثر نگاه سهوی به یک نفر نامحرم، متوجه گناهی بشویم اما مطمئن نباشیم، یعنی تشخیص دادیم که مثلا موهایشان بیرون از روسریست(با احتمال 80 درصد) اما چون نگاه گذرا یا بعضا غیر مستقیم بوده ، مطمئن نیستیم از انجام گناه
    آیا تذکر واجب است؟ و اگر نه، با توجه به این که یقین نداریم که پوششان نامناسب است، آیا اجازه نگاه دوباره داریم؟
  • رضا ،
    1393-08-24 - 17:28

    اگر در خیابان کسی را که متوجه گناهی شده ببینیم و فرصت بررسی این که این گناه عمدی بوده یا نه و عالما انجام شده یا از روی جهل  و ... هم نباشد، و یا اگر گناهکار زن نامحرم باشد و اجازه نگاه دوباره نداشته باشیم برای فهمیدن این شرایط، اما فقط در مرود احتمال اثر، به احتمال وجود اثر در همه جا اعتقاد داشته باشیم، آیا تذکر دادن واجب است؟
  • رضا ،
    1393-08-24 - 17:23

    اگر مطمئن باشیم در اثر تذکر دادن به ما در ملا عام اهانت میشود میتوانیم تذکر ندهیم؟
  • محمدرضا ،
    1393-08-24 - 17:22

    اگر تذکر عزت مومن را زیر سوال ببرد و باعث ضایع شدن و انگشت نما شدن و کوچک شدن ما در برابر دیگران بشود، و یا این که در جایی این احتمال بسیار زیاد باشد که مردم فکر کنند که این فردی که تذکر داده حتما چشم چران و حیض بوده و ... کلا جاهایی که آبرویی از ما میرود و یا دید مردم نسبت به حزب اللهی ها بد میشود تذکر واجب است؟ یا مستحب یا حرام؟
  • محمد ،
    1393-08-24 - 17:16

     در استفتائات قدیم در توضیح یکی از سوالات آمده بود که شخص گناه کار باید عالما و عامدا گناه کرده باشد؟ یعنی اگر اینطور نباشد تذکر واجب نیست؟ در اینجا بحث احتمال مطرح می شود، ما که مطمئن نیستیم که همه گناهکاران به گناه بودن کارشان عالم اند و از روی عمد این گناه را مرتکب میشوند، پس ما دیگر وظیفه ای برای تذکر نداریم؟
  • محمدرضا ،
    1393-08-24 - 17:12

    آیا برای نهی از منکر لازم است که حتما یقین پیدا کنیم که فرد مورد نظر به گناه بودن این کار خود عالم است یا نه؟ واین یقین به ویژه در مورد افراد غریبه و رهگذر چگونه حاصل می شود؟  
  • 1393-08-24 - 16:54

    سلام
    با توجه به اینکه امر به معروف ونهی از منکر جزء فروع دین و از ضروریات اسلام است، نماز کسی که که این ضروریت و فروع شارع مقدس را انجام نمیدهد چه حکمی دارد.
    وآیا نماز خواندن پشت چنین اشخاصی جایز است؟
  • 1393-08-24 - 14:38

    حجاب و نهی از منکر:
    -با توجه به زیادی در جامعه
    - احتمال گناه اگر بخواهیم به این مسئله حساس شویم
    -در فامیل  ؟ 
  • آرمين ،
    1393-08-24 - 13:40

    باسلام و احترام
    آيا در ستاد هاي امر به معروف و نهي از منكر ثبت نام جهت اجراي قانون امر به معروف و نهي از منكر انجام ميشود؟
  • حمید ،
    1393-08-24 - 12:36

    سلام
    1-با توجه به تاکید رهبری عزیز به عنصر تکرار در تذکر لسانی ، اگر برایمان یقینی شود که  تکرار این فریضه ی فراموش شده توسط مومنین، بر گناهکار تاثیر می گذارد و گناه از سطح علنی جامعه برچیده می شود ان شاالله...آیا بر ما واجب است تا مومنین را به احیای این واجب مظلوم دعوت کنیم و ناگزیر تشکیلاتی- ولو مردمی- را پیگیری کنیم؟
    2-بعضی بر این عقیده اند که وقتی گروهی به منظور انجام این فریضه راجع به بد حجابی به سطح شهر میروند(مناطقی که از جهت حجاب نامناسب تر است)نیازی نیست تا این افراد خیییلی غض بصر داشته باشند ، تا بتوانند مواردی که نیاز به تذکر دارند را ببینند...نظر امام چیست؟(واضح است که حضور در آن مکان ها نوعی خود را در معرض قرار دادن است.)
    3-وقتی به یک خانم بد حجاب می خواهیم تذکر بدهیم، آیا لازم است کاملا رویمان را برگردانیم یا چشمانمان را ببندیم؟چون اگر مثلا به زمین نگاه کنیم بالاخره مواضعی که نپوشانده اند در زاویه دیدمان هست!شاید مستقیما نبینیم، اما همان چیز مبهم را گاهی تشخیص میدهم(مثلا رنگ مو)
    4-برخی با این استدلال که منکر فقط بدحجابی نیست،...تلاش برای احیای تذکر لسانی را ، کار فرعی را اصل قرار دادن ، تلقی می کنند و به ما خرده میگیرند...لطفا نظر مرجع تقلیدمان را در این رابطه بفرمایید؟
    تشکر
  • مائده سادات میر ،
    1393-08-24 - 12:13

    سلام. در مورد کسانی که نظام  را به سخره میگیرند  چه باید کرد؟خواهش میکنم جواب دهید من از این موضوع خیلی رنج میکشم.
  • محمدرضا پناهی ،
    1393-08-24 - 11:49

    سلام
    شرایط امر به معروف و نهی از منکر از نظر آقای خامنه ای را بفرمایید
    و آیا همه شرایط ذکز شده باید به طور همزمان برقرار باشد یا خیر؟
  • الی ،
    1393-08-24 - 11:32

    با سلام. همسر من زیاد به نماز و دعا اعتقاد نداره هر وقت میگم  پاشو نماز بخون کلی باهم دعوا میکنیم میگه یه چیزه شخصیه نباید مجبورم کنی. نمازی که بخاطر زور توباشه بدرد نمیخوره. ولی من از مرد بی نماز بدم میاد چکار کنم که درست شه.ممنون
  • مسعودی ،
    1393-08-24 - 07:29

