news/content
نسخه قابل چاپ
1377/09/09

دیدار رؤسای دانشگاه‌ها و مراکز پژوهشی و مسئولان وزارت فرهنگ و آموزش عالی با رهبر انقلاب

حضرت آیت‌الله خامنه‌ای رهبر معظم انقلاب اسلامی، امروز در دیدار رؤسای دانشگاهها و مراکز پژوهشی، وزیر و مسئولان ستادی وزارت فرهنگ و آموزش عالی، طی سخنانی مسئولیت سنگین آنان را در تربیت جوانان عالم، کارآمد، متدین، روشنفکر، آگاه و پایبند به ارزشهای اسلامی یادآور شدند.
مقام معظم رهبری با تأکید بر نقش و تأثیر تعیین‌کننده دین و تقوا در زندگی فرمودند: در هر جا که دین و تقوا ظهور پیدا کند و احساس مسئولیت الهی بر هر امر دیگری پیشی بگیرد، خدای متعال انسان با تقوا را از تنگناها عبور خواهد داد و او را از جایی که مورد محاسبه‌اش نبوده است، مدد خواهد کرد. تقوا به معنای صحیح آن، می‌تواند بن بستها را بشکند و راههای تازه را در پیش پای انسان بگذارد.
رهبر معظم انقلاب اسلامی، همکاری علمی دستگاههای مختلف کشور را با دانشگاهها مورد تأکید قرار دادند و فرمودند: دستگاههای فنی، صنعتی، پزشکی، دارویی و سایر بخشهای کشور باید با بهره گرفتن از توان علمی و تحقیقی دانشگاهها و علمی کردن طرحها و پروژه‌های خود، بر بازدهی آنها هر چه بیشتر بیفزایند.
مقام معظم رهبری رؤسای دانشگاهها را به انجام کارهای بزرگ و شروع حرکتهای صحیح و ماندگار در مقوله‌های علمی و دینی فراخواندند و فرمودند: هدف از اسلامی کردن دانشگاهها، پرداختن به اعتقادات، باورهای دینی، ایمان درخشان، ارزشمند و کارآمد دینی است که وقتی با نیرو و همت جوانی همراه می‌شود، قادر است کوههای گران را جابجا کند.
مقام معظم رهبری در بخش دیگری از سخنانشان بر ریشه‌دار بودن انقلاب اسلامی و بی‌اثر بودن تبلیغات بسیار پرحجم بیگانگان و ضد انقلاب تأکید کردند و فرمودند: این نظام و انقلاب، با ایمانهای جوشان یک ملت پیوند خورده است و ایمان اسلامی نیز چیزی نیست که دشمنان انقلاب بتوانند آن را از یک ملت سلب کنند، بویژه آن که ایمان شفاف و روشن ملت ایران، پایه‌های محکمی دارد و همین واقعیت است که انقلاب را ماندگار کرده است.
حضرت آیت‌الله خامنه‌ای، انقلاب اسلامی را شاداب و بانشاط توصیف کردند و فرمودند: جوانان جامعه ما، طبیعت متدینی دارند و ما وظیفه داریم که تدین را در وجود آنها حفظ کنیم، آنها را با معارف دینی آشنا سازیم و این نیروی عظیم را در خدمت دین خدا قرار دهیم. ایران اسلامی در همه حال نیازمند تحرک و جوشش جوانان و احساس وظیفه و مسئولیت برای حرکت در راه خداست و به برکت همین نیروی کارآمد است که باید با سازندگی هر چه بیشتر، مشکلات ناشی از جنگ و دوران طولانی حکومت طاغوت را در کشور حل کنیم.
مقام معظم رهبری امکان نفوذ فکری دشمن در دانشگاهها را یکی از خصوصیات چنین محیطهایی دانستند و فرمودند: ما وظیفه داریم که جوانان خود را متدین، مسئول، متعهد، با اخلاق، تحلیلگر و اهل تفکر و تحقیق تربیت کنیم و فضایی را در دانشگاهها به وجود آوریم که جوان دانشجو در برابر توطئه‌های دشمن، مصونیت داشته باشد. اعتقاد دارم که فضای دانشگاههای کشور باید سیاسی باشد و وجود انگیزش سیاسی در دانشجویان، یک مسأله مهم و ضروری است. اما با عقده گشایی عناصر و گروهکهای پس‌مانده و مردود شده در امتحان انقلاب و سیاست در محیطهای دانشجویی، مخالفم.
رهبر معظم انقلاب اسلامی فرمودند: استکبار، خط ناامیدی از حرکت اسلامی را با تعبیرها و روشهای مختلف دنبال می‌کند که اعتراض به مبانی اسلام، نادیده گرفتن دستاوردهای نظام اسلامی، اهانت به مقدسات مسلمانان، ادعای بازگشت مردم از اسلام و راه امام را می‌توان از جمله همین روشها دانست.
مقام معظم رهبری در پایان سخنانشان فرمودند: کسانی که در راس مدیریت دانشگاهها و دستگاه آموزش عالی قرار دارند، باید از لحاظ علمی، مورد قبول باشند، تا قدر و ارزش اساتید را بدانند. اینجانب همواره ضرورت احترام به اساتید و کمک به آنان را گوشزد کرده‌ام و اکنون نیز از دانشجویان می‌خواهم که احترام اساتید را یک اصل بدانند؛ ما می‌خواهیم برای آینده انقلاب، نیروهای کارآمد و مفید به حال اسلام و انسانیت را تربیت کنیم.
بر پایه همین گزارش پیش از سخنان مقام معظم رهبری، دکتر مصطفی معین وزیر فرهنگ و آموزش عالی، گزارشی از سی و ششمین نشست رؤسای دانشگاهها و مراکز پژوهشی کشور ارائه کرد و طی آن پیرامون نقشهای علمی، فرهنگی و اجتماعی دانشگاه، توضیحاتی داد.

آخرین‌ها
پايگاه اطلاع‌رسانی دفتر حفظ و نشر آثار حضرت آيت‌الله‌العظمی سيدعلی خامنه‌ای (مد‌ظله‌العالی) - مؤسسه پژوهشی فرهنگی انقلاب اسلامی