news/content
نسخه قابل چاپ
1379/05/25

دیدار مسئولان‌ وزارت‌ امور خارجه‌ و سفرای جمهوری‌ اسلامی‌ ایران با رهبر انقلاب

رهبر معظم‌ انقلاب‌ اسلامی‌ سه‌شنبه‌ شب‌ در دیدار مسؤولان‌ وزارت‌ امور خارجه‌ و سفیران‌ جمهوری‌ اسلامی‌ ایران‌ در خارج‌ از کشور در تبیین‌ جهتگیری‌ اصلی‌ سیاست‌ خارجی‌ تأکید کردند: تهدیدات‌ اصلی‌ رویاروی‌ نظام‌ اسلامی‌ ناشی‌ از پایداری‌ ملت‌ ایران‌ در برابر الگوهای‌ تحمیلی‌ غرب‌ است‌ و ما با تکیه‌ بر همین‌ پایداری‌ و ایمان‌ مردم‌، این‌ تهدیدات‌ را به‌ فرصتی‌ برای‌ افزایش‌ عزت‌ و اقتدار ملت‌ و کشور تبدیل‌ خواهیم‌ کرد.
حضرت‌ آیت‌الله‌ خامنه‌ای‌ پیروزی‌ بسیار قابل‌ توجه‌ مقاومت‌ اسلامی‌ در جنوب‌ لبنان‌ و انتفاضه‌ ملت‌ فلسطین‌ را از جمله‌ نتایج‌ پایداری‌ نظام‌ اسلامی‌ و از موارد مشخص‌ تبدیل‌ تهدیدات‌ به‌ فرصتهای‌ پیروزی‌ بخش‌ و اقتدارآفرین‌ ارزیابی‌ کردند و افزودند: علاوه‌ بر این‌ موارد احیای‌ هویت‌ اسلامی‌ ملتهای‌ مسلمان‌ نشان‌ دهنده‌ تأثیر پایداری‌ جمهوری‌ اسلامی‌ ایران‌ بر سر اصول‌ و مبانی‌ اسلام‌ است‌.
مقام‌ معظم‌ رهبری‌ اسلام‌ و ایمان‌ ملت‌ مسلمان‌ ایران‌ را حصار و حافظ امنیت‌ ملی‌ برشمردند و خاطرنشان‌ کردند: ما اسلام‌ را برای‌ فلاح‌ و رستگاری‌ برگزیده‌ایم‌ و باید با وفاداری‌ به‌ این‌ مجموعه‌ نجات‌ بخش‌ سیاسی‌، اقتصادی‌، فرهنگی‌ و اجتماعی‌ و اتکاء هر چه‌ بیشتر به‌ ایمان‌ مردم‌ حصار امنیت‌ ملی‌ کشور را مستحکم‌تر کنیم‌.
مقام‌ معظم‌ رهبری‌ با اشاره‌ به‌ مخالفت‌ اساسی‌ نظام‌ اسلامی‌ با خواست‌ آمریکا برای‌ ایجاد نظام‌ تک‌ قطبی‌ در جهان‌ تأکیدکردند: دولت‌ آمریکا صلاحیت‌ فکری‌، اخلاقی‌ و سیاسی‌ رهبری‌ جهان‌ را ندارد و این‌ واقعیت‌ را کشورهای‌ مهم‌ اروپایی‌ وبسیاری‌ از آمریکاییها نیز قبول‌ دارند.
حضرت‌ آیت‌الله‌ خامنه‌ای‌ در همین‌ زمینه‌ افزود: در مسایل‌ جهانی‌ میان‌ ما و آمریکا نقطه‌ مشترکی‌ وجود ندارد و جمع‌بندی‌ مطالعات‌ دستگاههای‌ مختلف‌ نظام‌ اسلامی‌ و تأمل‌ در نتایج‌ برخی‌ گرایشهای‌ ذلت‌بار در ماجرای‌ فلسطین‌ و نیز اوضاع‌ بعضی‌ کشورهای‌ دیگر این‌ واقعیت‌ را مورد تأکید قرار می‌دهد که‌ از مذاکره‌ و رابطه‌ با آمریکا هیچ‌ مشکلی‌ حل‌ نمی‌شود و هدف‌ واقعی‌ آمریکا از پیشنهاد مذاکره‌، ایجاد زمینه‌ برای‌ تحمیل‌ مواضع‌ و تحقق‌ خواستهای‌ دولت‌ آمریکاست‌.