    سلام
    معنای احتمال اثر چیست؟ 
    مثلا در مورد بد حجابی اگر طرف یک لحظه حجابش را جلوی ما درست کند و چند دقیقه بعد به حالت قبلی برگرداند آیا این هم مصداق احتمال اثر است یا اینکه مراد از اثر، اثری بلند مدت و عمیق است.
    همیشه از موارد وجوب امربهمعروف و نهی از منکر صحبت شده، مواردی که وجوب حاصل نمیشود، آیا امربهمعروف و نهی از منکر مستحب هم نیست؟ کلا در چه مواردی امربهمعروف و نهی ازمنکر  مستحب است
    در صورتی که پدر و مادر مخالف این باشند که ما امربه معروف و نهی از منکر کنیم ولی خودمون مایل به انجامش باشیم، آیا میتوانیم این فریضه مهم الهی رو ترک کنیم؟ 
    
    
  • محمد ،
    1393-08-24 - 01:15

    سلام
    در ادارات بعضا مشاهده می شود که منکراتی از جمله بدحجابی رشوه گیری و یا ....صورت میگیرد-برای افرادی که شاید  یک بار بیشتر به آن اداره مراجعه می کنند و کارشان نیز بایستی انجام گیرد و خوف این میرود که در انجام کارشان خلل وارد شود چه باید کنند؟
    بعضی از خانم ها در ادارات حجاب درستی ندارند؟چه باید کرد؟به کدام مرجع باید گفت؟آیا اگر به خودشان بگوئیم درست است؟
  • محمد ،
    1393-08-24 - 01:07

    سلام
    اگر طرف مقابل ما انسان بی موالاتی بود و در قید رعایت شئونات نبود واحتمال تمسخر ویا حتی اهانت نیز بود ما مکلف به امر به معروف هستیم؟
  • سید امین ،
    1393-08-24 - 01:05

    لطفا در مورد امر به معروف و نهی از منکر در فضای دانشگاه بفرمایید...
    برای مثال در کلاس هایی که با حضور دختران و پسران برگذار میشود و مسایلی از قبیل عدم رعایت حجاب دختران و یا روابط پسران با دختران به نحو ناشایست و یا عدم رعایت حجاب به طور کامل توسط اساتید...
    در جایی حضرت آقا فرموده اند که در این موارد فقط بگویید که کارتان منکر است حتی اگر بگویند به شما ربطی ندارد... آیا این امر با عدم وجوب امر به معروف در صورت احتمال عدم تاثیر منافات ندارد و واجب است؟؟؟
    والله ولی التوفیق
    یا علی
  • مریم عسکری ،
    1393-08-24 - 00:40

    سلام.من در دانشگاه عضو بسیج هستم و از آنجایی که نیاز مبرم دانشگاه هست که کار فرهنگی بشه و امر به معروف و نهی از منکر...و هم چنین بدلیل کمبود نیرو در دانشگاه ما ،من مجبورم بیشتر وقت بذارم.از طرفی خانواده ام ميگن اگر در بسیج کار کنی راضی نیستیم .من باید چکار کنم آیا باید کنار بکشم و به خانواده بگم سمعا و طاعتا؟یا اینکه نه خانواده را توجیه کنم که نیاز دانشگاه هست یا اصلا حرفشون گوش ندم و اعتنایی به گفتن اینکه راضی نیستیم نکنم؟( لطفا واضح توضیح بدید )
  • 1393-08-23 - 23:33

    کدام یک اولویت دارد؟امربه معروف لسانی یا کتبی؟
  • 1393-08-23 - 23:24

    عدم اجازه ورود به مرحله سوم نهی از منکر تا چه جایی در جامعه اسلامی و حکومت اسلامی موضوعیت دارد؟ برای مثال در صورت مشاهده منکری خاص، برای مثال ایجاد مزاحمت برای نوامیس و یا ظلم آشکار به مظلومی که توان دفاع از خود را ندارد وظیفه ناهی از منکر چیست؟ فقط باید زبانی بگوید و برود؟ اگر طرف مقابل تنها با زور و اکراه منصرف شود آیا در این صورت هم نباید وارد مرحله سوم شد و او را رها کرد تا به این گناه بپردازد؟
  • یا لثارات ،
    1393-08-23 - 23:23

    	اگر امر به معروف و نهی از منکر کردن پدر و مادر به صورت مودبانه موثر واقع نشد ، آیا می توان به مراتب بالاتر مثلا اخم کردن و یا تند صحبت کردن متوسل شد؟
  • عباس اینانلو ،
    1393-08-23 - 23:10

    آیا احتمال ضرر برای شخص ثالث به جز ناهی از منکر و نهی شونده هم صدق میکند؟برای مثال نهی شونده از منکر خانم بدحجابی باشد که بدانیم در صورت نهی از منکر توجه سایرین نیز به او جلب شده و امکان دارد مرتکب نگاه حرام شوند.
  • عباس اینانلو ،
    1393-08-23 - 23:09

    آیا واجب است افراد زیر را در حالت های زیر برای نماز صبح به عنوان امر به معروف و نهی از منکر بیدار کنیم ؟
    الف ) بدانیم او کلا نماز نمی خواند.
    ب)وی نماز می خواند ولی استثنائا خواب مانده است.
    ج)نمی دانیم که وی نماز می خواند یا خیر . (مثلا غریبه باشد)
    
  • عباس اینانلو ،
    1393-08-23 - 23:08

    	اگر فردی در انجام اعمال عبادی دچار اشتباه شود مثلا نمازش را اشتباه خواند در سه فرض زیر وظیفه ما چیست؟
    الف) بدانیم که او حکم مسئله را بلد نیست.
    ب) بدانیم که حکم مسئله را بلد است ولی از روی غفلت اشتباه انجام می دهد.
    ج) ندانیم که او حکم را می داند و یا نمی داند.
    
