news/content
نسخه قابل چاپ
1375/05/17

دیدار مسئولان وزارت‌ امور خارجه‌ و نمایندگان‌ سیاسی‌ جمهوری‌ اسلامی‌ ایران با رهبر انقلاب

حضرت آیت‌الله خامنه‌ای رهبر معظم انقلاب اسلامی پیش از ظهر امروز در دیدار وزیر و مسؤولان وزارت امور خارجه و سفرا و کارداران جمهوری اسلامی ایران در کشورهای مختلف جهان با ایشان طی سخنان مهمی پیشرفتهای روزافزون دیپلماسی خارجی جمهوری اسلامی ایران را خاطر نشان کردند و آن را ثمره اتکا بر یک جوهره ذاتی مبتنی بر روحیه استقلال خواهی شجاعانه و سرچشمه گرفته از تعهد اسلامی و توسل و تمسک به اصول اسلامی دانستند.
مقام معظم رهبری در این دیدار از نمایندگان سیاسی جمهوری اسلامی ایران به عنوان مدافعان ارزشهای والای اسلامی در یکی از دشوارترین سنگرها نام بردند و فرمودند: در مواجهه با موقعیتهای دشوار است که ابتکارها بروز می‌کند، سرچشمه‌های درون انسان می‌جوشد و درخشش نبوغ در افراد ظاهر می‌شود. تحمل یک دشواری و نیز پشتکار و فداکاری در راه حقیقت به جلب رحمت و نصرت خداوند و توفیقات هر چه بیشتر منجر می‌شود بنا بر این نمایندگان جمهوری اسلامی ایران در کشورهای جهان که پیوسته با خبرهای گزنده، تهمتها، تهدیدها، تحقیرها و توهینها از سوی عوامل استکبار و صهیونیسم مواجه هستند باید این تلخیها را به عنوان ارمغانهای غیب بپذیرند و در لابلای این تلخیها رحمت و نصرت الهی را جلب و کسب کنند.
حضرت آیت‌الله خامنه‌ای پیوند با مهر پروردگار را به معنای موفقیت در همه میدانهای زندگی توصیف کردند و با اشاره به جنجال تبلیغاتی مظاهر قدرت در جهان علیه جمهوری اسلامی ایران فرمودند: نمادها و نمایه‌های قدرت در دنیا که خبرگزاریها، سخنگویان برخی از دولتها، دولت آمریکا و بخصوص اسرائیل در زمره آن هستند، جنجال علیه ایران اسلامی را در چند روز گذشته به اوج خود رساندند اما اینگونه جنجالها و خصومتها در عمل هیچ تأثیری به جز مسموم کردن افکار عمومی ملتهای بی‌خبر ندارد. مبارزه قدرتهای استکباری و در راس آنها آمریکا با جمهوری اسلامی ایران مبارزه با قدرت گیری اسلام در جهان است و با استناد به دلایل روشن می‌توان گفت که خصومت دستگاه استکباری دنیا با ایران اسلامی از نوع دشمنی با رقیبی است که از آن می‌ترسند.
رهبر معظم انقلاب اسلامی با تأکید بر مشکل‌ساز بودن اسلام برای امپراطوری عظیم غربی فرمودند: قدرتهای مسلط جهانی با وجود اختلاف نظرهایی که با هم دارند در این احساس مشترک هستند که حرکت اسلامی دارد به تدریج رشد می‌کند و توسعه می‌یابد و این جریان جدید حاکمیت روان و آسان غرب بر دنیا را تهدید می‌کند، بنا بر این آنها از ناحیه چنین رقیبی که در شرف به وجود آمدن است خطری را در دنیا برای آینده خود احساس می‌کنند. زیرا نفس حضور، اقتدار، عزت و گسترش جمهوری اسلامی ایران و توسعه منابع انسانی و مادی در ایران اسلامی و نیز ارتباط و اتصال مستحکم مردم با مسؤولان نظام، موجب درخشش انقلاب و نظام اسلامی در جهان می‌شود و این همان چیزی است که آنها را ناراحت کرده است.
