news/content
نسخه قابل چاپ
1376/11/15

دیدار اعضای مجلس خبرگان با رهبر انقلاب

حضرت آیت‌الله خامنه‌ای رهبر معظم انقلاب اسلامی امروز در دیدار اعضای مجلس خبرگان رهبری با ایشان، طی سخنانی نقش و جایگاه مردم را در نظام و حکومت مبتنی بر ولایت فقیه تبیین کردند و ولایت فقیه و نفی نفوذ و سلطه خارجی را به عنوان دو رکن اساسی در نظام حکومتی اسلام برشمردند.
مقام معظم رهبری در تبیین جایگاه مردم در حکومت اسلامی فرمودند: اصل مسأله ولایت فقیه از آیات قرآن کریم و روایات استنباط می‌شود و شارع مقدس، معیارها را در این زمینه بیان کرده است، بنا بر این در مرحله معیارهای حاکم، برخورد مردم همانند برخورد با سایر احکام شرعی است و مردن نقش فرد مؤمن، معتقد و عامل به این حکم و معرفت شرعی را دارند و در مرحله تعیین مصداق منطبق بر معیارها بدیهی است که مردم نقش با واسطه‌ای را از طریق مراجعه به خبرگان ایفا می‌کنند، چه در غیر این صورت اگر قرار باشد تطبیق مفهوم با مصداق را از دست خبرگان خارج کنند، همه چیز به هم خواهد ریخت و معیارها بکلی نابود خواهد شد.
حضرت آیت‌الله خامنه‌ای نقش مردم را در پذیرش مصداق ولایت فقیه و تبعیت از او بسیار مهم و تعیین‌کننده دانستند و فرمودند: هر کسی که دغدغه مردم را دارد، باید کاری کند که مردم به ایمان، تبعیت و اطاعت قلبی کشانده شوند، مردم ایران، مردمی مؤمن، دین باور، معتقد به مبانی و برای فداکاری در این راه آماده‌اند، بنا بر این کسانی که می‌خواهند مردم یک نقش عملی و عینی داشته باشند و حکومت الهی با جنبه مردمی توأم شود، باید جاذبه‌ها و زیباییهای این مسأله را از نظر عقل و منطق بشری تبیین کنند و مردم را برای حضور در صحنه به شوق آورند. مردم نیز با ایفاء نقش واقعی خود، همواره ناصر اسلام و حکومت اسلامی بوده و خواهند بود.
رهبر معظم انقلاب اسلامی با تأکید بر نقش تعیین‌کننده مردم در تمامی مسائل انقلاب و نظام اسلامی فرمودند: در کشورهایی که با دموکراسی غربی اداره می‌شوند، از جمله در کشور آمریکا، نقش و حضور مردم در اداره و هدایت کشور به قدر ایران نیست و کتابها و گزارشهای بسیار روشنگری از انتخابات حزبی در دنیای دموکراسی وجود دارد که نشان می‌دهد مردم به معنای حقیقی کلمه هیچ نقشی ندارند و آنچه وجود دارد، تنها یک تأثیر صوری است که بسیار رندانه و زیرکانه، "شکل حضور مردم" به آن داده شده است، در حالی که در این انقلاب و نظام، هر چه شده است، به کمک مردم و بر مبنای خواست آنها بوده است.
مقام معظم رهبری در بخش دیگری از سخنانشان بر نقش امام خمینی (رض) در گشودن یک راه روشن فراروی ملتها تأکید کردند و فرمودند: امام بزرگوار یک حرکت ماندگار سیاسی را از طریق بنیان گذاشتن یک مکتب سیاسی در فضای سیاسی جهان به انجام رساندند و ارکان اصلی این مکتب سیاسی و راهی که امام در مقابل ملتها باز کرد، قطعا با الهام الهی و از طریق احساس تکلیف بود که بر اساس یک برنامه منظم و از پیش طراحی شده به انجام رسید.
حضرت آیت‌الله خامنه‌ای با تشریح مسأله نه شرقی و نه غربی به عنوان یک رکن اصلی در نظام اسلامی فرمودند: نه شرقی و نه غربی یک ایده، فکر و آرمان سیاسی محض و یک جهتگیری اساسی برای نظام است که روح و جوهره آن را تأثیر ناپذیری در برابر نفوذ سلطه‌گران، شکل می‌دهد.