  • عباس اینانلو ،
    1393-08-23 - 23:08

    اگه خانمی را از فاصله ی دوری ببینم که حجاب مناسبی ندارد و به سمتمان می آید، در صورتی که دیگر نگاه نکنیم تا به هم برسیم، آیا حق داریم نهی از منکر کنیم؟ یا اینکه می توانیم احتمال بدهیم که شاید در این فاصله حجابش را درست کرده باشد؟
  • عباس اینانلو ،
    1393-08-23 - 23:07

    آیا باتوجه به اینکه یکی از شرایط وجوب امر به معروف علم به معروف و منکر است آیا شهادت یک نفر به وقوع یک منکر کافیست؟
  • عباس اینانلو ،
    1393-08-23 - 23:06

    ملاک اصرار ورزیدن گناهکار بر گناه که از شرایط امر به معروف و نهی از منکر است چیست؟
  • عباس ایانلو ،
    1393-08-23 - 23:05

    35-	معنای فقهی لغت احتمال در احتمال اثر و اثر در احتمال اثر در امر به معروف و نهی از منکر چیست؟لطفا به تفصیل بیان شود.
  • عباس اینانلو ،
    1393-08-23 - 23:05

    	در امر به معروف و نهی از منکر در جامعه اسلامی، اگر کسی بگوید من اصلا اسلام را قبول ندارم یا حجاب را قبول ندارم چه کنیم؟ آیا باز هم نهی از منکر واجب است یا خیر؟
  • عباس اینانلو ،
    1393-08-23 - 23:04

    33-	آیا گروه های امر به معروف و نهی از منکر حق دارند، صرفا برای انجام این فریضه به منطقه ای که در آن گناهی مثل بی حجابی زیاد است بروند؟
  • عباس ایانلو ،
    1393-08-23 - 23:03

    در احکام آمده که اگر نهی از منکر ضرر قابل توجه داشته باشد از گردن ما ساقط است. منظور از ضرر قابل توجه چیست؟ آیا فحش خوردن، ریخته شدن آبرو، درگیری، ارتکاب منکر بالاتر، اهانت به مقدسات، اهانت به نظام و تهمت به ناهی از منکر از مصادیق مفسده و ضرر قابل توجه هستند؟
  • عباس اینانلو ،
    1393-08-23 - 23:01

    اگر تعداد افرادی که منکر را انجام می دهند زیاد بود و احتمال درگیری وجود داشته باشد و یا فضا به نحوی شود که جو عمومی محیط برعلیه ناهی منکر شود ، آیا درآن شرایط نیز باید نهی از منکر کرد؟
  • عباس اینانلو ،
    1393-08-23 - 23:00

    معمولا ما برای آنکه مفسده امر به معروف و نهی از منکر کاهش یابد بعد از نهی از منکر صحنه را ترک میکنیم.حال اگر شرایط به گونه ای نباشد که بعد از نهی از منکر بتوانیم صحنه را ترک کنیم ،آیا باید نهی از منکر را انجام دهیم؟
  • 1393-08-23 - 23:00

    آیا ترک امر به معروف و نهی از منکر در جایی که شخص ترس داشته باشد که از کار اخراج شود جایز است؟
  • عباس اینانلو ،
    1393-08-23 - 22:59

    	اگر در صورت امر به معروف و نهی از منکر مشکلی برایمان ازطرف استاد ایجاد شود مثلا نمره مان کمتر شود تکلیف چیست؟
  • عباس اینانلو ،
    1393-08-23 - 22:58

    آیا هم کلام شدن با نامحرم برای نهی از منکر از مصادیق خوف گناه است؟ حد و حدود ارتباط با نامحرم برای امر به معروف و نهی از منکر چقدر است؟
  • عباس اینانلو ،
    1393-08-23 - 22:57

    	اگر آقایی اجازه امر به معروف و نهی از منکر را به همسرش ندهد(در صورتیکه به هر دو این قضیه در شرایط مقتضی واجب شده است)خانم بایستی از همسرش تبعیت کند یا نیاز به اذن و اجازه همسر نیست؟
  • عباس اینانلو ،
    1393-08-23 - 22:56

    	اگر شخص آمر در صورت امر به معروف و نهی از منکر بداند که از طرف فرد گناه کار با سوالات و شبهاتی مواجه شود که قادر به پاسخ گویی آن نیست . وظیفه چیست؟
  • محمد عرفان ،
    1393-08-23 - 22:55

    با توجه به شرایط بد حجاب و اینکه بی حجابی فراگیر شده و تقریبا پوشیدن مانتوی کوتاه یا ساپورت و یا مانتوی استین کوتاه عادی و فراگیر شده ما باید به همه ی این موارد تذکر بدیم؟ مثلا به خانمی که یک مقدار موی سرش بیرون است هم تذکر بدهیم؟ یا اولویت بندی داشته باشیم؟ به این صورت که فقط به منکراتی که فعلا قبح آن ها نریخته است تذکر بدیم بعد مرحله به مرحله پیش برویم؟
  • عباس اینانلو ،
    1393-08-23 - 22:54

    	آیا کسی که صلاحیت اخلاق و یا رفتاری برای امر به معروف و نهی از منکر نداشته باشد(مثلا تدخو باشدیا...) واجب است که امر به معروف و نهی از منکر کند؟
  • 1393-08-23 - 22:54

    اگر حتی یکی از شرایط وجوب امر به معروف و نهی از منکر وجود نداشت، آیا امر به معروف حرام می شود یا فقط از وجوب می افتد؟ لطفاً به تفصیل توضیح داده شود.مثلا اگر احتمال مفسده بود یا  اگر معروف واجب نبود، یا  اگر عدم اصرار بود، یا اینکه احتمال اثر وجود نداشت، آیا باز هم امر به معروف جایز است یا خیر؟
  • عباس اینانلو ،
    1393-08-23 - 22:53

    اگر درشرایط روحی خوبی نباشیم مثلا عصبانی باشیم و بدانیم لحن ما ممکن است تاثیر نهی از منکر را از بین ببرد، لازم است که نهی از منکر را انجام دهیم؟
  • عرفان ،
    1393-08-23 - 22:52

     اگه خانمی را از فاصله ی دوری ببینم که موی سرش بیرون است و به سمتمان می آید، در صورتی که دیگر نگاه نکنیم تا به هم برسیم، آیا حق داریم تذکر بدهم؟ یا اینکه می توانم احتمال بدهم که شاید در این فاصله حجابش را درست کرده باشد؟
  • عباس اینانلو ،
    1393-08-23 - 22:52

