news/content
نسخه قابل چاپ
1374/10/16

دیدار اعضای‌ مجمع‌ بین‌المللی‌ استادان‌ زبان‌ فارسی‌ با رهبر انقلاب

حضرت‌ آیت‌الله‌ خامنه‌ای‌ رهبر معظم‌ انقلاب‌ اسلامی‌ امروز در دیدار اعضای‌ مجمع‌ بین‌المللی‌ استادان‌ زبان‌ فارسی‌ با ایشان‌، طی‌ سخنانی‌ از زبان‌ فارسی‌ به‌ عنوان‌ یک‌ میراث‌ عظیم‌، باشکوه‌ و بسیار ارزشمند فرهنگی‌ برای‌ ملتهای‌ فارسی‌ زبان‌ یاد کردند و خصوصیات‌ مهم‌ آن‌ را برشمردند.
مقام‌ معظم‌ رهبری‌ از زبان‌ فارسی‌ به‌ عنوان‌ رمز هویت‌ ملی‌ نام‌ بردند و فرمودند: زبان‌ فارسی‌ در واقع‌ جویبار پرفیضی‌ از گنجینه‌ عظیم‌ مواریث‌ فرهنگی‌ ایرانیان‌ و ملتهای‌ فارسی‌ زبان‌ است‌ و برای‌ ملتهای‌ دیگر نیز پدیده‌ای‌ بسیار بزرگ‌ و شکوهمند محسوب‌ می‌شود. زبان‌ فارسی‌ از گسترش‌ واژگانی‌ و ظرفیت‌ ترکیب‌پذیری‌ برخوردار است‌، آهنگی‌ گوشنواز، به‌ هنجار و زیبا دارد و با تکیه‌ بر خصوصیات‌ واژگانی‌ و ترکیبی‌ خود می‌تواند هر بخشی‌ از گستره‌ معارف‌ بشری‌ را ارائه‌ دهد و آن‌ را بیان‌ کند.
حضرت‌ آیت‌الله‌ خامنه‌ای‌، زبان‌ فارسی‌ را زبان‌ شعر، فلسفه‌ و معارف‌ دانستند و فرمودند: زبان‌ فارسی‌ وسیله‌ای‌ انحصاری‌ برای‌ دست‌ یافتن‌ به‌ مفاهیم‌ والا و حکمت‌ عظیم‌ و بی‌نظیری‌ است‌ که‌ در میراث‌ فرهنگی‌ این‌ زبان‌، در کتابهای‌ علمی‌، ادبیات‌، حکمت‌ و اخلاق‌ به‌ صورت‌ شعر و نثر وجود دارد و بر همین‌ اساس‌ زبان‌ فارسی‌ برای‌ تمام‌ کسانی‌ که‌ علاقه‌مند به‌ معارف‌ والای‌ بشری‌ هستند، یک‌ ذخیره‌ مهم‌، با ارزش‌، قابل‌ فراگیری‌ و پیگیری‌ است‌.
رهبر معظم‌ انقلاب‌ اسلامی‌ جاذبه‌ زبان‌ فارسی‌ را عامل‌ گسترش‌ آن‌ به‌ هند و آسیای‌ صغیر دانستند و افزودند: بدون‌ تردید اسلام‌ از طریق‌ زبان‌ فارسی‌ و فارسی‌زبانان‌ به‌ چین‌، شبه‌ قاره‌ و بخشی‌ از آسیای‌ میانه‌ گسترش‌ یافته‌ است‌ و بسیاری‌ از کسانی‌ که‌ در این‌ مناطق‌ به‌ اسلام‌ گرویده‌اند، هنوز یادگارها و نشانه‌های‌ زبان‌ فارسی‌ را در کلمات‌ و اصطلاحات‌ دینی‌ خود حفظ کرده‌اند و این‌ خود مایه‌ سربلندی‌ و افتخار است‌.
مقام‌ معظم‌ رهبری‌ به‌ مظلومیت‌ زبان‌ فارسی‌ اشاره‌ کردند و با تأکید بر ضرورت‌ تلاش‌ در جهت‌ اعتلای‌ هر چه‌ بیشتر آن‌ فرمودند: زبان‌ فارسی‌، زبانی‌ فاخر، زیبا، رسا و پرظرفیت‌ است‌ و محموله‌ بسیار عظیمی‌ از گنجینه‌ معارف‌ بشری‌ و میراث‌ ذهنیات‌ و عقلیات‌ بشری‌ را با خود به‌ همراه‌ دارد، بنا بر این‌ فارسی‌زبانان‌ و علاقه‌مندان‌ و دوستداران‌ این‌ زبان‌ در سراسر جهان‌ و صاحبان‌ ذوق‌ و اندیشه‌ باید با جدیت‌ کامل‌ و اهتمام‌ فراوان‌، تلاش‌ مضاعفی‌ را برای‌ اعتلای‌ زبان‌ فارسی‌ به‌ عمل‌ آورند.
