news/content
پیوندهای مرتبطعکسعکس
نسخه قابل چاپ
1377/02/21

دیدار مسئولین وزارت تعاون با رهبر انقلاب

حضرت آیت‌الله خامنه‌ای رهبر معظم انقلاب اسلامی امروز در دیدار وزیر، معاونین و مدیران کل ستادی و استانی وزارت تعاون با ایشان طی سخنانی بر نقش تعیین‌کننده بخش تعاون در امور سیاسی، اجتماعی و اقتصادی کشور تأکید کردند و تعاون را یکی از منطقی‌ترین و بنیانی‌ترین فعالیتها برای استقرار عدالت دانستند.
مقام معظم رهبری از تعاون به عنوان یک کار بسیار مهم، نو، سودمند و پرجاذبه نام بردند و فرمودند: تشکیل وزارت تعاون نشان‌دهنده اهمیتی است که بخش تعاون در نظام جمهوری اسلامی ایران دارد و برای آن که تعاون در وضع کنونی کشور جایگاه واقعی خود را پیدا کند تعاونی‌ها باید از لحاظ کیفیت کار خود رشد پیدا کنند و دامنه فعالیت آنها به بخشهای جدید مانند کشاورزی، دامداری، محصولات دریایی، صنایع و بازرگانی گسترش یابد.
حضرت آیت‌الله خامنه‌ای توجه جدی و همه‌جانبه به بخش تعاون در برنامه سوم را ضروری خواندند و افزودند: در نظام جمهوری اسلامی ایران، اساس همه فعالیتها باید مبتنی بر عدالت باشد زیرا قسط و عدل از همه آرمانها و اهداف نظام اسلامی والاتر و بارزتر است و بر این اساس، رونق و شکوفایی اقتصادی هنگامی خوب و ارزشمند است که جهت آن مبتنی بر اقامه قسط و عدل در جامعه باشد.
رهبر معظم انقلاب اسلامی نظام اقتصادی ایالات متحده آمریکا را از نظر اسلام مردود دانستند و فرمودند: درست است که آمریکا، کشوری ثروتمند است، سرمایه‌های زیادی در اختیار دارد و توانسته است علم را پیشرفت دهد و از قدرت و نفوذ سیاسی برخوردار شود، اما در کنار آن واقعیت دیگری نیز وجود دارد و آن این است که قسط و عدل در کشوری که خود را پرچمدار آزادی می‌نامد، قربانی شده است، بنا بر این آزادی مورد علاقه و اعتقاد ما به طور کلی از نظر مفهوم و مصداق با آزادی آمریکایی متفاوت است و آزادی مندرج در اعلامیه استقلال آمریکا آن چیزی نیست که دل ملت ایران برای آن می‌تپد.
مقام معظم رهبری ملزم نبودن انسانها به ترحم و محبت در نظام اقتصادی و اجتماعی آمریکایی را خاطر نشان کردند و فرمودند: منطق آزادی اسلامی مبتنی بر نوع دوستی، محبت و کمک بدون چشمداشت مسلمانان به یکدیگر است، چنین منطقی به هیچ وجه اجازه نمی‌دهد که عده‌ای از انسانها به قیمت چند برابر شدن تولید ناخالص ملی زیر دست و پا له و نابود شوند؛ اما ادبیات و معارف آمریکا نشان می‌دهد که، قانون به نفع ترک تازی سرمایه داران و آزادی بی قید و بند آنان در تمامی تصرفات زندگی خویش است.
حضرت آیت‌الله خامنه‌ای استفاده بیدریغ عده‌ای خاص، از موجودی یک جامعه و نیز دست نیافتن عده‌ای دیگر به کمترین نیازهای خود را خلاف عدل و زشت‌ترین شکل بی‌عدالتی در نظام اسلامی دانستند و فرمودند: بخش تعاون و فعالیت تعاونیها از جمله مسائلی است که می‌تواند جلوی بی‌عدالتی را به شکل اصولی و منطقی سد کند. تعاون از آن جهت مورد تأیید است که در وضع کنونی کشور می‌تواند سرانگشت گره گشایی باشد و کشور را از لحاظ اقتصادی نجات دهد.
رهبر معظم انقلاب اسلامی از وابستگی اقتصاد کشور به نفت اظهار تأسف کردند و فرمودند: برای ملت آزاد، شجاع، فداکار و هوشمند ایران که قابلیت خود را در دنیا نشان داده است، بسیار سخت و تلخ است که سرنوشت اقتصاد او بسته به چیزی باشد که مطلقا در اختیار او نیست و آن قیمت‌گذاری اوپک است.
حضرت آیت‌الله خامنه‌ای ایجاد اشتغال با تکیه بر منابع جدید را نقطه بن بست شکن اقتصاد کشور دانستند و فرمودند: بخش تعاون می‌تواند یک بازوی قوی در تحقق این هدف باشد. وزارت تعاون باید تعاونی‌ها را در زمینه‌های گوناگون از جمله صید ماهی و میگو ، بسته‌بندی و کارهای صنعتی میوه‌ای و صادرات آن و نیز آباد کردن دشتهای وسیع و حاصلخیز کشور فعال کند و در هماهنگی با وزارتخانه‌های ذیربط، بخش تعاون را به سطح مطلوب و مورد انتظار برساند.
رهبر معظم انقلاب اسلامی بر اهمیت و ضرورت حمایت بخش تعاون از قالی بافان کشور تأکید کردند و در پایان سخنانشان خطاب به مسؤولان و دست‌اندرکاران وزارت تعاون فرمودند: شما باید یک حرکت بزرگ را انجام دهید و بن بست گشایی کنید و برای رسیدن به این هدف مهم از هنرمندان متعهد و ملتزم برای کارهای تبلیغاتی مناسب استفاده نمایید.
بر پایه همین گزارش پیش از سخنان مقام معظم رهبری، آقای حاجی وزیر تعاون گزارشی از وضعیت بخش تعاون ارائه کرد و طی آن گفت که در حال حاضر بیش از 9 میلیون نفر از جمعیت کشور در 48 هزار تعاونی عضویت دارند.

برچسب‌ها: آزادی؛ اشتغال؛
پايگاه اطلاع‌رسانی دفتر حفظ و نشر آثار حضرت آيت‌الله‌العظمی سيدعلی خامنه‌ای (مد‌ظله‌العالی) - مؤسسه پژوهشی فرهنگی انقلاب اسلامی