حضرت‌ آیت‌الله‌ خامنه‌ای‌، مردمسالاری‌ دینی‌ را جوهره‌ حکومت‌ اسلامی‌ و از عوامل‌ اصلی‌ عزت‌ نظام‌ برشمردند و افزودند: رأی‌، تنها یکی‌ از نمودهای‌ مردم‌سالاری‌ است‌ و معنای‌ حقیقی‌ این‌ مفهوم‌، جوشیدن‌ و پدید آمدن‌ نظام‌ سیاسی‌ و متصدیان‌ آن‌ از عمق‌ خواستها، آرمانها، عواطف‌ و عشق‌ و ایمان‌ مردم‌ است‌، ضمن‌ آن‌ که‌ مردم‌سالاری‌ در ایران‌ متکی‌ به‌ ایمان‌ دینی‌ مردم‌ است‌ و به‌ همین‌ دلیل‌ از عمق‌ و پایداری‌ و نتایج‌ بی‌نظیری‌ برخوردار است‌.
رهبر معظم‌ انقلاب‌ اسلامی‌، انسجام‌ ملی‌ مردم‌ ایران‌، ایمان‌ عمیق‌ ملت‌، وسعت‌ کشور، موقعیت‌ ممتاز جغرافیایی‌ ایران‌ در منطقه‌ و جهان‌، استقلال‌ ملی‌، حضور مقتدرانه‌ در "دفاع‌ مقدس‌ و در مقابله‌ با توطئه‌ها" و فرهنگ‌ و تمدن‌ بسیار غنی‌ را از دیگر عوامل‌ عزت‌ بخش‌ ایران‌ اسلامی‌ خواندند و افزودند: با تکیه‌ بر این‌ عوامل‌ و زمینه‌ها، می‌توان‌ با برنامه‌ریزی‌ علمی‌ و صحیح‌ و تلاش‌ بی‌وقفه‌، ایران‌ اسلامی‌ را به‌ یک‌ قدرت‌ حقیقی‌ منطقه‌ای‌ و بین‌المللی‌ تبدیل‌ کرد.
حضرت‌ آیت‌الله‌ خامنه‌ای‌ دیپلماسی‌ را ابزار کارامد اقتدار نظام‌ برشمردند و با اشاره‌ به‌ وجود مدیریت‌ مؤمن‌، پرهیزگار، مصمم‌ و پایبند به‌ ارزشها در راس‌ وزارت‌ خارجه‌ افزودند: دستگاه‌ سیاست‌ خارجی‌ اداره‌کننده‌ نیمی‌ از نظام‌ سیاسی‌ و زمینه‌ساز تحقق‌ امنیت‌ و منافع‌ ملی‌ است‌.
مقام‌ معظم‌ رهبری‌ سفیران‌ و مسؤولان‌ وزارت‌ خارجه‌ را به‌ پایبندی‌ به‌ اصول‌ مستحکم‌ نظام‌ در مذاکره‌ با کشورهای‌ مختلف‌ توصیه‌ کردند و افزودند: تلاش‌ برای‌ برجسته‌تر شدن‌ نقش‌ اسلام‌ در روند جامعه‌ جهانی‌، پیگیری‌ حق‌ کشورهای‌ اسلامی‌ برای‌ داشتن‌ یک‌ نماینده‌ دائم‌ دارای‌ حق‌ و تو در شورای‌ امنیت‌، مجموعه‌سازی‌ با دیگر کشورهای‌ اسلامی‌ ، گسترش‌ روابط با کشورهای‌ آسیایی‌، توسعه‌ توأم‌ با دقت‌ و هوشیاری‌ روابط با اروپا، ایستادگی‌ کامل‌ در برابر "رژیم‌ صهیونیستی‌ و سیاستهای‌ آمریکا در حمایت‌ از این‌ رژیم‌" و تبیین‌ مواضع‌ روشن‌ جمهوری‌ اسلامی‌ در قبال‌ مسأله‌ فلسطین‌ باید از اولویتهای‌ دستور کار دستگاه‌ دیپلماسی‌ کشور باشد.
در این‌ دیدار قبل‌ از سخنان‌ مقام‌ معظم‌ رهبری‌، آقای‌ خرازی‌ وزیر امور خارجه‌ با بیان‌ گزارشی‌ از اجلاس‌ رؤسای‌ نمایندگیهای‌ ایران‌ در خارج‌ کشور گفت‌: محور اصلی‌ این‌ اجلاس‌ تهدیداتی‌ است‌ که‌ روند جهانی‌ شدن‌ مسایل‌ مختلف‌، فراروی‌ ما قرار داده‌ است‌.
آقای‌ خرازی‌ افزود: دستگاه‌ دیپلماسی‌ کشور بر مبنای‌ سه‌ اصل‌ عزت‌، مصلحت‌ و حکمت‌ اهداف‌ و آرمانهای‌ انقلاب‌ اسلامی‌ را پیگیری‌ می‌کند.

پايگاه اطلاع‌رسانی دفتر حفظ و نشر آثار حضرت آيت‌الله‌العظمی سيدعلی خامنه‌ای (مد‌ظله‌العالی) - مؤسسه پژوهشی فرهنگی انقلاب اسلامی