news/content
نسخه قابل چاپ
1375/08/01

دیدار اعضای شورای فرهنگ عمومی کشور و مجریان ستاد مرکزی مراسم هفته کتاب با رهبر انقلاب

حضرت آیت الله خامنه ای رهبر معظم انقلاب اسلامی در دیدار اعضای شورای مرکزی فرهنگ عمومی کشور و مجریان ستاد مرکزی مراسم هفته کتاب با ایشان طی سخنانی، اسلام را پرچمدار کتابخوانی و ایران را محل اوج اندیشه های انسانی در قرنهای پس از اسلام دانستند و بر ضرورت اهمیت دادن به کتاب و کتابخوانی در ایران اسلامی تأکید کردند.
مقام معظم رهبری در این دیدار که در آستانه برگزاری مراسم هفته کتاب و با حضور جمعی از ناشران و نویسندگان انجام شد، نقش شورای فرهنگ عمومی کشور را در پرداختن به مسأله کتاب و کتابخوانی حائز اهمیت دانستند و فرمودند: اسلام به کتاب و خواندن و نوشتن اهمیت زیادی می دهد و ایران به عنوان کشوری که پرچمدار تفکر اسلامی است و اسلام در آن حاکمیت دارد باید در زمینه کتابخوانی و نیز تولید و نقد کتاب ، سر آمد کشورهای جهان باشد و برای رسیدن به این هدف، کتاب و کتابخوانی در ایران اسلامی باید ده برابر آنچه که امروز مورد توجه قرار دارد؛ رواج و توسعه پیدا کند.
حضرت آیت الله خامنه ای به نقش بسیار مهم پیامبر اسلام (ص)، ائمه معصومین (ع) و پیشوایان دین مبین اسلام در سوق دادن جوامع به سوی فرهنگ کتابخوانی اشاره کردند و فرمودند: کسانی که منتقدان جمهوری اسلامی ایران، مقلدان آنها هستند، آن زمانی را که اسلام پرچمدار علم و دانش بود و کتابهای اسلامی در اقطار جهان و در حد همت ملتها مورد استفاده قرار می گرفت، ندیدند. امروز نیز نظام اسلامی ایران در صدد تحقق همان فرهنگ و تمدن است.
رهبر معظم انقلاب اسلامی دفاع ملی در برابر اعمال خصومت قدرتهای استکباری را لزوما متکی به فرهنگ، دانش، آموزش و در نتیجه کتاب دانستند و با تأکید بر اهمیت تولید کتاب در کشور فرمودند: وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی باید بخش مهمی از بودجه و امکانات خود را به تولید کتابهای مفید و مبتنی بر اهداف فکری اسلامی اختصاص دهد و میدان را برای افراد مستعدی که توانایی تولید فکر و نوشتن کتاب دارند، باز کند و نیروهای توانمند را برای انجام ویرایش، بررسی و نظارت در امر تبدیل کتابهای متوسط به کتابهای عالی و ممتاز به کار گیرد و بگونه ای برنامه ریزی کند که مردم بتوانند از تمامی وقتهای اضافی خود برای خواندن کتاب استفاده کنند.
حضرت آیت الله خامنه ای ملاک بررسی کتاب را زیان بخش بودن آن دانستند و فرمودند: جلوگیری از نفوذ فساد در جسم و فکر و جان یکایک شهروندان جامعه، یک وظیفه مهم دولت است و بر اساس این مسؤولیت، دولت نمی تواند اجازه دهد استعداد و موجودی یک انسان که متعلق به مجموعه یک کشور و یک ملت است تضییع و فاسد شود. بنا بر این در زمینه نشر کتاب، تمامی حق به نویسنده منحصر نمی شود، بلکه حق بالاتری نیز وجود دارد که متعلق به انبوه خوانندگان کتاب است و با تکیه بر همین مبنای روشن، مسأله بررسی کتاب به عنوان یک کار مهم، ضرورت پیدا کرده است.
مقام معظم رهبری دست اندرکاران بررسی کتاب را به اجتناب از تنگ نظری، سفارش کردند و فرمودند: بررسی کتاب، کار درستی است و گفت وگو و تفاهم مسؤولان این کار با ناشران، مترجمان و مؤلفان کتاب نیز اقدامی پسندیده است که باید استمرار پیدا کند. کسانی که مسؤولیت این کار را بر عهده دارند باید افرادی با صلاحیت و دارای فهم و ذهنیت قوی باشند و برای انجام این وظیفه مهم، قصد قربت کنند و تنگ نظری، کج فهمی، بدسلیقگی و تحمیل سلیقه خود بر دیگران نیز نباید وجود داشته باشد.
بر پایه همین گزارش، پیش از سخنان رهبر معظم انقلاب اسلامی، آقای میرسلیم وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی، گزارشی در مورد برنامه های مربوط به برگزاری هفته کتاب ارائه کرد و طی آن وظیفه وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی را در اعتلای فرهنگ عمومی، ارتقای سطح دانش و تعمیق ارزشهای انقلاب یادآور شد و تحقق این هدف را منوط به تأمین آزادی نشر کتاب بر اساس حفظ حرمت و حریت قلم و حراست از جایگاه علم و اندیشه و تضمین آزادی تفکر در نظام اسلامی دانست.

پايگاه اطلاع‌رسانی دفتر حفظ و نشر آثار حضرت آيت‌الله‌العظمی سيدعلی خامنه‌ای (مد‌ظله‌العالی) - مؤسسه پژوهشی فرهنگی انقلاب اسلامی