    	اگر حتی یکی از شرایط وجوب امر به معروف و نهی از منکر وجود نداشت، آیا امر به معروف حرام می شود یا فقط از وجوب می افتد؟ لطفاً به تفصیل توضیح داده شود.مثلا اگر احتمال مفسده بود یا  اگر معروف واجب نبود، یا  اگر عدم اصرار بود، یا اینکه احتمال اثر وجود نداشت، آیا باز هم امر به معروف جایز است یا خیر؟
  • عباس اینانلو ،
    1393-08-23 - 22:51

    اگر فردی در اداره ای منکری و تخلفی از سوی کارکنان یا مدیران مشاهده نمود و مراتب گزارش به مراتب بالاتر را طی نمود و ترتیب اثر داده نشد،تکلیف چیست؟
  • عباس اینانلو ،
    1393-08-23 - 22:50

    	با توجه به عدم اجازه ورود به مرحله سوم امر به معروف و نهی از منکر در حکومت اسلامی، اگر در منکری حکومت هنوز توان مدیریت موضوع را نداشته باشد، یا اصلا شرایط به نحوی باشد که حکومت ورود به آن نکند، یا از لحاظ عقلایی و عرفا پیگیری آن موضوع خاص از طریق حکومت عملا به معنای عدم تاثیر و عدم نهی از منکر باشد دراین صورت وظیفه ناهی از منکر چیست؟
  • عباس اینانلو ،
    1393-08-23 - 22:49

    	عدم اجازه ورود به مرحله سوم امربه معروف و  نهی از منکر تا چه جایی در جامعه اسلامی و حکومت اسلامی موضوعیت دارد؟ برای مثال در صورت مشاهده منکری خاص، مثلا دیدن مجبور کردن یک پسر جوان از یک دختر جوان برای رفتن به انجام گناه کبیره و اطمینان از این موضوع، وظیفه ناهی از منکر چیست؟ فقط باید زبانی بگوید و برود؟ اگر پسر تنها با زور و اکراه منصرف شود آیا در این صورت هم نباید وارد مرحله سوم شد و او را رها کرد تا به این گناه بپردازد؟
  • عباس اینانلو ،
    1393-08-23 - 22:48

    اگر امر به معروف و نهی از  منکر کردن پدر و مادر به صورت مودبانه موثر واقع نشد ، آیا می توان به مراتب بالاتر مثلا اخم کردن و یا تند صحبت کردن متوسل شد؟
  • عباس اینانلو ،
    1393-08-23 - 22:46

    	نهی از منکر کتبی مقدم است یا نهی از منکر لسانی؟
  • عباس اینانلو ،
    1393-08-23 - 22:45

    آیا در مرتبه اول امر به معروف و نهی از منکر صرف کراهت و انزجار قلبی  کافیست یا باید اظهار گردد؟
  • عرفان ،
    1393-08-23 - 22:45

    منظور از اثر در بحث احتمال اثر چیست؟ دقیقا و با جزئیات توضیح بفرمایید. آیا اثر یعنی ترک فعل توسط گناهکار؟ یا حتی صرفا ایجاد اثر و منفعل نبودن منظور است مثل منکر ماندن منکر؟ یا تاثیر بر خود مکلف مثل بالارفتن ایمان وی ولو این که هیچ تاثیر دیگری نداشته باشد؟ یا این که کلام شما شنیده شود و حجت خدا بر شما در این مورد تمام شده باشد؟ منظور کدام یک است؟
  • عباس اینانلو ،
    1393-08-23 - 22:44

    15-	اگر آمر به معروف وناهی از منکر به هر روشی اقدام کند تا منکر برطرف شود کفایت از وظیفه امر به معروف و نهی از منکر می کند؟ مثلا به جای به زبان گفتن و به صورت مستقیم به مسئول بالا دستی وی و یا والدین آن فرد تذکر دهد؟
  • عرفان ،
    1393-08-23 - 22:37

    اگر درشرایط روحی خوبی نباشیم مثلا عصبانی باشیم و بدانیم لحن ما ممکن است تاثیر نهی از منکر را از بین ببرد، لازم است که نهی از منکر را انجام دهیم؟
    در این موارد آیا می توان امر به معروف کتبی کرد؟ بطور کلی آیا امر به معروف کتبی بر لسانی مقدم است؟
  • عرفان قدیری ،
    1393-08-23 - 22:36

    در صورت مخالفت و منع پدر و مادر از امر به معروف و نهی از منکر در حد عاق والدین وظیفه ما چیست؟
  • دانشجو ،
    1393-08-23 - 22:34

    به نام حق
    عرض سلام و خدا قوت
    ۱-بین نماز اول وقت و تذکر لسانی به یک فرد(مثلا دررابطه باحجاب) اولویت باکدام است؟
    ۲-درحالت کلی یادگیری امربمعروف و نهی از منکر  چقدر اولویت دارد؟( بین انجام دادن همه ی کارهای جانبی دردانشگاه   از فعالیت بسیج گرفته تا کلاسهای مثلا اعتقادی یا بصیرتی..)
    باتشکر
  • مهدی حقیقت طلب ،
    1393-08-23 - 22:25

