news/content
نسخه قابل چاپ
1393/05/28
مطابق با فتاوای رهبر انقلاب صورت می‌گیرد:

پاسخ به سوالات شرعی مخاطبان درباره مسائل تحصیلی

پاسخ به سوالات شرعی مخاطبان درباره مسائل تحصیلی

پایگاه اطلاع‌رسانی KHAMENEI.IR در نظر دارد به پرسش‌های شرعی مخاطبان خود در موضوعات خاصی که کمتر به آنها پرداخته شده، منطبق با فتاوای حضرت‌ آیت‌الله‌العظمی خامنه‌ای پاسخ دهد. در همین راستا و در آستانه‌ی شروع سال تحصیلی جدید، کاربران گرامی می‌توانند سوالات شرعی خود را که مربوط به مسائل تحصیلی دانش‌آموزان، دانشجویان و طلاب، معلمان و اساتید است، از تاریخ ۲۹ مرداد تا ۷ شهریور ۹۳ در بخش نظرات این صفحه ارسال کنند (مواردی از قبیل رعایت حقوق مولف؛ رابطه دانشجویان دختر و پسر در محیط‌های آموزشی؛ خرید پایان‌نامه و مقاله؛ تقلب در امتحانات؛ دریافت شهریه از محصلین؛ رعایت آیین‌نامه‌ی محیط‌های آموزشی؛ خمس کتاب یا وسایل آموزشی بلا استفاده؛ نحوه‌ی پوشش در محیط‌های آموزشی؛ تنبیه دانش‌آموزان و ...).
حجت‌الاسلام والمسلمین فلاح‌زاده، کارشناس مسائل فقهی به پرتکرارترین سوالات، مطابق با فتاوای حضرت‌ آیت‌الله‌العظمی خامنه‌ای پاسخ خواهد داد.
همچنین عموم مقلدین میتوانند سوالات خود را در این زمینه به شماره پیامک ۲۰۱۱۰ ارسال نمایند.

* با توجه به کثرت پرسش‌ها، شما می‌توانید ابتدا نظرات منتشر شده در همین صفحه را مشاهده نمایید و یا به منابع فقهى موجود در پایگاه اطلاع‌رسانی (آداب تعلیم و تعلم | حکم نماز دانشجویان و روحانیون | حقوق چاپ و تالیف) مراجعه کرده و اگر پرسش و پاسخ مدنظرتان را نیافتید، سوال شرعی خود را نوشته و ارسال فرمایید.


https://farsi.khamenei.ir/themes/fa_def/images/home/rect-1-n.gif پاسخ سوالات ارسال شده از سوی کاربران، منتشر شد. برای مشاهده‌ی پاسخ ارائه شده اینجا را مشاهده نمایید.

نظرات مخاطبان : [ تعداد نظرات منتشره : 131 نظر ]
  • احمد ،
    1393-06-07 - 15:47

    با سلام 
    آیا دانشجوی رشته مهندسی عمران  که در دانشگاه سراسری صنعتی شریف درس خوانده است و دولت چندین سال هزینه تحصیل وی را پرداخته است، جایز است که  پس از فراغت از تحصیل، در حوزه علمیه شروع به تحصیل نماید..؟
  • 1393-06-07 - 14:11

    آیا در صورت استفاده از کپی کتابی که کپی آن جایز نبوده باید اصل کتاب را خرید یا فقط عدم مداومت بر استفاده از آن کافیست؟
  • 1393-06-07 - 13:56

    با سلام در انتخاب رشته  تحصیلی چه مواردی باید در نظر گرفته شود ؟ یعنی چه شروطی اولی هستند؟ ، علاقه ، استعداد را باید لحاظ کرد یا فقط باید به نیاز کشور توجه کرد؟
  • 1393-06-07 - 13:54

    با سلام آیا  علاقه به رشته در انتخاب آن شرط است؟
  • 1393-06-07 - 13:53

    آیا درس خواندن در حوزه به خواندن یکی از رشته های مهندسی در دانشگاه اولی است یا نمیتوان قیاس کرد؟
  • 1393-06-07 - 13:48

    با سلام آیا در حال حاضر تحصیل در حوزه واجب عینی است ؟
  • محمود رفیعی ،
    1393-06-07 - 11:11

    سلام.
    من یک روحانی هستم و درماه مبارک رمضان و دهه اول محرم جهت تبلیغ معارف دین، هرسال به شهر و روستایی می روم.
    گاهی لازمست که برای سخنرانی یا آموزش احکام و... به روستاهای مجاور محل اسکان خود بروم.
    لطفا بیان کنید که برای شکسته نشدن نماز و به هم نخوردن روزه هایم، چگونه به روستاهای مجاور، تردّد نمایم.
    باتشکر
  • حامد ،
    1393-06-06 - 16:29

    با سلام.
    آیا کسی که برای تحصیل به مدت چند (8-10) سال در شهری دیگر (قم) ساکن می شود ( 9 ماه از سال را ساکن آن شهر است) نمازش تمام و روزه اش صحیح است یا حکم مسافر را دارد؟
    با تشکر
  • ع.ط ،
    1393-06-06 - 06:52

    با سلام. ددانشجوی مترجمی عربی هستم و کتابی رو باید برای پایان نامه ترجمه کنم اگر این کتاب رو از کتابخونه گرفته و همه ش رو کپی کنم ایا اشکالی داره؟ 
    اگر کتاب رو تو بازار پیدا نکردم در این صورت چطور؟
    لطفا هر دو سوال رو پاسخ بدید.البته باید بگم کتاب به عربیه و انتشاراتش برای ایران نیست متعلق به خارج از ایران و یکی از کشورهای عربیه.
    متشکر
  • احسان مسلمی ،
    1393-06-06 - 02:40

    سلام و با آرزوی سلامتی برای شما
    یک سوال داشتم
    من پیش دانشگاهی بودم و در2سال آخر خیلی هم درس خوندم هم ب کارای پایگاه محلمون میرسیدم.حالا هم ب فضل امام عصر نتیجه گرفتم
    اما واقعا در اجرای احکامم ست شده ام
    انجام می دهم اما ن به کیفیت قبل
    خواهشا اگر در احکام راه حلی است بیان فرمایید
    
    
    
    
    
    
    
    ...ومن الله توفیق
  • مهدی ،
    1393-06-05 - 20:42

    سلام
    اهل لرستان هستم، 6 سال است طلبه قم هستم و شاغل در قم، دانشجوی کرج هستم و هر هفته در رفت و آمد، از وطن اصلی نیز برای همیشه اعراض نکرده ام.
    حکم نمازهایم در لرستان، قم و کرج به چه ترتیب است.
  • مهدی ،
    1393-06-05 - 13:20