رهبر معظم انقلاب اسلامی، ضدیت با نظام سلطه و مقاومت و حساس بودن در مقابل سلطه را لازمه اسلامی بودن یک حکومت و جامعه دانستند و فرمودند: دنیای امروز به یک مجموعه سلطه‌طلب و یک مجموعه سلطه‌پذیر و به تعبیری به کشورهای مقتدر و برخوردار از علم، ثروت و امکانات گوناگون اقتصادی و سیاسی از یک سو و کشورهای ضعیف از سوی دیگر تبدیل شده است، بنا بر این در صورتی که میان این دو بخش، ارتباط و تعامل وجود داشته باشد، نفوذ کشورهای قوی بر کشورهای ضعیف قطعی است.
حضرت آیت‌الله خامنه‌ای از علم به عنوان یک ابزار قدرت و سلطه سیاسی در جهان امروز یاد کردند و فرمودند: قدرتهای سلطه‌گر با تکیه بر ماهواره‌ها، ابزارهای کامپیوتری، و شبکه‌های عظیم اطلاع رسانی، خواسته‌های خود را به هر جایی از اعماق دنیا که بخواهند می‌رسانند و از این امکانات به عنوان ابزار سلطه سیاسی خود بر دیگران استفاده می‌کنند، بنا بر این راه درست برای عدم نفوذ و تسلط قدرتی مانند آمریکا بر ایران، همین کاری است که امام بزرگوار کرد و یک دیوار محکم و بلندی را در مقابل آمریکا قرار داد.
حضرت آیت‌الله خامنه‌ای از حمایت قدرتهای جهانی از کودتای نظامی الجزایر و لگد مال کردن آراء مردم مسلمان این کشور و نیز از سرکوب حکومت اسلامی حزب رفاه ترکیه به عنوان نشانه‌هایی از سلطه‌گری استکبار یاد کردند و فرمودند: عمل به اصل نه شرقی و نه غربی، بهترین کاری است که امام کرد و از آغاز با "نه‌ی مطلق"، عزت کامل را برای ملت ایران به ارمغان آورد.
مقام معظم رهبری پرداختن بهای مبادله و تعامل سیاسی با قدرتی مانند آمریکا را بسیار سخت و سنگین توصیف کردند و فرمودند: جوانان ما باید کشور خود را از لحاظ علمی به اوج برسانند و آن را از لحاظ تبلیغاتی و ابزار روز و نیز از لحاظ امکانات نظامی مجهز کنند و در این وضعیت است که می‌توانیم با آمریکا حرف بزنیم، زیرا او دیگر قدرت پنجه زدن به صورت ما را نخواهد داشت.
حضرت آیت‌الله خامنه‌ای مذاکره سیاسی با آمریکا را برای جمهوری اسلامی ایران از جهات گوناگون زیان‌آور دانستند و در پایان سخنانشان فرمودند: مذاکره با سلطه‌گری مانند آمریکا از رابطه بدتر است. ضرر رابطه سیاسی در مجموع به اندازه ضرر مذاکره نیست و اگر در رابطه اندک فایده‌ای نیز وجود داشته باشد، به قدر مذاکره نیست، اما مضار رابطه در مذاکره هست.
مذاکره سیاسی با آمریکا برای سیاست، فرهنگ، روحیه مردم و عمق استراتژیک نظام در خارج از کشور مضر است و برای تداوم این راه ضرر دارد؛ بنا بر این ما مذاکره را از آغاز نفی کرده و اکنون نیز آن را نفی می‌کنیم.
بر پایه همین گزارش پیش از سخنان مقام معظم رهبری آیت‌الله مشکینی رئیس مجلس خبرگان در سخنان کوتاهی دهه فجر انقلاب کبیر اسلامی را به رهبر معظم انقلاب تبریک گفت و از تولیت استان مقدس علی بن موسی الرضا (ع) در برگزاری اجلاسیه هشتم مجلس خبرگان تقدیر و تشکر کرد.
سپس آیت‌الله امینی نایب رئیس مجلس خبرگان گزارشی از مباحث مطروحه و نیز مصوبات این اجلاس در ارتباط با آیین نامه داخلی مجلس خبرگان ارائه داد.

پايگاه اطلاع‌رسانی دفتر حفظ و نشر آثار حضرت آيت‌الله‌العظمی سيدعلی خامنه‌ای (مد‌ظله‌العالی) - مؤسسه پژوهشی فرهنگی انقلاب اسلامی