مقام معظم رهبری در بخش دیگری از سخنانشان به تلاشهای موفق جمهوری اسلامی ایران در عرصه سیاست جهانی اشاره کردند و فرمودند: از هنگامی که وزارت امور خارجه در اختیار تفکر اسلامی و منطق دینی و تدین قرار گرفت، دیپلماسی جمهوری اسلامی ایران به صورت واضحی روز به روز پیشرفت کرده است و این پیشرفت نتیجه تکیه بر یک جوهر ذاتی یعنی روحیه استقلال‌خواهی شجاعانه این ملت است که از پایبندی اسلامی و حکومت اسلامی سرچشمه می‌گیرد. سیاست خارجی جمهوری اسلامی ایران با این جوهر ذاتی است که می‌تواند راه را باز کند، موجب پیشرفتهای هر چه بیشتر شود و احترام به ملت ایران را استمرار بخشد.
حضرت آیت‌الله خامنه‌ای روحیه انقلابی را پشتوانه عظیم قدرت ایران اسلامی خواندند و فرمودند: بزرگترین اشتباه برای ملت و دولت اسلامی ایران این است که خدای نخواسته این پشتوانه عظیم یعنی روحیه انقلابی را از دست بدهد زیرا جوشش و حضور انقلابی و تمسک به اندیشه‌های انقلابی است که این نظام را عظمت می‌بخشد و قدرت می‌دهد، احترام دیگران را بر می‌انگیزد و راههای ناهموار را بر روی ایران اسلامی هموار می‌کند. رهبر معظم انقلاب اسلامی بر ضرورت پرهیز از حالت دفاعی در مسائل سیاسی به عنوان یکی از ویژگیهای روحیه انقلابی تأکید کردند و فرمودند: نمایندگان سیاسی جمهوری اسلامی ایران در جهان باید تیزتر از شمشیر، نرم‌تر از حریر و سخت‌تر از سنگ و پولاد باشند. عرصه سیاست خارجی میدان نرمشهای قهرمانانه است، اما نرمشی که در برابر دشمن تیز باشد. بنا بر این دیپلماتهای ما باید در مواضع اصولی خود مستحکم بایستند و استقامت و پایمردی حضرت امام خمینی (رض) را الگوی خود قرار دهند.
مقام معظم رهبری روحیه تسلیم ناپذیری حضرت امام خمینی (رض) را موجب نجات کشور، ملت و انقلاب اسلامی دانستند و فرمودند: کسانی که امام را قبول دارند باید شکر گزار او باشند و کسانی که با انقلاب دشمنی می‌ورزند اما ایران را قبول دارند باید خاک پای امام را توتیای چشمشان کنند و خود را وامدار او بدانند زیرا استقامت و پایمردی امام (رض) بود که موجب شد که ایران بماند و تجزیه نشود.
حضرت آیت‌الله خامنه‌ای مقابله با افزونخواهی و زیاده‌طلبی قدرتهای جهانی در عرصه سیاست خارجی را لازمه حیات و عزت اسلامی ملت ایران دانستند و در بخش پایانی سخنانشان با تأکید بر ضرورت توجه نمایندگان سیاسی جمهوری اسلامی ایران در کشورهای مختلف جهان به افزودن بر ذخیره‌های ایمانی خود فرمودند: محیطهای گوناگون بر انسان تأثیر می‌گذارد و ضرورت دارد کارکنان نمایندگیهای سیاسی ایران در جهان از ایمان خالص و ناب به مانند گوهر ارزشمندی برای خود و اعضای خانواده خویش مراقبت کنند و در پناه قرآن کریم و اقامه نمازهای نافله خود را از خطر تأثیرات محیطهای خارجی مصونیت بخشند.
بر پایه همین گزارش پیش از سخنان رهبر معظم انقلاب اسلامی، آقای دکتر ولایتی وزیر امور خارجه در سخنان کوتاهی پیشرفتهای دستگاه سیاست خارجی ایران را در برابر فشارهای شدید سیاسی و تبلیغاتی دشمنان اسلام یادآور شد و تأکید کرد که همکاری وزارت امور خارجه با بخشهای فرهنگی علمی، اقتصادی و بازرگانی وجهه جامعتری را به تحرکات جمهوری اسلامی ایران در خارج از کشور داده است.

پايگاه اطلاع‌رسانی دفتر حفظ و نشر آثار حضرت آيت‌الله‌العظمی سيدعلی خامنه‌ای (مد‌ظله‌العالی) - مؤسسه پژوهشی فرهنگی انقلاب اسلامی