    با سلام من به این نتیجه رسیدم که با توجه به علاقه شخصی تنها جایی که میتوانم هم تحصیل کنم و هم از گناه در امان بمانم(با توجه به شرایط خودم)  حوزه علمیه است ولی پدرم به دلایل نا مشخص مخالف است و حتی حاضر نمی شود در مورد این موضوع حرف بزنیم و به من حرف نا مربوط  و ناسزا میگوید. حکم آن چیست آیا میتوانم بدون اجازه او به حوزه بروم؟
    التماس می کنم جواب بدهید اصلا نمی خواهم دچار معصیت شوم.
  • محمد خلیلی ،
    1393-06-05 - 12:42

    در امر به معروف و نهی از منکر، قواعدی خیلی کلی ارائه شده. مثلاً آیا باید به هر کارمند دانشگاه که رجوع می کنیم او را نهی از منکر کنیم که چرا حجابش درست نیست یا وقت اداری را تلف می کند یا...؟ یا به هر دختر و پسر دانشجویی باید تذکر داد؟ 
    مخصوصاً که به نظر می رسد طوری شده که فقط ماها با تیپی خاص تذکر می دهیم و در نتیجه نه تنها این تذکرات فشاری روی گناهکار نمی آورد، بلکه او را که سابقه بدی از جریان مذهبی با این تیپ دارد، بدبین تر و اگر نه در گناهش ولی در استقامتش بر گناه جری تر می کند.
  • محمد خلیلی ،
    1393-06-05 - 12:38

    من در تهران به دنیا آمده ام و تا راهنمایی فقط تابستانها به میبدمی آمدم. بعد از آن ساکن میبد شده و قصد تغییر وطن کردم(با این که شک داشتم در آینده شاید مجبور شوم ساکن تهران باشم). بعد از کنکور برای دانشگاه به تهران بازگشتم (در حالی که خانه والدینم هنوز تهران بود)، و الان6سال است که در تهرانم مگر سفرهایی که آخر بعضی هفته ها (که گاهی مدت ها بینشان10 روز هم فاصله نمی شود) به میبدمی کنم. امسال هم منزلی درشهرپرندگرفته ام که باعث شده در تهران هم گاهی ساکن پرند باشم. نمازم درتهران و میبدوپرند چگونه است؟
  • 1393-06-05 - 08:59

    سلام
    بنده در دانشگاه دولتی درس می خواندم. اما متاسفانه درسهایم را خیلی جدی نمی خواندم و وقت زیادی برای آن نمی گذاشتم.البته همه درسها را پاس کردم و لیسانس گرفتم.
    ۱. اینکه بنده اهمیتی به درسها نمی دادم باعث ضمان شرعی برای بنده شده است؟(با توجه به اینکه آقای خامنه ای در یکی از سخنرانیها فرمودند دانشجویی که درس نخواند مشغول الذمه است.)
    ۲. اینکه آیا بنده بابت لیسانسی که گرفتم تعهدی به دولت و نظام اسلامی دارم، یا اینکه حالا که در حوزه علمیه مشغول تحصیل هستم نیاز به ادای دین در مورد مدرک لیسانسم ندارم؟
  • ملیکا ،
    1393-06-05 - 08:52

    باسلام
    تدریس استاد خانم محجبه برای دانشجویان پسر چه حکمی دارد؟ 
    در چه شرایطی جایز نیست؟
  • 1393-06-05 - 07:18

    با عرض سلام و خسته نباشید؛ بنده اهل تهران هستم و برای تحصیل در حوزه حدود 4 سال است که در ایام سال تحصیلی هر هفته به قم آمده و آخر هفته به تهران بر می گردم آیا قم وطن بنده حساب می شود یا خیر؟ (با توجه به اینکه ایام تعصیل مثل تابستان یا نوروز را در قم نیستم بلکه به تهران برمیگردم)
  • محسن ،
    1393-06-05 - 06:28

    سلام علیکم 
    
    طلبه ای که همزمان با تحصیل به کار نیز می پردازد. آیا اگر این کار در درس خلل ایجاد کند و از طرفی مجبور به کار برای گذران زندگی می باشد استفاده از شهریه حلال است ؟
  • محسن ،
    1393-06-05 - 06:27

    سلام علیکم.
    اگر کسی در قم بمدت 4 سال دانشجو باشد و هر هفته یکبار و گاهی که دو هفته یکبار به یزد برود و سه روز بماند آیا نمازش در قم شکسته است؟
  • محسن ،
    1393-06-05 - 06:25

    سلام علیکم.
    استفاده از شهریه طلبگی برای کسی که در کلاس ها شرکت می کند اما مباحثه نمی کند حلال است ؟ در کل میزان برای استفاده چیست ؟ 
  • ل ،
    1393-06-05 - 00:48

    به نام خدا
    سلام
    سؤالات تحصیلی یعنی چی؟
    مثلا میشه سؤال کنیم شارژ کردن گوشی با برق دانشگاه چه حکمی دارد؟
  • 1393-06-05 - 00:25

    سلام 
    از دیدگاه امام خامنه ای آیا صرف اختلاط دختر و پسر در محیط هایی که هدف دیگری جز معاشرت بیهوده داند عامل فساد است و باید برداشته شود؟
    منظورم به طور دقیق تر این است که همانطور که صرف حضور یک زن و مرد نامحرم در خلوت موجب فساد است و باید از آن اجتناب کرد اختلاط زن ها و مردها (البته بجز معاشرت های بی هدف) در محیط هایی چون دانشگاه و محل کار نیز دارای اشکال است؟
    چون به نظر میرسد آنچه که موجوب گناه است،صرف اختلاط نیست بلکه قلب های مریض و دل های بیمار است که افراد را در این محیط ها به گناه می کشاند.
  • ف.ک ،
    1393-06-04 - 22:35

    سلام من دبیرستانی هستم وبه دلیل برگزاری کلاس های اضافه در آزمایشگاه (با حضور معلم مرد) مجبورم چادرم را بردارم با این که خود اینرا نمی خواهم .
    می خواستم ببینم آیا اشکالی دارد؟ و وظیفه ی یک دختر مومن در دنیای امروز چیست؟ و اگر دختر خودتان جای من بود چه پیشنهادی به او داشتید؟
  • سیده ،
    1393-06-04 - 22:17

