news/content
نسخه قابل چاپ
1391/07/19

دیدار روحانیون استان خراسان شمالی با رهبر انقلاب

حضرت آیت‌الله خامنه‌ای رهبر معظم انقلاب اسلامی امشب (چهارشنبه) در دیدار علما، فضلا، روحانیون و طلاب استان خراسان شمالی، با اشاره به تفکیک‌ناپذیری روحانیت از نظام اسلامی و فرصت عظیمی که پیروزی انقلاب اسلامی در اختیار روحانیت برای گسترش معارف دینی قرار داده است، تأکید کردند: روحانیت و حوزه‌های علمیه باید با تلاش علمی مضاعف و مجهزشدن به معارف عمیق دینی و آشنایی با اندیشه‌های نو و ارتباط مستمر با نسل جوان، به‌ویژه دانشجویان، در جهت خدمت به نظام اسلامی و تقویت آن حرکت کنند.
حضرت آیت‌الله خامنه‌ای با اشاره به مخاطبان گسترده و میلیونی روحانیون به واسطه‌ی تشکیل نظام اسلامی افزودند: روحانیت و حوزه‌های علمیه سربازان این نظام هستند و هیچ‌گاه نمی‌توانند خود را جدا از نظام اسلامی تصور کنند.
ایشان هرگونه تفکری را که روحانیت را جدای از نظام اسلامی بداند، سکولاریسم خواندند و تأکید کردند: حوزه‌های علمیه نمی‌توانند سکولار و نسبت به نظام اسلامی بی‌تفاوت باشند.
رهبر انقلاب اسلامی با اشاره به فتوای مراجع محترم تقلید مبنی بر حرام قطعی بودن تضعیف نظام، خاطرنشان کردند: در حالی که سیاست سرویس‌های امنیتی دشمنان نظام اسلامی اعم از امریکا، انگلیس و رژیم صهیونیستی، القاء وجود فاصله میان روحانیت و نظام است، هیچ روحانی نمی‌تواند خود را جدای از نظام اسلامی بداند.
حضرت آیت‌الله خامنه‌ای نظام اسلامی را نیز مرتبط با روحانیت دانستند و افزودند: بدون حضور روحانیت، انقلاب اسلامی هیچ‌گاه به پیروزی نمی‌رسید، زیرا روشنفکران و گروه‌ها و احزاب غیر اسلامی توانایی و نفوذ و مقبولیت روحانیت را در سطح کشور نداشتند.
ایشان با اشاره به وظایف سنگین روحانیت در شرایط کنونی، پیامبر عظیم‌الشأن اسلام (ص) را اسوه‌ی روحانیت دانستند و خاطرنشان کردند: امروز نیز همانند شرایط جنگ احزاب در دوران پیامبر (ص) همه‌ی دشمنان ملت ایران در سطح بین‌المللی و منطقه‌ای، دست به دست یکدیگر داده‌اند تا ایستادگی و عزم راسخ این ملت را بشکنند، اما همان‌گونه که در آن جنگ، مؤمنان به خود ترس و تردید راه ندادند، ملت ایران هم با تلاش برای افزایش قدرت و توانایی‌های خود در مقابل فشارها ایستاده است.
رهبر انقلاب اسلامی افزودند: در جنگ احزاب عده‌ای منافق و سست‌ایمان، مؤمنان را مورد عتاب و خطاب قرار می‌دادند که چرا کوتاه نمی‌آیید و سیاست خود را عوض نمی‌کنید؟ اما یاران واقعی پیامبر (ص) در پاسخ به آنها می‌گفتند: ما از این فشارها تعجب نمی‌کنیم و نمی‌هراسیم و به راه خود ادامه خواهیم داد.
حضرت آیت‌الله خامنه‌ای تأکید کردند: فشارها تا زمانی که در مقابل خواسته‌ی دشمنان سر تعظیم فرود آورده نشود، ادامه خواهد داشت و تنها راه تأثیرنپذیرفتن از این فشارها، قدرتمندشدن در ابعاد مختلف است.
ایشان مصداق قدرتمندشدن روحانیت را درس‌خواندن عالمانه و تعمق در معارف دینی با نیت رسیدن به مدارج برجسته‌ی علمی دانستند و خاطرنشان کردند: روحانیت در کنار کسب علم باید همواره مقید به تدیّن، تهذیب اخلاقی، فرائض و نوافل و تلاوت قرآن باشد.
رهبر انقلاب اسلامی ارتباط صمیمی و با روی خوش با جوانان و پاسخگویی به سؤالات و نیازهای فکری آنان را یکی از وظایف مهم روحانیون برشمردند و افزودند: لازم است روحانیون و ائمه‌ی جماعات، کانون‌های فرهنگی مساجد را با همکاری بسیج رونق بخشند و ضمن حضور تأثیرگذار در مساجد و نمازهای جماعت، معارف دینی و مناقب اهل بیت علیهم‌السّلام را برای مردم بیان کنند.
حضرت آیت‌الله خامنه‌ای در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به استعدادخیز بودن استان خراسان شمالی و یادآوری جایگاه برخی علمای برجسته‌ی این منطقه خاطرنشان کردند: خراسان شمالی با چنین جایگاهی زمینه‌ی تأسیس یک حوزه‌ی علمیه‌ی کامل و دارای سطوح عالی را دارد.
ایشان علما و فضلای سراسر کشور و به‌ویژه خراسان شمالی را به هجرت از حوزه‌های علمیه‌ی قم و خراسان و شهرهای بزرگ به مناطق خود توصیه کردند و افزودند: تنها راه ارتقاء کمّی و کیفی حوزه‌های علمیه‌ی کشور «طرح هجرت» است که باید به صورت عملی اجرا شود.

