news/content
پیوندهای مرتبطبياناتبياناتصوتصوت
نسخه قابل چاپ
1376/03/14

برگزاری مراسم سالگرد ارتحال‌ امام‌ خمینی‌(ره‌) با حضور رهبر انقلاب

حضرت آیت‌الله خامنه‌ای رهبر معظم انقلاب اسلامی طی سخنان مهمی که در مراسم سالگرد ارتحال امام خمینی (رض) ایراد کردند ضمن تبیین دستاوردهای عظیم ناشی از استقرار نظام مستقل اسلامی در ایران فرمودند: ملت ایران عزت و سربلندی خود را از استقلال، خودباوری و نفی خودباختگی به دست آورده است و حرکت خود را به سمت کمال، علم و معرفت، گسترش فرهنگ و تجلی بخشیدن به همه نیکیها و زیباییها ادامه خواهد داد.
مقام معظم رهبری در این مراسم، سالگرد رحلت امام (رض) را فرصت تازه‌ای برای ابراز علاقه و عشق و وفاداری ملت ایران به آن بزرگوار توصیف کردند و فرمودند: واقعه غم انگیز رحلت امام عظیم‌الشأن (رض) تا اعماق جان ملت ایران و مسلمانان جهان را مصیبت زده و داغدار کرد و با گذشت هشت سال از این حادثه دردناک، یاد و نام و خاطره امام، روز به روز در دلهای مردم شادابی و طراوت بیشتری یافته است.
حضرت آیت‌الله خامنه‌ای از برقراری نظام اسلامی به جای نظام استبدادی، فاسد، وابسته و منحرف شاهنشاهی به عنوان هنر بزرگ امام خمینی (رض) یاد کردند و فرمودند: امام بزرگوار به کمک ملت بزرگ ایران نظام منحط و تحمیل شده پهلوی را برانداخت و به جای آن یک نظام سالم، مستقل و کارامد را بر سر کار آورد، نظامی که در آن عشق به مردم و سرنوشت ملت مطرح است، خودباوری در مردم به جای خودباختگی در مقابل بیگانگان روز به روز توسعه پیدا می‌کند، استقلال سیاسی، اقتصادی و فرهنگی هدف قرار گرفته است، مردم روش زندگی خود را از دیگران تقلید نمی‌کنند و با تکیه بر فرهنگ غنی و عمیق اسلام و آموزشهای قرانی می‌توانند، زندگی شیرین، باشکوه، مرفه و با عزتی را برای خود ترتیب دهند.
رهبر معظم انقلاب اسلامی با بیان ویژگیهای نظام جمهوری اسلامی فرمودند: نظام اسلامی زیر بار تحمیل قدرتمندان جهانی و سلطه استکباری نمی‌رود، استقلال کشور متکی به مصالح مردم است و مسؤولان کشور منتخبین ملت هستند.
در این نظام، مردم در تعیین سرنوشت سیاسی خود دارای نقش و تأثیر هستند و روشها و برنامه‌های کشور برخاسته از مقررات، احکام و منابع اسلامی است.
مقام معظم رهبری اتکاء نظام سیاسی ایران به اسلام را موجب فراتر رفتن ابعاد آن از محدوده سرزمین ایران دانستند و فرمودند: امام بزرگوار به عنوان طراح و معمار انقلاب اسلامی، نظام سیاسی ایران را بر اساس هدفهای اسلامی به وجود آورد و به آن جنبه فرامرزی، جهانی و بین‌المللی داد. امروز در سراسر جهان، آحاد مسلمانان این نظام و انقلاب را از خود می‌دانند، به آن افتخار می‌کنند و از عزت و استقلال آن در صحنه‌های سیاسی و سازندگی کشور به خود می‌بالند و این همان چیزی است که استکبار را به شدت خشمگین کرده است و به آن صدور انقلاب می‌گویند.
حضرت آیت‌الله خامنه‌ای با تأکید بر نقش امام (رض) در تنظیم نظام سیاسی ایران فرمودند: نظام جمهوری اسلامی ایران به فضل پروردگار و هدایت الهی، روشی را برگزیده است که منبعث از روش پیامبران و بندگان متصل به منبع غیب است و ما این همه را مرهون کسی می‌دانیم که شاگرد مکتب قرآن بود، کتاب خدا را دوست می‌داشت و با آن مأنوس بود، قرآن برای او برنامه زندگی به حساب می‌آمد و از آن استمداد می‌کرد، بنا بر این نظام اسلامی ایران یکی از نتایج بزرگ و شکوهمند این حقیقت محسوب می‌شود.