    باعرض سلام.
     1.تقلب در امتحان چه ازکتاب باشد یا فردی دیگر حرام است یانه؟ حتی اگر هم هیچ گونه برتری علمی و مدرکی درآن آزمون نباشد.
    2. استفاده از کامپیوتر و یا اینترنت دانشگاهی که سراسری است و البته خودشون ذکر کردند که هرگونه کار غیر علمی مسوولیت شرعی دارد ،واقعا اشکال شرعی دارد از حضرت آقا؟البته بدون هیچ گونه مبتذلات و چیزهای مستهجن.
    3.زمانی که استاد سرکلاس درس میاید تا درس را شروع کند قبل از آن حضور و غیاب میکند،آیا اشکال شرعی دارد که من حضورم را بخورم  و بعد بروم بیرون تا کلاس بعدی که شروع شود؟
  • زهرا جان ،
    1393-06-04 - 18:20

    سلام من در یک نمایشگاه کتاب مدتی فروشنده بودم که زده بود 40%% تخفیف ولی ما در عمل کمتر از 40%% تخفیف میدادیم مثلاوقتی کتابی باتخفیف  میشد4800  قیمت رو رو به پایین رند میکردیم میشد 4500 یعنی به ضرر مشتری البته غیر عمدبود. حالا من چقدر از حقوقم رو باید رد مظالم بدم؟
  • زهرا جان ،
    1393-06-04 - 18:10

    سلام 1)))بنده بدلیل نداشتن وسع مالی نمیتونستم نمرات امتحانم رو بگیرم چون جلو اسمم بسته بود به همین دلیل از یکی از کارمندان دانشگاه خواستم نمراتم رو از اینترنت دانشگاه برام بگیره حال کار من چه حکمی داره؟2)))همینطور به دلیل نداشتن شهریه از کارت ورود به جلسه ترم قبلم استفاده کردم این حکمش چیه؟
  • موسوی ،
    1393-06-04 - 15:07

    سلام
    برای کسی که تشخیص داده اولویت اوّل برای درس خواندن طلبگی است و فقط با مشکلات و سختی های آن کنار نمی آید واجب است که طلبه شود؟
  • ز ،
    1393-06-04 - 14:48

    سلام چندسال پیش دانشجو بودم بادفتر مراجع تماس گرفتم و برای نماز هام راهنمایی خواستم (2یا3روز در محل تحصیل بودم و یا دقت و آمد میکردم که مسافت شرعی رو داشت), به من گفتند میتونی رجوع کنی منم رجوع کردم به اقای ... بعدها که احکام رو یاد گرفتم متوجه شدم باید رعایت اعلم فالاعلم رو میکردم امابه من چیزی نگفته بودند
    
    الان با توجه به این موضوع میتوانم دوباره به مقلد خودم اقای خامنه ای بازگردم (شایدتقلیدتحقق نیافته بوده)
    واینکه الان هم درجایی دوباره مشغوال به تحصیل هستم که هفته ای 2 یا 3 روز میروم و بر میگردم هرگاه فاصله رفتن من به محل تحصیل از10 روز بیشتر شود
    دوباره سفر اول محسوب میشود؟ اگر بفرمایید سفر اول شدن چه موقع تحقق مییابد ممنونم
  • م.ع. ،
    1393-06-03 - 22:03

    با سلام و احترام
    برگزاری کنسرت های مختلط سنتی و یا پاپ در محیط دانشگاه چه حکمی دارد
    با تشکر فراوان
  • ع.ح ،
    1393-06-03 - 18:15

    بسمه تعالی
    با عرض سلام
    طلبه ای هستم 20 ساله
    آیا قانون ممنوعیت ازدواج در برخی محیط های آموزشی مثلاً حوزه علمیه عقلانی و یا شرعی می باشد. لطفاً با ذکر دلیل
  • محمد امین سواری ،
    1393-06-03 - 14:13

    باسلام
    بعضی از اساتید در درسهای تخصصی و علمی وارد برخی مسائل دینی و سیاسی می شوند و در آن از مبانی منحط و ضال دفاع میکنند. وظیفه ی منِ دانشجو در قبال چنین استادی با توجه به مطرح شدن آنها در کلاسی که ممکن است دانشجویان دیگر منحرف شوند، چیست؟
  • دانشجوی مهندسی ،
    1393-06-02 - 23:37

    در رشته های مهندسی، مجبور به استفاده از نرم افزارهایی هستیم که نسخه  اصلی آنها در کشورهای خارجی، تهیه شده است.
    قیمت این نرم افزارها عموما بالاتر از سیصد دلار، گاهی بالاتر از هزار دلار و گاهی بالاتر از ده هزار دلار است و خرید آنها برای دانشجویان غیرممکن است و در ایران از نسخه های قفل شکسته استفاده می شود. این نسخه ها به طور رایگان و بدون کسب هیچ گونه اجازه ای از سازنده مورد استفاده قرار می گیرند.
    از طرفی ادامه تحصیل،انجام پروژه های درسی و تکالیف بدون این نرم افزارها غیرممکن است. چه باید کرد؟
  • یازهرا ،
    1393-06-02 - 21:07

    سلام علیکم.لطفا بفرمایید تقلب در امتحان چه ازکتاب باشد یا فردی دیگر حرام است یانه؟اگر دلیلش هم بفرمایید ممنون میشم.
  • mgh ،
    1393-06-02 - 19:31

    سلام. حکم استفاده از کتب علمی رشته های مختلف که  به زبان انگلیسی و طور الکترونیکی(PDF) هستند و در خارج چاپ شده اند چیست؟
  • محسن ،
    1393-06-02 - 19:27

    سلام.آیا استفاده از اینترنت دانشگاه و کامپیوتر های آن برای استفاده های غیر علمی (بدون موارد مستهجن و غیر اخلاقی) اشکالی دارد؟
  • حسین عیوضی ،
    1393-06-02 - 18:51

    سلام علیکم 
    طلبه ای هستم برای تحصیل از کرج به قم آمده ام  وحدود 12 سال قصد ماندن دارم ومعلوم نیست برگردم  .الآن در پردیسان ساکن هستم  دو سوال دارم 1-آیا می توانم قصد وطن کنم ونماز م را تمام بخوانم 2-آیا بااین وجود هررور حدود 9ساعت در مرکز شهرقم به تحصیل مشغلولم ومنزلمان در پردیسان است آیا می توانم قصد اقامت کنم 
    اگر هیچ کدام نمیشود لطفا راهکاری  را مشخص فرمایید
  • 1393-06-02 - 17:16

