news/content
نسخه قابل چاپ
1375/12/06

دیدار مسئولان سازمان بازرسی با رهبر انقلاب

حضرت آیت‌الله خامنه‌ای رهبر معظم انقلاب اسلامی امروز در دیدار رئیس، معاونان و مسئولان سازمان بازرسی کل کشور با ایشان، نظارت دقیق و کامل بر دستگاههای مختلف کشور و انعکاس صحیح مشکلات و معایب را دو وظیفه اصلی سازمان بازرسی کل کشور خواندند و وجود این سازمان را تضمین‌کننده سلامت و صحّت عمل دستگاههای مختلف برشمردند.
مقام معظم رهبری در تبیین ضرورت نظارت و بازرسی بر هر مجموعه انسانی تصریح کردند: هر انسانی بجز معصومین، در معرض لغزش و خطا قرار دارد که البته هر قدر رتبه کاری و حساسیّت شغلی انسان بیشتر باشد، این لغزش خطرناکتر و گاه هلاکت‌بار است. بنا بر این باید همیشه ناظری بر کارها و فعالیتهای انسان وجود داشته باشد.
حضرت آیت‌الله خامنه‌ای در همین زمینه افزودند: نظارت درونی و احساس حضور در محضر حقّ، مانع از تخلّف انسانها می‌شود. اما این عامل در همه انسانها و به قدر کافی وجود ندارد. بنا بر این نظارت بیرونی از اهمّ مسائل تمامی جوامع بشری است.
مقام معظم رهبری دقّت و جامعیّت در بازرسی و نظارت و صحّت و امانت‌داری کامل در گزارش مشکلات را، از ویژگیهای ضروری کار سازمان بازرسی کل کشور خواندند و افزودند: اگر با تضمینهای قانونی به این گزارشها ترتیب اثر داده شود، سلامتی دستگاههای کشور تضمین شده است.
رهبر معظم انقلاب اسلامی روند کلی امور در کشور را دارای جهتگیری صحیح خواندند و افزودند: به رغم این مسأله، سازمان بازرسی کل کشور باید بر اساس وظایف و اختیارات قانونی خود در هر جزء مجموعه اداری کشور، حضور کافی داشته باشد و مانند چشمی سالم و دقیق، بر کارها نظارت کند و هیچ چیز نباید مانع این کار شود و هر کس در این راه مانعی ایجاد کند، حقیقتاً با اصلاح مخالف است.
مقام معظم رهبری امانت‌داری کامل بازرسان را در انعکاس مسائل، امری کاملاً ضروری و زمینه‌ساز جلب اطمینان دستگاهها و مؤثر شدن گزارشهای بازرسی توصیف کردند و فرمودند: در نظارت و بازرسی باید مسائل مثبت و تشویق هم مورد توجه باشد. چرا که احساس وجود ناظری دقیق و امانت دار، روحیه مقاومت در برابر فساد و وسوسه آدمهای ناباب را در انسانهای سالم تقویت و روحیه متخلفان را تضعیف می‌کند.
رهبر معظم انقلاب اسلامی تقویت جریان پایبندی به اصول و ارزشها را از دیگر آثار مثبت وجود دستگاه بازرسی برشمردند و تصریح کردند: بر خلاف دوران طاغوت که فساد حاکمیّت داشت، مبنای تشکیل نظام اسلامی بر صلاح و درستی است بنا بر این هیچگونه فسادی در هیچ جا قابل قبول نیست و سازمان بازرسی باید با گسترش نظارت بر همه دستگاهها در هر رده‌ای، بخصوص دستگاه اجرایی و قضایی، مراقبت کند که مطلقاً در هیچ گوشه‌ای، فساد وجود نداشته باشد.
حضرت آیت‌الله خامنه‌ای همچنین از ایجاد بخش نظارت در دستگاه بازرسی کل کشور برای نظارت بر فعالیتهای این دستگاه، ابراز خوشنودی کردند و افزودند: کسانی که در جایگاه نظارت بر مجموعه‌های انسانی و اصلاح امور هستند، باید در عمل و رفتار خود بسیار مراقبت کنند.
در این دیدار قبل از سخنان مقام معظم رهبری، رئیس سازمان بازرسی کل کشور از عملکرد و فعالیتهای این سازمان برای ادای بهتر وظایف قانونی خود گزارشی به استحضار رساند.
حجت‌الاسلام والمسلمین رئیسی، اصلاح قانون سازمان بازرسی کل کشور، نوسازی تشکیلاتی، جذب نیروهای متعهد، روشمند کردن فعالیتهای این سازمان و تدوین آئین‌نامه بازرسی را از جمله این فعالیتها برشمرد.

پايگاه اطلاع‌رسانی دفتر حفظ و نشر آثار حضرت آيت‌الله‌العظمی سيدعلی خامنه‌ای (مد‌ظله‌العالی) - مؤسسه پژوهشی فرهنگی انقلاب اسلامی