news/content
پیوندهای مرتبطبياناتبياناتعکسعکس
نسخه قابل چاپ
1377/02/23

دیدار مسئولان و هنرمندان و نویسندگان کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان با رهبر انقلاب

حضرت آیت‌الله خامنه‌ای رهبر معظم انقلاب اسلامی امروز در دیدار مسئولان، هنرمندان و نویسندگان کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان با ایشان، طی سخنانی بر لزوم توجه جدی و همه جانبه به تربیت کودکان و نوجوانان تأکید کردند و از هنرمندان و نویسندگان این کانون فرهنگی خواستند که کاشتن بذر ایمان به خدا و اسلام و ایمان به حقیقت مطلق در دل فرزندان ملت بزرگ ایران را هدف اصلی کار خود قرار دهند.
مقام معظم رهبری در این دیدار مسئولیت کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان را به لحاظ اهتمام آن به تربیت نونهالان جامعه را مورد تأکید قرار دادند و فرمودند: اگر جبران عقب ماندگیهای دو قرن اخیر که با تلاش دستهای سیاه استعمار بر ملت بزرگ ایران تحمیل شد، برای ما مهم است و اگر به معنای حقیقی کلمه، به آرمانهای اسلامی و ملی و عظمت ایران و ایرانی اهمیت می دهیم، پس بایستی به تربیت کودکان و نوجوانان این مرز و بوم بسیار بیندیشیم و برای آن اهمیت فوق العاده ای قائل شویم، اما متأسفانه احساس می کنم که برخی از مسؤولین و دست اندرکاران امور فرهنگی کشور با چنین توجه و اهمیتی به این مسأله نگاه نمی کنند.
حضرت آیت‌الله خامنه‌ای آگاهی، هوشیاری، روح استفهام و میل به دانستن را در نسل امروز کودکان و نوجوانان کشور، دستاورد تردید ناپذیر فضای انقلاب اسلامی دانستند و فرمودند: ملت ایران از دسترسی بیگانگان به ذهن فرزندان خود نگران است. امروز مراکز هدایت کننده فرهنگی بیگانه در تلاش هستند تا برای به نتیجه رساندن مقاصد استعماری خود، متاع فرهنگی فاسد را به دست کودکان و نوجوانان ما برسانند و این نگرانی واقعیت انکارناپذیری است که در میان خانواده های ایرانی وجود دارد؛ اما در عین حال اعتقاد راسخ دارم که با عملکرد بهتر، علمی تر، دقیق تر و سریعتر می توانیم مانع دسترسی بیگانگان به فرزندانمان شویم.
رهبر معظم انقلاب اسلامی کار هنری و فرهنگی ویژه کودکان و نوجوانان را یک اقدام اصلی، اساسی و ضروری توصیف کردند و خطاب به هنرمندان و نویسندگان کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان فرمودند: شما با پر کردن خلاء لحظه ها نسبت به خشنودی و رضایت الهی، اطمینان خاطر پیدا می کنید و در حقیقت با اهمیت دادن به تربیت کودکان و نوجوانان، تضمین آینده کشور و تاریخ این سر زمین مقدس را هدف کار خود قرار داده اید.
مقام معظم رهبری در بخش دیگری از سخنانشان ایران را مهد هنر و ادبیات خواندند و فرمودند: تاریخ این مرز و بوم و گذشته و طبیعت ملت ایران نشان از ادبی و هنری بودن دارد. دیر زمانی نیست که ادبیات ایران از غرب استامبول تا شرق آسیا را در بر می گرفت، زبان فارسی، زبان دیوانی کشور عثمانی بود و تا اقصی نقاطی از هند و چین زبان مذهبی، اداری، ادبیات و هنر محسوب می شد؛ اما متأسفانه براثر تنگ نظری، نادانی و بیسوادی مسئولان کشور در دوره او اواخر قاجار تا پایان حکومت محمد رضا پهلوی، و با وجود شعرا و نویسندگان بزرگ و شخصیتهای خوب ادبی، زبان و ادبیات فارسی انحطاط پیدا می کرد و از لحاظ گسترش سیاسی و قدر و قیمت جهانی در پایین ترین سطح قرار گرفت و علت آن نیز در این بود که متصدیان امور با تبری از زبان فارسی و با افتخار به استفاده از لغات و اصطلاحات فرنگی، نهایت انحطاط را از خود نشان دادند.
حضرت آیت‌الله خامنه‌ای گسترش محدوده هنر، زبان و ادبیات فارسی را در سالهای پس از پیروزی انقلاب اسلامی خاطرنشان کردند و فرمودند: پیش بردن ادبیات در هر عصری بر عهده کسانی است که با بخشهای مختلف ادبیات سر و کار دارند و نسبت به آن از آگاهی و توانایی برخوردار هستند و امروز به برکت انقلاب اسلامی در نقاطی از جهان، زبان فارسی به عنوان زبان دوم و یا زبان دانشگاهی مورد توجه قرار گرفته است و حتی در مناطقی از جهان مانند جزیره العرب، بسیاری از افراد توانسته اند از طریق رادیو و تلویزیون ایران، به تدریج زبان فارسی را فرابگیرند و با آن تکلم کنند. مسلمانان با آموختن زبان فارسی پیام اسلام را از انقلاب می گیرند و غیر مسلمانان نیز با فراگیری زبان فارسی می خواهند پیام نو را از امام و پدر این انقلاب دریافت کنند.
رهبر معظم انقلاب اسلامی از زبان فارسی به عنوان یک زبان با ظرفیت و پرجاذبه یاد کردند و فرمودند: کانون پرورش فکری کودکان و نوجوان یکی از مراکزی است که باید با شیوه های هنری روی زبان و ادبیات فارسی کار کند و آن را در جامعه پیش ببرد. این کانون با نسلی سر و کار دارد که هر چه را فرابگیرد در او ماندگار خواهد ماند، بنا بر این اگر کودکان ما زبان فارسی را بدرستی فرابگیرند، در آینده شاعر، هنرمند، برنامه ساز و نویسنده ای مطمئن و مفید خواهند بود.
مقام معظم رهبری در بخش دیگری از سخنانشان بر نقش هنر و استفاده از زبان هنر در نوشته ها و حتی در فرهنگ کلامی تأکید کردند و فرمودند: فرهنگ مرکب و غیر بسیط استعماری و استکباری که امروز برای تسخیر همه دنیا تلاش می کند از هنر به عنوان پیش برنده ترین و رونده ترین وسیله استفاده به عمل می آورد بنا بر این در فرهنگ اسلامی و انقلابی نیز نباید نقش هنر دستکم گرفته شود زیرا هنر تا نهایی ترین لایه های ذهن انسان نفوذ می کند و ماندگار و سازنده است.
حضرت آیت‌الله خامنه‌ای قصه گویی را یک هنر بسیار خوب و سازنده شخصیت کودک دانستند و در پایان سخنانشان فرمودند: قصه گویی باید اولین چیزی را که در کودک به وجود می آورد، ایمان به خدا و اسلام و حقیقت مطلق باشد زیرا با کاشتن بذر ایمان در دل کودک در آینده می توان هر شخصیت عظیم و مطمئنی را در او پدید آورد.
بر پایه همین گزارش پیش از سخنان مقام معظم رهبری مدیر عامل کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان گزارشی از فعالیتهای فرهنگی این کانون را ارائه کرد.

پايگاه اطلاع‌رسانی دفتر حفظ و نشر آثار حضرت آيت‌الله‌العظمی سيدعلی خامنه‌ای (مد‌ظله‌العالی) - مؤسسه پژوهشی فرهنگی انقلاب اسلامی