    سلام
    نگاه کردن به چهره ی دختران دانشجو که همکلاسی ما هستند و در برخی موارد مجبور به صحبت کردن و تعامل با انها- در زمینه های درسی- میشویم و انها حجاب را به صورت کامل رعایت نمیکنند و بعضا ارایش هم میکنند چه حکمی دارد؟ در صورتی که انها خودشان برای خود حرمت قایل نیستند و به تذکرات دیگران در مورد وضع پوشش خود اعتنا نمیکنند .
    ممنون
  • mohammmad ،
    1393-06-02 - 15:43

    اگر کسی از تمامی دوستانش که حلالیت گرفته بود دوباره با انها شوخی کند چه حکمی دارد البته یه شوخی ساده و هنوز هم ان فرد که حلالیت گرفت به سن تکلیف نرسیده بود و همین طور دوستانش
  • 1393-06-02 - 15:28

    سلام علیکم
    آیا طلبه ای که مدتی به دلایل مشکلات و مشغله های خانوادگی درس را خوب نخوانده است و یا اصلاً نخوانده است می تواند از شهریه مقام معظم رهبری استفاده نماید؟
    اگر قبلاً این استفاده را کرده باشد آیا باید آن را بازگرداند؟ از چه طریقی؟
  • دانشجو ،
    1393-06-02 - 15:16

    سلام
    
    میخواستم بدونم اجرای موسیقی اعم از سنتی ، پاپ ، راک  توسط گروه های دانشجویی یا غیر دانشجویی در دانشگاه چه حکمی دارد؟ 
    ممنون
  • سجاد اسمعیلی ،
    1393-06-02 - 15:11

    سلام علیکم؛
    1. آیا در روز جمعه برای خواندن نماز ظهر و عصر باید صبر کرد یا بلافاصله پس از اذان  می توان خواند؟
    2. حکم نماز دانشجویانی که در شهری غیر از شهر محل زندگی شان نماز می خوانند چگونه است؟
  • a.y ،
    1393-06-02 - 15:04

    با سلام 
    چاپ کتاب با پول خودمان برای ایجاد رزومه برای قبولی در دکتری چگونه است.
  • محمد حسن ،
    1393-06-02 - 11:22

    سلام علیکم
    استفاده از کپی کتاب یا PDF کتاب های فارسی و انگلیسی چه حکمی دارد؟
  • رضا ،
    1393-06-02 - 09:58

    سلام علیکم
    جوانی هفده ساله هستم
    و قصد تحصیل در حوزه را دارم
    اما پدر و مادرم به طرز شدیدی مخالف اند
    و میگویند که یک پزشک و یا استاد دانشگاه هم میتواند تبلیغ دین کند
    در حالی که تصمیم من برای رفتن به حوزه اول خودسازی و بعد هم انجام وظیفه در سطوح بالاست و نمیتوانم تبلیغ و ترویج اسلام توسط یک پزشک را که در اکثریت مواقع شعاع کمی دارد تحمل کنم و علاقه و هدف من کاری جهانی است و دوست ندارم که در این موارد به جایگاه خاصی قانع شوم
    وظیفه من چیست؟
    باید با پدرومادرم چه کنم؟
    یا به انها در این مورد چه بگویم؟
  • جواد ،
    1393-06-01 - 23:27

    با سلام میخواستم بدانم در مدارس در زنگ های استراحت یا بعد از ساعات درسی معلمین دانش آموزان که دور هم جمع هستند در باره ی دانش اموز خاصی صحبت میکنند  و اسم او را میاورند و بعضا عیب های او در سر کلاس گفته میشود  ایا این کار صحیح است یا احتیاط لازم است در این مسئله؟
    سوال دوم ایا معلم حق دارد در کلاس درس برای اینکه جو کلاس عوض شد با دانش اموزی شوخی کند و یا مسخره ای کند و خود دانش اموز نیز مشکلی نداشته باشد ، ایا صحیح است؟
  • محمد ،
    1393-06-01 - 19:44

    آیا تنبیه بدنی و ناسزا دادن توسط معلم به دانش آموز جایز است؟
  • امیررضا ،
    1393-06-01 - 17:09

    سلام علیکم 
    جوانی هجده ساله هستم و قصد دارم به حوزه علمیه بروم ولی پدرم به شدت مخالف است و میگوید اگر به حوزه بروم بنده را عاق میکند آیا در این صورت تبعیت از پدر واجب است؟
  • س ،
    1393-06-01 - 14:44

    سلام شوخی کردن با معلمان چه حکمی دارد؟
    
  • امیر حسین جبین پور ،
    1393-06-01 - 13:14

    سلام
    میخواستم ببینم حکم یادگیری و نواختن سه تا ر و تنبک در تنهایی یا برای جمع های دوستانه چه حکمی داره؟
    معنی درست و واضح واژه ی لهو و لعب در مورد آلات موسیقی و نواختن آنها چیه؟
  • مجتبی ،
    1393-06-01 - 12:42

    در کارهای پژوهشی، گاه به ناچار ترکیب پژوهشگران مختلط بسته می‌شود. بنا به اقتضائات کاری، بحث و گفت و گوهایی وجود دارد و حتی ممکن است شوخی‌هایی بین حاضرین در جلسات اتفاق بیافتد.
    به لحاظ شرعی این حکمی دارد؟
  • منتظرم ،
    1393-06-01 - 12:41

    باسلام. چند سالی نماز روزه مون رو با این تصور که چون دانشچوییم می تونیم به مرجع دیگه ای که نماز روزه رو کامل می دونند،مراجعه کنیم،خوندیم و گرفتیم.بعدا فهمیدیم که هر دانشجویی نمی تونه فقط اونایی می تونند که  کثیر السفرند.حالا من که کثیر السفر نیستم چه کنم؟؟ شندیم که باید قضا کنم اما به نظرم من کوتاهی در پیدا کردن حکم نداشتم.لطفا پاسخ فرمایید در ضمن بحث وطن رو هم ی مقدار صریح بگید تا متوجه شیم مثلا من 6 سال در محل تحصیلم هستم و هنوز قصد ماندن دارم.لطفا این مسأله جدید رو از آقا هم بپرسید.تشکر
  • 1393-06-01 - 10:30

    سلام
    
    من یک دانشجو هستم.
    برای مطالعه درس های دانشگاهی خودم میتوانم به مکان پایگاه بسیج خودمان بروم و در آنجا درس بخوانم؟ 
    استفاده از برق و آب آنجا به چه طور است؟  اشکال دارد؟ 
    برق آنجا از بنیاد شهید تامین میشود، با این وجود استفاده از مکان و وسایل چه حکمی دارد؟ 
  • محمد ،
    1393-06-01 - 10:19