    آنچه که در حال حاضر بحث روزه جامعه است و بعنوان راهکاری برای از بین بردن معضلات فرهنگی و اجتماعی قرار گرفته است امر به معروف و نهی از منکر است که خودش یک وظیفه دینی و شرعی که یک تکلیف برای یک مسلمان حقیقی است ولی سخن این است آیا امر به معروف تاکتیک مناسبی است یا به تنهایی کارایی ندارد آری همانطور که هر چیز نیاز به یک مکمل دارد به تنهایی کابردی ندارد وتنها عاملی و زوجی که می شود تمام معظلات را از بین برد تقویت معنویت است آری خداوند مکمل و تنها موثری است برای از بین بردن هر بدی و ناپاکی است یعنی کار برای رضای خدا و حفظ جامعه اسلامی باشد و حفظ آرمانهای مقدس انقلاب اسلامی . آیت الله بهجت رحمة الله علیه فرموده اند مگر می شود ما یار خدا باشیم او یار ما نباشد . آری هدف جلب رضایت اوست و باید بدانیم مقصد چیست . بدون در نظر گرفتن او و صداقت در گفتار یعنی عمل به آنچه می دانیم حال در عصر اخیر با حجم بالای وسایل ارتباطی و فن آوری و تخریب فرهنگ مان و نفوذ بیگانگان امر به معروف کفایت می کند جنگ عصر جنگ افکار است یعنی مردم آنچه را قبول می کنند که میبینند وقتی الگوهای ما مناسب نباشد وقتی فرامین مقام معظم رهبری در حد شعار و نصب بنر است و حرفها و عمل همخوانی ندارد میسر است حقیقت اصلی  گمشده است کارها ریا و رسیدن به مقاصد شخصی و گروهی و حالا هم مهمترین دلیل تقویت حذب و گره است ما که خود را مسلمان می دانیم قرآن بهترین هدایتگر را قبله نما خود می دانیم و خود را همسو ولایت فقیه می دانیم عملمان مغایر آن را ثابت می کند نکته جالب در این است که خودمان حرفهای خود را باور نداریم ولی افسوس دشمنانمان به کتاب الهی ما ایمان دارند وقتی قانون گذارمان بجای رسیدگی و حذف کردن نقص ها به کاری که به او محول شده عمل نمی کند در فکر عزل و نصب و تشکیل احذاب و تقویت و باج خواهی از قوه دیگری که باید به آنها عمل کند است ما خدا را فراموش کرده ایم و گوشها نمی شنود  نمی بینیم چشمها را بسته ایم معنویت شده حقیقت گمشده کارها برای رضای خدا نیست به پندهای رهبر عمل کنیم بهترین الگوهایی همچو آیت الله قاضی طباطبایی کسی که زبان در وصف عظمتش عاجز و ناتوان است نسل جوانمان نمیشناسند آرمانهای امام خمینی فراموش شده  راه شهیدان کمرنگ شده پندهای رهبر ی فقط تکرار می کنیم و معنویت حقیقت گمشده است خدا فراموش شده دلها را غبار گرفته و قرار شده از یاوران  مهدی عج باشیم ولی دلها و عمل این نیست دلم به حال این می سوزد با اینکه می دانیم عمل نمیکنیم و خودمان را مهدوی می خوانیم
  • عرفان قدیری ،
    1393-08-23 - 21:57

    آیا در صورت مشاهده خانم بدحجابی که در کنار شوهرش باشد ، جایز است که برای جلوگیری از احتمال مفسده و درگیری و یا افزایش تاثیر امر به معروف و نهی از منکر، بجای تذکر دادن به خانم، به همسرش بگوئیم؟
  • عرفان قدیری ،
    1393-08-23 - 21:55

    گاهی در صله رحم و یا مراسم عروسی ، حدود بین محرم و نامحرم رعایت نمی شود و یا نوارهای مبتذل پخش میشود. و با توجه به فضای سنگین گناه، به احتمال قوی تذکر ما تاثیری ندارد و حتی شاید باعث کدورت و یا قطع رحم شود.  از طرفی عدم اجابت دعوت هم موجب قطع رحم میشود تکلیف ما چیست؟
  • عرفان قدیری ،
    1393-08-23 - 21:40

    گاهی فردی از نظر اعتقادی و ایمانی در مراحل پایینی قرار دارند و ممکن است  امر به معروف و نهی از منکر او باعث شود که لج بکند و از همان اسلام حداقلی خود هم بکشد. در اینصورت تکلیف چیست؟ (با این پیش فرض که نمی دانیم که طرف مقابل در کدام مرحله ی ایمان است)
  • عرفان قدیری ،
    1393-08-23 - 21:36

    آیا تلاش برای ندیدن و درک نکردن منکر مقدم است یا اینکه به صورت عادی رفتار کنیم و نهی از منکر کنیم؟ مثلا در مکان هایی که افراد بدحجاب زیاد هستند سرمان بایدکلا پایین باشد یا اینکه بصورت عادی راه برویم و با  پرهیز از نگاه حرام اقدام به امر به معروف و نهی از منکر نماییم؟
  • عرفان قدیری ،
    1393-08-23 - 21:27

    با توجه به این که معولا امر و نهی فرد گناهکار باعث عصبی شدن و عکس العمل نشان دادن وی می شود، آیا واجب است که حتما از افعال آمرانه و ناهیانه استفاده کرد؟ اگر با زبان نرم وی را نصیحت کنیم در این صورت آیا صدق امر به معروف و نهی از منکر می کند؟
  • 1393-08-23 - 20:22

    	با توجه به عدم اجازه ورود به مرحله سوم امر به معروف و نهی از منکر در حکومت اسلامی، اگر در منکری حکومت هنوز توان مدیریت موضوع را نداشته باشد، یا اصلا شرایط به نحوی باشد که حکومت به آن ورود نکند، یا از لحاظ عقلایی و عرفا پیگیری آن موضوع خاص از طریق حکومت عملا به معنای عدم تاثیر و عدم نهی از منکر باشد دراین صورت وظیفه ناهی از منکر چیست؟
  • 1393-08-23 - 20:20

    اگر حتی یکی از شرایط وجوب امر به معروف و نهی از منکر وجود نداشت، آیا امر به معروف حرام می شود یا فقط از وجوب می افتد؟ لطفاً به تفصیل توضیح داده شود.مثلا اگر احتمال مفسده بود یا  اگر معروف واجب نبود، یا اگر عدم اصرار بود، یا اینکه احتمال اثر وجود نداشت، آیا باز هم امر به معروف جایز است یا خیر؟
  • 1393-08-23 - 20:17

    اگر درشرایط روحی خوبی نباشیم مثلا عصبانی باشیم و بدانیم لحن ما ممکن است تاثیر نهی از منکر را از بین ببرد، لازم است که نهی از منکر را انجام دهیم؟
  • مجتهدی ،
    1393-08-23 - 20:15

    	آیا کسی که صلاحیت اخلاق و یا رفتاری برای امر به معروف و نهی از منکر نداشته باشد(مثلا تندخو باشد یا...) واجب است که امر به معروف و نهی از منکر کند؟
  • 1393-08-23 - 20:12

    	اگر شخص آمر در صورت امر به معروف و نهی از منکر بداند که از طرف فرد گناه کار با سوالات و شبهاتی مواجه میشود که قادر به پاسخ گویی آن ها نیست . وظیفه چیست؟
  • هانیه-ن ،
    1393-08-23 - 20:09