حضرت‌ آیت‌الله‌ خامنه‌ای‌ از عرضه‌ مفاهیم‌ عظیم‌ انقلاب‌ اسلامی‌ به‌ عنوان‌ یک‌ خصوصیت‌ مهم‌ زبان‌ فارسی‌ یاد کردند و فرمودند: امروز در ایران‌ به‌ برکت‌ انقلاب‌ اسلامی‌ ، بسیاری‌ از سخنان‌ والا، درست‌ و دلنواز بر زبانها جاری‌ می‌شود که‌ بسیاری‌ از ملتها درک‌ درستی‌ از آن‌ ندارند. بنا بر این‌ زبان‌ فارسی‌ که‌ محموله‌ عظیمی‌ از این‌ معارف‌ را در اختیار دارد، می‌تواند نقش‌ بزرگی‌ را در انتقال‌ آن‌ به‌ جوامع‌ بشری‌ ایفا کند.
رهبر معظم‌ انقلاب‌ اسلامی‌ در بخش‌ دیگری‌ از سخنانشان‌ ضرورت‌ پاسداری‌ از زبان‌ فارسی‌ در ایران‌ و کشورهای‌ فارسی‌ زبان‌ را به‌ عنوان‌ یک‌ وظیفه‌ بزرگ‌ مورد تأکید قرار دادند و افزودند: برای‌ گسترش‌ زبان‌ فارسی‌ و ایجاد عناصر حیات‌ و تکامل‌ در این‌ زبان‌، باید از ظرفیتهای‌ موجود در آن‌ حداکثر استفاده‌ به‌ عمل‌ آید و توجه‌ مسؤولان‌ فرهنگستان‌ زبان‌ فارسی‌ به‌ این‌ مهم‌ ضروری‌ است‌. همچنین‌ زبان‌ فارسی‌ در زمینه‌ ترکیب‌، زبان‌ معجزه‌گری‌ است‌ و باید از ظرفیت‌ عظیم‌ و شگفت‌آور ترکیبی‌ آن‌ استفاده‌ شود.
مقام‌ معظم‌ رهبری‌ زبان‌ را پدیده‌ای‌ زنده‌ توصیف‌ کردند و فرمودند: زنده‌ بودن‌ زبان‌ به‌ آن‌ است‌ که‌ می‌تواند از بیرون‌ محدوده‌ خود لغتهای‌ دیگر را جذب‌ کند و برای‌ وارد کردن‌ لغتهای‌ دیگر به‌ زبان‌ فارسی‌ لازم‌ است‌ آنها، پارسی‌ گونه‌ شوند و اوزان‌ و هنجار این‌ لغات‌ فارسی‌ شود. پارسی‌گری‌ به‌ مفهوم‌ دادن‌ هنجار فارسی‌ به‌ لغتهای‌ غیر فارسی‌ است‌ و این‌ مهم‌ باید در فرهنگستان‌ زبان‌ و ادب‌ فارسی‌ مورد توجه‌ قرار گیرد.
حضرت‌ آیت‌الله‌ خامنه‌ای‌ درآمیختن‌ زبان‌ فارسی‌ با لغات‌ جعلی‌ و دساتیری‌ را خیانت‌ به‌ زبان‌ فارسی‌ دانستند و در پایان‌ سخنانشان‌ با تأکید بر لزوم‌ پالایش‌ زبان‌ فارسی‌ از کلمات‌ جعلی‌ و اشتباه‌ فرمودند: زبان‌ فارسی‌ کلمه‌ طیبه‌ای‌ است‌ و اصل‌ ثابتی‌ دارد و انتظار می‌رود که‌ روز به‌ روز پیشرفت‌ کند و جهانیان‌ بتوانند از این‌ زبان‌ استفاده‌های‌ فراوانی‌ را به‌ عمل‌ آورند.
بر پایه‌ همین‌ گزارش‌ پیش‌ از سخنان‌ مقام‌ معظم‌ رهبری‌ آقای‌ مهندس‌ میرسلیم‌ وزیر فرهنگ‌ و ارشاد اسلامی‌ گزارشی‌ را از دستاوردهای‌ برگزاری‌ نخستین‌ مجمع‌ بین‌المللی‌ استادان‌ زبان‌ فارسی‌ را به‌ استحضار رساند.
در این‌ دیدار آقای‌ دکتر هاشمی‌ گلپایگانی‌ وزیر فرهنگ‌ و آموزش‌ عالی‌، آقای‌ دکتر حداد عادل‌ رئیس‌ فرهنگستان‌ زبان‌ و ادب‌ فارسی‌ و همچنین‌ 150 تن‌ از استادان‌ زبان‌ فارسی‌ از ایران‌ و چهل‌ کشور جهان‌ حضور داشتند.

برچسب‌ها: زبان فارسی؛
پايگاه اطلاع‌رسانی دفتر حفظ و نشر آثار حضرت آيت‌الله‌العظمی سيدعلی خامنه‌ای (مد‌ظله‌العالی) - مؤسسه پژوهشی فرهنگی انقلاب اسلامی