    سلام. اگر در بعضي از دروس تقلب انجام شود و مدرك تحصيلي بر اساس آن امتحانات دريافت شود و سازماني كه در آن كار مي كنيم ارائه نمائيم ، حقوقي كه از آن سازمان مي گيريم حلال است؟   
  • مسعود دهقان ،
    1393-06-01 - 10:18

    سلام
    مسئله عمده و بسیار مبتلای طلاب و دانشجویان بحث وطن است. لطف کرده و بیان کنید که طلاب و دانشجویان مهاجر که برای مدت دو تا ده سال یا بیشتر برای تحصیل عازم شهری میشوند، نسبت به نماز و روزه خود چه تکلیفی دارند، آیا حکم وطن بر شهر مثصد در مدت زمان مذکور بار می شود یا خیر.
    ممنون و متشکر
    یا علی
    التماس دعا
  • روح الله ،
    1393-06-01 - 10:16

    سلام
    آیا کپی گرفتن از یک کتاب درسی مخالف با حق کپی است؟ یعنی برای خودمان تمام کتاب یا بعض آن را از روی کتاب اصلی کپی بگیریم.
    همچنین کتابهایی که متن آن در نرم افزار ها موجود است، آیا میتوانیم همه یا بخشی از آن متن را کپی کنیم و چاپ کنیم؟
    سوال دیگر: کتابهایی که بصورت پی دی اف و... در اینترنت موجود است آیا با عدم علم به رضایت انتشارات آن کتابها، میتوانیم از اینترنت دانلود کنیم؟
  • روح الله صادقی ،
    1393-06-01 - 10:10

    سلام
    آیا برای حلال بودن شهریه طلبگی، حضور در کلاس لازم است یا اگر خودمان درس را با سی دی گوش دهیم یا با شرح بخوانیم(که بنده با این روش، دقیقتر از حضور در کلاس درس می خوانم) بازشهریه حلال است؟ بعبارتی آیا ملاک حضوردرکلاس است یا خوب درس خواندن ولو با هرروشی؟ (توجه شود که سیستم آموزشی هیچ قانونی در این زمینه ندارد و ما را به فتوای مراجع ارجاع میدهند)
    درصورت لزوم شرکت در کلاس آیا با نرفتن چند جلسه به کلاس(با عذر یا بدون عذر) شهریه حرام میشود؟ اگر جواب مثبت است، تمام شهریه یا به میزان کلاس نرفتن؟
  • روح الله صادقی ،
    1393-06-01 - 10:02

    سلام
    دانشجویی رشته پزشکی که در دوران کارورزی هست (که پول هم میگیرد) ولی هنوز شغل او محسوب نمی شود، نماز و روزه اش چگونه است؟ خواهشمندم بصورت کلی بگویید چه گروههایی از دانشجویان و طلاب در حکم بورسیه محسوب میشوند (که باشرایطش نمازشان تمام می باشد) و چه گروههایی صرفا در حکم تحصیل هستند که نمازشان شکسته است؟
  • روح الله صادقی ،
    1393-06-01 - 09:58

    سلام
    1) بنده و همسرم در محل تحصیلم سکونت کرده ایم و قصد وطن کرده ایم. اولا چه نوع قصد وطن کردنی باعث تمام شدن نماز می شود. ثانیا بر فرض که ما آن قصد را کردیم، برای اولین بار که به آن شهر رفتیم نمازمان چگونه است، یعنی آیا باید مدت خاصی بگذرد یا همان دفعه اول، ولو کمتر از ده روز بمانیم نمازمان تمام است؟
  • روح بخش ،
    1393-06-01 - 02:38

    سلام علیکم
    ایا احساس محبتی که مرد و زن نامحرم بخاطر معاشرت کاری از یکدیگر  در دلشان بوجود می آید، همان ریبه و فتنه است؟
  • روح بخش ،
    1393-06-01 - 02:35

    سلام علیکم
    آیا رعایت شروطی که بعضی مراجع برای اخذ شهریه وضع می کنند مثل ضرورت سکونت در قم، واجب است.؟
  • روح بخش ،
    1393-06-01 - 02:32

    سلام علیکم
    آیا طبق نظر حضرت آقا تنبیه بدنی دانش آموز توسط معلم و نیز تنبیه بدنی زن توسط شوهر، جائز است؟ 
  • 1393-06-01 - 00:32

    سلام علیکم.من دانشجو مهندسی سال سوم (سراسری) هستم.اگر بدانم در رشته تحصیلیم برای جامعه ام مفید نیستم و در دانشگاه دیگر در رشته دیگر و یا حوزه موفق و مفید هستم و با توجه به اینکه خرج تحصیلم با دولت است میتوانم تحصیل در دانشگاه فعلیم را رها کنم و بدون مدرک گرفتن از دانشگاه فعلیم به حوزه بروم.آیا حق الناس پیش نمی آید. ممنونم
  • للحق ،
    1393-06-01 - 00:19

    سلام.ممنون بابت این اقدام جالبتون
    ببخشید ما چند تا جوون هم سن و سال هستیم. زمان هایی پیش میاد با هم هستیم و موقع نماز اگه طلبه یا روحانی نباشه، یکی از دوستان رو میفرستیم جلو برا امام جماعت و یا اگه یکی از ما داره میخونه بقیه میرن پشت سرش اقتدا میکنن. میخواستم بدونم با توجه به فرض سن حدود19 سال و این شرایط، انجام این نماز جماعت محل اشکال میباشد یا خیر؟
  • م.ع. ،
    1393-05-31 - 21:39

    سلام
    اگر از درسی که میخوانیم در اینده استفاده ای نکنیم حقی بر گردن ما است؟
  • م.ع. ،
    1393-05-31 - 21:37

    با سلام
    فرض بفرمایید فردی در طول تحصیل(از دبستان تا دکترا) در امتحان هایش تقلب کرده(ولو یک بار). ایا حقوقی که از شغلش در آینده به دست می اورد با حرام مخلوط است؟ چرا که ممکن است برای مثال نمره ی درسی به واسطه ی همین تقلب که حرام است بالارفته باشد و به تبع آن معدلش و... و به همین خاطر محل کار وی، او را پذیرفته است.
    با تشکر
  • محسن ،
    1393-05-31 - 20:28

    سلام
    من در کنکور ورودی به دانشگاه مقداری تقلب کردم حدود 10-20 سوال و شبانه قبول شدم ! ولی در طول تحصیلم هیچ تقلبی نکردم و نمراتم برا خودم هست و واقعی، کار گرفتن با این مدرک حکمش چیه؟! آیا درآمد باهاش حرامه؟! 
    ممنون از پاسختون 
  • erfan ،
    1393-05-31 - 18:35

    وظیفه دانشجویان در برابر حجم زیاد بی عفتی از جمله بدحجابی و روابط نامناسب دختران و پسران چیست?
    
