news/content
پیوندهای مرتبطبياناتبيانات
نسخه قابل چاپ
1372/06/28

سخنرانی رهبر انقلاب در نهمین گردهمایی ائمه جمعه سراسر کشور

حضرت‌ آیت‌الله‌ خامنه‌ای‌ رهبر معظم‌ انقلاب‌ اسلامی‌ صبح‌ امروز طی‌ سخنانی‌ که‌ در نهمین‌ گردهمایی‌ ائمه‌ جمعه‌ سراسر کشور ایراد فرمودند از نماز جمعه‌ بعنوان‌ وسیله‌ای‌ برای‌ تربیت‌ اسلامی‌ و کانونی‌ برای‌ روشنگری‌ آحاد مردم‌ و گسترش‌ روح‌ تقوی‌ در جامعه‌ یاد کردند و نقش‌ ائمه‌ جمعه‌ را در تحکیم‌ وحدت‌ کلمه‌ میان‌ مردم‌ و تقویت‌ کفر به‌ طاغوت‌ و ایمان‌ به‌ خدا در دل‌ آحاد مردم‌ مورد تأکید قرار دادند.
مقام‌ معظم‌ رهبری‌ در بیاناتشان‌ با تأکید بر اهمیت‌ نماز جمعه‌ و نقش‌ عبادی‌ و سیاسی‌ آن‌ در مسیر حرکت‌ جامعه‌ فرمودند: توصیه‌ به‌ تقوا و تربیت‌ به‌ آداب‌ شرعی‌ اصل‌ ستون‌ فقرات‌ نماز عظیم‌ الشأن‌ جمعه‌ است‌ و به‌ برکت‌ انقلاب‌ اسلامی‌، مردم‌ مسلمان‌ ایران‌ از این‌ نعمت‌ و عبادت‌ بسیار بزرگ‌ به‌ سبب‌ جنبه‌های‌ معنوی‌، تربیتی‌ و انسان‌سازی‌ و نیز بعد سیاسی‌ و آگاهی‌ بخش‌ آن‌ برخوردار شده‌اند.
حضرت‌ آیت‌الله‌ خامنه‌ای‌ به‌ مخالفت‌ دشمنان‌ اسلام‌ و مسلمین‌ با تمامی‌ پدیده‌ها در نظام‌ اسلامی‌ از جمله‌ نماز جمعه‌ اشاره‌ کردند و با بیان‌ نقش‌ نماز جمعه‌ در پاسخگویی‌ به‌ سؤالات‌ و استفهامات‌ مردم‌ فرمودند: نماز جمعه‌ یک‌ کانون‌ اجتماع‌ مؤثر در فکر، ممشای‌ سیاسی‌، عواطف‌ و محبت‌ مردم‌ و در حرکت‌ عمومی‌ کشور است‌ لذا تردیدی‌ نیست‌ که‌ دشمنان‌ اسلام‌ از پدیده‌ای‌ با چنین‌ ویژگی‌های‌ مهم‌ غافل‌ نخواهند بود و به‌ شیوه‌های‌ مختلف‌ علیه‌ آن‌ کار می‌کنند.
رهبر انقلاب‌ اسلامی‌ نقش‌ محوری‌ نماز جمعه‌ را در تربیت‌ اسلامی‌ و بوجود آوردن‌ تمدنی‌ نیرومند حائز اهمیت‌ دانستند و افزودند: این‌ تصور که‌ جوانان‌ از دین‌ دورترند تصور اشتباهی‌ است‌. نسل‌ جوان‌ ما از لحاظ گرایش‌ به‌ دین‌ از بهترین‌ نسل‌هاست‌ و طمع‌ورزی‌ها و هواهای‌ گوناگون‌ نفسانی‌ که‌ مخالف‌ دین‌ است‌ در حد ضعیف‌تری‌ در جوانان‌ وجود دارد و تجربه‌ میدان‌ جنگ‌ بهترین‌ گواه‌ است‌. بنابراین‌ در نمازهای‌ جمعه‌ باید مطالب‌ قوی‌، منطقی‌، قانع‌ کننده‌ و متناسب‌ با سؤال‌ و استفسار روحی‌ و فکری‌ جوانان‌ ارائه‌ شود و با نیاز آنها تناسب‌ داشته‌ باشد.
مقام‌ معظم‌ رهبری‌ در بخش‌ دیگری‌ از بیاناتشان‌ به‌ وجود عناصر حفظ کننده‌ و ادامه‌ دهنده‌ حرکت‌ اسلامی‌ در داخل‌ نظام‌ اشاره‌ کردند و فرمودند: اگر نظام‌ اسلامی‌ منطبق‌ بر احکام‌ قرآن‌ باشد از عوامل‌ بقاء و توسعه‌ در داخل‌ خود برخوردار خواهد بود و نماز جمعه‌ نیز از جمله‌ عوامل‌ حفظ کننده‌ و ادامه‌ دهنده‌ نظام‌ اسلامی‌ است‌ که‌ در درون‌ نظام‌ قرار دارد و تا هنگامی‌ که‌ ائمه‌ جمعه‌ و مردم‌ قدر نماز جمعه‌ را می‌دانند هیچگاه‌ خوف‌ تزلزل‌ و اضطراب‌ در جامعه‌ اسلامی‌ وجود نخواهد داشت‌.
حضرت‌ آیت‌الله‌ خامنه‌ای‌ در پایان‌ سخنانشان‌ ترس‌ از دشمن‌ را با فرمان‌ صریح‌ الهی‌ مغایر دانستند و ضرورت‌ استفاده‌ از سنگر نماز جمعه‌ در جهت‌ تقویت‌ ایمان‌ به‌ خدا و نیز نزدیک‌ کردن‌ دلهای‌ مردم‌ به‌ یکدیگر را مورد تأکید قرار دادند.

پايگاه اطلاع‌رسانی دفتر حفظ و نشر آثار حضرت آيت‌الله‌العظمی سيدعلی خامنه‌ای (مد‌ظله‌العالی) - مؤسسه پژوهشی فرهنگی انقلاب اسلامی