رهبر معظم انقلاب اسلامی در ادامه سخنانشان از تحجر و انفعال به عنوان دو آفت بزرگ در راه حرکت عظیم اسلامی در ایران نام بردند و فرمودند: امام بزرگوار (رض) فقه شیعه را که عمیق‌ترین فقهای اسلامی است به سمت فقه اجتماعی و حکومتی و فقه اداره نظام زندگی ملتها سوق داد زیرا کسی که می‌خواهد یک نظام و مجموعه عظیمی از انسانها را اداره کند بایستی بتواند شرایط را بشناسد و پاسخ هر نیازی را در هنگام آن نیاز به آن بدهد و امام با کشاندن فقه شیعه به سمت فقه حکومتی خود را از آفت و بلای بزرگ تحجر مبرا کرد.
مقام معظم رهبری به ایستادگی حضرت امام خمینی (رض) در برابر آفت انفعال، خودباختگی و تأثیرپذیری ناخواسته از اراده دیگران اشاره کردند و فرمودند: دشمنان نظام جمهوری اسلامی هنگامی که نمی‌توانند در میدان مبارزه رویاروی کار مؤثری را انجام دهند، به آن ضربه نظامی بزنند، انفجار داخلی درست کنند و یا با محاصره اقتصادی آن را به زانو درآورند، از طریق فشارهای تبلیغاتی، سیاسی و فرهنگی تلاش می‌کنند نظام اسلامی و انقلابی را به مواضعی بر خلاف اصول و موازین خود سوق دهند. آنها جو را آنچنان از فشار انباشته می‌کنند که انسانهای ضعیف‌النفس نمی‌توانند در مقابل این فشار از خود مقاومتی را نشان دهند و این همان بلایی است که امروز بر سر مسأله فلسطین آورده‌اند و دولتهایی که سالها قبل به نام فلسطین شعار می‌دادند امروز تحت فشارهای گوناگون دستگاههای متمرکز استکبار به خودباختگی و انفعال کشانده شده‌اند .
حضرت آیت‌الله خامنه‌ای انفعال و خودباختگی را در زمینه مسائل اعتقادی و مواضع اصولی بسیار خطرناک توصیف کردند و فرمودند: خطر بزرگی که انقلابها، اصالت ملتها و صاحبان بزرگ فکر و اندیشه را تهدید می‌کند، خطر انفعال در مسائل عقیدتی است ولی امام در مقابل این خطر، همانند کوهی استوار با قاطعیت ایستاد و به فشارهای تصمیم گیرندگان جهانی در داخل دولتهای استکباری وقعی ننهاد.
رهبر معظم انقلاب اسلامی اتهامات بوقهای تبلیغاتی استکبار علیه ملت ایران را تلاشی در جهت زیر سؤال بردن عقاید اصولی ایران اسلامی دانستند و فرمودند: ملت ایران می‌تواند با سربلندی و در یک عرصه جهانی اثبات کند که غربیها در مسائلی مانند حقوق بشر، دموکراسی و حقوق زنان از ملت ایران عقب ترند و بدون تردید اگر قرار باشد کشورهای غربی در این زمینه در پشت میز محاکمه قرار بگیرند آبروی آنها خواهد ریخت.
مقام معظم رهبری حضور و دخالت آراء مردم در انتخابات ریاست جمهوری را تودهنی ملت ایران به یاوه‌گوییهای دشمنان اسلام برشمردند و فرمودند: شرکت در صد بالایی از مردم در انتخاب رئیس جمهور نمونه‌ای از یک حضور آشکار و غیر قابل انکار مردم در صحنه‌های گوناگون و پرهیجان انقلاب است و جمهوری اسلامی ایران این افتخار را دارد که تصمیم گیری در مسائل مهمی نظیر انتخاب رئیس جمهور کشور به عهده مردم است.
حضرت آیت‌الله خامنه‌ای به تضییح حقوق زن در کشورهای غربی در نیمه اول قرن حاضر اشاره کردند و فرمودند: غربیها می‌خواهند در کشورهای اسلامی و در نظام اسلامی که بر پایه اسلام و قرآن است بساط فساد و بی‌بندوباری راه بیندازند و این در حالی است که دلسوزان در کشورهای غربی و از همه بیشتر در آمریکا، نگران فساد و بی‌بندوباری ناعلاج و غیرقابل کنترلی هستند که غرب را فراگرفته است.
رهبر معظم انقلاب اسلامی در پایان سخنانشان بر تسلیم ناپذیری ملت ایران در برابر دشمنان اسلام تأکید کردند و فرمودند: راه میان تحجر و خودباختگی، راهی بود که امام بزرگوار (رض) انتخاب کرد و این درس بزرگی بود که توانست انقلاب را نجات دهد و امروز نیز همین راه و خط در ایران اسلامی معتبر است و اجرا می‌شود.

پايگاه اطلاع‌رسانی دفتر حفظ و نشر آثار حضرت آيت‌الله‌العظمی سيدعلی خامنه‌ای (مد‌ظله‌العالی) - مؤسسه پژوهشی فرهنگی انقلاب اسلامی