  • 1393-05-31 - 18:33

    سلام 
    اگر به خاطر آشنا بودن با مسئولی کار گرفته شود درصورتی که نمیدانیم شایسته تر از مانیز بوده اند یا نه.آیا مشکل شرعی دارد؟
  • 1393-05-31 - 17:19

    سلام
    آیا برای تحقیقی که استاد در قبال آن مقداری نمره اضافی تخصیص میدهد باید حتما تحقیق کامل صورت گیرد؟ یا برای مثال استفاده از منابع اینترنتی اشکال ندارد ؟باید منبع هم ذکر شود؟ این مصداق این نمی باشد که به استاد دروغ گفته باشیم؟
  • سلامتی امام خامنه ای صلوات ،
    1393-05-31 - 17:06

    باسلام-در دانشگاه استاد برگه هایی را از از کتب فتوکپی کرده و به دانشجویان می دهند، حکم استفاده از آنهابرای ما چیست؟
  • 1393-05-30 - 19:24

    انجام پروژه و آموزش دادن آن به کسی که بایستی آن پروژه را انجام دهد چه حکمی دارد؟ ممکن است آن پروژه برای درس، پایان نامه، مقاله، یا طرح کسر خدمت سربازی (انجام پروژه به جای سربازی) باشد.
    در ضمن انجام پروژه برای دانشجویان خارج کشور (اعم از آمریکا تا امارات و چین) چه حکمی دارد؟
  • مهدی ،
    1393-05-30 - 19:22

    1) تقلب در امتحان چگونه است آن هم در کارشناسی ازشد دانشگاه آزاد که هم هزینه ها بالاست و هم اساتید سخت گیر تر هستند ؟
    2) صحبت کردن دانشجویان دختر و پسر اشکالی دارد ؟ و ارتباط دانشجویان دختر و پسر چگونه باید باشد( برای مثال جزوه گرفتن ، جزوه دادن به دختران  و در دانشگاه گروهی درس خواندن دختران و پسران چگونه است ؟
    
  • رضا کریمی ،
    1393-05-30 - 18:05

    سلام علیکم
    بنده دانشجوی یکی از دانشگاه های تهران هستم و به مدت 6 الی 7 سال دوران تحصیل بنده در تهران طول میکشد.در طول ترم تحصیلی به طور متوسط هر سه هفته یکبار به شهرستان( که حدود 500 کیلومتر با تهران فاصله دارد) مراجعت نموده و مجددا به دانشگاه بر میگردم.وضعیت نماز های بنده به لحاظ قصر یا تمام خواندن( با توجه به اینکه معمولا یک روز در هفته را به قم سفر میکنم ) به چه شکلی می باشد؟با تشکر، ساعدکم الله...
  • رضا ،
    1393-05-30 - 17:59

    سلام علیکم
    بنده دانشجوی یکی از دانشگاه های تهران هستم و به مدت 6 الی 7 سال دوران تحصیل بنده در تهران طول میکشد.در طول ترم تحصیلی به طور متوسط هر 20 روز یکبار به شهرستان (شهرکرد) مراجعت نموده و مجددا به دانشگاه بر میگردم.وضعیت نماز های بنده به لحاظ قصر یا تمام خواندن به چه شکلی می باشد؟
  • هم وطن ،
    1393-05-30 - 16:01

    با سلام 
    بنده در یه امتحانی نمره 15آوردم (البته اشکال چندان مهم نبودامابارم زیاد بود) و تو رقابت سنگین با دوستانم بودم: پس با استادم صحبت کردم و ازشون خواسم درمقابل کارتحقیقی یامقاله و...افزایش نمره بدن. ایشونم نمره 18رو دادن. اما بعد دیگه درخواستی برا مقاله یا کار تحقیقی نداشتن و بندم انگار فراموشم شد. این نمره با بقیه نمرات جمع خوردو حقیر رتبه ی اول کلاس شدم ومعدلی تو همون دانشگاه مشغول ارشد هستم. می خواسم بدونم مسئله ی این موضوع چیه؟ میتونم الان مقاله بدم.البته رقبا معدلی یا با کنکور انتخاب شدن
    باتشکر
  • محمد ،
    1393-05-30 - 15:30

    با توجه به اینکه در دانشگاه ها برای امور اموزشی از نرم افزار های خارجی قفل شکسته استفاده می شود  تکلیف در این مورد چیست؟
  • امیر ،
    1393-05-30 - 15:23

    سلام، ایا مطالعه علوم نظری مثل فیزیک نظری که به پرسش های بنیادین طبیعت می پردازند یا ریاضیات که ممکن است لزوما کاربردی در مسائل صنعتی مملکت نداشته باشد کار صحیحی است؟ منظورم این است که کسی فیزیک بخواند برای درک ماهیت خلقت جهان و برای علاقه ای که فیزیک و ریاضیات دارد و نه لزوما برای انجام کارهای علمی در جهت صنعت کشور ... کلا مطالعه ی علوم نظری چه حکمی دارد ؟ ... مثلا شنیده ام که در منابع دینی امده علمی که نفعی ندارد را نباید مطالعه کرد، ایا این گفته شامل ریاضیات و فیزیک نظری هم می شود؟ ... ممنون
  • پروانه ،
    1393-05-30 - 15:06

    سلام من دانش آموز سوم ریاضی هستم و می خواستم پیش دانشگاهی ام رو  هنر بخونم اما توی شهر پیش هنر نداریم و اگه بخوام بخونم باید غیر حضوری بخونم که شرایط خودشو داره ، اما مدیرمون میگه شما بیاین همون ریاضی رو بخونین ،من با معلم های درس های تخصصی حرف می زنم تا باهاتون راه بیان.میخواستم ببینم اینکه معلم ها فقط با منو دوستم که می خوایم هنر بخونیم راه بیان و جور دیگه ای با ما برخورد بشه اشکال شرعی نداره در صورتی که  معلوم نیست تمام دانش آموزایی که وضعیتشون مثل منه  تو کل ایران یه همچین شرایطی براشون هست؟
  • اللهم صل علی محمد وال محمد ،
    1393-05-30 - 14:17