    اگر آقایی اجازه امر به معروف و نهی از منکر را به همسرش ندهد(در صورتیکه به هر دو این قضیه در شرایط مقتضی واجب شده است)خانم بایستی از همسرش تبعیت کند یا نیاز به اذن و اجازه همسر نیست؟
  • 1393-08-23 - 20:04

    	معمولا ما برای آنکه مفسده امر به معروف و نهی از منکر کاهش یابد بعد از نهی از منکر صحنه را ترک میکنیم.حال اگر شرایط به گونه ای نباشد که بعد از نهی از منکر صحنه را ترک کنیم(مثلا در مترو یا اتوبوس یا..) و احتمال دهیم که ادامه حضور ما در آن مکان سبب بحث و یا مجادله شود ،آیا باید نهی از منکر را انجام دهیم؟
  • موسوی ،
    1393-08-23 - 20:02

    31-	اگر تعداد افرادی که منکر را انجام می دهند زیاد باشد و احتمال درگیری وجود داشته باشد و یا فضا به نحوی شود که جو عمومی محیط برعلیه ناهی منکر شود ، آیا درآن شرایط نیز باید نهی از منکر کرد؟
  • مشهدی ،
    1393-08-23 - 20:01

    	آیا گروه های امر به معروف و نهی از منکر حق دارند، صرفا برای انجام این فریضه به منطقه ای که در آن گناهی مانند بی حجابی زیاد است بروند؟
  • علی راد ،
    1393-08-23 - 19:58

    در امر به معروف و نهی از منکر در جامعه اسلامی، اگر کسی بگوید من اصلا اسلام را قبول ندارم یا مسلمان نیستم و یا حجاب را قبول ندارم چه کنیم؟ آیا باز هم نهی از منکر واجب است یا خیر؟
  • عشاق الحسین ،
    1393-08-23 - 19:57

    معنای فقهی لغات احتمال در احتمال اثر و اثر در احتمال اثر در امر به معروف و نهی از منکر چیست؟لطفا به تفصیل بیان شود.
  • گلی فر ،
    1393-08-23 - 19:55

    آیا باتوجه به اینکه یکی از شرایط وجوب امر به معروف علم به معروف و منکر است آیا شهادت یک نفر عادل به وقوع یک منکر برای وجوب امر به معروف و نهی از منکر کافیست؟
  • معلم ،
    1393-08-23 - 19:51

    اگر خانمی را از فاصله ی دوری ببینیم که حجاب مناسبی ندارد و به سمتمان می آید، در صورتی که دیگر نگاهش نکنیم تا به هم برسیم، آیا حق داریم نهی از منکر کنیم؟ یا اینکه می توانیم احتمال بدهیم که شاید در این فاصله حجابش را درست کرده باشد؟
  • زینبی ،
    1393-08-23 - 19:49

    	اگر فردی در انجام اعمال عبادی دچار اشتباه شود مثلا نمازش را اشتباه بخواند در سه فرض زیر وظیفه ما چیست؟
    الف) بدانیم که او حکم مسئله را بلد نیست.
    ب) بدانیم که حکم مسئله را بلد است ولی از روی غفلت اشتباه انجام می دهد.
    ج) ندانیم که او حکم را می داند و یا نمی داند.
    
  • علی شاهجویی ،
    1393-08-23 - 19:47

    آیا واجب است افراد زیر را در حالت های زیر برای نماز صبح (در صورتی که بدانیم نماز نخوانده و نماز او در حال قضا شدن باشد) به عنوان امر به معروف و نهی از منکر بیدار کنیم؟
    الف ) بدانیم او کلا نماز نمی خواند.
    ب)نماز می خواند ولی استثنائا خواب مانده است.
    ج)نمی دانیم که وی نماز می خواند یا خیر . (مثلا غریبه باشد)
    
  • نعیمی ،
    1393-08-23 - 19:45

    	ملاک اصرار ورزیدن گناهکار بر گناه که از شرایط امر به معروف و نهی از منکر است چیست؟
  • ali ،
    1393-08-23 - 19:42

    	آیا احتمال ضرر برای شخص ثالث به جز ناهی از منکر و نهی شونده هم صدق میکند؟برای مثال نهی شونده از منکر خانم بدحجابی باشد که بدانیم در صورت نهی از منکر توجه سایرین که تاکنون متوجه آن خانم نشده اند نیز به او جلب شده و امکان دارد مرتکب نگاه حرام شوند.
  • محمد ،
    1393-08-23 - 17:07

    باسلام
    باتوجه به اینکه خوف افتادن به گناه در نگاه به نامحرم برایمان وجود دارد آیا  برای تشخیص اینکه منکر اتفاق افتاده است یا خیر باید به نامحرم دقت کرد؟ اگر این کار را نکنیم متوجه نمی شویم آیا واقعاً منکری بوقوع پیوسته یاخیر البته حدس و ظن می شود برد. تکلیف چیست؟
    
    متأسفانه دیده می شود که در سطح شهر خصوصاً در وسایل نقلیه عمومی  خصوصاً مترو، گاهی اوقات زن و مردی بدون توجه به دیگران روابط و برخوردهای خصوصی بایکدیگر انجام می دهند، اولاً: این روابط تا چه حدی منکر است؟ ثانیاً: نگاه کردن و جویا شدن از جزئیات برخورد خود می تواند برای ما مفسده انگیز باشد، حال باید ناهی از منکر دقت بکند یا حمل بر صحت بکند و موقعیت خود را طوری قرار بدهد که آن ها را نبیند یا اینکه با دقت کردن از اینکه منکری مرتکب شده اند یا خیر اطمینان پیدا بکند؟ ثالثاً: تذکر دادن به این افراد با پرخاشگری آنها همراه است چراکه آن ها در موقعیت لذت جویی و بی اختیاری هستند و این موجب این می شود که درگیری پیش بیاید. باید درگیر شد؟ با چه روشی باید تذکر داد؟ اگر با زبان دقیقاً خودتان را جای ما تصور کنید و بگویید که چه چیزی بگوییم؟ واقعاً نمی دانم که از چه الفاظی می توان در این مواقع استفاده کرد!
    
