news/content
نسخه قابل چاپ
1392/05/01

دیدار شاعران با رهبر انقلاب

حسینیه‌ی امام خمینی (رضوان‌الله‌علیه) در شب میلاد کریم اهل بیت، امام حسن مجتبی علیه‌السّلام میزبان اهالی فرهنگ و هنر، استادان زبان و ادب فارسی و شعرای پیشکسوت و جوان کشور و جمعی از شاعران پارسی‌گوی افغانستان و تاجیکستان و هندوستان بود.
حضرت آیت‌الله خامنه‌ای رهبر انقلاب اسلامی در این دیدار، با اشاره به حرکت مستمرّ و رو‌به‌جلو و پیشرفت‌های قابل توجه در شعر کشور، خاطرنشان کردند: شعر یکی از برجسته‌ترین هنرهاست و هنرمندان شاعر مسئولیت سنگینی در قبال مسائل اصلی کشور و حرکت عظیم تاریخی و الهام‌بخش انقلاب اسلامی دارند که باید این هنر بسیار فاخر و کهنه‌نشدنی را در خدمت انجام این مسئولیت‌های بزرگ قرار دهند.
حضرت آیت‌الله خامنه‌ای «احساسات بشری»، «دلتنگی‌ها» و «اندیشه و حکمت شاعر» را سه فصل تشکیل‌دهنده‌ی شعر خواندند و افزودند: بیان احساسات شاعرانه و عاشقانه و همچنین بیان دلتنگی‌ها از آن‌چه در زندگی جاری وجود دارد، دو بخش از شعر است که به رسمیت شناخته می‌شود، اما نباید با افراط در این دو بخش، حکمت و اندیشه در شعر نادیده گرفته شود.
رهبر انقلاب اسلامی با اشاره به شعر برجستگان و بزرگان شعر و ادب فارسی نظیر سعدی و حافظ و صائب گفتند: در سروده‌های این شاعران بزرگ، بیان احساسات و دلتنگی‌ها وجود دارد، اما «حکمت و اندیشه» نیز در سراسر اشعار آنان گسترده است و در واقع اندیشه‌ی حکیمانه است که شعر و شاعر را به قله می‌رساند.
ایشان تأکید کردند: گنجاندن معارف اسلامی، سبک زندگی اسلامی، اندیشه‌ی حکیمانه و مسائل لازم برای آموختن به انسان‌ها نباید در شعر مورد غفلت قرار گیرد.
رهبر انقلاب اسلامی شاعر را در مواجهه با مسائل جامعه‌ی دارای مسئولیت دانستند و افزودند: امروز حرکت عظیم تاریخی ملت ایران الهام‌بخش مجموعه‌های بزرگ بشری است و مسأله‌ی انقلاب اسلامی و ایستادگی در برابر نظام سلطه‌ی بین‌المللی و زورگویی‌های جهانی می‌بایست در شعر شاعران ظهور و بروز داشته باشد.
رهبر انقلاب جهاد هشت‌ساله در دوران دفاع مقدس، جهاد برای بنای جامعه اسلامی، جهاد در زمینه‌ی اصلاح سبک زندگی، جهاد استحکام‌بخشیدن به ساخت قدرت ملی و مسائلی از قبیل بیداری اسلامی و فلسطین را از دیگر موضوعات مهم خواندند که باید در شعر شاعران تجلی پیدا کند.
توصیه‌ی آخر حضرت آیت‌الله خامنه‌ای به جامعه شعر کشور توجه ویژه به شعر کودک و نوجوان بود.
ایشان شعر کودک را که متضمن مفاهیم حکمت اسلامی و سیاسی باشد، از موضوعات مهم و ضرورت‌های عرصه‌ی شعر خواندند و خاطرنشان کردند: در کنار پرورش استعدادهای جوان لازم است حکمت اسلامی و ایرانی در اشعار فارسی گنجانده شود.

قبل از بیانات رهبر انقلاب اسلامی، تعدادی از شعرا سروده‌های خود را با مضامین اخلاقی، دینی، آیینی، سیاسی، انقلابی و اجتماعی قرائت کردند.
در ابتدای این دیدار نیز، شاعران در فضایی صمیمانه، با رهبر انقلاب از نزدیک گفت‌وگو کردند.
حاضران همچنین نماز جماعت مغرب و عشاء را به امامت حضرت آیت‌الله خامنه‌ای اقامه کردند و روزه‌ی خود را همراه با ایشان گشودند.

لطفاً نظر خود را بنویسید:

کدامنیتی : *
اعدادي را که مي بینيد ، وارد کنید
*
در این رابطه بخوانید :
پیامک‌های این دیدار
  • همزمان با سالروز ولادت امام حسن مجتبی(ع)،جمعی از شاعران تا ساعتی دیگر با رهبرانقلاب دیدار میکنند.
آخرین‌ها
پايگاه اطلاع‌رسانی دفتر حفظ و نشر آثار حضرت آيت‌الله‌العظمی سيدعلی خامنه‌ای (مد‌ظله‌العالی) - مؤسسه پژوهشی فرهنگی انقلاب اسلامی