    سلام وقتی استاد دستور انجام تکلیفی را میدهد (مثلا سوالات تمرین‌ یک مبحث)؛ آیا تمام جواب انرا از روی دیگران کپی کردن و ارائه دادن اشکال دارد؟ اگر در پاسخ دادن مقداری هم خودمان نوشته باشیم وکپی نباشد چطور؟
  • 1393-05-30 - 14:04

    سلام،ایا پیروی از قوانینی که یک حوزه علمیه برای طلاب وضع میکند واجب است؟(مثلا فلان‌کار را در حجره انجام دادن ممنوع است)
    قوانین وضعی یک دانشگاه چطور؟    متشکر.
  • فاطمه ،
    1393-05-30 - 13:04

    سلام علیکم
    در انتخاب رشته‌ی دانشگاهی و یا تحصیل در رشته‌ای در یک مقطع و تغییر آن در مقطع دیگر، آیا رضایت والدین لازم است؟ درصورتی که خلاف رضایت آنها انجام شود و موجب دلخوری گردد، چه حکمی مترتب بر آن است؟
    
    زمانی که فرد فارغ التحصیل شده باشد و والدین اصرار بر ادامه‌ی تحصیل داشته باشند و او به دلایلی منطقی چنین تصمیمی نداشته باشد، اطاعت از والدین واجب است؟
  • 2035 ،
    1393-05-30 - 12:17

    با سلام. بنده در دانشگاه یکی از نهادهای دولتی تحصیل میکنم(بورسیه هستم). در طول تحصیل ماهانه مبلغی را به عنوان حقوق به دانشجویان پرداخت میکنند.
    لازم به ذکر است دوران 4 ساله تحصیل به عنوان سوابق شغلی برای دانشجویان محاسبه میشود.
    همچنین، در پایان تحصیل بایستی معدل 17 را کسب نماییم. در غیر اینصورت وجوه پرداختی بایستی عودت شود.
     آیا به این پول خمس تعلق میگیرد یا نه؟
  • سرباز اقا ،
    1393-05-30 - 11:30

    سلام  راستش مطالبی که خودتون بالا بهشون اشاره کردین عمده سوالای ماست. مثل خرید پایان نامه   خمس کتابهایی که مریوط به ترمهای گذشته میشده و الان بی استفاده هستند .حدود رابطه های دختر و پسر مثل جزوه دادنها یا همکاری در یک گروه علمی برای برپایی نمایشگاه یا انجام پروژه حدود رابطه با استاد  نامحرم مثل نگاه کردن یا سوال پرسیدنهای زیاد مخصوصا وقتی دارن درس میدن  ممنون اگه هرچه سریعتر تک تک جواب بدید.باتشکر
  • حامد ،
    1393-05-30 - 11:11

    سلام.بنده دانشجوی شهرستانی در تهران هستم. اگر برای تحصیل به تهران بیایم آیا نماز و روزه کامل بر من واجب است یا نه؟
    اگر قصدم برای رفتن به تهران موضوع دیگری جز درس باشد آنگاه حکم نماز و روزه هایم چیست؟
    اگر برای ثبت نام دانشگاه به تهران سفر کنم باز حکم آن مانند سفر برای تحصیل است؟
    آیا من می توانم تهران را نیز وطن خود کنم؟ در صورت مثبت بودن با چه شرایطی؟
    خوابگاه ما در حومه تهران قرار دارد و فاصله اش با دانشگاه محل تحصیل بیش از مسافت شرعی است. آیا مشکلی در نمازهای دانشگاه و خوابگاه ایجاد می شود؟
  • عطیه ،
    1393-05-30 - 10:31

    به کررات دیده میشود که در مباحث مقاله نویسی مخصوصا در رشته های تجربی یک سری از داده هایی که عموما با تجربه و آزمایشگاهی به دست می آید صرفا براساس قانون های بین مواد با حدس و گمان وارد  میشود و برای اطمینان یک سری از آنها با آزمایش بررسی می شود این کار در رشته ما خیلی عرف شد (البته در ایران رو می دونم گرچه این مقالات در مجلات خارجی چاپ می شه).و به تبع این مقالات امتیاز برای دکترا و استخدام و حتی دریافت بودجه دارد. آیا پرداختن به این کار درست است؟ امتیازاتی که شامل ما میشود مشکل شرعی دارد؟
  • saeed ،
    1393-05-30 - 10:15

    باسمه تعالی
    آیا قوانین دانشگاه حتی آنهایی را که وزارت علوم تصویب نکرده است واجب الاجرا می باشد؟
    اگر رئیس دانشگاه مجتهد باشد و در ابتدای ورود به دانشگاه تعهد داده باشیم که قوانین دانشگاه را رعایت کنیم ولی بعضی قوانین دانشگاه را با اهداف خود دانشگاه و پیشرفت تحصیلی و اخلاقی منافی ببنیم آیا بازهم تخلف از آنها حرمت دارد(مثلا مسوولین دانشگاه می گویند خروج از کلاس ولو به مدت کم،تاخیر و غیبت همه حرام می باشد)
    
  • saeed ،
    1393-05-30 - 10:09

    باسمه تعالی
    با سلام
    استفاده از فایل کتبی که در خارج از کشور منتشر می شود و در آنها نوشته شده است که تکثیر یا کپی آن بدون اجازه ناشر ممنوع است چه حکمی دارد؟
    آیا می شود اینها را کپی کرد یا اسکن گرفت؟
    استفاده از فیلتر شکن برای رسیدن به مطالب علمی یا کتب علمی چه حکمی دارد؟
    
    
  • محمد پیروی ،
    1393-05-30 - 09:12

    با سلام
    بنده می خواهم به دانشجویان کارشناسی ارشد برای انتخاب موضوع پایان نامه، نوشتن پروپوزال و انجام آزمایش های مربوطه در آزمایشگاه و نوشتن متن پایان نامه کمک نمایم. اگر دانشجویی بخواهد در تمامی مراحل کار حضور داشته باشد و یا خیر، در انتهای کار(و در هر مرحله از کار) ایشان را در جریان ریز جزئیات قرار خواهم داد _به طوری که جنبه آموزشی داشته باشد_و ایشان را با جلسه توجیهی مطلع خواهم نمود.با توجه به توضیحات داده شده آیا این کار از لحاظ شرعی جائز می باشد؟
  • ف.ن ،
    1393-05-30 - 05:56