    سؤال دیگر اینکه اگر در سطح تردد داشته باشید متوجه می شوید که افراد بی حجاب بسیاری در سطح شهر تردد دارند و از کنار انسان عبور می کنند، نهی از منکر کدام یک از آنها واجب است؟
    
    سؤال آخر اینکه بنده متوجه شده ام که لسان مناسبی در مورد امربه معرف و نهی از منکر کردن ندارم و تمرین نیز در این مورد کرده ام ولی جواب مناسبی دریافت نکردم و گفتن بنده موجب تلقی توهین شدن و برداشت دعوا داشتن از بیان من می شود، تکلیف بنده در مورد تذکر لسانی چیست؟
    باتشکر
  • رامين ،
    1393-08-23 - 16:38

    سلام
    امروزه وضعيت اجتماعي به گونه ايي شده كه من احتمال ميدهم وقتي امر به معروف كنم يا نهي از منكري را بيان كنم . تاثيري نداره و باعث درگيري و لج و لجبازي ميشه آيا باز هم درسته كه اين كار و انجام بدهم
  • سیدوحید ،
    1393-08-23 - 16:05

    با سلام
    1.یا توجه به اینکه مطمعن هستیم که در فلان خیابان بدحجاب وجود دارد از لحاظ شرعی چه حکمی دارد که به صورت  گروهی  یا تکی با نیت امربه معروف و نهی ازمنکر به انجا برویم؟
    2.اگر در تذکر لسانی به بدحجاب احتمال بدهیم که نگاهمان به چهره ی بد حجاب بیفتد ، این کار چه حکمی دارد؟
    با توجه به اینکه تذکر لسانی به بد حجاب شیوه هایی دارد واگر با شیوه درست انجام نشود، احتمال دارد که نتیجه عکس بدهد،ایا ابتدا واجب است که شیوه های درست را یاد گرفت و بعد انجام تذکر لسانی  واجب میشود؟ اصلا به طور کلی یاد گرفتن شیوه های درست امر به معروف و نهی از منکر واجب است؟
  • حمیدرضا ،
    1393-08-23 - 15:49

    منظور از احتمال تأثیر در امر به معروف و نهی از منکر چیست؟ آیا فقط تأثیر این است که طرف اصلاح شود و منکر را ترک کند و معروف را به جا آورد؟ یا موارد زیر هم تأثیر به حساب می آیند؟ 
    -	حکم شرعی را بفهمد(عذری نباشد: مثلا بفهمد که پوشاندن موها برای خانم ها واجب است.(زیرا واقعا خیلی ها به خاطر جهل مرتکب این گناه می شوند) در واقع حجت بر او تمام شود، هرچند درست نکند.) 
    -	گناهکار فضا را برای گناه کردن امن نبیند و جو جامعه را برعلیه منکر ببیند. (بیانات امام خامنه‌ای: در مقابل اين منكرات، عامل بازدارنده، نهى است؛ نهى از منكر. بگوييد: «آقا، نكن.» اين تكرار «نكن»، براى طرف مقابل، شكننده است./ يك نفر بگويد، دو نفر بگويند، ده نفر بگويند؛ بالاخره طرف مجبور مى‌شود ترك كند؛ يعنى اگر بارها گفته شد، روحاً مغلوب مى‌گردد.)
    -	در جامعه منکر منکر بماند و معروف معروف بماند. ارزشها ارزش بمانند. (بیانات امام خامنه‌ای:  بنابراین اوّلین فایده ى امر به معروف و نهى از منکر همین است که نیکى و بدى، همچنان نیکى و بدى بماند./ در جامعه ى اسلامى، گناه، همیشه گناه تلقّى شود/ وقتى که امر به معروف و نهى از منکر در جامعه رایج شد، این موجب مى شود كه گناه در نظر مردم همیشه گناه بماند و تبدیل به ثواب و كار نیك نشود)
    -	گناه به ضعف و انزوا کشیده شود. (بیانات امام خامنه‌ای: گفتن گناه به گناهكار با زبان خوش و با لحن مناسب و در جايى هم با زبان تند- در مواردى كه مفسده‏يى به وجود نيايد- گناه را در جامعه كم خواهد كرد و به ضعف و انزوا خواهد انداخت)
    -	احتمال تأثیر برای نفرات بعدی بوجود بیاید. (همانطور که امام خامنه‌ای می فرمایند نفر اول بگوید، نفر دوم بگویند و ... تا نفر پنجاهم. آنوقت کی می تواند منکر را در جامعه انجام دهد/ شاید نفر اول و دوم تأثیری نبینند ولی همین که احتمال تأثیر را برای نفرات بعد ایجاد می کنند و این زنجیره و سلسله را تکمیل می کنند هم خودش تأثیر است.)
    -	مؤمنین جامعه و آمران و ناهیان دلگرم شوند.
    به نظر می رسد با مجموعه بیانات امام خامنه‌ای از جمله: جمله «من مى گویم احتمال تأثیر همه جا قطعى است؛» دایره و تعریف تأثیر در امر به معروف و نهی از منکر در نظر حضرت آقا وسیع و گسترده است و موارد بالا را هم در برمیگیرد. آیا این نظر درست است؟
  • حمیدرضا ،
    1393-08-23 - 15:43

    اگر امروز بخواهیم برای امر به معروف و نهی از منکر تمام شرایط آن را مثل آمرانه بودن و ... را فراهم کنیم، دیگر جایی برای تأثیرپذیری مخاطب باقی نمی‌ماند؛ آیا در چنین شرایطی آیا می‌توان به هر عمل مشروعی که بتواند موجب پیاده شدن ارزش‌های الهی در جامعه شود و از گناه علنی در جامعه جلوگیری کند، بسنده کرد یا فقط باید به امر به معروفی که در چارچوب «امر به معروف و نهی از منکر اصطلاحی» است عمل شود؟
    مگر این طور نیست که شرایطی که در رساله‌های عملیه برای امر به معروف و نهی از منکر ذکر شده، مربوط به زمانی است که در جامعه اسلامی گناه کمتر اتفاق می‌افتد و امر و نهی در افراد متخلف، اثرگذار است؟
  • ح ع ،
    1393-08-23 - 15:11

    سلام علیکم.
    آیا کسی که از بانک هایی که بهره برای وام می گیرد ، وام دریافت می کند-با توجه به ربوی بودن دیرکرد ها -  باید نهی از منکر کرد؟ یا بخاطر حکم ثانویه و اضطرار این حکم ربا برداشته شده است؟
  • یک مقلد ،
    1393-08-23 - 14:41