در ابتدای این دیدار آیت‌الله مهمان‌نواز -نماینده‌ی استان خراسان شمالی در مجلس خبرگان- به رهبر انقلاب اسلامی خیر مقدم گفت.
حجت‌الاسلام‌والمسلمین فرجام -مدیر اجرایی حوزه‌ی علمیه‌ی خراسان- نیز گزارشی از وضعیت علمی و آموزشی حوزه‌های علمیه‌ی خراسان از جمله خراسان شمالی ارائه کرد.
در این دیدار همچنین حجت‌الاسلام‌والمسلمین یعقوبی -امام جمعه‌ی بجنورد- ضمن بیان مطالبی در خصوص حوزه‌های علمیه‌ی خراسان شمالی، پیشنهاد تأسیس حوزه‌ی علمیه‌ی جامع در بجنورد را ارائه داد.

پیامک‌های این دیدار
  • رهبرانقلاب در دیدار روحانیون خراسان شمالی:مراجع تقلید کنونی مکرر به بنده گفته اند که ما تضعیف این نظام را حرام قطعی میدانیم/حوزه های علمیه نمیتوانند سکولار باشند، این سکولاریسم است که میگویند ما به نظام کار نداشته باشیم.
  • دیدار علما و روحانیون خراسان شمالی با رهبر انقلاب آغاز شد
  • سخنرانی رهبر انقلاب در جمع مردم استان خراسان شمالی دقایقی پیش پایان یافت.
  • رهبر انقلاب: مسئولان باید مسئولیت‌پذیری داشته باشند و تقصیرها را گردن هم نیندازند، مسئولیت‌های خود را در قانون اساسی بشناسند و با هم همدلی و همزبانی داشته باشند.
  • رهبر انقلاب درجمع مردم استان خراسان شمالی:حرکت ملت ایران از اول انقلاب تا امروز سیر صعودی داشته است و ثبات سیاسی کشور از اول انقلاب تا امروز وجود داشته است. این مهمترین زیر بناست.
  • رهبر انقلاب در جمع مردم استان خراسان شمالی: جوانان عزیز در خیابان آنچنان تراکمی را ایجاد کرده بودند که من از فشاری که بر این مردم وارد می‌آمد، نگران می‌شدم
  • با عبور خودروی حامل رهبر معظم انقلاب از مسیر استقبال، ایشان دقایقی پیش وارد ورزشگاه تختی -محل سخنرانی- شدند.
  • خودروی حامل رهبر معظم انقلاب هم اکنون وارد خیابان امیریه شد و تا دقایقی دیگر به استادیوم تختی -محل دیدار- خواهد رسید
  • آغاز سفر هشت‌روزه رهبر انقلاب به استان خراسان شمالی؛ هواپیمای حامل حضرت آیت‌الله خامنه‌ای هم‌اکنون در فرودگاه بجنورد به زمین نشست.
آخرین‌ها
پايگاه اطلاع‌رسانی دفتر حفظ و نشر آثار حضرت آيت‌الله‌العظمی سيدعلی خامنه‌ای (مد‌ظله‌العالی) - مؤسسه پژوهشی فرهنگی انقلاب اسلامی