    با سلام
    
    آیا تقلب کردن در امتحان های کلاسی که نمره شان تاثیری در نمره ی پایانی دانشجو ندارد و برای بقیه ی دانشجویان نیز مهم نیست که کسی با تقلب نمره بگیرد و شرایط رقابتی وجود ندارد، جایز است؟
    
    تقلب در امتحانی که سهم بسیار ناچیزی در نمره ی پایانی درس دارند چطور؟ 
  • 1393-05-30 - 02:01

    با سلام
    با توجه به اینکه نظر آیت الله خامنه ای بر احتیاط واجب دانستن نماز شکسته و کامل برای دانشجویانی است که در جایی غیر از وطن خود مشغول به تحصیل هستند، اگر 3 سال فقط نماز کامل خوانده ام، باید چه کرد؟
  • زهرا ،
    1393-05-30 - 01:40

    با سلام
    من در رشته مهندسی درس خوانده ام اما برای ارشد قصد تغییر رشته دارم در دوره کارشناسی هم به علت عدم علاقه به رشته تحصیلی سر کلاس ها معمولا حاضر نمیشدم در ترم آخر هم به علت همین عدم حضور نتوانستم در چند درس نمره قبولی بگیرم ولی با صحبت با استاد وتوضیح شرایط چه به صورت کتبی و چه حضوری نمره ده در اون درس ها دریافت  کردم. وفارغ التحصیل شدم آیا این مدرک مشکل شرعی دارد؟می توانم از آن برای کار و تحصیل استفاده کنم؟
  • سجاد ،
    1393-05-30 - 01:06

    سلام
    دانشجویی پنج روز هفته رادرمحل تحصیل ودو روز دیگررا دروطن خودمی گذراند،احتمال اینکه درآینده درمحل تحصیل مشغول به کار شود هست،حکم نمازو روزه چگونه می شود؟
    آیا تقلب باعث می شود که درآمدحاصل ازمدرک حرام شود؟
  • 1393-05-30 - 00:46

    1- من فرزند اسیر هستم و با استفاده از این سهمیه و کمترین زحمت بهترین دانشگاه پذیرفته شدم  دوستم که شاگرد اول کلاس بود و خیلی زحمت کشید یه دانشگاه با رتبه پایین قبول شد الان از این جهت عذاب وجدان دارم آیا استفاده از این سهمیه برای من حلال است 
  • محسن ،
    1393-05-30 - 00:38

    طلبه هستم و فاصله ی شهرمون تا محل تحصیل به اندازه ایست که نماز شکسته باشد ،کل هفته را در حوزه هستم بجز 5 شنبه و جمعه و دوباره از شنبه بر میگردم به حوزه ...تکلیف نماز چیست؟!
    
    در همین قضیه ی نماز عدول کردم به نظر آقای مکارم شیرازی که میگن محل تحصیل نماز کاملِ، میشه دوباره برگردم به فتوای رهبری؟
    
  • زندگي كارواني ،
    1393-05-29 - 23:58

    سلام
    اگر در طول سال تحصيلي ، با توجه به هزينه سنگين آموزش كه توسط دولت پرداخت مي شود ، تشكل هاي دانشجويي اقدام به برگزاري اردو نمايند ، حكم آن چيست؟ 
    1-آيا دانشجويان حق غيبت كردن را دارند؟
    2-اگر مسئولين دانشگاه مخالف برگزاري اردو باشند اما اين اردو توسط يك تشكل فرا دانشگاهي باشد چطور؟ 
    ممنون از امكاني كه فراهم نمودين در پرسش سوالات.
    التماس دعا
  • بنده خدا ،
    1393-05-29 - 23:21

    در س 172 اجوبه آمده خواندن متنی که باعث تحریک می شود جایز نیست. حال سوال این است اگر این متن از متون درسی که باید خوانده شوند باشد و در حال خواندن آن متن این حالت پیش آید نباید خوانده شود؟
    مثل برخی مسائل رشته پزشکی یا برخی احکام خاص شرعی که طلاب باید بررسی کنند.
    همچنین اگر در هنگام قرائت آیاتی از قرآن(که مسائل خاصی را بررسی کرده) این حالت پیش آید، از آن آیات باید عبور کرد؟
    
  • بصیر ،
    1393-05-29 - 23:20

    آیا قوانینی که توسط شورای مدیریت ویا مدرسه علمیه وضع می شود و عقلانی نیست و جلوی رشد و ترقی طلبه را می گیرد لازم الاجراست؟
    آیا می توان آن را دور زد؟
    حکم تحصیل همزمان در حوزه ودانشگاه چیست؟ اگر طرفین نفهمند آیا اطلاع دادن لازم است؟
  • 1393-05-29 - 22:01

    با سلام
    1-حکم نماز دانشجویی که در شهری غیر از وطن خود تحصیل می کند و حدودا ماهی 3 روز به وطن خود بازمی گردد چیست؟
    2- در چه صورت می تواند شهر محل تحصیل را وطن خود حساب کند؟
    3- آیا در صورتی که محل تحصیل خود را وطن خود انتخاب کند باید از وطن اصلی و اول خود اعراض کند؟
  • م.ن ،
    1393-05-29 - 21:12

    سلام
    سلام.بعضی مواقع من از اینترنت دانشگاه را برای موارد سرگرمی استفاده می کنم(دانشگاه هر ماه مقدار خاصی به تمامی دانشجویان اختصاص می دهد و مورد استفاده ی آن را مشخص نکرده)
    آیا عمل من اشکال دارد؟
  • نمازی ،
    1393-05-29 - 21:08

    سلام-خدا قوت و تشکر
    بنده جهت دروس حوزه به قم هجرت کردم در دو سه سال ابتدایی با قصد اقامت ده روز، نماز را کامل میخواندم اما بعد از دو سه سال قصدکردم قم را برای زندگی انتخاب کنم و تا وقتی واقعا وظیفه نشده است از قم مراجعت نکنم. اکنون حدود 10 سال است در قم ساکن هستم. حکم نماز و روزه بنده در آن دو سه سال و پس از آن چگونه است؟
    لازم است اضافه کنم که در دو سه سال اول در منطقه پردیسان قم زندگی میکردم که با شهر قم حدود 4 کیلومتر فاصله داشت و عرفا جزء قم نبودو روزانه دو یا سه مرتبه از آنجا به قم میرفتم.
پايگاه اطلاع‌رسانی دفتر حفظ و نشر آثار حضرت آيت‌الله‌العظمی سيدعلی خامنه‌ای (مد‌ظله‌العالی) - مؤسسه پژوهشی فرهنگی انقلاب اسلامی