news/content
پیوندهای مرتبطعکسعکس
نسخه قابل چاپ
1381/10/30

دیدار جمعی از قهرمانان و مسئولان ورزش کشور با رهبر انقلاب

رهبر معظم‌ انقلاب‌ اسلامی‌ صبح‌ امروز در دیدار جمعی‌ از ورزشکاران‌ قهرمان‌ و مسئولان‌ ورزش‌ کشور با تأکید بر رفع‌ مشکلات‌ موجود در راه‌ گسترش‌ کمی‌ و کیفی‌ ورزش‌ افزودند: ورزش‌ بعنوان‌ عامل‌ سلامت‌ جسمی‌ و نشاط روحی‌ جامعه‌، باید فراگیر شود.
در ابتدای‌ این‌ دیدار چندتن‌ از ورزشکاران‌ دیدگاههای‌ خود را بیان‌ کردند. آقای‌ حسین‌ رضازاده‌ قهرمان‌ وزنه‌برداری‌ جهان‌ خطاب‌ به‌ رهبر معظم‌ انقلاب‌ گفت‌: ایستادن‌ برسکوی‌ قهرمانی‌، نتیجه‌ الطاف‌ الهی‌، دعای‌ خیر مردم‌ و توجه‌ ورزشکاران‌ به‌ معنویات‌ و ارزشهای‌ اسلامی‌ است‌ و ما همواره‌ قدردان‌ این‌ نعمات‌ بوده‌ و هستیم‌
آقای‌ یحیی‌ گل‌ محمدی‌ از اعضای‌ تیم‌ ملی‌ فوتبال‌ نیز با اشاره‌ به‌ لزوم‌ توجه‌ جدی‌ به‌ مسائل‌ اخلاقی‌ در عرصه‌ی‌ ورزشی‌، اختصاص‌ امکانات‌ بیشتر به‌ فوتبال‌ و نظارت‌ بر عملکرد برخی‌ مطبوعات‌ ورزشی‌ را خواستار شد.
آقای‌ علیرضا حیدری‌ قهرمان‌ کشتی‌ جهان‌، با اشاره‌ به‌ الگوپذیری‌ جوانان‌ از قهرمانان‌ ورزشی‌ گفت‌: علمی‌ شدن‌ محیط ورزش‌، فراهم‌ آمدن‌ تسیهلات‌ بیشتر برای‌ تحصیل‌ قهرمانان‌ در دانشگاهها و تأمین‌ آینده‌ ورزشکاران‌ می‌تواند در الگوسازی‌ صحیح‌ ورزشی‌ مؤثر باشد.
آقای‌ بهنام‌ محمودی‌ کاپیتان‌ تیم‌ والیبال‌ نیز با تأکید بر لزوم‌ فعالیت‌ ورزشکاران‌ در دو بعد جسمی‌ و روحی‌ گفت‌ با حمایت‌ بیشتر مسئولان‌ از والیبال‌ قادر خواهیم‌ بود پرچم‌ پرافتخار جمهوری‌ اسلامی‌ ایران‌ را در میدانهای‌ ورزشی‌ بارها به‌ اهتزاز در آوریم‌.
خانم‌ مهین‌ فرهادیزاده‌ مسول‌ انجمن‌ تیراندازی‌ بانوان‌ در سخنان‌ خود هدف‌ اصلی‌ ورزش‌ بانوان‌ را تأمین‌ سلامت‌ زنان‌ جامعه‌ دانست‌ و افزود: حجاب‌ و متانت‌ ورزشکاران‌ زن‌ ایرانی‌ در میدانهای‌ ورزشی‌ باعث‌ الگوپذیری‌ ورزشکاران‌ دیگر کشورهای‌ اسلامی‌ شده‌ است‌.
آقای‌ علی‌ نادری‌ به‌ نمایندگی‌ از ورزشکاران‌ جانباز و معلول‌ با اشاره‌ به‌ افتخارآفرینی‌ فراوان‌ این‌ ورزشکاران‌ در سطح‌ جهان‌ توجه‌ بیشتر رسانه‌ها به‌ ورزش‌ جانبازان‌ و معلولان‌ را خواستار شد.
آقای‌ آرش‌ میراسماعیلی‌ قهرمان‌ جودو گفت‌: ورزشکاران‌ با اخلاق‌ ایرانی‌، در صورت‌ رفع‌ برخی‌ مشکلات‌، قادرند افتخارات‌ بیشتری‌ برای‌ جمهوری‌ اسلامی‌ ایران‌ بیافرینند.