    سلام علیکم.
    الف )آیا امر به معروف واجب کفایی است ؟ در کدام امور به تفصیل اشاره فرمایید.
    ب) اگر امر به معروف متوقف به تحصیل در حوزه باشد و افراد مجتهد نیز به تعداد نیستند وظیفه دانشجویان چیست؟
  • حسین علیزاده ،
    1393-08-23 - 14:40

    سلام علیکم.
    یکی از بزرگترین منکراتی که در جامعه در حال رخ دادن است، کم رنگ شدن حیا بوسیله سریال های سیمای جمهوری اسلامی است که مورد اعتراض مجلس خبرگان رهبری هم قرار گرفته است. 
    با توجه به اینکه ساختار شورای نظارت بر صدای و سیما، از افرادی تشکیل شده که تا کنون نتوانسته اند بعلل مختلف نظارت دینی و اجتهادی بر نکات منفی سریال ها را اصلاح کنند و ما نیز احتمال اثر در تغییر ساختار و نظارت مجتهدان دینی بر سیما را نمی دهیم آیا وظیفه دیگری داریم؟
  • 1393-08-23 - 14:38

    از طرفی باید در مراتب مختلف امر به معروف و نهی از منکر، به مرحله اخف اکتفا شود.
    از طرفی تأثیرات مختلفی برای امر به معروف متصور است. از جمله 1.گناهکار ولو در آینده متأثر شود. 2.گناهکار اصلاح نمی‌شود ولی اطرافیان اصلاح و بیمه می‌شوند. 3.معروف معروف بماند و منکر منکر بماند.
    حال اگر با مرتبه پایین‌تر و مرحله بالاتر تأثیر یکسانی مترتب شود، آیا می‌توان به مرتبه بالاتر ورود پیدا کرد؟
  • ن ،
    1393-08-23 - 14:07

    من می دونم که امر به معروف باید با روی خوش انجام بشه لی حالاتم همیشه یکسان نیست،و اکقرا با دیدن صحنه ی بد حجابی عصبی می شوم آیا دزست است با این حال عصبی به ایشان ترکر بدهم؟
  • ن ،
    1393-08-23 - 13:53

    سلام تو رو خدا این پیامو به خود آقا هم بگین،تو رو خدا
    ما ولایتی هستیم آقا رو دوس داریم دوس داریم هرچی ایشون می گن رعایت کنیم ولی واقعا من دوس ندارم شوهرم همش به صورت و اندام خانومهای بددحجاب و بی حجاب و... نگاه کنه و بهشون تذکر بده به خدا آرامش زندگی مون از بین می ره کانون خانواده مون سست می شه من اعصابم به هم می ریزه بازم اگه مرد مجرد باشه هیچی ولی آقایون متاهل زندگی شون از هم می پاشه.
    خب این که شد همون زندگی غربی دیگه جامعه اسلامی نشد آقایونی که رعایت نمی کنن نگاه می کنن و آمار طلاق زیاد میشه آقایونی هم که اهل مراعاتن دیگه این جوری نگاه می کنن و زندگی شون سرد میشه.
    توروخخخدا جواب بدین،باید چی کار کرد؟
  • عرفان ،
    1393-08-23 - 13:37

    باعرض سلام و آرزوی توفیق و سلامتی روزافزون برای امام خامنه ای.
    برخورد با بدحجاب به صورت اجبار و گشت های ارشاد در تهران چه حکمی دارد؟
    ممنون از شما..
  • مرتضی.ی.م ،
    1393-08-23 - 13:25

    به نام الله
    سلام.آیا احکام اسلامی برای همه ی انسان ها واجب است یا فقط برای مسلمان ها؟ اگر برای دیگران هم واجب است آیا باید به غیر مسلمان ها یا کسانی که اعتقاد چندانی به اسلام ندارند هم امر به معروف و نهی از منکر کرد؟ اگر جواب مثبت است چطور باید باشد؟ممنون
  • محمد ،
    1393-08-23 - 13:20

    سلام
    در مراتب امر به معروف ذکر شده که باید اول کاری مثل اخم و ..(امر به معروف قلبی) انجام داد بعد باید تذکر لسانی داد
    ولی من وقتی دارم در خیابان راه می روم و خانم بی حجابی را می بینم تا بخواهم اخم کنم و ببینم حجابش را درست کرد یا نکرد از او دور شده ام در ضمن اگر بخواهم اخم کنم یا لبم را گاز بگیرم مستلزم نگاه طولانی مدت به آن خانم است و خودش منکر می شود
    ولی من کارت هایی تهیه کرده ام که روی آن ها به آن ها تذکر داده ام،آیا می توانم بدون تذکر قلبی ،این کارت ها را به آن هابدهم؟
  • رحیم رضاخانی ،
    1393-08-23 - 12:49

    سلام و عرض خسته نباسید و خداقوت برشما بزرگواران تلاشگر در عرصه مسائل دینی همان طور که امربه معروف ونهی از منکر یک واجب فراموش شده به فرموده حضرت آقا می باشد چرا در برخی ادارات دولتی مدیران و رئیس ادارات هیچ توجه هی به رعایت آن ندارند امر به معروف خاص یک نهاد و یک ارگان نیست همه باید به آن عمل نماییم چرا برخی مدیران دولتی آن را رعایت نی کنند؟
    پیشنهاد می شود در برنامه های ابلاغی و اعلامی به ادارات و ارگانها مسئاله امربه معروف و نهی از منکر گنجانده شود و گزارش کار از انها در خواست گردد تا این امر نهادینه گردد انشاالله
  • 1393-08-23 - 09:48

    آیا منکرات بصورت نسبی و وابسته به محیط هستند؟مثلا به خاطر شیوع منکری در مکانی یا و عدم شیوع آن در مکانی دیگر تفاوفتی در وظیفه ما ایجاد می شود؟
پاسخ به سوالات شرعی مخاطبان
استفتائات مناسبتی
پايگاه اطلاع‌رسانی دفتر حفظ و نشر آثار حضرت آيت‌الله‌العظمی سيدعلی خامنه‌ای (مد‌ظله‌العالی) - مؤسسه پژوهشی فرهنگی انقلاب اسلامی