خانم‌ پروانه‌ محمدتقی‌پور نیز به‌ نمایندگی‌ از زنان‌ ورزشکار گفت‌: با حفظ تمام‌ شؤون‌ اسلامی‌ قادریم‌ در میدانهای‌ ورزشی‌ موفقیتهای‌ بیشتری‌ بدست‌ آوریم‌.
در این‌ دیدار رهبر معظم‌ انقلاب‌ اسلامی‌ نیز ملاقات‌ با قهرمانان‌ ورزشکار را شیرین‌ و شوق‌انگیز خواندند و با ابراز علاقه‌ و محبت‌ به‌ همه‌ ورزشکاران‌ افزودند: قهرمانان‌ ورزشی‌ در چشم‌ ملت‌ ایران‌ و در قلب‌ من‌، احترام‌ ویژه‌ای‌ دارند.
حضرت‌ آیت‌الله‌ خامنه‌ای‌، اراده‌، هوشمندی‌، سرعت‌ انتقال‌ و تمرکز را از جمله‌ عوامل‌ قهرمانی‌ ورزشکاران‌ در میدانهای‌ رقابت‌ برشمردند و افزودند: مشاهده‌ صحنه‌های‌ افتخارآفرینی‌ ورزشکاران‌ ایرانی‌ در جهان‌، نشاط و شادابی‌ خاصی‌ در انسان‌ بر می‌انگیزد.
ایشان‌، تدین‌ و دلبستگی‌ به‌ معنویات‌ را، ارزش‌ اختصاصی‌ جوانان‌ ورزشکار ایرانی‌ خواندند و افزودند: همرنگ‌ شدن‌ با فرهنگ‌ رایج‌ در ورزش‌ جهانی‌ هنر نیست‌ بلکه‌ هنر آن‌ است‌ که‌ مانند ورزشکاران‌ قهرمان‌ ایرانی‌، در هنگام‌ افتخارآفرینی‌، روح‌ ارزش‌گرائی‌ و معنویت‌ را با افتخار به‌ همه‌ دنیا نشان‌ داد و بعنوان‌ الگو، ورزشکاران‌ دیگر کشورهای‌ اسلامی‌ را نیز به‌ چنین‌ اعتقاد و رفتاری‌ ترغیب‌ کرد.
حضرت‌ آیت‌الله‌ خامنه‌ای‌ با توصیه‌ به‌ جوانان‌ ورزشکار برای‌ تقویت‌ معنویات‌ افزودند: ورزشکاران‌ باید روح‌ پهلوانی‌ را که‌ در داستانهای‌ قدیمی‌ ایرانی‌ و حوادث‌ اسلامی‌ جلوه‌گر است‌ حفظ کنند و در همه‌ حالات‌ بویژه‌ در هنگام‌ کسب‌ موفقیت‌ و قهرمانی‌ در برابر خداوند و مردم‌، حقیقتا متواضع‌ باشند تا نام‌ آنها مثل‌ پوریای‌ ولی‌ با عزت‌ و احترام‌ و بزرگی‌ همراه‌ شود.
رهبرمعظم‌ انقلاب‌ اسلامی‌ شکست‌ دادن‌ رقیب‌ حقیقی‌ انسان‌ یعنی‌ هواهای‌ نفسانی‌ را پیروزی‌ و قهرمانی‌ حقیقی‌ خواندند و افزودند: محیطهای‌ ورزشی‌ باید بطور طبیعی‌ پاک‌ باشد و مسؤولان‌ و مربیان‌ ورزشی‌ کشور در این‌ زمینه‌ وظایف‌ سنگینی‌ بر عهده‌ دارند.
ایشان‌ با تأکید بر لزوم‌ رفع‌ مشکلات‌ موجود بر سر راه‌ ورزش‌ کشور افزودند: اراده‌ جمهوری‌ اسلامی‌ ایران‌، گسترش‌ و پیشرفت‌ ورزش‌ است‌. چرا که‌ این‌ امر سلامت‌ جسمی‌ و نشاط و شادابی‌ روحی‌ جامعه‌ را بدنبال‌ دارد و چنین‌ جامعه‌ای‌ قادر خواهد بود در همه‌ زمینه‌ها پیشرفت‌ کند.
ایشان‌ با توصیه‌ به‌ دولت‌ برای‌ حل‌ مشکلات‌ مادی‌ ورزش‌ تأکید کردند: علاوه‌ بر توجه‌ مادی‌ باید ورزش‌ کشور را علمی‌ کرد تا راه‌ پیشرفت‌ و توسعه‌ آن‌ هموار شود.
حضرت‌ آیت‌الله‌ خامنه‌ای‌ احترام‌ به‌ قهرمانان‌ ورزشی‌ را باعث‌ الگوسازی‌ و تشویق‌ جوانان‌ به‌ ورزش‌ دانستند و خاطرنشان‌ کردند: قهرمانانی‌ که‌ الگو می‌شوند وظایف‌ دشواری‌ بر عهده‌ دارند و لازمست‌ در همه‌ رفتار و گفتار خود بگونه‌ای‌ عمل‌ کنند که‌ شایسته‌ الگوبرداری‌ و هدایت‌ جوانها باشد.
رهبر معظم‌ انقلاب‌ اسلامی‌ اهتمام‌ حقیقی‌ به‌ ورزش‌ زنان‌ را ضروری‌ برشمردند و افزودند: از لحاظ فلسفه‌ اصلی‌ ورزش‌ یعنی‌ سلامت‌ جسمی‌ و نشاط روحی‌ جامعه‌ فرقی‌ میان‌ زن‌ و مرد نیست‌ و باید امکانات‌ ورزشی‌ بانوان‌ را گسترش‌ داد. ایشان‌ افزودند: بگونه‌ای‌ عمل‌ شود که‌ زنان‌ ورزشکار کشور نیز بدور از فرهنگهای‌ غلط رایج‌ شده‌ در دنیا، با رعایت‌ حدود شرعی‌ و وقار و متانت‌، در رشته‌هایی‌ که‌ می‌توانند، حضور یابند.
رهبر معظم‌ انقلاب‌ اسلامی‌ با تجلیل‌ از غیرت‌ دینی‌ و ملی‌ ورزشکاران‌ افزودند: اقدام‌ ورزشکاری‌ که‌ دعوت‌ کشور بیگانه‌ را رد می‌کند و بخاطر پول‌ از کشور خود نمی‌گذرد از صد مدال‌ بیشتر ارزش‌ دارد و بنده‌ عاشق‌ اینگونه‌ رفتارها هستم‌.
در این‌ دیدار معاون‌ رئیس‌ جمهور و رئیس‌ سازمان‌ تربیت‌ بدنی‌ در گزارشی‌ از افتخارات‌ ورزشی‌ کشور در یک‌ سال‌ اخیر گفت‌: ورزشکاران‌ ایران‌ در بازیهای‌ آسیائی‌ بوسان‌ 36 مدال‌ (8 طلا، 14 نقره‌ و 14 برنز) بدست‌ آوردند که‌ بغیر از یک‌ دوره‌، در تاریخ‌ حضور ایران‌ در بازیهای‌ آسیایی‌ بیسابقه‌ بوده‌ است‌.
آقای‌ مهرعلیزاده‌ کسب‌ مقام‌ قهرمانی‌ جهان‌ در رشته‌ کشتی‌ ـ کسب‌ مدال‌ طلای‌ کشتی‌ فرنگی‌ پس‌ از 32 سال‌ ـ انتخاب‌ آقایان‌ حاجی‌زاده‌ و رنگرز بعنوان‌ بهترین‌ کشتی‌گیران‌ جهان‌ در سال‌ 2002 میلادی‌ ـ نایب‌ قهرمان‌ بسکتبال‌ جوانان‌ آسیا پس‌ از سه‌ دهه‌، مقام‌ اول‌ والیبال‌ جوانان‌ آسیا و نایب‌ قهرمان‌ مسابقات‌ جهانی‌ والیبال‌ نوجوانان‌ را از جمله‌ افتخارات‌ ورزشی‌ ایران‌ در یکسال‌ اخیر اعلام‌ کرد و با اشاره‌ به‌ افزایش‌ بودجه‌ ورزشی‌ کشور گفت‌: برای‌ حضور موفق‌ در بازیهای‌ المپیک‌ 1383 آتن‌ و بازیهای‌ آسیائی‌ 1385 قطر ستاد ویژه‌ای‌ تشکیل‌ شده‌ است‌.

پايگاه اطلاع‌رسانی دفتر حفظ و نشر آثار حضرت آيت‌الله‌العظمی سيدعلی خامنه‌ای (مد‌ظله‌العالی) - مؤسسه پژوهشی فرهنگی انقلاب اسلامی